ورود ممنوع جاده اروپا به خودروسازان

 

ورود ممنوع جاده اروپا به خودروسازان

 
در چند روز اخیر بعد از ماه ها کش و قوس، اروپا به قول خود عمل کرد و کانال انتقال مالی بین ایران و اروپا را با کم و کاستی ها و البته شرط و شروط هایی راه اندازی کرد.
 
این کانال مالی که تنها در حال حاضر کالاهای غیر تحریمی را پوشش می دهد، برای برخی از فعالان اقتصادی نور امیدی محسوب می شود تا بتوانند نقل و انتقال کالا و پول را انجام دهند، حال در این میان جای سوال است که صنعت خودروسازی می تواند به این کانال مالی امید داشته باشد و آیا سرآغاز بازگشت خودروسازان اروپایی خواهد بود؟
 
در این رابطه سعید مدنی-کارشناس صنعت خودروسازی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر کانال مالی ایران و اروپا تنها کالاهای غیرتحریمی را پوشش می دهد، به خودروکار می گوید: «کانال تبادل مالی ایران و اروپا در صورتی که کالاهای تحریمی را نیز پوشش دهد، بعید به نظر می رسد که بتواند شرکت های بزرگ اروپایی به خصوص خودروسازان را به همکاری و سرمایه گذاری در ایران ترغیب کند.»
 
وی تصریح می کند: «همکاری خودروسازان اروپایی با ایران شامل انتقال فناوری، دانش فنی و قطعات است که روند فعالیت این شرکت ها کاملا شفاف و قابل رصد است که در صورت وجود منافع در خاک آمریکا این شرکت ها برای حفظ منافع خود حاضر به همکاری در شرایط فعلی با ایران نخواهند بود.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور خاطرنشان می کند: «پیش بینی می شود شرکت های در خاک امریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم مناقعی نداشته باشند با پوشش کالاهای تحریمی از سوی کانال مالی اروپا با ایران وارد همکاری شوند.»
 
مدنی با بیان اینکه احتمال آن وجود ندارد که کالاهای تحریمی در پوشش کانال مالی ایران و اروپا قرار بگیرد، یادآور شد: دو شرکت فرانسوی پژو و رنو به صورت مستقیم در بازار آمریکا سهم یا منفعتی ندارد اما رنو به دلیل آنکه فعالیت آن با نیسان گره خورده و نیسان در بازار آمریکا فروش قابل توجهی دارد نمی تواند با تحریم های آمریکا مقابله کند.
 
او ادامه می دهد: «شرکت پژو فرانسه نیز به صورت مستقیم در خاک آمریکا فروش خودرو ندارد اما برنامه های آینده این خودروساز حضور به صورت غیرمستقیم از طریق ارائه خدمات خودرویی در این کشور است و در کنار آن این شرکت دارای شرکای دیگری است.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی با اشاره به اینکه وجود منافع مشترک در سطح جهانی عاملی ده تا بسیاری از شرکت های به نام قید بازار ایران را بزنند، تاکید می کند: «خودروسازان بزرگ و اروپایی به سادگی به بازار ایران بر نخواهند گشت و در شرایط فعلی باید تلاش شود تا با رفع موانع انتقال پول با چین خودروساز چینی که از کشور رفته اند بار دیگر به بازار ایران بازگردند.»
 
مدنی می افزاید: «چشم اندازی صنعت خودرو کشور برای بازگشت خوردوسازان بزرگ آنچنان در شرایط فعلی مناسب نیست و باید تلاش شود تا با تکیه بر دانش و توان داخلی پلتفرم های ملی در کشور تولید شود و در کنار آن قطعات خودروهای پرتیراژ کشور داخلی سازی شود.»
 
همچنین در این زمینه سید بهاالدین حسینی هاشمی-کارشناس مسائل پولی و مالی به خودروکار، می گوید: «کانال انتقال مالی ایران و اروپا ظرفیت و توجیهی برای بازگشت و ورود شرکت های بزرگ اروپایی به ایران ندارد.»
 
او  ادامه می دهد: «شرکت های بزرگ اروپایی عموما چند ملیتی هستند و در سطح جهانی فعالیت دارند که این موضوع عاملی می شود که در شرایط فعلی که فقط آمریکا ایران را تحریم کرده اند برای حفظ منافع خود به بازار ایران ورود نکنند.»
 
این کارشناس مسائل پولی و مالی خاطرنشان می کند: «راه اندازی کانال انتقال مالی ایران و اروپا برای شرکت های بزرگ هیچ انگیزه ای به همراه ندارد و این کانال در صورتی که کالاهای تحریمی را پوشش دهد برای شرکت های کوچک که منافعی در خاک آمریکا ندارد مناسب خواهد بود.»
 
با این تفاسیر می توان گفت که شرکت های خودروسازی اروپایی که در بازار ایران همواره چمدان به دست بوده اند، با راه اندازی کانال انتقال مالی ایران و اروپا به ایران بازنخواهند گشت و این کانال تنها کالاهایی که در تحریم آمریکا وجود ندارد را پوشش خواهد داد.
 
 
 

source

Khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودروسازانخودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
چانگان cs55 : آقای سعید همه گول اینو خوردیم که سایپا احتمالا خوش قول تر برخورد کنه برای همین خودرو ازین شرکت زدیم .
ساینا : نزدیک پنجاه روز هست تکمیل وجه کردم . وارد سایت میشم برا پیگیری خودرو میگه اطلاعات در سیستم موجود نمی باشه با ۰۹۶۵۵۰ تماس گرفتم میگه برج چهار فاکتور میشه حوصله نداشت فوری قطع کرد البته طوری حرف زد که ما بدهکاریم.
علی اس ۵ : ثبت نام ۲۲ مهر،شاسی ۲۵ اردیبهشت و بیمه ۲۶ اردیبهشت ، ۱۳ خرداد پلاک شد و کارت خودرو ۲۲ ادریبهشت اومد،نمایندگی گفت ۲۳ اردیبهشت مدارک دستمون رسیده،نمایندگی میگه بارگیری شده و مرکز مشتریان میگه در صف بارگیریه،ی هفته اس همین رو میگند،اخه از بم تا شهر ما اصفهان مگه چقدر راهه،والا دیگه خسته شدیم
چانگان cs55 : من پیغام گذاشتم برای خبرگزاری ها دوستان بقیه هم بگذارید شاید نتیجه ای داد. وقت زیادی نمیگیره
سعید : شرکتهای دیگه خیلی بهتر از سایپا برای واردات خودرو عمل کردن
ممد : رنگ اونی که فاکتور شد سفید بود واریزش نمیدونم و اینکه کارت طلایی نداشت ربط داره؟! برا منم مشکی واریز 12,7 هفتم اسفند دقیقا بقیه چیز ها مث همونه
چانگان cs55 : همون حرفای همیشگی منتظر باشید
میترا : من نوشتم نمیدونم چطوره ساینا پر شده بود والا اون را مینوشتم قیمتتش هم که معلوم نیست تا 450 میتونم بدم نهایت 500 با قرض
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
راناپلاس 4بهمن : من 21 خردادپلاک امروز تیک صدوراسناد وحمل خودرو سبزشدبنظرتون چندروزمیشه تابرسه شیراز؟
حمید : ارتقا یافته دستی مدل403 کد60023
علی : سلام آقا وحید من نمی دانستم اینجا صفحه اختصاصی شماست محبت کن راهنمائی کن ما کجا بریم مزاحم شما نشیم
بهشهری ریکا : مهندس برج 9 باید 154میلیون میدادم. ولی الان 123دادم
X55-ESF : امروز بعد کلی وقت گذاشتن برای تماس با این حضرات صدای مشتری و نمایندگی دارن میگن قول بهشون دادن تا آخر خرداد مجوزا صادر و بارگیری شروع بشه،یا دارن حرف درمانی میکنند باز یا انشالا حقیقت داره
اردیبهشت سه ماهه : لطفاً دوستانی که فوری اردیبهشت هستن و امروز فاکتور شدن شماره پذیرش اعلام کنند
X33 : ماشین من اتومات هست
رضا : برای شما چند روز تاخیر داشت تا فاکتور شد؟
حامد : سلام قرارداد ما تحویل آخر اسفند 1402 است. 207 اتومات سقف فلزی از طریق سامانه یکپارچه - کسی از دوستان میداند چه زمانی امکان دارد ما فاکتور شویم؟
اردیبهشت سه ماهه : دوستان پیش فروش ها از 15 تا 20 بعد از تکمیل وجه فاکتور میشن