دوزندگی خودرو به وصله و پینه رسید

 

دوزندگی خودرو به وصله و پینه رسید

 
صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشرو شناخته می شود که صنایع و صنوف خرد را به جلو هدایت می کند حال با توجه به شرایط صنعتی شدن تولید خودرو و وضعیت نامطلوب تولید به نظر می رسد صنوف وابسته به این صنعت حال و روز خوشی نداشته باشند.
 
در سالجاری به واسطه تحریم های آمریکا و سوء مدیریت های داخلی صنعت خودروسازی کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و عملا می توان گفت که این صنعت روزهای بسیار سختی را پشت سر می گذارد، این صنعت همچون صنعت ساختمان سازی با رونق خود دیگر صنایع و کسب و کار ها را رونق می بخشد که از این صنایع و صنوف می توان به صنف تشکدوزان خودرو اشاره کرد، صنفی که شاید در یک دهه اخیر خبری از آن نیست و فعالیت آن ها معطوف به فروش روکش دوم صندلی خودرو و تعمیر زین موتورسیکلت شده است. 
 
حال با این شرایط که کمتر کسی دوزندگی اتومبیل را به یاد دارد جای سوال است صنوفی همچون تشکدوزان خودرو در حال حاضر چه شرایطی دارند، در این زمینه حسین جعفری- رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو  گفت: در چند سال اخیر به واسطه برخی از رفتار ها و تصمیمات مدیران صنعت خودرو  صنف تشکدوزان خودرو به سمت تعطیلی و نابودی پیش رفت.
 
وی ادامه داد: در گذشته با توجه به شرایط غیر صنعتی تولید خودرو در کشور، شاسی خودرو به ویژه اتوبوس به کشور وارد می شد و صنوف و واحدهای صنفی کوچک به تجهیز این شاسی ها می پرداختند که صنف تشکدوزان نیز قسمتی از کار را بر عهده داشت،  اما در چند دهه اخیر با رشد صنعت و تکنولوژی فرآیند کار شکل و شمایل صنعتی به خود گرفت و فعالیت های صنوف مرتبط با خودروسازی نیز از حالت صنفی خارج شد.
 
این فعال صنفی خاطرنشان کرد: با وجود صنعتی شدن فعالیت تولید خودرو در کشور اما برخی مدیران و شرکت ها علاقه ای به تولید و کار حرفه ای در داخل کشور ندارد و محصول آماده را به کشور وارد می کنند که این موضوع در سال های اخیر عاملی شد تا بسیاری از کارگران از چرخه فعالیت صنفی خارج شوند.
 
جعفری با بیان اینکه بیش از 600 عضو دارای پروانه کسب در این صنف فعال است، گفت: کارخانجات بزرگ تولید خودرو در کشور دارای خط تولید تشک و تودوزی خودرو هستند و مازاد نیاز تولیدی خود را از طریق کارخانجات بزرگ قطعه سازی تامین می کنند.
 
وی تصریح کرد: همچنین واحدهای صنفی کوچک سطح شهر برای رفع نیاز صنعت خودروسازی کشور در زمینه تشک و دیگر اقلام پارچه ای خودرو با پیمانکار طرف قرارداد با شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری دارند اما شرکت های بزرگ خودروسازی با وجود دریافت محصولات، پول پیمانکار و تولیدکننده خرد را طبق قرارداد پرداخت نمی کنند.
 
رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو تاکید کرد: سفارش گذاری از سوی شرکت های بزرگ خودروساز داخلی وجود دارد  اما بدقولی و عدم پرداخت به موقع حق الزحمه تولید از سوی شرکت های بزرگ خودروسازی عاملی شده تا واحدهای صنفی کوچک با پیمانکار و شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری نکنند.
 
وی در رابطه با شرایط فعالیت واحدهای تولید و عرضه رو تشکی خودرو گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار حجم تقاضا به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر به واسطه رشد قیمت مواد اولیه در کنار واردات کالای ارزان قیمت چینی، تولید دارای صرفه اقتصادی  نیست و این موضوع تعطیلی کارگاه ها و بیکاری کارگران را به دنبال داشته است.
 
جعفری بیان کرد: 80 درصد نیاز تولید از طریق بازار داخلی تامین می شود اما مواد اولیه ای همچون PVC که حجم قابل توجهی از تولید را تشکیل می دهد از طریق واردات در کشور تامین می شود.
رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو در رابطه با فرهنگ خرید کالای ایرانی در صنف تشکدوزان خاطرنشان کرد: مشتری به دنبال زیبایی و طراحی محصول است و آنچنان محل تولید کالا برای آن دارای اهمیت نیست.
 
وی در پاسخ به این سوال که با وجود نمایندگی های خدمت پس از فروش شرکت های خودروسازی در صورت بروز مشکل در تشک خودرو افراد به نمایندگی یا واحدهای صنفی مراجعه می کنند، گفت: تعمیر تشک آنچنان از سوی شرکت ها انجام نمی شود و واحدهای صنفی خرد در این زمینه پیش قدم بوده و مردم عموما برای رفع نیاز به این واحدها مراجعه می کنند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
A5شهریور سفید : امروز زنگ زدم دفتر مرکزی گفت اواخر هفته دیگه احتمالا شاسی بشه
ایگل مشکی : سلام شما ثبت نام کی هستین؟و با چه شرایطی؟ به منم که ثبت اردیبهشتم گفتن تا پایان تیر شاسی میشه البته خیلی از سر باز کنی جواب دادن انگار
حسینی : سلام واقعا چرا خبری هیچ جا نیست
علی x5 دی ۴۰۳ : چرا اینقدر قیمت x5 تو بازار پایینه؟این همه تاخیر داره این ماشین قیمت کارخونش اینقدر بالا،با این هزینه مابه التفاوت همش ضر در ضرر میش چرا واقعا باس کسی بخره با این قیمت
علی : آقا نادر،دقیقا همین است که میفرمایید.من در یک روز ۳ بار تماس گرفتم،سئوالی در مورد خسارت تاخیر داشتم، ۳ اپراتور مختلف ۳ پاسخ متفاوت و نامربوط به من دادند.نه تنها توجیه نیستند،بلکه با همدیگر ، هماهنگ نیستند!
نادر : اپراتورهای سایپا بسیار کم اطلاع و از موضوع پرت هستند.آنجا نشستند تا یک مشت وعده های کلی مثل صبورباشید و انشالله و بزودی....تحویل دهند.روی حرفشان زیاد حساب نکنید.
هایما ۸اس : احتمالا امحا شده برو راهنمایی رانندگی منطقتون
عبدی : تا امروز در جریان نبودم،الان در جریانم. ممنون.
سایپای دزد : خود شرکت میگ از ۱۱ آذر فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا بهمن : پیش فروش اسفند نگاه کنن ببینن سایپا عقب جلوشون کرده؟
فوری 8 بهمن : 8بهمن تکمیل وجه کردم میگن 13 بهمن پذیرش شدی.به من این گفتن
کاوه : من 10 بهمن هستم فاکتور نشدم
پانا207 طرح مادران : با سلام جهت اطلاع تحویل 16خرداد فروش فوری طرح مادران تاخیر الان شده 17700 امروز زنگ زدم تهران ایران خودرو گفتن احتمالا تازه احتمالا هم تحویل خودرو شما نیمه اول مرداد ماه باشه ردیف قرارداد هم 153882هست هر چند هیچ ربطی فک نکنم به ردیف قرار داد داشته باشه تکمیل 29اسفندد بودم 207پانا دستی رینگ فولادی
ساندرو : اگر نصیحت و ناله و نفرین وخواهش در پارس خود رو اثر داشت ،کار به اینجا نمیرسید.حقتون وقتی وصول میکنید که حرکت کنید .فقط باشکایت ،شکایت،مقاومت، پیگیری و صبر.
واریزی 9 فروردین1404 : سورن 4 تیر!!!!!!!! این ماه نشد تا اواسط مرداد مجبورن فاکتور کنن ولی من امیددارم تا آخر این ماه دهه اول تیر را فاکتور میکنن خودم 6 تیر تاریخ تحویلم بوده ولی فعلا در تاخیر هستم
حامد فرسوده واریز اردیبهشت فوری207فلز : سلام منم تحویل 6 مرداد فرسوده هستم که هنوز فاکتور نشدم.بقیه مشخصات با شما برابر هست.
عدالت : اززمان تکمیل وجه
مهرداد فوق العاده کرج : آقا مگه گروه اول تا12بهمن نبودن،،،و مابقی با فاصله یک هفته براشون پیامک اومد شما چطور 13بهمنی؟یکی می تونه بگه داستان چیه
حسین : اونای که حضوری رفتن ماشیناشون همه فاکتور کردن گفتن صداشو درنیارین بزرگش نکنین