درخواست قطعه‌سازان برای افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات خودرو

 

درخواست قطعه‌سازان برای افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات خودرو

 
صنعت قطعه‌سازی کشور برای ادامه‌ی حیات خود نیاز به پرداخت دست‌کم ۴۰‌درصد از مطالبات و افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات خودرو دارد.
 
 
رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت:
 
درخواست اصلی قطعه‌سازان، افزایش متوسط ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات تولیدی خودرو و پرداخت دست‌کم ۴۰درصد مطالبات از سوی خودروسازان برای ادامه حیات این صنعت است.
 
رضایی درباره اعلام احتمالی قیمت نهایی خودروها در امروز (پنجشنبه سیزدهم دی‌ماه) افزود:
 
هیچ‌گاه در چنین جلساتی نظر کارشناسی قطعه‌سازان خواسته نشده و نهایت نظرخواهی از این صنف، در شیوه‌ی پرداخت بدهی‌های خودروسازان بوده است. خودروسازی حلقه‌های متعددی دارد و پیچیده‌ترین آن‌ها قطعه‌‌سازی است. اهمیت مسائل نیروی کار، به‌روزرسانی ماشین‌آلات، بهره‌وری، ارتقای دانش و غیره در قطعه‌سازی کمتر از خودروسازی نیست و حتی در مواردی بالاتر از آن‌هاست و حتی در جهان به قطعه‌سازان درجه یک به‌عنوان نقطه ثقل اتکا می‌شود.
 
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به اعلام قیمت برخی خودروهای بالای ۴۵میلیون تومان از سوی ایران خودرو و سایپا در هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت:
 
به‌طور حتم خودروسازان سود منطقی را در این قیمت‌ها در نظر گرفته و سپس نسبت به اعلام قیمت‌های جدید اقدام کرده‌اند. مسئله‌ی اساسی، به‌روزرسانی قیمت‌ها ست؛ درحالی‌که قیمت مواد اولیه مصرفی داخلی در ماه‌های گذشته بین دو تا سه‌برابر شده است، چگونه از قطعه‌سازان ارائه‌ی قطعه به یک‌سوم قیمت روز انتظار می‌رود؟ اگر دولت به فکر مردم و مصرف‌کنندگان است، باید قیمت‌ها را به دوسال پیش بازگرداند (که امکان‌پذیر نیست) یا یارانه و وام بلندمدت به آنان بپردازد.
 
رئیس پیشین انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت:
 
عمده تولید خودروسازان پراید، پژو ۴۰۵ و تیبا است و در این زمینه منتظر اعلام قیمت نهایی این خودروها هستیم. با این حال در صورتی‌که قیمت‌های اعلام‌شده خواسته‌ی قطعه‌سازان را تأمین نکند، جای اعتراض برای ما وجود دارد؛ زیرا در غیر این‌صورت صنعت قطعه‌سازی نابود می‌شود. انتظار ما این است که قیمت‌های جدید خودروها بر پایه‌ی فرمول ۶۰ تا ۶۵ درصد سهم افزایش قیمت مواد اولیه، ۳۰ تا ۳۵درصد سهم هزینه‌های تولید و هشت تا ۱۰درصد سهم سود حداقلی محاسبه شود.
 
 
رضایی همچنین یادآوری کرد:
 
در ۶ماه نخست امسال افزایش هشت تا ۹درصدی قیمت برای خودروسازان اعلام شد اما تولید آن‌ها با زیان همراه بود. از شهریورماه شاهد افزایش قیمت مواد اولیه دولتی تا ۲۵۰درصد بودیم اما امکان خرید اعتباری هم‌چون گذشته برای قطعه‌سازان وجود ندارد که به هزینه‌های موجود افزوده است. با موارد یادشده، افزایش قیمت متوسط ۵۰ تا ۷۰درصدی قطعات خودرو قابل قبول است.
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان از کاهش شمارگان تولید (تیراژ) خودروسازان در ماه‌های گذشته به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی یاد کرد و گفت:
 
با وجود این هزینه‌ها، هزینه‌های سربار و بدهی‌های قطعه‌سازان تغییر نکرده و این به‌معنای افزایش کلی هزینه‌ها است. دستمزد کارگران از سه‌سال پیش تاکنون تغییری نکرده و قطعه‌سازان به‌روزرسانی ماشین‌آلات و خطوط تولید و ارتقای دانش و مهارت کارکنان و کارگران خود را لازم دارند تا قطعه‌ی کم‌کیفیت تولید نشود. از جمله دیگر مشکلات می‌توان به سخت‌گیری بیشتر سیستم بانکی نسبت به گذشته، دشواری تخصیص ارز به قطعه‌سازان و پیمان‌سپاری ارزی اشاره کرد که باید در تعیین قیمت‌های جدید خودروها و قطعات در نظر گرفته شود.
 
به‌گفته‌ی این مقام صنفی، صنعت قطعه‌سازی ۲۰هزارمیلیارد تومان از خودروسازان طلبکار است و باید دست‌کم ۴۰درصد آن (معادل هشت‌هزارمیلیارد تومان) پرداخت شود تا به‌روزرسانی خطوط، ظرفیت‌سازی و تأمین کارکنان و کارگران این صنعت میسر شود. 
 
 
براساس آخرین آمارها، آذرماه امسال ۳۸هزارو۲۷۵ دستگاه سواری، ۶۱ دستگاه ون، ۲هزارو۹۴۹ دستگاه وانت، ۱۴۸ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس، ۱۲ دستگاه اتوبوس و ۷۰۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد که در مقایسه با آذرماه سال گذشته بیش از ۷۱درصد کاهش داشت.
 
دراین‌میان، یک مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:
 
یک ماه است که درگیر موضوع پیشنهاد قیمت خودرو هستیم و همه‌ی دست‌اندرکاران امر به اجماع رسیده‌اند که تا سیزدهم دی‌ماه سیاست‌های مربوط را اعلام کنند اما هنوز این موارد به امضا نرسیده است.
 
 
این فرد که خواست نام وی ذکر نشود، بیان داشت:
 
اگر در روز مقرر یک یا ۲نفر این سیاست‌ها و پیشنهادها را امضا نکنند، خبری از اطلاع‌رسانی نخواهد بود؛ بنابراین اعلام نهایی قیمت خودرو را به بعد از امضای سیاست‌ها موکول می‌کنیم. در این سیاست‌ها به‌طور جدی به حقوق مصرف‌کننده توجه شده است.
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
شاهین g : حتما میاییم بنر هم میاریم .من هماهنگ کردم چندتا خبرنگار هم قراره بیاد
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
احمدی : آقا اکبر طبق فرمایش شما، بهرحال افراد کمی سخا رو دیر انجام دادن و احتمالا در این هفته یا هفته اول خرداد فاکتور تکمیل وجه اسفندی ها هم شروع میشه. هرچند مطمئنم با لابی گری و پارتی خیلی از اسفندی ها هم خودرو رو تحویل گرفته اند و چندین نفر رو هم خودم تماس و پیامک داشته ام که تکمیل وجه اسفندی بودن و تحویل گرفتن.
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
بهنام جی فور تهران : خالی نبند هر تریلی نهایت 8تا بارگیری می‌تونه بکنه🤣🤣🤣🤣برو بچه مشقاتو بنویس تجربی اول و دوم 🤣
شهاب ایکس5 ابان : سعید بیخیال شو بکش بیرون یه چیزی بهت میگم کی گفته من مهندسم؟ من کارگرم و نون بازومو میخورم عصرا میرم باشگاه میخای بیا اونجا اشنا بشیم خخخخ
مهدی : اخرین تکمیل وجه بهمن ماهی ها همون ۶ بهمن بوده
شهاب ایکس5 ابان : روند دادرسی در دادگاهها اینجوریه که پس از رای قطعی باید به شعبه بگی که پرونده رو ارجاع بدن به شعبه اجرای احکام حقوقی، اونجا خودشون ابلاغیه میفرستن برای خوانده و اگه نیاد باید دستور قضایی بگیری برای بستن حساب کرمان موتور که مجبور بشن بیان پرداخت کنن
اکبر رینگ : آقای احمدی من هم امروز با 096550 تماس گرفتم و گفت تا 6 بهمن فاکتور شده و حرف شما رو به اپراتور گفتم اینکه 6 بهمن آخرین فرصت بهمنی ها بوده و پرسیدم مگه بهمنی باقی مونده؟ گفت معیار نوبت فاکتور تایید احراز سکونته و تاریخ واریزی مهم نیست و بهمنی هایی که بعد 6 بهمن احراز سکونت رو ثبت کردن باقی موندن هرچند تعدادشون کمه خودم رو هم مثال زد و گفت شما تایید احراز سکونتت 9 اسفنده و تکمیل وجه 15 اسفند مهم نیست ماشین رو باید 9 فروردین تحویل میگرفتی و از 9 فروردین رفتی تو تاخیر و سود تاخیر هم از 9 فروردین حساب می کنن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مونا : سفید سقف فلز فروش فوری تحویل 22اردیبعشت 24فاکتور شدم
فرهاد : صبور باشید مشتری گرامی با اندکی صبر به خودروی خود خواهید رسید مبارک باشد انشاالله
رضا 23 مهر : آقا محمد ممنون دمت گرم داداش خدا خیرت بده شما ودوستان زحمت کشیدن رفتن
جی تی : سلام دوستان وقت همگی بخیر کسی از مجوزهای جی تی خبر داره ممنون میشم اطلاع بدین
محسن : برای من فاکتور پلاک شد برای شما فاکتور نشده چرا
محسن : سقف فلز تحویل 22 اردیبهشت 25 اردیبهشت فاکتور شد 26 اردیبهشت پلاک شد خدارو شکر رنگ سفید
سحر : سایپا بازم دوشنبه فروش گذاشته اطلس اتومات و سهند اتومات هم هست
قاسمی : پس یعنی دیگه سود نداره ماشین از کارخونه گرفتن حتی ضرر هم میکنیم... ای بابا
حمید تحویل مرداد : فکر نکنم اخه من فوق العاده هستم تکمیل وجه هم کردم
فرهاد : فرمایش نکنید شرکت محترم مدیران خودرو متعهد به مشتریان گرامی خود میباشد نیازی به این کار ها نیست