ثبات مدیریت لازمه گذر از گلوگاه صنعت خودرو/ چرا آبی ها موفق تر بودند؟

 

ثبات مدیریت لازمه گذر از گلوگاه صنعت خودرو/ چرا آبی ها موفق تر بودند؟

 
ثبات مدیریت و پیاده سازی استراتژی های تدوین شده در یک بازه زمانی مناسب، یک اصل لازم و ضروری برای گذر از مشکلات و توسعه صنعت خودرو کشور است، موضوعی که در چند سال اخیر حداقل در یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی کشور صورت نگرفته است.
 
تغییرات پیاپی در سطح مدیرعامل و به تبع آن مدیران ارشد و حتی مدیران میانی شرکتهای خودروسازی یکی از معضلات اصلی در عقب ماندگی این صنعت و البته افزایش ضرر و زیان خودروسازان بوده است.
 
به گونه ای که مدیران ارشد خودروسازی های خصولتی فعلی، بیشتر تمرکز خود را باید برای بقای خود در راس هرم مجموعه صرف کنن و کمتر به فکر تدوین و پیاده سازی برنامه های هدفمند و بلند مدت می افتند.
 
این فشار و استرس بیرونی قطعا تمرکز هر مدیری را بر هم می زند، حال تصور کنید به این معضل بزرگ، تحریمهای بانکی، کاهش حجم نقدینگی، ترک شرکای خارجی، حجم بالای مطالبات قطعه سازان و از آن بدتر، تاخیرهای طولانی در تحویل خودروهای ثبت نامی را هم اضافه کنید. 
 
این مشکل البته در سایپا رنگ و بوی بیشتری داشته، چرا که به دلیل انتخاب مدیرانی بعضا با گرایش سیاسی این تغییرات زودتر و گسترده تر انجام شده است.
 
این تغییرات گاهی آنقدر سریع بوده که مدیرعامل حتی موفق به دیدن برخی از زیر مجموعه های خود و رصد کامل امور نشده و جای خود را به مدیر بعدی داده است.
 
در‌همین ۱۰ سال اخیر سایپا از قلعه بانی به بذرپاش، بعد از آن به مدنی، بعد به جمالی، بعد به جهرودی و حالا به سروش رسیده است. به عبارت ساده تر ۶ مدیرعامل در ۱۰ سال که نشان از عدم ثبات در مدیریت این شرکت بزرگ خودروسازی دارد.
 
شرکتی که یک زمان با سود سرشار خود به گاو شیرده صنعت معروف شده بود و حالا بیشترین زیان انباشته بین تمام خودروسازی های بزرگ و کوچک را با اقتدار ازان خود کرده است.
 
حال در جناح دیگر آبی های جاده مخصوص قرار دارند که با ۳ تغییر مدیریتی در ۱۰ سال گذشته اوضاع بهتری را دارند و توانسته اند به یک ثبات خوب در مدیریت ارشد برسند و طبیعتا مدیرعامل زمان و تمرکز لازم را برای پیاده سازی برنامه های خود داشته، برنامه هایی که این شرکت زیان ده را به یک شرکت سودده البته تا قبل از اجرای تحریم های جدید رساند.
 
در ایران خودرو منطقی جای خود را به نجم الدین داد و نجم الدین هم بعد از حدود ۳ سال سکان هدایت بزرگترین خودرساز کشور را به یکه زارع سپرد.
 
این ثبات طبیعتا در زیر مجموعه های این شرکت خودروسازی هم پیاده شد و آن شرکتهای مهم از جمله ساپکو، ایساکو و شرکت سرمایه گذاری ایران خودرو هم با ثبات مدیریتی توانستند مشکلات موجود را به حداقل برسانند.
 
در مقابل تمام شرکتهای زیر مجموعه سایپا از سایپا یدک گرفته تا سایپا دیزل، زامیاد، مگاموتور و ... شامل تغییرات گسترده شدند و به همین منظور نتوانستند برنامه های هدفمند و بلند مدتی را پیاده سازی کنند.
 
آنچه مسلم است تغییرات پی در پی در مدیریت شرکتهای خودروسازی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی می تواند به یک معضل بزرگ برای آینده راه صنعت خودروسازی کشور مبدل شود، معضل بزرگی که حتی در نگاه حرفه ای تر و آنهم در شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان هم به ندرت دیده می شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : شما گفتین قراره بجای 418 م 470 ازتون بگیرن و 90 روزه تحویل بدن هنوز چیزی مشخص نشده شما گفتم گفتم راه انداختین صبر کنید
لاماری سفید28آذر : تخصیص شده ولی پلاک نشده
سورن باز : یک سورن پلاس دارم دوگانه 220تا رو پر میکنه .پژو میخوره چیکار کنم
مهدی پلاس : درودبرشما شقایق خانم حالا حتما ۱۶ فروردین ماه پیامک تکمیل وجه میا مطمئن هستی. ممنون‌از اطلاعات شما
عای : منظورتون متوجه نشدم ، لطف توضیح بدین
شَهین : ما هم گفتیم اگه آشنا داری بهش بگو یه کاری کنه شاهینتو زودتر تحویل بگیری 😁
بیکران : سلام منم پیش فروش تحویل خرداد بودم تبدیل جی ال واریز کردم ماشین و هم گرفتم از ترس افزایش قیمت فکر کردم ساندروف ارزش این همه ریسک و نداشت آدم ۳ ماه منتظر بمونه حالا افزایش قیمت بیاد یا نیاد اون وقت هم نگن بیا جی ال ببر.
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی آریزو 5 : در جواب آقا سعید. اگه سخات ردیف باشه نهایتا 2 هفته همه تیکها میخوره بجز آخریش که تحویله بیمه هم صادر بشه برات پیامک میاد
سورن پلاسxu7p تحویل خرداد 404 : ابطال سند تقریبا یک ماه زمان بر هست تنها کاریم که میتونی انجام بدی 096440مرتب زنگ بزن و پیگیر باش
راضی : کلاه منم برداشت
مسعود : اون مفت بره
Emad : سلام ماشینتون هر وقت اومد خودشون واستون محاسبه میکنم میفرستین تهران سه ماه بعد واریز میشه به حسابتون
محسن x33mt : منم 4 فروردین چکم پاس شد. خبری از فاکتور. نیست ولی. شما مدل 403 خوردید؟
سعید : دوستان توی کاستومر بعد از تکمیل وجه که اسفند انجام شده نوشته تخصیص شاسی ، چند وقت طول میکشه تا این مرحله رد بشه کسی میدونه
مهدی : تشکر ممنون که جواب دادین
سایناتحویل16اسفند : سلام منم 16بهمن تکمیل وجه کردم که تحویلش 16اسفند بود که الان تو تاخیره نیومده تو وضعیت خودرو هم نگاه کردم هنوز تو حالت آماده برای تخصیص هستش
امیرحسین : سلام و عرض ادب ببخشید اگه تحویل سیستمی آخر فروردین باشه ،امکانش هست تو این دو هفته کاراش رو انجام بدم ،هنوز ماشین فاکتور نشده .