جاده جایگزین خودروسازان در شرایط تحریم

 

جاده جایگزین خودروسازان در شرایط تحریم

 
اولین ترکش های تحریم به صنعت خودروسازی رسید که خودروسازان را از مسیر اصلی منحرف کرد، اما برخی اخبار همچون فعالیت بروی پلتفرم داخلی این امید را زنده نگه داشته که خودروسازان به مسیر اصلی بازگردند.
برخلاف پیش بینی خوردوهایی که سال 97 می توانست در ادامه مسیر برجام و معرفی خودروهای پسابرجامی، سال خوبی باشد، با خروج آمریکا و اعمال تحریم های این کشور بر اقتصاد و صنعت ایران، مسیر خودروسازی کشور تا حدودی تغییر کرد.
 
این اتفاقات در حالی رخ داد که پیش بینی و تجربه رسانه های کشور احتمال آن را می داد که تحریم بار دیگر اقتصاد و صنعت کشور را نشانه بگیرد و در اکثر نشست های خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل دو خوردوساز بزرگ کشور این سوال مطرح می شد که اگر تحریم بار دیگر اعمال شود قراردادهای خودرویی و شرایط خودروسازان چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ این سوال در اکثر مواقع بی جواب گذاشته می شد یا پاسخی غیر مرتبط به آن داده می شد، اما حال آن زمان فرارسیده و صنعت خودروسازی درگیر تحریم های اقتصادی و سیاسی است که مدیران باید برای آن راهی از پیش ترسیم می کردند.
 
در کلام بهتر پرسش این است که آیا خودروسازان برای زمان تحریم سرمایه گذاری و برنامه ای از پیش تعیین شده داشته اند و آیا رونمایی از پلتفرم های داخلی نمونه ای از این سرمایه گذاری ها به حساب می اید؟
 
در رابطه با این پرسش سعید مدنی-کارشناس صنعت خودروسازی می گوید: «به دلیل آنکه صنعت خودرو به صنایع مختلف وابستگی دارد شرایط تحریمی آثار قابل توجهی بر آن دارد.»
 
وی ادامه می دهد: «در صنعت خودروسازی همواره کار کردن و انجام فعالیت مشترک با شرکت های خارجی و بین المللی چالش و حلقه های مفقوده خاص به خود را دارد که از این موارد می توان به عدم انتقال دانش فنی، عدم ارتباط مناسب قطعه سازان ایران و خارجی و عدم صادرات محصول مشترک از خاک ایران اشاره کرد.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی یادآور می شود: «در رابطه با انتقال دانش فنی باید تاکید شود که در هیچ قراردادی دانش فنی به صورت کامل و درست به طرف ایرانی منتقل نشد و تنها شرکت های ایرانی با وجود سرمایه گذاری در خطوط تولیدی خودف یک تولیدکننده خوب برای شرکت مادر بودند.»
 
او تصریح می کند: «ارتباط قطعه سازان ایرانی با قطعه سازان خارجی بسیار ضعیف بود و در ایجاد ارتباط طرف خارجی مدعی بود که قطعه سازان مستقل هستند و نمی توان آن ها را مجبور به همکاری با قطعه سازان ایرانی کرد.»
 
مدنی یادآور می شود: «قرار بر آن بود تا 30 تا 40 درصد محصولات تولید شده در ایران به بازارهای هدف و صادارتی شرکت مادر، ارسال شود که هیچگاه این اتفاق رخ نداد و تنها خودروهای قدیمی کشور در شرایط خاص به بازارهای همسایه صادر شد.»
 
او این سه عامل مطرح شده را عوامل آسیب پذیری صنعت خودروسازی می داند و ادامه می دهد: «یکی از برنامه هایی که خودروسازی ها از سال های قبل در دستور کار خود قرار داده اند، طراحی و تولید پلتفرم داخلی است که در این زمینه با چینی ها و دیگر کشورهای به نام قراردادهایی به امضا رسیده و در آینده نزدیک محصولات این پلتفرم ها در بازار عرضه می شود.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور بیان می کند: «زمانی که پلتفرم داخلی نزد شرکت های خودروسازی وجود داشته باشد در شرایط تحریمی نیز می توان تولید قطعه را به دیگر کشورها سپرد زیرا تولید قطعه دیگر شامل تحریم های آمریکا نمی شود و فعالیت خودروسازان ادامه خواهد داشت.»
 
مدنی تاکید می کند: «خودروساز به تنهایی نمی تواند در شرایط تحریمی به  فعالیت خود ادامه دهد و در این شرایط نیاز است تا دولت و مصرف کننده از خودروساز حمایت کند.»
 
او خاطر نشان می کند: «در شرایط فعلی خودروسازان باید 50 درصد ظرفیت خود را به طراحی، تولید و رفع ایرادات پلتفرم داخلی بگذارند تا از آثار تحریم بکاهند و شرایط مناسبی را برای صنعت خودرو رقم بزنند.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی یادآور می شود: «در شرایط تحریمی باید تیراژ محصولاتی که وابستگی به خارج ندارد حفظ شود و با گذشت زمان رفته رفته تیراژ آن ها به خودروهای جدید همچون رهام اختصاص یابد.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین کوییک : سلام ثبت نام برای کی بود ،فروش نقدی بوده یا اقساطی چقدر طول کشیده از واریز تا اینکه فرموید کارت ماشین امده
امیر : دوستان بعضی رفقا گفتن که داره با سرعت کم روز ۲۳ ام فاکتور میشه. ظاهرا همینطوره تو نمایندگی های تهران چند نفر ۲۳ ام فاکتور شدن تو این ایام. ولی خب خیلی سرعت فاکتور شدن کمه.
ایگل بهمن : دوستان من ثبت نامی 3بهمن هستم......ایگل نقدی ......امروز برام شاسی خورد و پیام اومد برام
ایگل بهمن : سلام خدمت همه دوستان ممنون می شویم همه ما که هر اتفاقی مثل دیدن بارگیری یا فاکتور شدن یا پلاک شدن و..... بگید که دیگران هم اطلاع پیدا کنن
شاهین جی ال : تا ۳۱ فروردین فاکتور شده دروغ میگن
قم : پیامک اول واریزی کردین معلوم میشه
زهرا : اقا من اذر یا دی بود 1403 مبلغ 291 تومن دادم برای شاهین جی افتاد تحویلش برای ابان ماه چقد دیگه باید بهشون پول بدم؟ بنظرتون کی پیامک میاد؟ ابان زده تحویل تا اخر سال ماشین و میدن یا میریم 1405؟ توروخدا اگر کسی اطلاعی داره راهنمایی کنه
امیر : دوست عزیز شما شاهین اتومات هستید احتمالا. اینجا گروه شاهین پلاس هست.
شاهین پلاس مهدی : واریزی 25اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم اونقدر زنگ زدم دیگه اعصابم نمیکشه میخوام با بنزین برم نمایندگی شهر خودمونو به اتیش بکشم والا دیگه اعصابم نمیکشع اینارو دو سه روزم فاکتور نکنن به والا اتش میکشم اونجارو تا عبرت بشه براشون
شاهین پلاس مهدی : واریزی 25اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم اونقدر زنگ زدم دیگه اعصابم نمیکشه میخوام با بنزین برم نمایندگی شهر خودمونو به اتیش بکشم والا دیگه اعصابم نمیکشع اینارو دو سه روزم فاکتور نکنن به والا اتش میکشم اونجارو تا عبرت بشه براشون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207🚗🚘 : تبدیل به 207✍️ 31خرداد پیش فروش فاکتور شده. پلاک هم شده درحال صدور اسناد الان هم پیام اومده که کارت ماشین صادر شده و اداره پست درحال ارسال
ساینا7بهمن : داداش من الان 60روزه روزانه با شرکت سایپا تماس میگیرم میگن تا 6بهمن فاکتور شده الکی میگن دروغ میگن پدرسوخته ها 60روزه از 6بهمن نیمدن 7بهمن
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : حق خوری دیگه شماهم روش
دنا خاکستری تحویل تیر : سلام تازه گزینه اماده فاکتور تیک خورده یا قبلا تیک خورده بوده تاریخش به روز شده؟؟
مهدی : مبارکه داداش بسلامتی ایشالله
2تیر : تاریخ دریافت پرونده تاریخ امروز زدن برام کسی میدونه قضیه چیه چون من 5فروردین تکمیل وجه کردم
کوییک GXL مردادی : تقریبا اکثر نظرات دوستان که خوندم و فاکتور شدند با تأخیر یک ماهه بوده این یعنی تأخیر یک ماهه در سایپا هم عادیه هم کشک خاله است بخوری پاته نخوری پاته.
ت 207 : ممنون که اعلام کردید ولی 5 رقم اول رو کامل بگین خیلی ممنون میشم
2tir : ممنونم والا نمیدونم اولین نفر باشم یا نه هنوز تیرماهی اعلام نکرده ک ببینیم فاکتور شده یا نه
احسان : ممنون. سلامت باشی. شهر کرج. قرارداد 774..153