درخواست قطعه‌سازان برای افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات خودرو

 

درخواست قطعه‌سازان برای افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات خودرو

 
صنعت قطعه‌سازی کشور برای ادامه‌ی حیات خود نیاز به پرداخت دست‌کم ۴۰‌درصد از مطالبات و افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات خودرو دارد.
 
 
رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت:
 
درخواست اصلی قطعه‌سازان، افزایش متوسط ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات تولیدی خودرو و پرداخت دست‌کم ۴۰درصد مطالبات از سوی خودروسازان برای ادامه حیات این صنعت است.
 
رضایی درباره اعلام احتمالی قیمت نهایی خودروها در امروز (پنجشنبه سیزدهم دی‌ماه) افزود:
 
هیچ‌گاه در چنین جلساتی نظر کارشناسی قطعه‌سازان خواسته نشده و نهایت نظرخواهی از این صنف، در شیوه‌ی پرداخت بدهی‌های خودروسازان بوده است. خودروسازی حلقه‌های متعددی دارد و پیچیده‌ترین آن‌ها قطعه‌‌سازی است. اهمیت مسائل نیروی کار، به‌روزرسانی ماشین‌آلات، بهره‌وری، ارتقای دانش و غیره در قطعه‌سازی کمتر از خودروسازی نیست و حتی در مواردی بالاتر از آن‌هاست و حتی در جهان به قطعه‌سازان درجه یک به‌عنوان نقطه ثقل اتکا می‌شود.
 
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به اعلام قیمت برخی خودروهای بالای ۴۵میلیون تومان از سوی ایران خودرو و سایپا در هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت:
 
به‌طور حتم خودروسازان سود منطقی را در این قیمت‌ها در نظر گرفته و سپس نسبت به اعلام قیمت‌های جدید اقدام کرده‌اند. مسئله‌ی اساسی، به‌روزرسانی قیمت‌ها ست؛ درحالی‌که قیمت مواد اولیه مصرفی داخلی در ماه‌های گذشته بین دو تا سه‌برابر شده است، چگونه از قطعه‌سازان ارائه‌ی قطعه به یک‌سوم قیمت روز انتظار می‌رود؟ اگر دولت به فکر مردم و مصرف‌کنندگان است، باید قیمت‌ها را به دوسال پیش بازگرداند (که امکان‌پذیر نیست) یا یارانه و وام بلندمدت به آنان بپردازد.
 
رئیس پیشین انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت:
 
عمده تولید خودروسازان پراید، پژو ۴۰۵ و تیبا است و در این زمینه منتظر اعلام قیمت نهایی این خودروها هستیم. با این حال در صورتی‌که قیمت‌های اعلام‌شده خواسته‌ی قطعه‌سازان را تأمین نکند، جای اعتراض برای ما وجود دارد؛ زیرا در غیر این‌صورت صنعت قطعه‌سازی نابود می‌شود. انتظار ما این است که قیمت‌های جدید خودروها بر پایه‌ی فرمول ۶۰ تا ۶۵ درصد سهم افزایش قیمت مواد اولیه، ۳۰ تا ۳۵درصد سهم هزینه‌های تولید و هشت تا ۱۰درصد سهم سود حداقلی محاسبه شود.
 
 
رضایی همچنین یادآوری کرد:
 
در ۶ماه نخست امسال افزایش هشت تا ۹درصدی قیمت برای خودروسازان اعلام شد اما تولید آن‌ها با زیان همراه بود. از شهریورماه شاهد افزایش قیمت مواد اولیه دولتی تا ۲۵۰درصد بودیم اما امکان خرید اعتباری هم‌چون گذشته برای قطعه‌سازان وجود ندارد که به هزینه‌های موجود افزوده است. با موارد یادشده، افزایش قیمت متوسط ۵۰ تا ۷۰درصدی قطعات خودرو قابل قبول است.
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان از کاهش شمارگان تولید (تیراژ) خودروسازان در ماه‌های گذشته به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی یاد کرد و گفت:
 
با وجود این هزینه‌ها، هزینه‌های سربار و بدهی‌های قطعه‌سازان تغییر نکرده و این به‌معنای افزایش کلی هزینه‌ها است. دستمزد کارگران از سه‌سال پیش تاکنون تغییری نکرده و قطعه‌سازان به‌روزرسانی ماشین‌آلات و خطوط تولید و ارتقای دانش و مهارت کارکنان و کارگران خود را لازم دارند تا قطعه‌ی کم‌کیفیت تولید نشود. از جمله دیگر مشکلات می‌توان به سخت‌گیری بیشتر سیستم بانکی نسبت به گذشته، دشواری تخصیص ارز به قطعه‌سازان و پیمان‌سپاری ارزی اشاره کرد که باید در تعیین قیمت‌های جدید خودروها و قطعات در نظر گرفته شود.
 
به‌گفته‌ی این مقام صنفی، صنعت قطعه‌سازی ۲۰هزارمیلیارد تومان از خودروسازان طلبکار است و باید دست‌کم ۴۰درصد آن (معادل هشت‌هزارمیلیارد تومان) پرداخت شود تا به‌روزرسانی خطوط، ظرفیت‌سازی و تأمین کارکنان و کارگران این صنعت میسر شود. 
 
 
براساس آخرین آمارها، آذرماه امسال ۳۸هزارو۲۷۵ دستگاه سواری، ۶۱ دستگاه ون، ۲هزارو۹۴۹ دستگاه وانت، ۱۴۸ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس، ۱۲ دستگاه اتوبوس و ۷۰۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد که در مقایسه با آذرماه سال گذشته بیش از ۷۱درصد کاهش داشت.
 
دراین‌میان، یک مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:
 
یک ماه است که درگیر موضوع پیشنهاد قیمت خودرو هستیم و همه‌ی دست‌اندرکاران امر به اجماع رسیده‌اند که تا سیزدهم دی‌ماه سیاست‌های مربوط را اعلام کنند اما هنوز این موارد به امضا نرسیده است.
 
 
این فرد که خواست نام وی ذکر نشود، بیان داشت:
 
اگر در روز مقرر یک یا ۲نفر این سیاست‌ها و پیشنهادها را امضا نکنند، خبری از اطلاع‌رسانی نخواهد بود؛ بنابراین اعلام نهایی قیمت خودرو را به بعد از امضای سیاست‌ها موکول می‌کنیم. در این سیاست‌ها به‌طور جدی به حقوق مصرف‌کننده توجه شده است.
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : دقیقا مثله منی انشالله شنبه
،،،،،، : سلام،یه سری به دیوار بزنید قیمت پایه اطلسG با مدل 1403 گذاشتن 620 تا 650 خیالتون راحت قیمت اطلس بامدل 1404 حداقل700 من که شخصه برا مصرف شخصی میخوام قیمت ب ام مهم نیست ولی اگه مدل 404 تحویل میگیرین وقصد فروش دارین عجله نکنید
تبدیل به کوییک اس : سلام من یکشنبه ماشینو از نمایندگی تحویل گرفتم کارکردش 14 کیلومتر بود آیا برای دوستانی که تحویل گرفتن هم اینجور بوده؟
حسین : یه اطلس دارین میخواین بفروشید 1میلیارد حالا شما ماشینتو بگیر دیگه ب فکر فروش باش انگار لاماری داره
سحر : سلام ببخیشد ماشین ما x33دنده ای هستن الان دوماه از بیمه اش میره موعدتحویل 5خرداده ولی نوشته تحویل شده چراغ چشمک میزنه به نظربزرگان چیه اگه اطلاع داری بگید ممنون
ساشا : سلام 5 فروردین فوق العاده نادران واریز وجه کردم ولی وضعیت خودرو رو میزنه پرداخت در حال انجام!چرا؟؟ کسی میدونه!؟
محسن احمدی : سلام آقا توحید خسته نباشید ببخشید اگه تحویل حضوری بزنم چقدر پول میدن اصفهان
کیان : ما که تحویل 30 بهمن هستیم هنوز تحویل نگرفتیم ماشینی....
در جواب میثم نجفی : تا 20 فروردین حتماً خواهد اومد از این پیام من عکس بکیر
دنا آبشنال : سلام دوستان کسی هست که تحویل 30 اسفند باشه براش فاکتور زدن برامن که هنوزه تکمیل وجه 13 دی بود کسی خبر دار کی میخوان فاکتور بزنند