بررسیها نشان از آن دارد که همایشهایی که در صنعت خودروسازی کشور برگزار شده هیچ دستاورد و خروجی مناسبی برای کشور نداشته است ازاینرو به عقیده بسیاری از کارشناسان با توجه به شرایط اقتصادی کشور برگزاری همایش در این صنعت کاری بیهوده و عامل هدر رفت سرمایه ملی میشود.
در همایشهای برگزار شده به ویژه همایش بینالمللی صنعت خودرو که چند دوره از آن در کشور برگزار شده و حتی یک دوره از آن قبل از برجام برگزار شد، از شرکتهای به نام خودروسازی جهان برای گفتمان و حضور دعوت به عمل آمد که خارجیهای حاضر در این همایشها شرکای تجاری سابق بودند که با تشدید تحریمها قبل از دستیابی به برجام از بازار ایران بیشترین منفعت را برده بودند.
در حاشیه این همایشها در صنعت خودرو و زیرشاخههای آن خبر از امضا قرارداد و تفاهم نامههای بسیاری رسانهای شد که در حال حاضر خبری از هیچ کدام از این قراردادها نیست و صنعت خودروسازی کشور برای بار دیگر به یاد توان داخلی افتاده است و این در حالی است که همواره تأکید شد که داخلی سازی قطعات خودروهای محصول مشترک و مونتاژی نباید فراموش شود اما مدیرانی که به قراردادهای امضا شده در این همایشها میبالیدند هیچگاه این نکته را آنطور که باید اجرایی و عملی نکردند.
همانطور که گفته شده بود طرفداران همایشهای بزرگ اینچنینی امضا قراردادهای صنعت خودروسازی را دستاورد این همایشها میدانند اما همین افراد در میان صحبتهای خود مدعی هستند که قبل و بعد از برگزاری این همایشها شرکتهای بزرگ داخلی که همواره قراردادها برای آنها است برای امضا قرارداد جدید در صنعت خودروسازی از ارتباطهای قدیمی استفاده کردهاند ازاینرو میتوان گفت که همایش صنعت خودروسازی هیچ قرارداد جدید و ارتباط جدیدی را برای صنعت خودرو و شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی ایجاد نکرده است.
از سوی دیگر برخی قطعه سازان مدعی هستند در حاشیه این همایشها که بعد از دستیابی به برجام برگزار شد، قراردادهای مناسبی به امضا رسید اما بررسی روند فعالیت قطعه سازان و صحبت آنها مبنی بر شرایط بسیار بد قطعهسازی آن هم در زمان اجرای برجام و قبل از به روی کار آمدن ترامپ گواه آن را دارد که اگر قراردادی به امضا رسیده است تنها برای معدود شرکتها بوده و شرکتهای جدید به واسطه عدم ارتباط با دیگر شرکتهای بینالمللی سهمی از این همایشها نداشتهاند.
بنابر گفته کارشناسان وظیفه ذاتی همایشها ایجاد ارتباط میان صاحبان صنایع، شرکتها، بخش خصوصی و افراد دارای ایده و نوآوری است که با توجه به نتایج حاصل در این سالها و اعلام بسیاری از کارشناسان افراد دارای ایده و نوآوری هیچ ارتباطی با شرکتها ندارند و قشر تحصیل کرده و دارای دانش و ایده از مسیر همایش و دانشگاه به صاحبان صنایع متصل نمیشوند.
ازاینرو با توجه به آنکه همایشها به ویژه همایش بینالمللی صنعت خودرو طی سالهایی که برگزار شده تنها محفلی برای سخنرانی مدیران دولتی بوده و هیچ دستاورد اصولی برای شرکتهای کوچک، افراد دارای ایده و مصرف کننده نداشته است، برگزاری آن تنها هدر رفت سرمایه و اعتبار ملی کشور محسوب میشود.