دوزندگی خودرو به وصله و پینه رسید

 

دوزندگی خودرو به وصله و پینه رسید

 
صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشرو شناخته می شود که صنایع و صنوف خرد را به جلو هدایت می کند حال با توجه به شرایط صنعتی شدن تولید خودرو و وضعیت نامطلوب تولید به نظر می رسد صنوف وابسته به این صنعت حال و روز خوشی نداشته باشند.
 
در سالجاری به واسطه تحریم های آمریکا و سوء مدیریت های داخلی صنعت خودروسازی کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و عملا می توان گفت که این صنعت روزهای بسیار سختی را پشت سر می گذارد، این صنعت همچون صنعت ساختمان سازی با رونق خود دیگر صنایع و کسب و کار ها را رونق می بخشد که از این صنایع و صنوف می توان به صنف تشکدوزان خودرو اشاره کرد، صنفی که شاید در یک دهه اخیر خبری از آن نیست و فعالیت آن ها معطوف به فروش روکش دوم صندلی خودرو و تعمیر زین موتورسیکلت شده است. 
 
حال با این شرایط که کمتر کسی دوزندگی اتومبیل را به یاد دارد جای سوال است صنوفی همچون تشکدوزان خودرو در حال حاضر چه شرایطی دارند، در این زمینه حسین جعفری- رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو  گفت: در چند سال اخیر به واسطه برخی از رفتار ها و تصمیمات مدیران صنعت خودرو  صنف تشکدوزان خودرو به سمت تعطیلی و نابودی پیش رفت.
 
وی ادامه داد: در گذشته با توجه به شرایط غیر صنعتی تولید خودرو در کشور، شاسی خودرو به ویژه اتوبوس به کشور وارد می شد و صنوف و واحدهای صنفی کوچک به تجهیز این شاسی ها می پرداختند که صنف تشکدوزان نیز قسمتی از کار را بر عهده داشت،  اما در چند دهه اخیر با رشد صنعت و تکنولوژی فرآیند کار شکل و شمایل صنعتی به خود گرفت و فعالیت های صنوف مرتبط با خودروسازی نیز از حالت صنفی خارج شد.
 
این فعال صنفی خاطرنشان کرد: با وجود صنعتی شدن فعالیت تولید خودرو در کشور اما برخی مدیران و شرکت ها علاقه ای به تولید و کار حرفه ای در داخل کشور ندارد و محصول آماده را به کشور وارد می کنند که این موضوع در سال های اخیر عاملی شد تا بسیاری از کارگران از چرخه فعالیت صنفی خارج شوند.
 
جعفری با بیان اینکه بیش از 600 عضو دارای پروانه کسب در این صنف فعال است، گفت: کارخانجات بزرگ تولید خودرو در کشور دارای خط تولید تشک و تودوزی خودرو هستند و مازاد نیاز تولیدی خود را از طریق کارخانجات بزرگ قطعه سازی تامین می کنند.
 
وی تصریح کرد: همچنین واحدهای صنفی کوچک سطح شهر برای رفع نیاز صنعت خودروسازی کشور در زمینه تشک و دیگر اقلام پارچه ای خودرو با پیمانکار طرف قرارداد با شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری دارند اما شرکت های بزرگ خودروسازی با وجود دریافت محصولات، پول پیمانکار و تولیدکننده خرد را طبق قرارداد پرداخت نمی کنند.
 
رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو تاکید کرد: سفارش گذاری از سوی شرکت های بزرگ خودروساز داخلی وجود دارد  اما بدقولی و عدم پرداخت به موقع حق الزحمه تولید از سوی شرکت های بزرگ خودروسازی عاملی شده تا واحدهای صنفی کوچک با پیمانکار و شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری نکنند.
 
وی در رابطه با شرایط فعالیت واحدهای تولید و عرضه رو تشکی خودرو گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار حجم تقاضا به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر به واسطه رشد قیمت مواد اولیه در کنار واردات کالای ارزان قیمت چینی، تولید دارای صرفه اقتصادی  نیست و این موضوع تعطیلی کارگاه ها و بیکاری کارگران را به دنبال داشته است.
 
جعفری بیان کرد: 80 درصد نیاز تولید از طریق بازار داخلی تامین می شود اما مواد اولیه ای همچون PVC که حجم قابل توجهی از تولید را تشکیل می دهد از طریق واردات در کشور تامین می شود.
رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو در رابطه با فرهنگ خرید کالای ایرانی در صنف تشکدوزان خاطرنشان کرد: مشتری به دنبال زیبایی و طراحی محصول است و آنچنان محل تولید کالا برای آن دارای اهمیت نیست.
 
وی در پاسخ به این سوال که با وجود نمایندگی های خدمت پس از فروش شرکت های خودروسازی در صورت بروز مشکل در تشک خودرو افراد به نمایندگی یا واحدهای صنفی مراجعه می کنند، گفت: تعمیر تشک آنچنان از سوی شرکت ها انجام نمی شود و واحدهای صنفی خرد در این زمینه پیش قدم بوده و مردم عموما برای رفع نیاز به این واحدها مراجعه می کنند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا پلاس شاهین : کاکا اشتباه نوشتم اردیبهشت مغز واسمون نزاشته سایپا
حمید : سلام رز زرد منم شهریوری شاهین جی هستم واصلا تصمیم تبدیل زدن ندارم چون واقعا حقمون پای مال میشه ببخشید من فکر کردم شما گفتی خیرنبینه هرکس میخواد بقیه راخراب کنه 🙌
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : فرق فوری با پیش فروش خیلیه
منصور : ثبن نام خرداد تحویل اذر ولی برای مرحله دوم پیامک نیامده جوابگو نیستن
حمید j7 : سلام موعد تحویلتون رو موقع ثبت نام چه ماهی زده بود که 2 آذر تحویل گرفتین؟
منصور : سلام پیش خرید خرداد هستم قرار بود آذر ماه مرحله بعد بریزم تا آخر ماه آذر هم تحویل بدن ولی هیچ خبری نیست
شاهین جی هفته چهارم شهریور : داداش برو تو سایت سایپا گروپ
تبدیلی GL❌❌ : دوستان در سایت ثبت نام کنید تا کسی نتونه به اسم شما در سایت پیام بده و سو استفاده کنه
Samirax5 : چون ماشین شما و تعداد دیگه ای رو ندادن دلیل بر دروغگویی بقیه نیست، مشکل از بی نظمی کارخونست
Bac x3 ارمان : سلام دوستان از ثبت نامی های مرداد ماه bac x3 کسی هست که ماشینش شاسی شده باشه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا یاور : سلام پرداخت اول بهمن 403 پرداخت دوم هشتم شهریور پانزدهم تکمیل پرونده و 27 فاکتور شد. البته پیامک تبدیل به رینگ فولادی جهت تحویل مهر داشتم که تبدیل نزدم.
Mojtaba x22 : سلام. ما هم دیروز تحویل گرفتیم. مبارکتون باشه .
ساینا تک : دوستان یکی از کارمند های بالا رتبه سایپا به فامیلاشون گفته دیگه ثبت نام نکنید سایپا چون ورشکست شده نمیتونه به تعهداتش عمل کنه
ساینا تک : شایعه توی که واقعیت نداری تو نفوذی هستی وگرنه چرا ما اخبار تورو نداریم بعدشم چرا باید اینقد طول بکشه
سایپا : سلام. دو بار برای من دعوت نامه تبدیل به تک اومد نزدم. منم هفته چهارم مهر بودم
مالک : اگه بمب اتمی بخوره تو شرکت سایپا 7ماه کوییک s19خرداد پیش فروش 205واریزکردیم پذیرش 25خردا هنوز هنوز دعوتنامه نمیاد تحویل هفته چهارم بهمن
علی سورن دوگانه طرح فرسوده فوق العاده تحویل 24 آذر : مدل 79 پرداختی ایران خودرو 70 و مرکز اسقاط 5تمن
پیش تک تحویل آذر : سلام پیش فروشهای یگانه تا چه ماهی فاکتور شده،کسی میدونه؟
نازی : طرح فرسوده چقدر از قیمت ماشین تحویلی کم میشه
فروش فوق العاده اسفند : سلام کسی سود تاخیر گرفته