خروج از پارکینگ به راحتی آب خوردن، آشنایی با دستیار دنده عقب ب ام و

 

خروج از پارکینگ به راحتی آب خوردن، آشنایی با دستیار دنده عقب ب ام و

 
ب ام و یکی از خودروسازان پیشتاز جهان به شمار می رود. این کمپانی آلمانی همواره سعی کرده لذت رانندگی را با آخرین تکنولوژی ها ترکیب کرده و محصولاتی پیشرفته راهی خیابان ها کند.
 
دستیار پارک (Parking Assistant) یکی از امکانات جالب و کاربردی ساخته های ب ام و  در چند سال گذشته بوده که با تکیه بر آن پارک خودرو در شرایط مختلف تسهیل می شود. نسخه های اولیه از این سیستم فقط کنترل فرمان را در اختیار می گرفتند و راننده باید با گاز دادن و ترمز گرفتن به موقع خودرو را دقیق تر پارک می کرد.
 
 
اما در سال های اخیر با شتاب گرفتن تکنولوژی، سیستم های کمکی پارک ب ام و بهبود پیدا کرده و پیشرفته تر از قبل شده است. سیستم پارک فعال با امکان کنترل فاصله (Active Park Distance Control) اکنون قادر است فاصله خودرو با موانع مختلف را از طریق سنسورهای اولتراسونیک نصب شده روی سپر تشخیص داده و در صورت نیاز با درگیر کردن ترمزها از وقوع برخوردهای ناخواسته جلوگیری کند.
 
با معرفی نسل جدید مدل هایی مثل X5 ،X7 و سری 3، ب ام و توانایی های دستیار پارک خود را یک پله دیگر ارتقا داده و آن را به قابلیتی به نام "دستیار دنده عقب" (Reversing Assistant) مجهز کرده است. در نوشتار حاضر قصد داریم به معرفی این قابلیت پرداخته و مکانیسم آن را شرح دهیم. چنانچه این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب همراه دیجیاتو باشید.
 
 
دستیار دنده عقب همانگونه که از نامش نیز مشخص است، برای کمک به رانندگان هنگام حرکت با دنده عقب طراحی شده؛ برای مثال فرض کنید با خودروی خود وارد یک مسیر بسیار باریک شده اید. این مسیر به قدری باریک است که نه تنها امکان دور زدن وجود ندارد، بلکه حرکت با دنده عقب در آن ماهرترین رانندگان را با چالش مواجه کرده و کوچک ترین خطا می تواند باعث صدمه به اتومبیل شود. در چنین شرایطی است که دستیار دنده عقب ب ام و توانایی های خود را به رخ خواهد کشید.
 
 
به غیر از این شرایط، باواریایی ها خروج از پارکینگ های کوچک و تنگ و خیابان های یک طرفه را نیز جزو کاربردهای دستیار دنده عقب خود عنوان کرده اند.
 
دستیار دنده عقب فرشته نجات راننده
 
در هر یک از سناریوهای ذکر شده در بالا، دستیار دنده عقب ب ام و به کمک راننده شتافته و او را از مخمصه نجات می دهد. خودروساز آلمانی قابلیت جدید خود را ابزاری برای تسهیل "حرکت خودکار با دنده عقب در محیط های باریک یا شرایطی که راننده دید مناسبی نسبت به اطراف ندارد" تعریف می کند.
 
دستیار دنده عقب باواریایی ها به گونه ای طراحی شده که همواره حرکات فرمان را زیر نظر گرفته و تغییرات 50 متر آخر تا لحظه توقف را در حافظه خود ذخیره می کند. البته این ذخیره سازی در زمان هایی که سرعت خودرو پایین تر از 36 کیلومتر در ساعت باشد، انجام می شود.
 
 
زمانی که راننده بخواهد از جایی که اتومبیل خود را متوقف کرده خارج شود، کافی است با فشردن یک دکمه دستیار دنده عقب را فراخوانده و با قرار دادن گیربکس در وضعیت دنده عقب، وظیفه خروج از آن مکان را به سیستم پیشرفته ب ام و بسپارد. در این حالت، دستیار دنده عقب 50 متر ذخیره شده را عینا و دقیقا به همان شکلی که وارد آنجا شده با دنده عقب حرکت خواهد کرد. تنها نقش راننده در این بین کنترل گاز و ترمز خواهد بود. به منظور حفظ ایمنی دستیار دنده عقب حداکثر سرعت خودرو را در 9 کیلومتر در ساعت محدود می کند.
 
 
به گفته ب ام و، کامپیوتر خودرو مسیر حرکت 50 متر پایانی را برای مدت های طولانی ذخیره می کند، اما مشخص نیست که بازه زمانی موجود دقیقا چقدر است.
 
مزایا و معایب
 
مسلما اضافه شدن دستیار دنده عقب به جمع سیستم های کمکی راننده که معمولا در محصولات ب ام و دیده می شوند، اتفاق بسیار خوبی است. وجود چنین سیستمی بر روی یک خودرو، ضمن تسهیل  ورود و خروج به پارکینگ های شلوغ شهری، از بروز برخوردها و تصادفات هر چند خفیف جلوگیری کرده و نقشی مثبت در سالم ماندن بدنه اتومبیل ایفا می کند.
 
اما همانطور که اشاره شد، دستیار دنده عقب اطلاعات خود را از حرکات فرمان که کنترل آن در اختیار راننده است، دریافت می کند. حال تصور کنید فردی در 50 متر پایانی، با برخورد یا ساییدن اطراف خودروی خود به یک ستون یا سایر خودروها نهایتا موفق به پارک شده باشد. در این حالت استفاده از دستیار دنده عقب نتیجه ای جز بدتر شدن شرایط نخواهد داشت.
 
به نظر می رسد با افزودن سنسورهای بیشتر و کنترل خودکار پدال های گاز و ترمز، توانمندی های دستیار دنده عقب ب ام و ارتقا یافته و استفاده از آن راحت تر و قابل اعتمادتر شود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ب ام و






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فریبا : سلام منم هفته اخر مهر ماه هستم ساهین gl اما هنوز پیامکی برام نیومده
j4 : سلام دوستان از ثبت نام مرداد 60 روزه جک جی 4 کسی فاکتور شده ؟
Gl : 12094647 انشالا شما هم فاکتور بشین
jjj : لینک فارس https://farsnews.ir/user175682827536/1757853956658933553
محسن : والا خیلی تبلیغ کرد گفت 38 میلیونه ولی با تخفیف میشه 8 و خورده ای، من نگرفتم بیمه بدنه پوشش بیشتری داره و هم قیمت همینه، بدنه برای دزدی هم هست ولی کارت طلایی نداره، بدنه با همون قیمت کارت طلایی تا سطح خسارت بیشتری میده، بدنه چند سال که بدی اپشن کسر فرانشیز براتون فعال میشه که خیلی خوبه ولی طلایی نداره، خلاصه فرانشیز میشه درصدی از خسارت رو پرداخت نمیکنن که اگه بیمه بدنه 2 3 سال بدی میتونی فعال کنی که فرانشیز کمتر بشه، حالا این اطلاعاتی بود که من داشتم اگه کسی از دوستان نظر دیگه ای دیگه داره در خدمتیم
شاهین gl : چطور بفهمیم ماشین پلاک شده یا ن
x5 : اگه سواد داشته باشی دفترچه راهنما بخونی توضیح داده
زارع : پول بی زبون دادیم مسئولین سایپا حالا مثل دیوونه ها داریم لحظه ب لحظه توی این گروه و اون گروه چک میکنیم ببینبم کی مسئولین حرامخور سایپا لطف میکنن ماشینی که دوسال پیش خریدیم رو بهمون میدن😔
V1p تیتانیوم : به نظر من ماشینها هنوز توی خط تولید بودن ولی شماره شاسی ها رو ثبت کردن برای فاکتور که دیگه جریمه تاخیر ندن تا وقتی که ماشین آماده بشه. پلاک هم سیستمی ثبت شده وگرنه روی ماشین نصب نشده. بازدید فنی هم یه بهانه بود برای اینکه ماشینها دیرتر آماده میشه بگن تاخیر میخوره تا بارگیری بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : دوستان اهوازی نمایندگی محمدی یه ساینا اس واریزی 22 اردیبهشت فاکتور کرده پیش فروش بهمن تحویل تیر به شماره پذیرش 12168240 لطف کنید یه پیگیری کنید
Z8 : شما از کجا متوجه شدین؟مجوز خروج رو از کجا میشه فهمید؟
مجید : هرکی تبدیل میزنه نمیخاد بیاد بگه زدی خوشبحالت بسلامت، اینجا اگه کسی جی فاکتور شد بیاد بگه شنبه برای ساینا میخان برن جاده مخصوص هرکی میتونه بیاد سایت قوه قضائیه هم میتونید ملاقات حضوری بزنید اگه تعداد زیاد باشه خودشون یه فکری میکنن
وانت پراید : پذیرش 4 شهریور امروز فاکتور شدم
اطلس بهمن : من مرداد بودم تبدیل زدم شما یکم دیگه صبر کن خیلیا کم شدن
کوییکRs : یعنی ایشون دروغ گفتن ؟؟
کوییک آر اس : خوب شما 500 تومن یه تومن بزن به حساب یکی از این بچه‌ها که تهران هستند یکی بیشتر با خودش ببره
کوییک آر اس : کوییک GX-L از دوستم تکمیل وجه 21 خرداد هنوز فاکتور نشده ; و از خودم کوییک آر اس تکمیل وجه 23 تیر هنوز فاکتور نشده
سوگند : سلام خواستم ی سوالی بپرسم چون هممون با همدیگه هم دردیم کسی بهتراز شما نمیتونه درک کنه و کمکم کنه من اطلس مشکی اذربودم تکمیل وجه خرداد دوتا بچه مدرسه ای دارم سرویس گرفتم حالا نمیدونم تبدیل بزنم یا نه احساس میکنم تبدیل بزنم غرور خودمو زیر پا گذاشتم شدم طعمه سایپا تبدیل نمیزنم فشار زندگی و بی ماشینی از پا درمیاره خدا ازشون نگذره شده کلافه سردرگم
سلطان : شکایت هم بخوایم بکنیم باید سر موعد چک هارو پاس کنیم چون شرکت بفهمه ما شکایت کردیم اونام اگه پاس نکنیم شکایت میکنن تا سر ماه وای میسم خبری نشد شکایت میکنیم یه اظهار نامه 48ساعت می فرستیم بعد شکایت