سناریو دولت برای آینده واردات خودرو/ تاسیس یک شرکت شبه دولتی برای واردات

 

سناریو دولت برای آینده واردات خودرو/ تاسیس یک شرکت شبه دولتی برای واردات

 
اعلام رقم بودجه در روزهای گذشته و در نظر نگرفتن رقم قابل ذکر برای درآمدهای حاصل از واردات خودرو بیش از گذشته شرکتهای واردکننده خودرو و سرمایه گذاران این بخش را دلسرد و نا امید کرد. اتفاقی که نشان می دهد دولت حتی در سال آینده هم برنامه خاصی برای بازگشایی واردات خودرو و تغییر در تصمیم غیرکارشناسی ممنوعیت واردات خودرو ندارد. 
 
اما آیا این تصمیم دولت برای ممنوع نگهداشتن واردات خودرو بدون هدف و یک سناریوی از پیش تعیین شده بوده است؟ جواب سوال کاملا منفی است. 
 
آنچه از برآیند تصمیمات دولت در این حوزه مشخص است، دولتی ها قصد دارند با ادامه ممنوعیت واردات خودرو و سنگ اندازی های مشابه در فعالیت این شرکتها، سرمایه گذاران این بخش را دلسرد کرده و به نوعی بیخیال تجارت البته چرب این حوزه بشوند. 
 
به گونه ای که با خروج شرکتهای فعلی از فهالیت در حوزه واردات خودرو عملا مشتریانی می مانند که باید خدمات پس از فروش بگیرند و تولید داخلی که باید با بازگشایی واردات هم تجهیز شود و هم حس رقابت در آن دوباره ایجاد شود و احیانا درآمدهای سرشار حاصل از عوارض واردات، مالیات، اسقاط خودروهای فرسوده و ... که باید به جیب خزانه برگردد.
 
 
با این اوصاف فقط یک سناریو باقی می ماند که دولت بسیار هدفمند به دنبال اجرایی کردن آن خواهد بود، آن هم «تاسیس یک شرکت شبه دولتی برای ساماندهی بازار و واردات خودرو».
 
چیزی شبیه شرکت دخانیات و یا شرکت بازرگانی دولتی، به این شکل هم درآمد دولت از محل واردات خودرو تمام و کمال به جیب خزانه خواهد رفت و هم تنوع در بازار ایجاد می شود، هم مشتریان خودروهای خارجی باز هم حاجت روا می شوند و هم مراکز اسقاط دوباره فعالیت خود را البته با کمی تغییرات ادامه خواهند داد و هم تمام دیگر مزیت های واردات خودرو از جمله ایجاد رقابت برای خودروسازان بد عادت شده داخلی فراهم خواهد شد.
 
 
اما توجیهات تاسیس این شرکت و اجرای این سناریو دولت چه خواهد بود؟ 
 
جواب این سوال هم سخت نیست، دولت با توجیه اینکه شرکتهای فعلی واردکننده خودرو به دلیل خصوصی بودن هم به دنبال منفعت خود بودند و هم مشتریان را سرگردان کرده بودند و ماهها در تحویل خودروها عاجز مانده بودند و هم با توجیه یکپارچه سازی فعالیت واردات خودرو و کنترل شرایط در مواقع خاص تحریم مثل امروز، این سناریو را اجرایی خواهند کرد.
 
زمان اجرای سناریو
 
با این تفاسیر این پرسش مطرح می شود که دولت چه زمانی اقدام به تاسیس این شرکت شبه دولتی خواهد کرد؟
 
جواب این سوال اما کمی پیچیده است، چرا که قطعا برای آماده شدن شرایط و قبول توجیهات ذکر شده برای مشتریان و کارشناسان این حوزه ابتدا لازم است تا نفس های آخر شرکتهای واردکننده خودرو هم تمام شود، چراکه این شرکتها با این وضعیت در بهترین حالت تا تابستان سال آینده دوام می آورند و قویترین آنها هم با ادامه ممنوعیت واردات خودرو و هزینه های فراوان نیروی انسانی و تجهیزات و نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش نهایتا تا تابستان ۹۸ در صحنه باقی خواهند ماند و بیش از این فعالیتشان از نظر عقلانی و اقتصادی توجیه نخواهد داشت، آنوقت است که دولت سناریو از پیش تعیین شده خود را عملی خواهد کرد و برای پشتیانی از مشتریان گذشته خودروهای وارداتی، ساماندهی وضعیت واردات خودرو، کنترل آلودگی هوا از طریق اسقاط خودروهای فرسوده و ایجاد تنوع در بازار و رقابت برای خودروسازان داخلی، این شرکت را تاسیس و واردات خودرو را البته محدودتر و هدفمندتر از گذشته آزاد خواهد کرد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

سعید
0

دوستان کلا صنعت خودرو سومین صنعت سود ده تو ایرانه!
اونوقت انتظار دارید دولت از ایرانخودرو و سایپا حمایت نکنه یا از همه مهمتر به واردات خودروی خارجی ورود پیدا نکنه؟؟؟
23:35  1397/10/21
گزارش
پاسخ دادن
علی
2

ظاهرا دولت از خودروسازها قطع امید کرده
میخواد مافیای خوردوسازها رو با مافیای واردکنندگان عوض کنه
17:07  1397/10/17
گزارش
پاسخ دادن
علی
0

ظاهرا دولت از خودروسازها قطع امید کرده
میخواد مافیای خوردوسازها رو با مافیای واردکنندگان عوض کنه
17:04  1397/10/17
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین نفرین شده : باید چیکار کنیم ؟ من دیگه صبرم تمومه
شاهین جی : بله پیش فروش هستم
شاهینg : ,ما الان هفت ماهه هنوز خبری نیست
شاهینg : اونایی که رفتین تجمع چیشد؟
خان علی اچین گان : مژده مژده ماشین من فاکتور شد ، ن نم هم عر وس
خانه علی اچین گان : مژده مژده ماشین من فاکتور شد
Bac x3 : کسی bac x3 نوشته ؟چه تاریخی ثبت نام کردید؟ایا تحویل دادن؟
T9 بهمن : ثبت نام ۲۳ بهمن t9 مشکی -۱ تیر فاکتور شد هفته پیشم پلاک شده ولی خبری از ارسال به تهران نیست زنگ زدم گفتن منتظر اجازه ارسال هستن و تو نوبت صبر کنید
سایپای دزد : با سرمایه ای که سایپا تو سوریه از دست داده،فک کنم ورشکست شده و داره با پول ما جبران مالی میکنه.وگرنه یکنفر از مسئولین حرفای ما رو یعنی نمیشنوه یا نمی بینه!!!بعید میدونم..ولی این نمونه کار یه شرکت دولتی هست.وقتی مردم این مسائل رو میبینن از زندگی سیر میشن.بخدا با 600 میلیون میشد با خرید طلا الان اسپورتیج سوار شیم هرکدوممون.8 ماهه بدون وسیله هستم،زن و بچه ام پای پیاده.زمستون و الان تابستون رو دارم سپری میکنم.کاش این خبرنگارا انقد به این جنگ 12 روزه بها میدن یه روزشم به بدبختی ما بها بدن.ما هم 9 هزار مالباخته ایم.لااقل بدونیم دیده میشیم نه ک...من ک موندم دیگ واقعا موندم!
شاهین جی : سلام احتمالا شما پیش فروش هستید ک اینجوری بهتپن گفتن برا فروش فوریا هنوز تو آذرماه مونده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورنا : دنا اتومات مشکی تحویل 13 تیر فاکتور سد
سورن مشکی : سلام تحویل حداقل 1ماه عقب هست و تحویلی در سایت خودشون چیز دیگه ی زده تا پیشخوان ما
کوییک ار اس : من جایگزینی اطلس بودم نگرفتم پیام اومد کوییک ار اس دی ماه زدم تکمیل وجه27اردیبهشت . درانتظار تخصیص....😑
سعد : کارتش اومده اما خودش نه 😁
هادی رضایی : سلام کوییک gxr تحویل تیر امروز فاکتور شد تکمیل وجه 13 خرداد ایشالا همه دوستان بزودی فاکتور و تحویل بشه خودروشون
محمد : حدودا 30 تا40 روزبعدمیاد
امیر خان : بله بزرگوار بنده فوق العاده طرح مادران هستم تحویل 16 خرداد
مشکی اتو 4تیر : بله مال منم نشد
وحید : چرخش برات بچرخه طلا بشه عزیزم داداش پلاک و تحویلت شد تاریخاشو برامون بزار بازم، کدوم شهری؟
18 خرداد xu7p : سلام تحویلی 18 خرداد طرح مادران رنگ سفید موتور xu7p فوق العاده اما فاکتور نشده دقیقا یک ماه گذشته.