درخواست قطعه‌سازان برای افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات خودرو

 

درخواست قطعه‌سازان برای افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات خودرو

 
صنعت قطعه‌سازی کشور برای ادامه‌ی حیات خود نیاز به پرداخت دست‌کم ۴۰‌درصد از مطالبات و افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات خودرو دارد.
 
 
رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت:
 
درخواست اصلی قطعه‌سازان، افزایش متوسط ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات تولیدی خودرو و پرداخت دست‌کم ۴۰درصد مطالبات از سوی خودروسازان برای ادامه حیات این صنعت است.
 
رضایی درباره اعلام احتمالی قیمت نهایی خودروها در امروز (پنجشنبه سیزدهم دی‌ماه) افزود:
 
هیچ‌گاه در چنین جلساتی نظر کارشناسی قطعه‌سازان خواسته نشده و نهایت نظرخواهی از این صنف، در شیوه‌ی پرداخت بدهی‌های خودروسازان بوده است. خودروسازی حلقه‌های متعددی دارد و پیچیده‌ترین آن‌ها قطعه‌‌سازی است. اهمیت مسائل نیروی کار، به‌روزرسانی ماشین‌آلات، بهره‌وری، ارتقای دانش و غیره در قطعه‌سازی کمتر از خودروسازی نیست و حتی در مواردی بالاتر از آن‌هاست و حتی در جهان به قطعه‌سازان درجه یک به‌عنوان نقطه ثقل اتکا می‌شود.
 
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به اعلام قیمت برخی خودروهای بالای ۴۵میلیون تومان از سوی ایران خودرو و سایپا در هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت:
 
به‌طور حتم خودروسازان سود منطقی را در این قیمت‌ها در نظر گرفته و سپس نسبت به اعلام قیمت‌های جدید اقدام کرده‌اند. مسئله‌ی اساسی، به‌روزرسانی قیمت‌ها ست؛ درحالی‌که قیمت مواد اولیه مصرفی داخلی در ماه‌های گذشته بین دو تا سه‌برابر شده است، چگونه از قطعه‌سازان ارائه‌ی قطعه به یک‌سوم قیمت روز انتظار می‌رود؟ اگر دولت به فکر مردم و مصرف‌کنندگان است، باید قیمت‌ها را به دوسال پیش بازگرداند (که امکان‌پذیر نیست) یا یارانه و وام بلندمدت به آنان بپردازد.
 
رئیس پیشین انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت:
 
عمده تولید خودروسازان پراید، پژو ۴۰۵ و تیبا است و در این زمینه منتظر اعلام قیمت نهایی این خودروها هستیم. با این حال در صورتی‌که قیمت‌های اعلام‌شده خواسته‌ی قطعه‌سازان را تأمین نکند، جای اعتراض برای ما وجود دارد؛ زیرا در غیر این‌صورت صنعت قطعه‌سازی نابود می‌شود. انتظار ما این است که قیمت‌های جدید خودروها بر پایه‌ی فرمول ۶۰ تا ۶۵ درصد سهم افزایش قیمت مواد اولیه، ۳۰ تا ۳۵درصد سهم هزینه‌های تولید و هشت تا ۱۰درصد سهم سود حداقلی محاسبه شود.
 
 
رضایی همچنین یادآوری کرد:
 
در ۶ماه نخست امسال افزایش هشت تا ۹درصدی قیمت برای خودروسازان اعلام شد اما تولید آن‌ها با زیان همراه بود. از شهریورماه شاهد افزایش قیمت مواد اولیه دولتی تا ۲۵۰درصد بودیم اما امکان خرید اعتباری هم‌چون گذشته برای قطعه‌سازان وجود ندارد که به هزینه‌های موجود افزوده است. با موارد یادشده، افزایش قیمت متوسط ۵۰ تا ۷۰درصدی قطعات خودرو قابل قبول است.
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان از کاهش شمارگان تولید (تیراژ) خودروسازان در ماه‌های گذشته به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی یاد کرد و گفت:
 
با وجود این هزینه‌ها، هزینه‌های سربار و بدهی‌های قطعه‌سازان تغییر نکرده و این به‌معنای افزایش کلی هزینه‌ها است. دستمزد کارگران از سه‌سال پیش تاکنون تغییری نکرده و قطعه‌سازان به‌روزرسانی ماشین‌آلات و خطوط تولید و ارتقای دانش و مهارت کارکنان و کارگران خود را لازم دارند تا قطعه‌ی کم‌کیفیت تولید نشود. از جمله دیگر مشکلات می‌توان به سخت‌گیری بیشتر سیستم بانکی نسبت به گذشته، دشواری تخصیص ارز به قطعه‌سازان و پیمان‌سپاری ارزی اشاره کرد که باید در تعیین قیمت‌های جدید خودروها و قطعات در نظر گرفته شود.
 
به‌گفته‌ی این مقام صنفی، صنعت قطعه‌سازی ۲۰هزارمیلیارد تومان از خودروسازان طلبکار است و باید دست‌کم ۴۰درصد آن (معادل هشت‌هزارمیلیارد تومان) پرداخت شود تا به‌روزرسانی خطوط، ظرفیت‌سازی و تأمین کارکنان و کارگران این صنعت میسر شود. 
 
 
براساس آخرین آمارها، آذرماه امسال ۳۸هزارو۲۷۵ دستگاه سواری، ۶۱ دستگاه ون، ۲هزارو۹۴۹ دستگاه وانت، ۱۴۸ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس، ۱۲ دستگاه اتوبوس و ۷۰۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد که در مقایسه با آذرماه سال گذشته بیش از ۷۱درصد کاهش داشت.
 
دراین‌میان، یک مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:
 
یک ماه است که درگیر موضوع پیشنهاد قیمت خودرو هستیم و همه‌ی دست‌اندرکاران امر به اجماع رسیده‌اند که تا سیزدهم دی‌ماه سیاست‌های مربوط را اعلام کنند اما هنوز این موارد به امضا نرسیده است.
 
 
این فرد که خواست نام وی ذکر نشود، بیان داشت:
 
اگر در روز مقرر یک یا ۲نفر این سیاست‌ها و پیشنهادها را امضا نکنند، خبری از اطلاع‌رسانی نخواهد بود؛ بنابراین اعلام نهایی قیمت خودرو را به بعد از امضای سیاست‌ها موکول می‌کنیم. در این سیاست‌ها به‌طور جدی به حقوق مصرف‌کننده توجه شده است.
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
شاهین جی : سلام یکی که به تجمع رفته بود میگفت ۱۷۵ تا مااشین باهاش فاصله داره فاکتور شدی؟چون بهت گفته بودن ۱۳ روز بعدش فاکتور میشی درست از آب دراومد؟؟؟
سهند ۷اردیبهشت : من امروز تماس گرفتم کارشناساشون نبودن که پاسخگو باشن شما چه تایمی تماس گرفتید ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
isac : یکی توضیح بده این مراحل وارد شدن و دیدن اینکه چراغ چه مرحله ای روشن هست رو
رحمان : سلام دوستان ببخشید من ماشین تعویل گرفتم پول لازم شدم میخام بفروشم ولی کارت ماشین نیومده میتونم بفروشم تعویز پلاک برم بقیه مدارک آمده ممنون
سامیار : رحیم جان ،چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟
isax : چه سایتی؟همین saipa.iranecar?
رحیم : سلام خدمت دوستان من امروز رفتم توسایت چراغ فاکتوربرام روشن شده بود پارسال آذرمبلغ اولیه روزدم ماه پیش تبدیل دوگانه به تک اومد قبول کردم توبرگه هم زده بودتحویل30روزه،ممنون ازسایپا...ایشالاقسمت همه دوستان باذ ذات دار
راهب : برو ماشینتو بیار .همین وبس
دنا اتومات 27 بهمن : اصلا اینطوری که میگی نیست اولویت با تکمیل وجه و ارسال پرونده است مثلا من واریز اولم 27 بهمن بود تکمیل وجه 8 تیر بود ولی یکی از دوستان همین گروه واریز اولش 28 بهمن بود تکمیل وجه 2 تیر بود و الان 5 روزه فاکتور شده و امروز هم پلاک شدن
دنا قالپاق 31خرداد : دوست عزیز،تاخیر من 12200بودامروز از ایران خودرو تماس گرفت که کارت طلایی میخوای یا پول رو،گفتم پول،اونم گفت10200برات واریز میشه،مال شما هم همینطوربود؟
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : در جواب پناه واریز اولم 23بهمن بود
ساینا دوگانه پیش 26 اسفند : داداش نمیدونی چقدر دیگه طول می کشه فاکتور شیم بخدا که روانی شدیم از بس این سایتو نگا کردیم