با بازگشت دوباره معصومه ابتکار به سازمان حفاظت از محیط زیست، به نظر می رسد خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور با جدیت بیشتری در حال پیگیری است. مصوبه جدید دولت برای کاهش سن سواری ها به 20سال و خروج خودروهاي فرسوده و همچنین تاکید بر ضرورت نوسازی خودروهای فرسوده حتی با تکیه بر محصولات وارداتی نشان دهنده عزم رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست برای پیش بردن طرح نوسازی فرسوده ها در کشور است. بر همین اساس ابتکار پیشنهاد داده که در راستای پیشبرد نوسازی خودروهای فرسوده، دولت از سیاست های تشویقی و تنبیهی استفاده کند. تاکید ابتکار بر استفاده از سیاست های تشویقی و تنبیهی برای پیشبرد هر چه سریع تر طرح نوسازی فرسوده ها در حالی است که او از تمایل نداشتن بسیاری از صاحبان خودروهای فرسوده برای مشارکت در طرح نوسازی واقف است. هر چند رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در آخرین اظهارنظر خود در مورد خروج خودروهای فرسوده به چرایی تمایل نداشتن صاحبان این خودروها برای مشارکت در طرح نوسازی اشاره ای نمی کند و حتی سیاست های تنبیهی و تشویقی مورد نظر را هم تشریح نمی کند، اما روشن است که افزایش چشمگیر قیمت خودرو طی یک سال و نیم گذشته و همچنین نبود تسهیلات دولتی متناسب با قیمت فعلی خودروها، از مهم ترین دلایل تمایل نداشتن صاحبان خودروهای فرسوده به شرکت در طرح نوسازی است.
بر همین اساس با در نظر گرفتن افزایش میزان کمک بلاعوض دولت به صاحبان خودروهای سواری فرسوده به دو میلیون و 500 هزار تومان و همچنین 300 هزار تومان ارزش لاشه این خودروها، تسهیلات نقدی دولت به صاحبان خودروهای فرسوده برای تعویض خودرویشان برابر با دو میلیون و 800 هزار تومان خواهد بود. این رقم دقیقا برابر با یک پنجم قیمت یکی از مدل های معمولی در خانواده پراید به عنوان ارزان ترین خودروی بازار است. حتی اگر 7 میلیون تسهیلات بانکی را نیز برای صاحبان خودروهای فرسوده در نظر بگیریم، پول نقد صاحبان خودروهای فرسوده کمتر از 10 میلیون تومان خواهد بود، این در حالی است که ارزان ترین پراید در بازار چیزی در حدود 16 میلیون و 300 هزار تومان است. هر چند مجتبی شفیعی، رییس ستاد حمل و نقل و سوخت در گفت وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد از رایزنی این ستاد با بانک ها برای افزایش تسهیلات 7 میلیون تومانی به 10 میلیون تومان خبر می دهد؛ اما هنوز مشخص نیست این تسهیلات در چه زمانی افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین به نظر می رسد صاحبان خودروهای فرسوده بیشتر نیازمند سیاست های تشویقی باشند تا تنبیهی.