جاده جایگزین خودروسازان در شرایط تحریم

 

جاده جایگزین خودروسازان در شرایط تحریم

 
اولین ترکش های تحریم به صنعت خودروسازی رسید که خودروسازان را از مسیر اصلی منحرف کرد، اما برخی اخبار همچون فعالیت بروی پلتفرم داخلی این امید را زنده نگه داشته که خودروسازان به مسیر اصلی بازگردند.
برخلاف پیش بینی خوردوهایی که سال 97 می توانست در ادامه مسیر برجام و معرفی خودروهای پسابرجامی، سال خوبی باشد، با خروج آمریکا و اعمال تحریم های این کشور بر اقتصاد و صنعت ایران، مسیر خودروسازی کشور تا حدودی تغییر کرد.
 
این اتفاقات در حالی رخ داد که پیش بینی و تجربه رسانه های کشور احتمال آن را می داد که تحریم بار دیگر اقتصاد و صنعت کشور را نشانه بگیرد و در اکثر نشست های خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل دو خوردوساز بزرگ کشور این سوال مطرح می شد که اگر تحریم بار دیگر اعمال شود قراردادهای خودرویی و شرایط خودروسازان چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ این سوال در اکثر مواقع بی جواب گذاشته می شد یا پاسخی غیر مرتبط به آن داده می شد، اما حال آن زمان فرارسیده و صنعت خودروسازی درگیر تحریم های اقتصادی و سیاسی است که مدیران باید برای آن راهی از پیش ترسیم می کردند.
 
در کلام بهتر پرسش این است که آیا خودروسازان برای زمان تحریم سرمایه گذاری و برنامه ای از پیش تعیین شده داشته اند و آیا رونمایی از پلتفرم های داخلی نمونه ای از این سرمایه گذاری ها به حساب می اید؟
 
در رابطه با این پرسش سعید مدنی-کارشناس صنعت خودروسازی می گوید: «به دلیل آنکه صنعت خودرو به صنایع مختلف وابستگی دارد شرایط تحریمی آثار قابل توجهی بر آن دارد.»
 
وی ادامه می دهد: «در صنعت خودروسازی همواره کار کردن و انجام فعالیت مشترک با شرکت های خارجی و بین المللی چالش و حلقه های مفقوده خاص به خود را دارد که از این موارد می توان به عدم انتقال دانش فنی، عدم ارتباط مناسب قطعه سازان ایران و خارجی و عدم صادرات محصول مشترک از خاک ایران اشاره کرد.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی یادآور می شود: «در رابطه با انتقال دانش فنی باید تاکید شود که در هیچ قراردادی دانش فنی به صورت کامل و درست به طرف ایرانی منتقل نشد و تنها شرکت های ایرانی با وجود سرمایه گذاری در خطوط تولیدی خودف یک تولیدکننده خوب برای شرکت مادر بودند.»
 
او تصریح می کند: «ارتباط قطعه سازان ایرانی با قطعه سازان خارجی بسیار ضعیف بود و در ایجاد ارتباط طرف خارجی مدعی بود که قطعه سازان مستقل هستند و نمی توان آن ها را مجبور به همکاری با قطعه سازان ایرانی کرد.»
 
مدنی یادآور می شود: «قرار بر آن بود تا 30 تا 40 درصد محصولات تولید شده در ایران به بازارهای هدف و صادارتی شرکت مادر، ارسال شود که هیچگاه این اتفاق رخ نداد و تنها خودروهای قدیمی کشور در شرایط خاص به بازارهای همسایه صادر شد.»
 
او این سه عامل مطرح شده را عوامل آسیب پذیری صنعت خودروسازی می داند و ادامه می دهد: «یکی از برنامه هایی که خودروسازی ها از سال های قبل در دستور کار خود قرار داده اند، طراحی و تولید پلتفرم داخلی است که در این زمینه با چینی ها و دیگر کشورهای به نام قراردادهایی به امضا رسیده و در آینده نزدیک محصولات این پلتفرم ها در بازار عرضه می شود.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور بیان می کند: «زمانی که پلتفرم داخلی نزد شرکت های خودروسازی وجود داشته باشد در شرایط تحریمی نیز می توان تولید قطعه را به دیگر کشورها سپرد زیرا تولید قطعه دیگر شامل تحریم های آمریکا نمی شود و فعالیت خودروسازان ادامه خواهد داشت.»
 
مدنی تاکید می کند: «خودروساز به تنهایی نمی تواند در شرایط تحریمی به  فعالیت خود ادامه دهد و در این شرایط نیاز است تا دولت و مصرف کننده از خودروساز حمایت کند.»
 
او خاطر نشان می کند: «در شرایط فعلی خودروسازان باید 50 درصد ظرفیت خود را به طراحی، تولید و رفع ایرادات پلتفرم داخلی بگذارند تا از آثار تحریم بکاهند و شرایط مناسبی را برای صنعت خودرو رقم بزنند.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی یادآور می شود: «در شرایط تحریمی باید تیراژ محصولاتی که وابستگی به خارج ندارد حفظ شود و با گذشت زمان رفته رفته تیراژ آن ها به خودروهای جدید همچون رهام اختصاص یابد.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مینو : سلام برامن هم بیمه ملت زدن شما ماشینتون روتحویل گرفتین بلخره چیشد نکنه پلاک نشدن خودرو ربطی ب بیمه ملت داره
مینو : سلام منم مثه شمااما10اذرفاکتورشدم اماهنوز پلاک نشده رفتم میز کار قراردادرو زدم میگه قرارداهنوز فاکتورنشده اماهم پیامش اومد هم درکاستومرفاکتورشده نمیدونم چرافاکتورشده در روزهای جمعه فاکتورمیکنن اماپلاک رونمیدونم اگه ازدوستان ک تجربه روزجمعه پلاک شدن رودارن لطف کنن اطلاع بدن تشکر
شاهین جی : فقط تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع روز شنبه ۱۵ اذر
J7 اردیبهشت دومرحله ای_تحویل آبان : دوستان عزیز اینجا اطلاع رسانی برای زمان دریافت خودرو و اطلاع دادن صدور دعوت نامه یا شاسی یا فاکتور یا پلاک یا تحویل خودرو هست،یا در مواردی مشاوره و راهنمایی برای کارزار و شکایت و گرفتن حق ضایع شده کسی از خودرو ساز،خواهشا هموطن خودتون رو با اخباری راجع با گرون شدن بی منطق ماشین یا اخبار اینچنینی نگران نکنین،ما همگی مصرف کننده هستیم و با سختی پول در میاریم،وقتی یکی خبری ناراحت کننده بر پایه ای بی اساس میده باعث میشه دیگران واقعا ناراحت بشن،چون شاید دیگران هم شبیه من توان پرداخت بیشتر پول رو نداشته باشن و باعث استرس بشه،اجازه بدین دعوت نامه های جدید بیاد و انشاالله که مثل من نشه و گرونی بهش نخوره،ارادتمند تمام دوستات و به امید اینکه همگی زودتر ماشین هامون رو از این آشغال موتور تحویل بگیریم
تارا دستی تیتانیوم تحویل ۳ دی : تحویل دی ماه اگر کسی فاکتور شد لطفا اطلاع رسانی کنین دوستان
J7 خرداد : ما بدبخت چی بگیم بخدا ۵ کیلو زعفران فروختم کیلویی ۱۰۰ الان شده ۲۰۰ خیلی ضرر بدی کردم
جی۴اقساطی ثبتنام ۱۵مردادماه مشکی : 60روزه
حسن : فقط بنظرم پلاک رواشتباه ثبت کردن اماکدپستی درسته وتاییدشده ممکنه ب مشکل بخوره یاعلتشهمین باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیلا، دوگانه : من 18 دی 403 اولین واریزی، موعد تحویل آخر مرداد، دعوت نامه تکمیل وجه 28 شهریور، هنوز هیچ خبری نیست وفقط زده آماده تخصیص، دوگانه هستم و هیچ آپشنی اضافه نکردم، کسی میدونه کی ممکنه فاکتور بشم
نیلا : من 18 دی اولین واریزی بود، تحویل آخر مرداد بود چندبار تبدیل به تک اومد نزدم 28 شهریور تکمیل وجه کردم، فعلا هم آماده تخصیص هست و هیچ خبری از فاکتور نیست
تحویل 30دیماه : شماره گذاری پیگیر شدم گفت یکی دوماه طول میکشه،از سایت سخا استعلام بگیر شماره سنن رو نوشته،اونجا شماره سند رو بردار برو سایت شرکت نفت ثبت نام کارت سوخت انجام بده ،من همین کارو کردم،روز و روزگار خوش
207 فرسوده تحویل آذر ماه : دوهفته طول میکشه تا سند بیاد چک کردی هروقت صادر شد خبر بده ممنون
کوییک اس دی ماه : راستی کدوم نمایندگی بجنورد هستین آخه منم بجنوردم
کوییک اس دی ماه : سلام برای شما دعوتنامه تکمیل وجه کی اومد .یعنی پذیرش کی بودین ودعوتنامه در چه تاریخی اومد
حمید سیفی : خطاب به کاربر توحید ارومیه اصلی،خیلی وقت بود نبودی،خوسحالیم از برگشتنت،خوشحالیم از برگشتنت و دوست داریم و ممنونیم از راهنمایی هات.
مسعود : به خوشی اتشالا
محمد : سلام دوستان وقت بخیر تحویل برای ما اسفند ماه هست دعوتنامه کی صادر میشه؟ با این نظراتی که بنده خودنم فکر کنم زودتر میدن
کوییک ار اس شیراز : چجوری ممکنه😁😁😁؟؟ من ک 24 تیر هستم فاکتور نشدم کوییک ار اس.