چاله هوایی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

 

چاله هوایی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

 
رپورتاژ - چاله‌های هوایی می‌توانند ترس از پرواز مسافران را چندین برابر کنند. بنابراین بهتر است راجع به تکان‌های هواپیما در آسمان، اطلاعات بیشتری به دست بیاورید تا با دانستن علت وقوع آن، ترستان نیز کمتر شود.

چاله هوایی، کابوسی برای کسانی محسوب می‌شود که ترس از پرواز دارند. این تلاطم‌های هوایی بر اثر استوار نبودن هوای اطراف هواپیما به وجود می‌آیند و این بی‌ثباتی را باد، فشار هوا، اختلاف دمایی، تندبادها و عوامل جوی دیگر ایجاد می‌کنند. بنابراین تکان خوردن هواپیما امری عادی در پرواز به شمار می‌رود و گاهی اوقات این تکان‌ها شدید می‌شوند. معمولاً در این شرایط، خلبان از مسافران می‌خواهد تا کمربندهای ایمنی خود را ببندند، پس ارتباطی به این ندارد که شما بلیط هواپیما استانبول را گرفته‌اید یا بلیط هواپیما دبی، این تکان‌ها همیشه هست. در ادامه با ۵ حقیقتی آشنا می‌شوید که باید درباره چاله‌های هوایی بدانید.

آنقدر هم که فکر می ‌کنید ترسناک نیست

چاله هوایی را می‌توان نگرانی اصلی مسافران هوایی به حساب آورد و گاهی حتی مسافران کارکشته را نیز دلواپس می‌کند. همانطور که گفتیم چاله‌های هوایی کاملاً در پرواز، عادی هستند و تقریباً هیچگاه هواپیما را با خطر مواجه نمی‌کنند. چاله هوایی در مبحث هوانوردی، با توجه به شدت آن درجه‌بندی می‌شود و 80% آن‌ها در دسته‌بندی تلاطم‌های خفیف قرار می‌گیرند. خلبان‌ها معتقدند که خیلی خیلی کم پیش می‌آید تا این تکان‌ها به مسافران یا هواپیما آسیبی وارد کند. به نوعی می‌توان گفت که این تلاطم‌های هوایی از لحاظ امنیتی خطری ندارند و بیشتر در آسایش و رفاه مسافران اختلال ایجاد می‌کنند. عده‌ای بین تلاطم‌های عادی و تلاطم‌های جريان گردابی نیز تفاوت قائل می‌شوند. هواپیماها هنگام حرکت در آسمان، جریانی گردباد مانند از خود بر جای می‌گذارند و این جریان در بعضی هواپیماها بیشتر است. به همین دلیل برج‌های مراقبت، فاصله‌ی بیشتری بین هواپیماهای بزرگ و کوچک در نظر می‌گیرند تا جریان هواپیماهای بزرگ‌تر باعث گیر افتادن هواپیمای کوچک‌تر در دست‌انداز هوایی نشود.

 

شدت تلاطم‌ ها در حال افزایش است

تا اینجای کار خیالتان راحت است که چاله هوایی، جانتان را به خطر نمی‌اندازد؛ از طرفی این تلاطم‌های هوایی در سال‌های آینده رو به افزایش خواهند بود و مقصر اصلی، انسان و تغییراتی می‌باشد که در الگوی آب و هوایی به وجود آورده است. این بی‌نظمی‌ها به مرور زمان باعث افزایش شدت طوفان‌ها می‌شود و در واقع چاله‌های هوایی، به نوعی شرایط آب و هوایی و میزان آشفتگی آن را به ما نشان می‌دهند.


چاله هوایی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟
 
 

چاله هوایی به معنی سقوط نیست

تعداد دفعاتی که چاله هوایی در طول تاریخچه‌ی هوانوردی باعث سقوط هواپیما شده است، به تعداد انگشت‌های دستتان هم نمی‌رسد. قابل توجه‌ترینِ این موارد، سقوط هواپیمای بریتیش ایرویز در سال 1966 میلادی بود که از توکیو به هنگ کنگ می‌رفت. خلبان این هواپیما تصمیم به تغییر مسیر پرواز می‌گیرد تا مسافران بتوانند از زاویه‌ی بهتری، کوه فوجی را تماشا کنند. جریان‌های شدید هوا باعث از دست دادن کنترل هواپیما، افتادن سکان عمودی آن و درنتیجه سقوط هواپیما شده بود. بنابراین چاله هوایی می‌تواند در مواقعی خطرناک باشد و حتی اگر منجر به سقوط هواپیما نشود هم ممکن است صدمه‌ای جدی به شما وارد کند. بیشتر این صدمات، زمانی اتفاق می‌افتد که مسافران در جای خود ننشسته و کمربند ایمنی را نبسته‌اند. به همین دلیل خدمه‌ی هواپیما به دلیل مسئولیت شغلی‌شان، بیشتر از مسافران در معرض خطر قرار دارند.

 

تکان ‌ها در عقب هواپیما بیشتر حس می شود

هواپیماهای بزرگی همچون ایرباس A380 بهتر از هواپیماهای کوچک می‌توانند تلاطم‌ها را مدیریت کنند؛ اما در مجموع، قانون خاصی در رابطه با اندازه‌ی هواپیماها و این موضوع وجود ندارد. صندلی‌های فرست کلاس تقریباً در مرکز هواپیما و بعد از بال آن قرار دارند و معمولاً این قسمت‌ها، تلاطم هوایی را خفیف‌تر احساس می‌کنند. به همین دلیل وقتی خلبان‌ها در جایگاه مخصوص‌شان نشسته و خیلی کم متوجه تکان خوردن هواپیما می‌شوند، معمولاً مهماندارها با آن‌ها تماس گرفته و با توجه به تکان‌های شدید در قسمت عقب هواپیما، از خلبان می‌خواهند تا علامت بستن کمربند ایمنی را روشن بگذارند.

 

کمربندهای ایمنی را ببندید

بهترین و هوشمندانه‌ترین کاری که می‌توانید هنگام تکان خوردن هواپیما و برخورد با چاله هوایی انجام دهید، مستقر شدن بر روی صندلی و بستن کمربند ایمنی‌تان است. بعد از خواندن موارد بالا احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که انجام این کار می‌تواند در شرایط وخیم، شما را نجات دهد و اگر تور اروپا هم می‌روید و در پرواز، علامت بستن کمربند ایمنی خاموش نمی‌شود، برای سلامتی و محافظت از خودتان است و خلبان با شما دشمنی شخصی ندارد!

 

منبع : ویرلن


 
 

source

virlan

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , چاله هوایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : مسئله اینه که همین دو سه شب پیش به خاطر افزایش قیمت این نقص پرونده زده شد. قبلش که کوئیک دعوتنامه بجای اطلس زده بوده، نقص پرونده نبود؟؟!!
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا لگن : سلام منم چند بار پیام گزاشتم بره تجمع دفعه قبلم رفتم کسی نیومده بود اگر مایل باشید اعلام کنید شنبه 11 صبح درب 16 همه تجمع کنیم من هستم
Mk : چون غلط املایی داری ی چیزی هم کم میکنن باید پرداخت کنی
امیر دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام عزیزان دنا اتومات واریزی برج 4 هر کس فاکتور شد خبربده ممنون شماره قرارداد 1485 بوده برای ما
207 tu3 : دوستان tu3 دی و بهمن دعوتنامه برای کسی نیومده؟
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
پدرام : همه ماشینایی که ترمز چرخ عقب کاسه ای هست مثل هم ریگلاژ میشن باید ببری از تو کاسه چرخ ریگلاژ کنی.
دنا 6 سرعته : همه بهمنی هارو همین کار کردن منم 4 بهمن بودم زدن 30 بهمن .
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
207 بهمن : سلام دوستان بهمن برای من دعوتنامه صادر نشده کسی دیگه هست که دعوتنامه نیومده باشه اعلام کنید