ورود ممنوع جاده اروپا به خودروسازان

 

ورود ممنوع جاده اروپا به خودروسازان

 
در چند روز اخیر بعد از ماه ها کش و قوس، اروپا به قول خود عمل کرد و کانال انتقال مالی بین ایران و اروپا را با کم و کاستی ها و البته شرط و شروط هایی راه اندازی کرد.
 
این کانال مالی که تنها در حال حاضر کالاهای غیر تحریمی را پوشش می دهد، برای برخی از فعالان اقتصادی نور امیدی محسوب می شود تا بتوانند نقل و انتقال کالا و پول را انجام دهند، حال در این میان جای سوال است که صنعت خودروسازی می تواند به این کانال مالی امید داشته باشد و آیا سرآغاز بازگشت خودروسازان اروپایی خواهد بود؟
 
در این رابطه سعید مدنی-کارشناس صنعت خودروسازی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر کانال مالی ایران و اروپا تنها کالاهای غیرتحریمی را پوشش می دهد، به خودروکار می گوید: «کانال تبادل مالی ایران و اروپا در صورتی که کالاهای تحریمی را نیز پوشش دهد، بعید به نظر می رسد که بتواند شرکت های بزرگ اروپایی به خصوص خودروسازان را به همکاری و سرمایه گذاری در ایران ترغیب کند.»
 
وی تصریح می کند: «همکاری خودروسازان اروپایی با ایران شامل انتقال فناوری، دانش فنی و قطعات است که روند فعالیت این شرکت ها کاملا شفاف و قابل رصد است که در صورت وجود منافع در خاک آمریکا این شرکت ها برای حفظ منافع خود حاضر به همکاری در شرایط فعلی با ایران نخواهند بود.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور خاطرنشان می کند: «پیش بینی می شود شرکت های در خاک امریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم مناقعی نداشته باشند با پوشش کالاهای تحریمی از سوی کانال مالی اروپا با ایران وارد همکاری شوند.»
 
مدنی با بیان اینکه احتمال آن وجود ندارد که کالاهای تحریمی در پوشش کانال مالی ایران و اروپا قرار بگیرد، یادآور شد: دو شرکت فرانسوی پژو و رنو به صورت مستقیم در بازار آمریکا سهم یا منفعتی ندارد اما رنو به دلیل آنکه فعالیت آن با نیسان گره خورده و نیسان در بازار آمریکا فروش قابل توجهی دارد نمی تواند با تحریم های آمریکا مقابله کند.
 
او ادامه می دهد: «شرکت پژو فرانسه نیز به صورت مستقیم در خاک آمریکا فروش خودرو ندارد اما برنامه های آینده این خودروساز حضور به صورت غیرمستقیم از طریق ارائه خدمات خودرویی در این کشور است و در کنار آن این شرکت دارای شرکای دیگری است.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی با اشاره به اینکه وجود منافع مشترک در سطح جهانی عاملی ده تا بسیاری از شرکت های به نام قید بازار ایران را بزنند، تاکید می کند: «خودروسازان بزرگ و اروپایی به سادگی به بازار ایران بر نخواهند گشت و در شرایط فعلی باید تلاش شود تا با رفع موانع انتقال پول با چین خودروساز چینی که از کشور رفته اند بار دیگر به بازار ایران بازگردند.»
 
مدنی می افزاید: «چشم اندازی صنعت خودرو کشور برای بازگشت خوردوسازان بزرگ آنچنان در شرایط فعلی مناسب نیست و باید تلاش شود تا با تکیه بر دانش و توان داخلی پلتفرم های ملی در کشور تولید شود و در کنار آن قطعات خودروهای پرتیراژ کشور داخلی سازی شود.»
 
همچنین در این زمینه سید بهاالدین حسینی هاشمی-کارشناس مسائل پولی و مالی به خودروکار، می گوید: «کانال انتقال مالی ایران و اروپا ظرفیت و توجیهی برای بازگشت و ورود شرکت های بزرگ اروپایی به ایران ندارد.»
 
او  ادامه می دهد: «شرکت های بزرگ اروپایی عموما چند ملیتی هستند و در سطح جهانی فعالیت دارند که این موضوع عاملی می شود که در شرایط فعلی که فقط آمریکا ایران را تحریم کرده اند برای حفظ منافع خود به بازار ایران ورود نکنند.»
 
این کارشناس مسائل پولی و مالی خاطرنشان می کند: «راه اندازی کانال انتقال مالی ایران و اروپا برای شرکت های بزرگ هیچ انگیزه ای به همراه ندارد و این کانال در صورتی که کالاهای تحریمی را پوشش دهد برای شرکت های کوچک که منافعی در خاک آمریکا ندارد مناسب خواهد بود.»
 
با این تفاسیر می توان گفت که شرکت های خودروسازی اروپایی که در بازار ایران همواره چمدان به دست بوده اند، با راه اندازی کانال انتقال مالی ایران و اروپا به ایران بازنخواهند گشت و این کانال تنها کالاهایی که در تحریم آمریکا وجود ندارد را پوشش خواهد داد.
 
 
 

source

Khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودروسازانخودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کامی جک j4 : با سلام جک جی ۴ ثبت نام اسفند بیستم ۴۰۲ ، امروز چهارم آبان تحویل شد ، رنگ سفید ، نمایندگی نیکخواه، بسیار مرتب و منظم و سالم تحویل شد.
تحویل ۳۰بهمن : سلام وقت بخیر تحویل ۳۰بهمن هستن کی دعوت نامه تکمیل وجه ارسال میشه؟ واریز اولیه مهرماه بوده
علی : سلام تارا v1رنگ سفید ،فروش فوری، تحویل ۱۳مهر ،بالاخره خدارو شکر امروز فاکتور شد،سود تاخیر۲۹۵۰۰
V4 سامانه یکپارچه ۳۰ مهر : مبارکه سود تاخیرش چقدر شد؟ برا من ۷۷۰۰ شد
X5 : یعنی مدارکتون داره ارسال میشه. این مرحله همزمان با تحویل ماشین سبز میشه
علی : سلام تحویل ۴ ابان امروز فاکتور شدم
V4 سامانه یکپارچه ۳۰ مهر : مبارکه سود تاخیرش چقدر شد؟ برا من ۷۷۰۰ شد
مریم : سلام دوستان کسی هست که تحویل ۹۰ روزه باشه و تحویل گرفته باشه؟
J4 مشکی گیلان : این سیاست روانشناسیشونه برای منتظر نگه داشتن مشتری. اول ابان میگفتن تا اخر ماه شاسی میشه و داره شاسی میشه. ابان تموم شد. الان اذر میگن اخر ماه شاسی میشه تا مردم دلشونو سنگ بذارن بگن این ماهم تموم شد. این امید دادنای الکی و دروغ واقعا فاجعست. بعد بهشون گفتم شما گفتین اخر ابان شاسی میشه گفتن بخدا معلوم نیست.
V4 سامانه یکپارچه ۳۰ مهر : سلام من v4 سامانه یکپارچه تحویل ۳۰ مهر بودم که امروز فاکتور شدم با سود تاخیر ۷۷۰۰ نمیدونم چرا با ۳۵ روز تاخیر سودش رو آنقدر کم دادن؟ کسی اطلاع داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه تحویل 29 اسفند1402 : سلام دوست عزیز قطعنامه بسفارش خود مسوولیت است توچقدرساده ای
مرتضی دوگانه : سلام آقای ویسی شما دو گانه بودید
سورن دوگانه : سورن دوگانه 75لیتری تحویل 19آبان چرا فاکتور نمیشه؟کسی آمار نداره
ساینا دی : آذر ماهی ها خوش شانس ترین بودن هم افرایش بهتون نخورد و هم ماشین زود فاکتور شد و هم قیمت بازار بالا رفت
مریم : نه هنوز منم پذیرش مهر هستم هنوز خبری از مهر ماه نیس
رادوین : معولا چند روز بعد فاکتور پلاک میکنن؟
مسعود : کی واریز وجه انچام دادید
محسن تیگو 8 پرومکس : هادی تیگو 8 پرومکس شما که میگفتی 10 شهریور ین چرا مجوز نگرفتین ؟/ امیر 17 بود مجوز گرفت !!!
X33 CVT : سلام دوستان. من قرارداد اسفند و تایید لیزینگ 12 اردیبهشت بودم. تحویل سیستمی 28 شهریور. امروز زنگ زدم نمایندگی گفتن دیروز 3 آذر مجوز خروج خورده. حالا نمیدونم کی برسه به دستم
دکتر مسعود : دوستان عزیز فریب این قیمتهای دستوری و قلابی این سایت های دروغین خودرو را نخورید اینها خودشون قیمت خودرو و برق و اب و گاز و نان و....را افزایش دادند و میدهند و حتی میخواهند قیمت بنزین را افزایش دهند قیمت خودروها به شدت افزایش قیمت خواهند داشت این سایتها بدروغ قیمتها را بالا و پایین میکنند و دارند قیمتها را بیش از 20درصد پایین تر از قیمت واقعی بازار نشان میدهند برای مثال قیمت خودروی یک میلیاردی را در سایتها به قیمت 850میلیون تومان نشان میدهند فریب این دزدها و دروغگو ها را نخورید