چاله هوایی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

 

چاله هوایی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

 
رپورتاژ - چاله‌های هوایی می‌توانند ترس از پرواز مسافران را چندین برابر کنند. بنابراین بهتر است راجع به تکان‌های هواپیما در آسمان، اطلاعات بیشتری به دست بیاورید تا با دانستن علت وقوع آن، ترستان نیز کمتر شود.

چاله هوایی، کابوسی برای کسانی محسوب می‌شود که ترس از پرواز دارند. این تلاطم‌های هوایی بر اثر استوار نبودن هوای اطراف هواپیما به وجود می‌آیند و این بی‌ثباتی را باد، فشار هوا، اختلاف دمایی، تندبادها و عوامل جوی دیگر ایجاد می‌کنند. بنابراین تکان خوردن هواپیما امری عادی در پرواز به شمار می‌رود و گاهی اوقات این تکان‌ها شدید می‌شوند. معمولاً در این شرایط، خلبان از مسافران می‌خواهد تا کمربندهای ایمنی خود را ببندند، پس ارتباطی به این ندارد که شما بلیط هواپیما استانبول را گرفته‌اید یا بلیط هواپیما دبی، این تکان‌ها همیشه هست. در ادامه با ۵ حقیقتی آشنا می‌شوید که باید درباره چاله‌های هوایی بدانید.

آنقدر هم که فکر می ‌کنید ترسناک نیست

چاله هوایی را می‌توان نگرانی اصلی مسافران هوایی به حساب آورد و گاهی حتی مسافران کارکشته را نیز دلواپس می‌کند. همانطور که گفتیم چاله‌های هوایی کاملاً در پرواز، عادی هستند و تقریباً هیچگاه هواپیما را با خطر مواجه نمی‌کنند. چاله هوایی در مبحث هوانوردی، با توجه به شدت آن درجه‌بندی می‌شود و 80% آن‌ها در دسته‌بندی تلاطم‌های خفیف قرار می‌گیرند. خلبان‌ها معتقدند که خیلی خیلی کم پیش می‌آید تا این تکان‌ها به مسافران یا هواپیما آسیبی وارد کند. به نوعی می‌توان گفت که این تلاطم‌های هوایی از لحاظ امنیتی خطری ندارند و بیشتر در آسایش و رفاه مسافران اختلال ایجاد می‌کنند. عده‌ای بین تلاطم‌های عادی و تلاطم‌های جريان گردابی نیز تفاوت قائل می‌شوند. هواپیماها هنگام حرکت در آسمان، جریانی گردباد مانند از خود بر جای می‌گذارند و این جریان در بعضی هواپیماها بیشتر است. به همین دلیل برج‌های مراقبت، فاصله‌ی بیشتری بین هواپیماهای بزرگ و کوچک در نظر می‌گیرند تا جریان هواپیماهای بزرگ‌تر باعث گیر افتادن هواپیمای کوچک‌تر در دست‌انداز هوایی نشود.

 

شدت تلاطم‌ ها در حال افزایش است

تا اینجای کار خیالتان راحت است که چاله هوایی، جانتان را به خطر نمی‌اندازد؛ از طرفی این تلاطم‌های هوایی در سال‌های آینده رو به افزایش خواهند بود و مقصر اصلی، انسان و تغییراتی می‌باشد که در الگوی آب و هوایی به وجود آورده است. این بی‌نظمی‌ها به مرور زمان باعث افزایش شدت طوفان‌ها می‌شود و در واقع چاله‌های هوایی، به نوعی شرایط آب و هوایی و میزان آشفتگی آن را به ما نشان می‌دهند.


چاله هوایی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟
 
 

چاله هوایی به معنی سقوط نیست

تعداد دفعاتی که چاله هوایی در طول تاریخچه‌ی هوانوردی باعث سقوط هواپیما شده است، به تعداد انگشت‌های دستتان هم نمی‌رسد. قابل توجه‌ترینِ این موارد، سقوط هواپیمای بریتیش ایرویز در سال 1966 میلادی بود که از توکیو به هنگ کنگ می‌رفت. خلبان این هواپیما تصمیم به تغییر مسیر پرواز می‌گیرد تا مسافران بتوانند از زاویه‌ی بهتری، کوه فوجی را تماشا کنند. جریان‌های شدید هوا باعث از دست دادن کنترل هواپیما، افتادن سکان عمودی آن و درنتیجه سقوط هواپیما شده بود. بنابراین چاله هوایی می‌تواند در مواقعی خطرناک باشد و حتی اگر منجر به سقوط هواپیما نشود هم ممکن است صدمه‌ای جدی به شما وارد کند. بیشتر این صدمات، زمانی اتفاق می‌افتد که مسافران در جای خود ننشسته و کمربند ایمنی را نبسته‌اند. به همین دلیل خدمه‌ی هواپیما به دلیل مسئولیت شغلی‌شان، بیشتر از مسافران در معرض خطر قرار دارند.

 

تکان ‌ها در عقب هواپیما بیشتر حس می شود

هواپیماهای بزرگی همچون ایرباس A380 بهتر از هواپیماهای کوچک می‌توانند تلاطم‌ها را مدیریت کنند؛ اما در مجموع، قانون خاصی در رابطه با اندازه‌ی هواپیماها و این موضوع وجود ندارد. صندلی‌های فرست کلاس تقریباً در مرکز هواپیما و بعد از بال آن قرار دارند و معمولاً این قسمت‌ها، تلاطم هوایی را خفیف‌تر احساس می‌کنند. به همین دلیل وقتی خلبان‌ها در جایگاه مخصوص‌شان نشسته و خیلی کم متوجه تکان خوردن هواپیما می‌شوند، معمولاً مهماندارها با آن‌ها تماس گرفته و با توجه به تکان‌های شدید در قسمت عقب هواپیما، از خلبان می‌خواهند تا علامت بستن کمربند ایمنی را روشن بگذارند.

 

کمربندهای ایمنی را ببندید

بهترین و هوشمندانه‌ترین کاری که می‌توانید هنگام تکان خوردن هواپیما و برخورد با چاله هوایی انجام دهید، مستقر شدن بر روی صندلی و بستن کمربند ایمنی‌تان است. بعد از خواندن موارد بالا احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که انجام این کار می‌تواند در شرایط وخیم، شما را نجات دهد و اگر تور اروپا هم می‌روید و در پرواز، علامت بستن کمربند ایمنی خاموش نمی‌شود، برای سلامتی و محافظت از خودتان است و خلبان با شما دشمنی شخصی ندارد!

 

منبع : ویرلن


 
 

source

virlan

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , چاله هوایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام. A5 که ثبت نامی وجود ندارد دیگر . نگران نباش از بهمن دیگه ثبت نام این خودرو نیست و فقط x5 هست
سایپای دزد : ما که ۱۴ آذر سخا خبری نیست!!
وحید پلاس : نه داداش ،دقیقا 20 روزه در همان تاریخ 23 اسفند گیر کرده،فاکتور جلو نرفته،همچنان پلاسیم.راستش هم نمیگن.تماس میگیری فقط وعده سرخرمن.کاش صادقانه بگن: بدلیل نداشتن قطعه یا ...مثلا از ابتدای ماه آینده شروع میکنیم.آدم تکلیف خودش رو میدونه،دیگه هر روز سایت رو چک نمیکنه.همش میگن از فردا یا پس فردا....بی بی همه جا،حتی زندان و تجریش رو زد،اما سایپا و ایرانخودرو را نزد،بمب ها براش ارزش داره،حتما گفته :این دو تا خودش پوکیدس، دیگه زدن نداره.
Masoud x5 : من خودم موقع ثبت نام در انتخاب سه گزینه x5 وa5 و j7 مردد بودم نظر خودم j7 بود ولی خوب ما ایرانیها عاشق شاسی هستیم به همین دلیل x5 را انتخاب کردم دلیل عذم انتخاب a5 علاوه براینکه موتورش تنفس طبیعی هستش و کمتر به بنزین حساس هستش و اینکه چند اپشن اضافی داره این بود اولا a5پروژه شکست خورده سیف خودرو بود که کرمان خودرو خریدش و مطمئنا تا سال دیگه از خط تولید کنار میره و مهمترین مورد این بود که موتور a5 توان خیلی کمتری داره و برای بدنه سنگین این ماشین جوابگونیست و این باعث استهلاک بیشتر موتور و خ ابی و عدم کشش خودرو در مکانهای سربالایی میشه و مطمئنا اگه از خط تولید کنار بره دیگه این خودرو مفت نمیارزه .ولی x5 ادامه تولید s5 هستش و در بسیاری از قطعات حتی بدنه یکی هستش و دارندگان این ماشین درتامین 3طعه دچار مشکل نمیشوند بسیاری از اپشن ها را مثل جک برقی ووورا میتوانید به هنگام تحویل خودرو ث با هزینه کمتر به خودرو اضافه کرد
محمد-:::::::: : 28اردیبهشت تبدیل زدم هنوز خبری نشده
شاهین جی : دوستان فقط تجمع تجمع ۱۷ خرداد یادتون نره این بی صاحاب باز از ۱۹ خرداد فروش محصولاتشو داره میزاره لطفاااااا فقط تجمععععععع خواهش می‌کنم ازتون مگه قرار نبود اول ماشینای مردمو بده پس این فروش محصول شده
تارا : سلام نرگس خانم ماشین شما به دستتون رسید
شاهین پلاس اتوماتیک : من ارومیه هستم، 1 2 ماه پیش تو سایت تحویل حضوری رو ثبت کرده بودم
خانعلی اچن گان : کمک کنید داداشم رو دارن اع دام می کنن بخاطر اینکه به مردم ایران تو هین کرده ، خودم رفتم لو دادمش، من خیلی عوض ی هستم
خانعلی اچن گان : خانعلیم خانعلی ماشینم فاکتور شد بعدش نشد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا 23 بهمن : سلام دروغی بگو یه کم بشه باور کرد
یاغی : عزیزان توجه کنید،این صفحه قطعا از سایپا رصد میشه،اگه دوشنبه حضور کم رنگی داشته باشیم شرکت سایپا گستاخ تر میشه،حتما حضور حداکثری بعمل بیاورید
اطلس بهمن : سلام، از مشهد کسی نیست ک برای دوشنبه یا سه شنبه باهم بریم تجمع؟
پژو207 tu3 : سلام کسی اطلاع نداره پژو 207tu3 تا کی فاکتور شده؟؟ تشکر
محمد751 : نه بابا شاهین و کوییک هرروز دارن فاکتور می کند.
جواد : سلام دوستان من مشابعه همبن مشکل سال 99باسمندef7دوگانه داشتیم تحویل برج 2برج هفت شدع بودخبری ازدعوت نامه نبوداخریه سری دوستان یه گروه زدیم تلگرام راحت 500نفربودیم هی زبادترمیشدیم تایه روزقرارگزاشتیم تجمع جلوشرکت بابنروجواب دادسری طرح تبدیل گزاشتن به پارس Tu5همه تبدیل زدیم الان حق نیست ساینادوگانه ثپت نام کردیم بیاین باتک خرمون کنن حداقل بایدخوروپشنهادیشون اطلس باشه
محمدی : من پکنیکم میارم سیخ و سنجاق یادت نره
پیام : مهمان محرمانه چطور واست کاری نمیکنه که نامه دیده آدم مهمیه بدبخت بگو ماشینتون بیاره واست اگه راست میگی 😂😂😂
مژگان ساینا اس : باسلام ،عزیزان دعوتنامه شهریور برکسی آمده تک سوز؟
پیام : 🚀 نمایش ویژه پس از امضای هزار نفر، این مطالبه برای 24 ساعت در صفحه اصلی کارزار با برچسب ویژه نمایش داده می شود. 🏛️ ثبت رسمی مطالبه در صورت رسیدن به 2 هزار امضا، مطالبه شما در دبیرخانه سازمان مورد نظر ثبت رسمی می شود. 📰 بازتاب در رسانه ها با رسیدن به 5 هزار امضا، خبر مربوط به کارزار به رسانه ها ارسال و از مسئولین پیگیری می شود. 📣 تشکیل کارگروه ویژه با همراهی بیشتر از 30 هزار امضاکننده کارگروهی ویژه تشکیل می شود تا علاوه بر پیگیری مستمر، رویدادی اختصاصی برای همفکری و هم افزایی برگزار شود. ✌️ منفعل نباشیم! تا کنون کارزارهای زیادی موفق شده اند. اما در صورت عدم موفقیت، حداقل منفعل نبوده ایم! https://www.karzar.net/211558