دوزندگی خودرو به وصله و پینه رسید

 

دوزندگی خودرو به وصله و پینه رسید

 
صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشرو شناخته می شود که صنایع و صنوف خرد را به جلو هدایت می کند حال با توجه به شرایط صنعتی شدن تولید خودرو و وضعیت نامطلوب تولید به نظر می رسد صنوف وابسته به این صنعت حال و روز خوشی نداشته باشند.
 
در سالجاری به واسطه تحریم های آمریکا و سوء مدیریت های داخلی صنعت خودروسازی کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و عملا می توان گفت که این صنعت روزهای بسیار سختی را پشت سر می گذارد، این صنعت همچون صنعت ساختمان سازی با رونق خود دیگر صنایع و کسب و کار ها را رونق می بخشد که از این صنایع و صنوف می توان به صنف تشکدوزان خودرو اشاره کرد، صنفی که شاید در یک دهه اخیر خبری از آن نیست و فعالیت آن ها معطوف به فروش روکش دوم صندلی خودرو و تعمیر زین موتورسیکلت شده است. 
 
حال با این شرایط که کمتر کسی دوزندگی اتومبیل را به یاد دارد جای سوال است صنوفی همچون تشکدوزان خودرو در حال حاضر چه شرایطی دارند، در این زمینه حسین جعفری- رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو  گفت: در چند سال اخیر به واسطه برخی از رفتار ها و تصمیمات مدیران صنعت خودرو  صنف تشکدوزان خودرو به سمت تعطیلی و نابودی پیش رفت.
 
وی ادامه داد: در گذشته با توجه به شرایط غیر صنعتی تولید خودرو در کشور، شاسی خودرو به ویژه اتوبوس به کشور وارد می شد و صنوف و واحدهای صنفی کوچک به تجهیز این شاسی ها می پرداختند که صنف تشکدوزان نیز قسمتی از کار را بر عهده داشت،  اما در چند دهه اخیر با رشد صنعت و تکنولوژی فرآیند کار شکل و شمایل صنعتی به خود گرفت و فعالیت های صنوف مرتبط با خودروسازی نیز از حالت صنفی خارج شد.
 
این فعال صنفی خاطرنشان کرد: با وجود صنعتی شدن فعالیت تولید خودرو در کشور اما برخی مدیران و شرکت ها علاقه ای به تولید و کار حرفه ای در داخل کشور ندارد و محصول آماده را به کشور وارد می کنند که این موضوع در سال های اخیر عاملی شد تا بسیاری از کارگران از چرخه فعالیت صنفی خارج شوند.
 
جعفری با بیان اینکه بیش از 600 عضو دارای پروانه کسب در این صنف فعال است، گفت: کارخانجات بزرگ تولید خودرو در کشور دارای خط تولید تشک و تودوزی خودرو هستند و مازاد نیاز تولیدی خود را از طریق کارخانجات بزرگ قطعه سازی تامین می کنند.
 
وی تصریح کرد: همچنین واحدهای صنفی کوچک سطح شهر برای رفع نیاز صنعت خودروسازی کشور در زمینه تشک و دیگر اقلام پارچه ای خودرو با پیمانکار طرف قرارداد با شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری دارند اما شرکت های بزرگ خودروسازی با وجود دریافت محصولات، پول پیمانکار و تولیدکننده خرد را طبق قرارداد پرداخت نمی کنند.
 
رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو تاکید کرد: سفارش گذاری از سوی شرکت های بزرگ خودروساز داخلی وجود دارد  اما بدقولی و عدم پرداخت به موقع حق الزحمه تولید از سوی شرکت های بزرگ خودروسازی عاملی شده تا واحدهای صنفی کوچک با پیمانکار و شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری نکنند.
 
وی در رابطه با شرایط فعالیت واحدهای تولید و عرضه رو تشکی خودرو گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار حجم تقاضا به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر به واسطه رشد قیمت مواد اولیه در کنار واردات کالای ارزان قیمت چینی، تولید دارای صرفه اقتصادی  نیست و این موضوع تعطیلی کارگاه ها و بیکاری کارگران را به دنبال داشته است.
 
جعفری بیان کرد: 80 درصد نیاز تولید از طریق بازار داخلی تامین می شود اما مواد اولیه ای همچون PVC که حجم قابل توجهی از تولید را تشکیل می دهد از طریق واردات در کشور تامین می شود.
رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو در رابطه با فرهنگ خرید کالای ایرانی در صنف تشکدوزان خاطرنشان کرد: مشتری به دنبال زیبایی و طراحی محصول است و آنچنان محل تولید کالا برای آن دارای اهمیت نیست.
 
وی در پاسخ به این سوال که با وجود نمایندگی های خدمت پس از فروش شرکت های خودروسازی در صورت بروز مشکل در تشک خودرو افراد به نمایندگی یا واحدهای صنفی مراجعه می کنند، گفت: تعمیر تشک آنچنان از سوی شرکت ها انجام نمی شود و واحدهای صنفی خرد در این زمینه پیش قدم بوده و مردم عموما برای رفع نیاز به این واحدها مراجعه می کنند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام باید زود تحویل نمایندگی بدین
محمد : سلام باید زود تحویل نمایندگی بدین
شاهین زمستان : سلام مبارکتون باشه شماره پذیرشتون چنده
سینا : اخرین خبر نگاه کنید فیلم تجمع هست دم همتون گرم خدا خیرتون بده صدای هممون بودین
Mehdi : سلام از زمان فاکتور شدن تا تحویل خودرو چند روز زمان میبره
محمد به نرگس تارا دستی : مبارک باشه فقط یک سوال شما کی تکمیل وجه کردی برای تهران بودید تحویل ماشین به شما؟ از سود تاخیر من امروز شش میلیون کم کردن برای شما هم همین اتفاق افتاد نرگس خانووم
تارا تحویل 26 خرداد فروش فوری : سلام دوستان . تا حالا چند باره که آماده برای صدور فاکتور بروز رسانی میشه . این نشانه فاکتور شدن هست یا نه ؟
نرگس : سلام آقا حامد تارا دستی امروز فاکتور شدم به نظرتون چقدر طول میکشه پلاک بشه شیراز هستم
نرگس : سلام آقا محمد منم تارا دستی سفید ۳۰اسفند بودم الان نگاه کردم ماشینم فاکتور شده انشالله قسمت شما و‌بقیه دوستان من روز پنجشنبه گزینه دریافت پرونده به روز شد یکی از دوستان بهم گفتن شنبه حتما فاکتور میشی
شاهین : فکر نکنم کسی رفت تجمع ما که شهرستانیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا6دنده : سلام برا منم همینجور شده بود، تحویل 31 اردیبهشت، زنگ زدم نمایندگی که ثبت نام کردم درستش کرد و دوباره برگشت رو فاکتور شده میچرخه البته با تاریخ 3.3، کسی میدونه جریان چیه؟؟؟
اطلس 22 مهر : احتمالا فاکتور بشین به زودی
26مهر : من شهرستانم نمیتونم برم تهران،خدا ازشون نگذره
دنا 5سرعته فروش فوری 17اردیبهشت : سلام وارد سایت ایران خودرو بشین ورود کاربر بعد واریز وجوه بزنید شماره قرارداد که پیام شده وارد کنید مشخصه
تکمیل وجه 22 مهر : تکمیل وجه 22 مهر فاکتور شد کسانی که یک مرحله از آماده ی تخصیص برمیگردن عقب احتمالا امروز یا فردا فاکتور میشن به امید خدا
مهسا 28بهمن : سلام به همه جمعه ساعت 2فاکتور شد الآنم نکا کردم پلاک شده آقا توحید چه زود پلاک شده
مصطفی : اگه حرفشون درست باشه، تا اخر این هفته ایشالا مهر ماهی ها تحویل میگیرن، فقط کسی فاکتور شد از مهر اعلام کنه، حداقل این کارو بکنید تا مطمئن بشیم
اطلس25مهر سخا : خدارو شکر ی مرحله هم پسرفت کردیم وضعیت مارو میزنه تعهد شده
اطلس 18مهر : کاش
مصطفی : دوست عزیز من از خودم نمیگم اونجا به من گفتن کل مهر فاکتور شده، اگه از مهر یک نفر میومد الان معلوم میشد اونا دروغ میگن، همه نشستن انتظار داره حقشونو بدن، حق گرفتنیه نه خواستنی