درگیری تازه قطعه‎ سازان و خودروسازان بر سر قیمت ها؛ یک گام دیگر به سمت ورشکستگی 

درگیری تازه قطعه‎ سازان و خودروسازان بر سر قیمت ها؛ یک گام دیگر به سمت ورشکستگی

 
صنعت خودرو با مشکلاتی مواجه است و بسیاری از مواد اولیه افزایش قیمت را تجربه کرده اند. خروج کامل دولت از قیمت گذاری و بازار تولیدات بخش خودرو اتفاق مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد.
 
تغییر قیمت شرکتی خودروها در حالی با تاخیر بسیار نسبت به تغییر نرخ ارز و هزینه ‎های تولید توسط خودروسازان اعمال می‎ شود که هنوز هم بسیاری از مسئولان نسبت به آن اظهار بی ‎اطلاعی می ‎کنند.
اعلام قیمت‎ های جدید نیز نه به ‎صورت یک‎ جا بلکه در هر پیش‎ فروش یا فروش فوری از سوی خودروساز برای سه، چهار خودرو اعلام می‎ شود.  این موضوع سبب شده است تا خودروسازان به‎ رغم تغییر قیمت بیشتر محصولات خود، رقم قراردادهای قطعه ‌سازان را تغییر ندهند و این موضوع را به سال آینده موکول کنند. در این میان، برخی قطعه‎ سازان نگران هستند که خودروسازان در سال آینده تفاوت قیمت‌ های سال جاری را محاسبه نکنند و برخی دیگر نیز می‎ گویند حتی در صورت مصمم ‎بودن خودروساز به پرداخت این مابه ‎التفاوت، به تعویق انداختن این موضوع تا سال دیگر باعث از پای درآمدن قطعه‎ سازان کوچک ‎تر و ضرر و زیان منجر به تعدیل گسترده نیرو حتی برای قطعه‎ سازان بزرگ می‎ شود. با توجه به شرایط اقتصادی به وجود آمده طی ماه های گذشته، تعیین تکلیف قیمت خودروها و رسیدن به نرخ منطقی تنها راه حل مدیریتی کوتاه مدت برای  بازار خودروست.
 
 
علی آذری، مدیرعامل شرکت سازه سیم در این باره می‎ گوید: «40 ‌درصد سیم‎ های تولیدی ما از مس تشکیل شده که قیمت آن حدود دو برابر افزایش یافته اما این افزایش را خودروساز هنوز در قیمت خرید خود از ما لحاظ نکرده است.»
وی می ‎افزاید: «تجمیع مطالبات ما از خودروسازان و تولید همراه با ضرر و زیان از یک‎ سو و کاهش تولید خودرو به حدود یک ‎سوم قبل از سوی دیگر، باعث شده است نه‎ تنها طرح توسعه ما و برنامه‎ ای که برای استخدام 400 نیرو داشتیم محقق نشود، بلکه 30‌ درصد از نیروی انسانی خود را نیز از دست داده ‎ایم.»
آذرى ادامه داد:"روکش سیم ‎های تولید در گرید T2 ایرانی است اما برای گریدهای T3 و T4 نیازمند واردات گرانول هستیم که مانع‎ تراشی ‎های داخلی مشکلاتی را این مسیر به 3 ویژه برای گرید T3 ایجاد کرده است.»
ابراهیم حسن‎پور، عضو هیات ‎مدیره این شرکت نیز با بیان این‎ که کاستی و کُندی پرداخت‎ های خودروسازان به قطعه ‎سازان موجب بدهکار شدن ما به شرکت‎ های همکار شده است، اظهار داشت: «این در حالی است که در دوران برجام خطوط تولید ما برای همکاری با کرمان‎ موتور در مونتاژ خودروهای هیوندای کره انتخاب شده بود و قرار بود برای تولید دسته‎ سیم با یک قطعه‎ ساز کره ‎ای جوینت ‎ونچر تشکیل دهیم.»
 
 
شهرام پسندیده، مدیر کارخانه پلیمر سازه ‎پویش نیز قطعه‎ سازان را قربانی سیاسی ‎شدن موضوع قیمت‎ گذاری خودرو می‎ داند و می‎ گوید: «وحشت دولت از اثرات تورمی تغییر قیمت رسمی خودروها در حالی بوده که قیمت مواد اولیه از جمله پتروشیمی سه ‎برابر شده و تعلل در این موضوع موقعیت شغلی حدود 600 هزار نفر نیروی انسانی فعال در این حوزه را به خطر انداخته و موجب بیکاری نزدیک به نیمی از آن ‎ها شده است.»
وی با بیان این‎که فولکس ‎واگن این کارخانه را برای تولید داشبورد محصولات خود در ایران برگزیده بود و رنو نیز توانمندی ما را برای تولید داشبورد خودرو سیمبل تایید کرده بود، گفت: «ما درحال‎حاضر 120 ‌نفر نیرو داریم و داشبورد خودرو رانا و نسل جدید داشبورد پژو پارس را تولید می ‎کنیم که از سال‎ های 92 و 93 به بازار آمده ‎اند و قاب جلوآمپر خودروهای بسیاری همچون پژوهای 405، پارس، 206، 207، تیبا و... نیز محصول ما است.»
وی افزود: «تولید جلو آمپر خودرو دنا را هم در برنامه داریم که قالب آن در حال ترخیص از گمرک است و به حدود 200‌ قالب تزریق و ابزار مخصوصی که قابلیت قرارگیری در ماشین ‎آلات تولیدی ما را دارند، افزوده خواهد شد.»
 
 
پسندیده ادامه داد: «ما حدود 200 ‌قطعه کوچک و بزرگ پلیمری و الکترونیکی را برای کارخانه ‎های زیر مجموعه گروه خود تولید می‎ کنیم، اما در حال ‎حاضر که خودروسازان نمی‌ توانند از همه ظرفیت موجود در قطعه‌ سازی بهره ببرند، تنها 60 درصد ظرفیت تولید ما فعال است.»
به گفته وی، تولید قطعه با هزینه سه ‎برابر قبل و فروش آن به خودروساز با قیمت قبلی، فعالیت قطعه ‎سازان کوچک‎ تر را طی ماه‎ های گذشته متوقف کرده و ادامه این روند برای قطعه‎ سازان بزرگ نیز دیگر ممکن نخواهد بود.
 
هرچند که دولت تلاش فراوانی در راستای جبران کمبود قطعات و رفع مشکلات قطعه سازی انجام داده است اما صنعت خودروسازی کشورمان همچنان با کمبود قطعه روبرو بوده و نبود مواد اولیه و افزایش قیمت ها سبب شده که قطعه سازان برای انجام تعهدات خود دچار مشکل شوند و به عبارت دیگر خطوط تولید خودرو همچنان با کمبود مواجه است.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه‎ سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : در واقع همون ۸۰۰ تومن که واریز کردیم می‌ارزه نه ۱۵۰۰ بازار
T9 مهدی : سلام دوستان اسفند پارسال ثبت نام کردم الان بیمه نامه سبز شده و الان تو مرحله صدور پلاکه،چقدر زمان میبره خودرو تحول بدن؟
شاهین پلاس : تکمیل وجه ۲۶ اسفند تحویل ۶ مهر
cvt : فکر کنم فعلا cvt تا دو ماه آینده تولید نداشته باشه من 18 اسفند هستم
cvt : الان دنده ای بگیرین 500 سود داره براتون
سجاد۲اردیبهشت : سلام ازمن ۱۱۹۴۰۱۱۵هست ..من یک اردیبهشت واریزکردم ولی میگن دوم نشسته
نازنین : خبری از تیری ها نیست حتما امده دعوتنامه
x5 : یه عقده ای بدبخت که از سر سوزش زر زیاده زده
Shahin : الان دیگ فوق العاده ها دارن تبدیل میزنن اولویت با اوناس من خودم ۱۴آذر بودم دو مهر تبدیل زدم ی هفته بعد فاکتور شدم قبلنا دوسه ساعته فاکتور میشدن فروش فوریا الان دیگ تبدلیا زیاد شده هرچی فوق العاده تبدیل بزنن از اونور به شما دیرتر ماشین میرسه
مسعود T9 : ببین فقط ۵ فروردین بود که اونم تو قرارداد ۲۸ اسفند ثبت شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهرااپشنال پیش فروش30 ابان : ایا دنا اپشنال تحویل مهر ماه کسی این جا هست که فاکتور نشده باشه ؟اگه هستید رنگ ماشینتون رو اعلام کنید
زهرااپشنال پیش فروش30 ابان : دوستان دنا اپشنال پرداخت دوم 3 شهریور رنگ سفید تحویل 30 ابان دیروز فاکتور شده
منصور : باید بری نمایندگی تغییر وضعیت بده برات تا تخصیص بخوری فاکتور بشه ، منم بعد از سه روز متوجه این موضوع شدم اما رفتم دو ساعت بعد فاکتور شد
مهدی : سلام دوستان الان برای من تو توضیحات شماره گزاری زده آدرس مالک فاقد اعتبار می باشد میگه سخا یکسالش تموم شده من که 27 ماه بهمن پارسال تاییدیه سخا گرفتم یکسالش که هنوز تموم نشده جریان چیه لطفا کسی خبر داره توضیح بده باز چه خبر شد
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سلام دوستان،بلاخره بعد از 8 ماه انتظار دیروز عصر فاکتور شد،پیش فروش طرح فرسوده،واریز اول 29 بهمن،واریز دوم23 مرداد،زمان تحویل اول 14 مرداد که با تاخیر واریز دوم انجام دادم شد 31 مرداد،کد کلاس با سنسور 58404،سایت خراسان،دریچه گاز هنوز مشخص نیست!!!کل مبلغ واریزی با احتساب وجه ماشین فرسوده 674/600میلیون،شماره پرونده 15309009
مالباخته ساینا : به نظر من هر کس از طریق نماینده مجلس شهر خودش پیگیری کنه شاید جواب بده مخصوصا شهرهای کوچکتر که ارتباط با شخص نماینده راحت تره
ساینا : واسه منم همینو زده
سورن پلاس موتور جدید : برای من تحویل مهر ماه واریز اول 12اسفند واریزی دوم 26 تیر ماه هنوز تبدیل نیامده
زینلی ایکس33 : بعد از 14 روز کاری پولتونو عودت میدن همین اونم تو ام وام کارت که فقط میتونین خرید کنین باهاش پولتونم که بی ارزش شده سودکه نداره اصلا فقط خدا لعنت کنه هم اینارو هم کسایی که باید نظارت داشته باشن براین شرکتها وندارن
علی : کسی میدونه جلو موعد تحویل نوشته کلاس خودرو فاقد صف فروش می باشد یعنی چی