نمره صنعت خودرو در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران/صنعت خودرو ایران جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد؟

 

نمره صنعت خودرو در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران/صنعت خودرو ایران جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد؟

 
صنعت خودرو ایران  با تولید بیش از یک میلیون و پانصد هزار خودرو در سال گذشته اکنون در رتبه شانزدهم جهانی تولید خودرو قرار گرفته است. این صنعت که به عنوان دومین صنعت مهم کشور خوانده می شود به زعم کارشناسان هیچ گاه آنقدرها که انتظار می رفت رشد قابل توجهی را نداشته است.
 
بیشتر کارشناسان این حوزه معتقدند با گذشت بیش از نیم قرن از فعالیت صنعت خودرو، همچنان شاهد تولید خودروهای قدیمی و از رده خارج در کشور هستیم و در عین حال، بازار انحصاری خودروهای داخلی و قیمت بالای آن سالهاست که نارضایتی زیادی را در بین مردم و حتی مسئولان ایجاد کرده است.  اما عده ای دیگر بر این عقیده اند که این صنعت در کشور جزء سومین صنعت بزرگ کشور است که ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده و ۴ درصد کل نیروی کار کشور معادل ۷۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند و این نشان از آن دارد که این صنعت همیشه رو به پیشرفت قدم برداشته است و صادرات محصولات خودروسازان به سایر کشور ها گواه این مدعاست چراکه صادرات نمود این قضیه است که صنعتی راه پیشرفت را یاد گرفته است.
 
بر اساس آمار اعلام شده  چیزی نزدیک به ۱۵ هزار کارخانه در ایران به تولید قطعات خودرو مشغول اند  و ۳۹ کشور خارجی قطعات خودرو از ایران خریداری می کنند. همچنین براساس اعلام فعالان این صنف چندین واحد تولیدی تایر در کشور مشغول به فعالیت هستند که نزدیک به ۷۰ درصد نیاز داخلی تایر را پوشش می‌دهند و کشور را تا حد بسیاری از تایرهای خارجی بی نیاز کرده اند. همچنین صنایع جانبی بسیاری در کنار  این صنعت مادر رشد کرده و سبب کارآفرینی و اشتغال جوانان شده است.
اما نمی شود این موضوع را هم انکار و پنهان کرد که کیفیت و استاندارد خودروهای تولید داخل همیشه یکی از اساسی ترین موضوعاتی بوده است که بر آن نقد بسیاری شده است. اگرچه سازمان استاندارد تلاش کرده است تا جلوی تولید خودروهای غیر استاندارد را بگیرد اما وضع تحریم های هولناک از سوی آمریکا این موضوع را خواه نا خواه تحت شعاع قرارداده است.
اما منتقدان یکی از مهمترین دلایل ناتوانی خودروسازان ایرانی در تولید محصولات به روز و با دانش فنی جهانی را تنها تحریم ها نمی دانند و حمایت چشم بسته و بی هدف دولتها از این صنعت در سال‌های گذشته  را مقصر اصلی می شمارند.این کارشناسان مهمترین اقدام در این زمینه را نیز محدودیت واردات خودرو و اعمال تعرفه‌های بالای واردات می دانند و می گویند که این گونه قابلیت رقابت از تولیدکنندگان ایرانی گرفته شده است. اگرچه که حمایت از تولید داخل به سفارش رهبر انقلاب نیز امری اجتناب ناپذیر است اما توقع می رود که  این حمایت نیز در چارچوبی مناسب و اثرگذار  انجام شود تا باعث رشد و پیشرفت صنایع شود نه پسرفت آن ها.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

ابوالفضل
0

سلام به همگی تاکی شما خودرو سازان آبرو ما میبری ما بهتر ین مهندس صنعتی دارم که شما استفاده نمی کند و ای کاهش ماشین هسته ی بود و در موقع همه بفکرمی شدن
19:49  1397/11/27
گزارش
پاسخ دادن
کاوه
3

نمره صنعت خودروسازی ایران متاسفانه تک و مردود است!
16:10  1397/11/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 65 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی. دعوتنامه تیر : کی گرون شد کجا دیدی عجبا
شاهین جی e : سلام،واقعا قیمت رفته بالا .۸۵۰ میلیون شده
lpln : لطفا شایعه نفرمایید.بدون سند حرف نزن مدرکی دارید رو کنید در غیر اینصورت دروغ نگو
تبدیلی به j7 : ما هم که به j7 تبدیل کردیم ۱۲ اردیبهشت فاکتور شدیم الان همه مدارک اومده ولی ماشین نمیدند بهمون کاش لاقل پلاک را از رو ماشین می‌کندند. می‌دادند بهمون نصب میکردیم رو فرغون موتور
Mehdi : تا کامیون‌داران معترض هستند حمل خودرو به نمایندگی های شهرستان ها با مشکل روبرو هست امروز سومین بار هست که داره پیامک تحویل حضوری میاد
J4سفید : ماشین من امروز رسید j4 سفید ثبت نام اذر
امیر : این یعنی شاهین پلاس هم گران می کنن؟
علی : سلام قیمت شاهین دنده ای جی معمولی ۸۵۰اعلام‌کرده اند ۲۵۰میلیون افزایش داده اند
علی : کجا این افزایش قیمت شاهین رو اعلام کرده ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
م fx : پاسخ به fx-1403:سلام اقا شما موعد تحویل سیستمیتون کی بوده؟کی براتون پیام تحویل بم ارسال شده,
ساینا 85گانه : دوستان سایپا قیمت ساینااس رابروزرسنانی کرد465 میلیون یعنی 50 میلیون افزایش داده است
مهدی آریزو 5 : من 3 خرداد مجوز خروج خوردم و هنوز بارگیری نشده و اپراتور مدیران خودرو هم میگه معلوم نیس کی بارگیری بشه ...
رانا تیر : سلام تو قسمت موعد تحویل میزنه کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد،کسی می دونه یعنی چی؟اما تو قسمت مراحل ،در مرحله فاکتور شدن داره می چرخه،لطفا اگه کسی می دونه جواب بده
خبر فوری : متاسفانه شاهین g و ساینا s. رو کارخانه حدود 35 درصد گرون کرده و این بعنی بزودی سایر محصولات رو افزایش چشمگیری میده لعنت به خودروسازان ما کنند که اینجوری خون ملت رو تو شیشه کردن
جعفر : از مدیریت سایت تقاضا دارم برای فیصله دادن به تنش ها و ارتقای کیفی و صحت اخبار کاربران، کامنت دادن رو منوط به ایجاد حساب کاربری کنه. حداقل خیل عظیمی از کاربرهایی که با چند اسم ممکنه جهت دار اخبار ضد نقیض و شایعات رو گسترش بدن ریزش میکنه. دوم اینکه کاربر در قبال حرفی که میزنه بیشتر احساس مسئولیت میکنه و هر حرف بی پشتوانه ای رو ترویج نمیده. سوم و مهمتر اینکه مخاطبین، اکانتی رو که دو بار اطلاعات غلط یا پرت داده رو ناخودآگاه نامعتبر میدونن و دیگه هیجانمحور تحت تاثیر اخبارش نیستن. و آتیش شایعات جهت دار کمتر شعله میگیره. چهارم و مهمتر از همه اینکه افرادی بلد میشن و حرفشون قابل اتکا و اعتماد میشه که اکثر اطلاعات و کامنت هاشون درست و معتبر هست. از مدیریت سایت تقاضا دارم در جهت ایجاد مسئولیت پذیری بیشتر ما مخاطبین و سلامت بیشتر کامنت های ما، تدابیری بیاندیشه. ما اینجا نیستیم که بازیچه ی تنش و شایعه باشیم برای هم. اینجا هستیم برای آگاهتر شدن و کمی دلگرم شدن به سبب اخبار درست و معتبری که در اختیار هم میذاریم تا بدونیم کجای کاریم.با این هیجانمحوری و اقتصاد متورم خدا به داد ما مردم برسه
محمد : سلام دوستان جله نکنین من دارم فاکتور قبلیمو می‌بینم 6 روز مونده به تحویل ماشینم فاکتور شده بود
حسن موتور جدید تحویلی 26خرداد : شما هزینه سنسورم پرداخت کردی؟
مصطفی سورن موتور جدید : سلام تحویل 24 خرداد سفید هنوز فاکتور نشدم.
حسن موتور جدید تحویلی 26خرداد : من هستم هزینه سنسورم پرداخت کردم، فعلا خبری نیست