واقع گرایی در برنامه ریزی راه نجات خودروسازی کشور

 

واقع گرایی در برنامه ریزی راه نجات خودروسازی کشور

 
خودروسازی کشور به واسطه مشکلات سیاسی و اقتصادی در شرایطی قرار گرفته که برنامه های گذشته آن پاسخگوی نیاز امروز و فردای کشور نیست، از این رو برخی کارشناسان بر این باورند که باید برنامه ریزی بر مبنای داشته های واقعی و ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در دستور کار قرار گیرد.
در حالی که صنعت خودروسازی کشور درگیر طراحی و تولید یک پلتفرم ملی است کشورهایی که چندین سال دیر تر از ایران خودروسازی را آغاز کرده اند توانسته اند از تولید خودروهای دنده معمولی و موتور انژکتور فاصله بگیرند و به تولید محدود خودروهای تمام الکترونیکی و حتی خودران روی بیاورند. این اتفاقات در حالی رخ داده که هر زمان که امیدی به روابط بین الملل در کشور ایجاد شد طرف های اروپایی دست صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی را در پوست گردو گذاشتند از ایران رفتند.
 
حال با این شرایط جای سوال دارد که ایران باید چه مسیری را در پیش بگیرد، آیا باید همچنان به فکر طراحی و تولید پلتفرم باشد یا باید در مسیر تولید به روز ترین خودروهای جهانی قدم بردارد؟ البته نکته مهم آن است که در شرایط فعلی صنعت خودروسازی کشور با مشکلات بسیاری مواجه است و اگر جهان امروز به تولید خودروهای خودران روی آورده روزگاری بهترین خودروهای بنزینی را تولید کرده و قدم قدم به امروز رسیده است.
 
در این رابطه شهرام فداکار-کارشناس صنعت خودروسازی کشور می گوید: خودرو یک محصول پیچیده است و برای طراحی، تولید و ارتقاء آن نمی توان به تنهایی وارد عمل شد بلکه هر شرکت و مجموعه قسمتی از کار را به سفارش خودروسازان انجام می دهد، در شرایط فعلی خودروسازان کشور به این امکان دسترسی ندارد و این در حالی است که میزان تیراژ تولید بسیار مهم و حائز اهمیت است.
 
او ادامه می دهد: در تولید به روز خودرو نیاز است تا دیگر صنایع در کنار خودروساز قرار بگیرد به طور مثال در تولید خودروهای به روز قسمت های الکترونیکی و فناوری هوش مصنوعی وجود دارد که خودروساز به تنهایی توانایی پرداختن به این موارد را ندارد و نیاز به همکار تخصصی دارد که با توجه به شرایط اقتصادی جهان هیچ شرکت بین المللی تولید خودرو به سرمایه گذاری برای ایجاد شرکت فناوری هوش مصنوعی و الکترونیک مجزا در زیرمجموعه خود اقدام نمی کند و آن ها نیز از همکاران بین المللی استفاده می کنند.
 
این کارشناس صنعت خودروسازی خاطرنشان می کند: «با خیال پردازی نباید در تولید صنعتی قدم برداشت بلکه باید به این نکته توجه شود که یک مجموعه نمی تواند تمام اقلام را طراحی و تولید کند، در شرایط فعلی که کشور ارتباط بین المللی در صنعت خودرو ندارد، کشور در حوزه های مختلفی در زمان های متفاوت فرصت های قابل توجهی را برای پیشرفت و هم ترازی با بزرگان از دست داده است.»
 
او تصریح می کند: «باید در شرایط فعلی داشته های خود را منطبق بر واقعیت مورد بررسی قرار دهیم و با تکیه بر داشته های بررسی شده تولید را ادامه داد، در کنار این امر باید یک برنامه ریزی واقع گرایانه تدوین کرد.»
 
فداکار یادآور می کند: «در برنامه ریزی واقع گرایانه صنعت خودروسازی باید در قدم اول واحدهای تحقیقاتی به معنای واقعی فعال شوند، اما ناگفته نماند که همانطور که بیان شد در صنعت ادبیات صنعتی مبنی بر ارتباط با بخش های مختلف طراحی و تولید در سطح جهانی وجود دارد که ایران از دسترسی به این مهم در شرایط فعلی دور مانده است.»
 
او  بیان می کند: «باید مرکز تحقیق و توسعه موتور در کشور راه اندازی شود که به طور جدی و واقعی به تحقیق و تولید موتور ملی بپردازد و از طریق این مرکز توسعه صنعت خودرو کشور با جدیت پیگیری شود و زمانی که مشکلات سیاسی رفع شد عقب ماندگی مرکز تحقیق و توسعه و صنعت خودروسازی کشور با همکاری منطقی، مستمر و شفاف با طرف خارجی جبران شود.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور تاکید می کند: «زمانی که از پیشرفت و برنامه ریزی بلند مدت صبح به میان می آید باید به این موضوع توجه شود که کشور چه داشته هایی دارد و افراد به سیاست گذاری و برنامه ریزی های بلند مدت احترام بگذارند و برای دستیابی به آن ها اقدامات لازم را انجام دهند.»
 
فداکار در انتها خاطرنشان می کند: «متاسفانه بزرگترین معضل صنعت کشور به خصوص صنعت خودروسازی کشور، سیاسی شدن آن است و از صنعت به عنوان یکی از ابزارهای سیاست استفاده می شود نمی توان امید به پیشرفت داشت.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میرزاده مشفقی : دوستان گل سلام امیدوارم همگی بزودی ماشینتون ذو تحویل بگبرید تجربه من باد از ۳۰۰ کیلومتر رانندگی شاهین پلاس خودرو نرم و قرص و محکمیه، پا میذاری رو گاز پرواز میکنه ، داخلش خیلی قشنگه ، گیربکش بدون تقه و لگ و عالی دنده عوض میکنه،صدای موتور خیلی کم شده ، یه سر و گردن از ۲۰۷ داداشم بالاتره ، ، صندلیاش یکم سفت هستن حتما روکش نرم و لطیف تهیه کنید، لاستیک پهن انداختم یکم میکوبه ولی زیاد نیست، مانیتورش قابلیت اتصال به گوشی و انداختن صفحه گوشی رو مانیتور داره، اگر سنسور باد تایر خطا داد یبار کم باد کنید باهاش یه دور بزنید مجدد باد کنید ، صدای باند ها یکم دلچسب نیست باید تنظیمشون کنم ببینم چی در میاد ازش، هنگام تعویض نده هم سریع از پارک به دی بزنید تقه نمیزنه ، یکم موم کشی ها تو زیرشاسی غیر حرفه ای انجام شده ، در کل من خیلی راضیم و بنظرم الان شاهین پلاس تو ایرانی ها حرف اولو میزنه ان شاالله شماهم بگیرید اذتشو ببرید.
جعفر کلهری : سلام لطفا بفرمایید چه تاریخی وجه اول رو پرداخت کردین؟
سهند اذر : در جواب به سحر خانوم اگه از تاریخ ۱۵دهم اسفند به این ور فاکتور شدین مدل خودرو ۴۰۴ است بازم میخواین مطمئن بشین زنگ بزنین سایپا بگین شماره شاسی رو واستون بخونه از سمت چپ دهمین رقم باید حروف sباشه ۴۰۴است اگه دهمین رقم rباشه یعنی مدل ۴۰۳است
محمد : سلام دوست عزیز‌من تکمیل وجه ۲۶ آبان هستم هنوز خبری از فاکتور شدنش نیست فکر کنم بره برای ۴۰۴ فاکتور بشه الانم بدن برای ده روز یه مدل پایینتر میدن همون بهتر بعد عید بدن لااقل مدل روز بگیریم فکر‌کنم برای شما هم یا آخر فردین بشه یا اردیبهشت
تارا اتوماتیک : سلام به همگی،تارا اتوماتیک تیتانیوم تکمیل وجه ۲۷ آذر طرح مادران فاکتور ۵ اسفند پلاک ۱۶ اسفند رفتم برا تحویل حضوری انشاالله قسمت همتون بزودی
امین : ینی میگی حواله شاهین ما که زده عدم واریز وجه،نسوخته؟
مریم : سلام دوستان رفتم تو سایت برا من زده آماده تخصیص نفهمیدم یعنی چی اگه کسی میدونه چیه لطفا راهنماییم کنه ممنون میشم دقیق نمی‌دونم کدوم مرحله میشه لطف می کنین یکم استرس دارم
اینجا گروه اطلس هست : الان ما اطلسی ها چیکار کنیم گفتیم تبدیل به کوییک نزنید گوش ندادین تقصیر خودتون هست
زهرا : من 5شهریور بود 370واریز کردم
Saeed khazaee : اختلاف قیمت ها با الان یجوریه که انگار منم داخل غار اصحاب کهف بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسام 2 : دوستان دنا 5دنده اگر فاکتور شدید اطلاع رسانی کنید
اطلس 10 مهر : سلام. مبارکه. مدلش چنده 403یا 4
محتشم : سحر عزیز دناپلاس 5دنده از لحاظ هزینه و تعمیر از دنا 6سرعته خیلی خیلی مقرون به صرفه س
207 پانا سفید : واسه من که از 20 اسفند خورده حمل هنوز نرسیده
حسام : کارت طلایی اختیاریه اگه ثبت نام نکنی خودشون برات قسطی ثبت میکنن اگه قسط ندی کنسل میشه
امید : کدوم شهری شما؟
آریسان بورس 1 اسفند : موعد تحویل 12 خرداد 404 رنگ خاکستری فاکتور شد.
شهرام : 207 سقف فلز،طرح عادی، تحویل 30 بهمن تکمیل وجه 14 آذر 14 اسفند فاکتور شد 20 اسفند پلاک 22 اسفند صدور اسناد و حمل الانم روی 'دریافت خودرو توسط نمایندگی' میچرخه
ممد : میتونی بیای بری تو باسنم
دنا 5دنده : سلام وقت بخیر آقا رضا فرمایش شما حدس و گمان هس؟یا اینو خوده ایران خودرو گفته واقعا؟؟!!