واقع گرایی در برنامه ریزی راه نجات خودروسازی کشور

 

واقع گرایی در برنامه ریزی راه نجات خودروسازی کشور

 
خودروسازی کشور به واسطه مشکلات سیاسی و اقتصادی در شرایطی قرار گرفته که برنامه های گذشته آن پاسخگوی نیاز امروز و فردای کشور نیست، از این رو برخی کارشناسان بر این باورند که باید برنامه ریزی بر مبنای داشته های واقعی و ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در دستور کار قرار گیرد.
در حالی که صنعت خودروسازی کشور درگیر طراحی و تولید یک پلتفرم ملی است کشورهایی که چندین سال دیر تر از ایران خودروسازی را آغاز کرده اند توانسته اند از تولید خودروهای دنده معمولی و موتور انژکتور فاصله بگیرند و به تولید محدود خودروهای تمام الکترونیکی و حتی خودران روی بیاورند. این اتفاقات در حالی رخ داده که هر زمان که امیدی به روابط بین الملل در کشور ایجاد شد طرف های اروپایی دست صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی را در پوست گردو گذاشتند از ایران رفتند.
 
حال با این شرایط جای سوال دارد که ایران باید چه مسیری را در پیش بگیرد، آیا باید همچنان به فکر طراحی و تولید پلتفرم باشد یا باید در مسیر تولید به روز ترین خودروهای جهانی قدم بردارد؟ البته نکته مهم آن است که در شرایط فعلی صنعت خودروسازی کشور با مشکلات بسیاری مواجه است و اگر جهان امروز به تولید خودروهای خودران روی آورده روزگاری بهترین خودروهای بنزینی را تولید کرده و قدم قدم به امروز رسیده است.
 
در این رابطه شهرام فداکار-کارشناس صنعت خودروسازی کشور می گوید: خودرو یک محصول پیچیده است و برای طراحی، تولید و ارتقاء آن نمی توان به تنهایی وارد عمل شد بلکه هر شرکت و مجموعه قسمتی از کار را به سفارش خودروسازان انجام می دهد، در شرایط فعلی خودروسازان کشور به این امکان دسترسی ندارد و این در حالی است که میزان تیراژ تولید بسیار مهم و حائز اهمیت است.
 
او ادامه می دهد: در تولید به روز خودرو نیاز است تا دیگر صنایع در کنار خودروساز قرار بگیرد به طور مثال در تولید خودروهای به روز قسمت های الکترونیکی و فناوری هوش مصنوعی وجود دارد که خودروساز به تنهایی توانایی پرداختن به این موارد را ندارد و نیاز به همکار تخصصی دارد که با توجه به شرایط اقتصادی جهان هیچ شرکت بین المللی تولید خودرو به سرمایه گذاری برای ایجاد شرکت فناوری هوش مصنوعی و الکترونیک مجزا در زیرمجموعه خود اقدام نمی کند و آن ها نیز از همکاران بین المللی استفاده می کنند.
 
این کارشناس صنعت خودروسازی خاطرنشان می کند: «با خیال پردازی نباید در تولید صنعتی قدم برداشت بلکه باید به این نکته توجه شود که یک مجموعه نمی تواند تمام اقلام را طراحی و تولید کند، در شرایط فعلی که کشور ارتباط بین المللی در صنعت خودرو ندارد، کشور در حوزه های مختلفی در زمان های متفاوت فرصت های قابل توجهی را برای پیشرفت و هم ترازی با بزرگان از دست داده است.»
 
او تصریح می کند: «باید در شرایط فعلی داشته های خود را منطبق بر واقعیت مورد بررسی قرار دهیم و با تکیه بر داشته های بررسی شده تولید را ادامه داد، در کنار این امر باید یک برنامه ریزی واقع گرایانه تدوین کرد.»
 
فداکار یادآور می کند: «در برنامه ریزی واقع گرایانه صنعت خودروسازی باید در قدم اول واحدهای تحقیقاتی به معنای واقعی فعال شوند، اما ناگفته نماند که همانطور که بیان شد در صنعت ادبیات صنعتی مبنی بر ارتباط با بخش های مختلف طراحی و تولید در سطح جهانی وجود دارد که ایران از دسترسی به این مهم در شرایط فعلی دور مانده است.»
 
او  بیان می کند: «باید مرکز تحقیق و توسعه موتور در کشور راه اندازی شود که به طور جدی و واقعی به تحقیق و تولید موتور ملی بپردازد و از طریق این مرکز توسعه صنعت خودرو کشور با جدیت پیگیری شود و زمانی که مشکلات سیاسی رفع شد عقب ماندگی مرکز تحقیق و توسعه و صنعت خودروسازی کشور با همکاری منطقی، مستمر و شفاف با طرف خارجی جبران شود.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور تاکید می کند: «زمانی که از پیشرفت و برنامه ریزی بلند مدت صبح به میان می آید باید به این موضوع توجه شود که کشور چه داشته هایی دارد و افراد به سیاست گذاری و برنامه ریزی های بلند مدت احترام بگذارند و برای دستیابی به آن ها اقدامات لازم را انجام دهند.»
 
فداکار در انتها خاطرنشان می کند: «متاسفانه بزرگترین معضل صنعت کشور به خصوص صنعت خودروسازی کشور، سیاسی شدن آن است و از صنعت به عنوان یکی از ابزارهای سیاست استفاده می شود نمی توان امید به پیشرفت داشت.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
صابری 1 : طبق بخشنامه ایران خودرو: قيمت خودرو و نحوه پرداخت : قيمت محصولات مطابق قيمت زمان تحويل مندرج در قرارداد، خواهد بود. الباقي وجه خودرو در زمان ار سال دعوتنامه تعيين و دريافت مي گردد. قانونا باید طبق قيمت ارديبهشت باشه یعنی بدون تغییر
سهند ثبت نام اسفند1402 : سلام تاریخ ثبت نام شما کی بوده؟من درتاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ اولین نفراتی ثبت نامی بودم الان ۱۸ ماه گذشته خبری نیست
سعید x5 : سلام به دوستان عزیز بنده از زمانی که خودرو تحویل گرفتم دیگه تو این صفحه میومدم بصورت اتفاقی اومدم ببینم چه خبره دیدم همچنان مثل قبل نارضایتی مردم وجود داره من تیر ماه سال گذشته ثبت نام کردم ۹۰ روزه ایکس ۵ ماشین فروردین ۱۴۰۴ تحویل گرفتم یعنی حدود نه ماه بعد از ثبت نام در مورد سود تاخیر هم هر چی پیگیری کردم فقط گفتن پیگیر هستیم تا اینکه مجبور شدم شکایت کنم البته تاریخ دادرسی آخر شهریور زدن اینا رو گفتم که بدونید این شرکت باتمام کارکنانش فقط دارن آزمون دزدی میکنم خدا لعنتشون کنه امیدوارم همتون زودتر خودرو تحویل بگیرید وشکایت علیه اینا رو در مورد سود تاخیر هر چه سریعتر انجام بدید تا به نتیجه برسید
صمد 👉👉🤛🤛🤛🤛🔴 : لعنت لعنت لعنت بر پدرشان بیشرفا مدیران ومسولان سایپا
شاهین جی : سلام من واریز ۱۲ اذرم و پذیرش و سخا ۱۳ اذر. خبری از فاکتور نیست هنوز
Bac X 3 : شما هم پلاکنوت اومده؟ کی گفتن بهتون؟ آخه منطق نداره ماشینی که پلاک شده چرا حمل نمیکنن؟ به من گفتن مشکل گمرکمونم حل شده و میره صف تریلی
شاهین gl. : خدا لعنت کنه مسئولین سایپا رو بنده آذرماه نصف پول شاهینGرو واریز کردم دیگه شروع کردن به پیامک تعویض.تا خرداد ماه رضایت دادم و تعویض کردمgl به امید اینکه زودتر ماشینم رو بدن.ولی هنوز هیچ خبری نیست. خدا ازشون نگذره من با سه تا بچه تو این گرما بی ماشین موندیم.طلا هام رو فروختم گرمی سه و نیم
سارا : سلام دوستان بنده صفحه اینستاگرام سایپا رو دنبال میکنم ظاهرا کلی ماشین اخیرا تحویل داده شده و قرار تا نهایتا 3 ماه آینده ماشین های معوق تحویل داده بشه بهرحال کسانیکه شاهین جی قرار بگیرن 300 میلیون توش سود داره براشون دیگه اینام نمیان زود تحویل بدن راحت الحلقوم کنن برامون،دیگه نهایتا تا آبان همه ماشین هاشونو میگیرن شما میخوای 100 میلیون وام بگیری یکسال تو نوبتی با کلی بدبختی میدن اینم بهرحال کم سود نداره بلاخره سوت های پایانیه دیگه جی هم دارن تحویلم میدن نگران نباشید
شاهین : جناب ۹۸۹۰ از چه کسی شنیدین؟
بهمن : دعوتنامه اسفند هم ک اومد، ولی ماشینا دی بهمن ندادن هنوز، فقط پول میگیرن😶
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن موتور جدید 11 تیر : با قاطر میفرستن یا قطار؟
معلم : مبارکه رینگ آلومینیومی یا فولادی بودید
علیرضا : سلام نه هنوز هستیم
آر اس 12 خرداد 30 روزه : واریز 12 خرداد پذیرش 13 خرداد فاکتور نشده
SOS110 : سلام لطفا شماره پذیرش تون؟
رانا 31 تیر : ممنون فردا صب زنگ بزنم ببینم برا ما چی میگن
تحویل 7تیر : من بیشتر25ندیدم کسی بگه جریمه تاخیرخورده ازمنم تقریبا22شده هنوزفاکتورنشده
اخبار سایپا(خبر موثق) : دوست عزیز اطلس،کلا تمامی خودروهای سایپا از یکماه دیگه فاکتور کردن به روال عادی برمیگرده،15شهریور سایپا واگذار میشه،این مدت فقط و فقط بهمن و اسفند ماهی ها اذیت شدن،بقیه این اذیت شدن رو ندارن
پرسپولیس : سلام دعوتنامه دوم تکسوز برای کی اومده لطف میکنید بگید چقدر باید پرداخت کنیم
نامدار : تا تاریخ تکمیل وجه 22 خرداد فاکتور شده یا موعد تحویل میگی؟