جاده جایگزین خودروسازان در شرایط تحریم

 

جاده جایگزین خودروسازان در شرایط تحریم

 
اولین ترکش های تحریم به صنعت خودروسازی رسید که خودروسازان را از مسیر اصلی منحرف کرد، اما برخی اخبار همچون فعالیت بروی پلتفرم داخلی این امید را زنده نگه داشته که خودروسازان به مسیر اصلی بازگردند.
برخلاف پیش بینی خوردوهایی که سال 97 می توانست در ادامه مسیر برجام و معرفی خودروهای پسابرجامی، سال خوبی باشد، با خروج آمریکا و اعمال تحریم های این کشور بر اقتصاد و صنعت ایران، مسیر خودروسازی کشور تا حدودی تغییر کرد.
 
این اتفاقات در حالی رخ داد که پیش بینی و تجربه رسانه های کشور احتمال آن را می داد که تحریم بار دیگر اقتصاد و صنعت کشور را نشانه بگیرد و در اکثر نشست های خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل دو خوردوساز بزرگ کشور این سوال مطرح می شد که اگر تحریم بار دیگر اعمال شود قراردادهای خودرویی و شرایط خودروسازان چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ این سوال در اکثر مواقع بی جواب گذاشته می شد یا پاسخی غیر مرتبط به آن داده می شد، اما حال آن زمان فرارسیده و صنعت خودروسازی درگیر تحریم های اقتصادی و سیاسی است که مدیران باید برای آن راهی از پیش ترسیم می کردند.
 
در کلام بهتر پرسش این است که آیا خودروسازان برای زمان تحریم سرمایه گذاری و برنامه ای از پیش تعیین شده داشته اند و آیا رونمایی از پلتفرم های داخلی نمونه ای از این سرمایه گذاری ها به حساب می اید؟
 
در رابطه با این پرسش سعید مدنی-کارشناس صنعت خودروسازی می گوید: «به دلیل آنکه صنعت خودرو به صنایع مختلف وابستگی دارد شرایط تحریمی آثار قابل توجهی بر آن دارد.»
 
وی ادامه می دهد: «در صنعت خودروسازی همواره کار کردن و انجام فعالیت مشترک با شرکت های خارجی و بین المللی چالش و حلقه های مفقوده خاص به خود را دارد که از این موارد می توان به عدم انتقال دانش فنی، عدم ارتباط مناسب قطعه سازان ایران و خارجی و عدم صادرات محصول مشترک از خاک ایران اشاره کرد.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی یادآور می شود: «در رابطه با انتقال دانش فنی باید تاکید شود که در هیچ قراردادی دانش فنی به صورت کامل و درست به طرف ایرانی منتقل نشد و تنها شرکت های ایرانی با وجود سرمایه گذاری در خطوط تولیدی خودف یک تولیدکننده خوب برای شرکت مادر بودند.»
 
او تصریح می کند: «ارتباط قطعه سازان ایرانی با قطعه سازان خارجی بسیار ضعیف بود و در ایجاد ارتباط طرف خارجی مدعی بود که قطعه سازان مستقل هستند و نمی توان آن ها را مجبور به همکاری با قطعه سازان ایرانی کرد.»
 
مدنی یادآور می شود: «قرار بر آن بود تا 30 تا 40 درصد محصولات تولید شده در ایران به بازارهای هدف و صادارتی شرکت مادر، ارسال شود که هیچگاه این اتفاق رخ نداد و تنها خودروهای قدیمی کشور در شرایط خاص به بازارهای همسایه صادر شد.»
 
او این سه عامل مطرح شده را عوامل آسیب پذیری صنعت خودروسازی می داند و ادامه می دهد: «یکی از برنامه هایی که خودروسازی ها از سال های قبل در دستور کار خود قرار داده اند، طراحی و تولید پلتفرم داخلی است که در این زمینه با چینی ها و دیگر کشورهای به نام قراردادهایی به امضا رسیده و در آینده نزدیک محصولات این پلتفرم ها در بازار عرضه می شود.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور بیان می کند: «زمانی که پلتفرم داخلی نزد شرکت های خودروسازی وجود داشته باشد در شرایط تحریمی نیز می توان تولید قطعه را به دیگر کشورها سپرد زیرا تولید قطعه دیگر شامل تحریم های آمریکا نمی شود و فعالیت خودروسازان ادامه خواهد داشت.»
 
مدنی تاکید می کند: «خودروساز به تنهایی نمی تواند در شرایط تحریمی به  فعالیت خود ادامه دهد و در این شرایط نیاز است تا دولت و مصرف کننده از خودروساز حمایت کند.»
 
او خاطر نشان می کند: «در شرایط فعلی خودروسازان باید 50 درصد ظرفیت خود را به طراحی، تولید و رفع ایرادات پلتفرم داخلی بگذارند تا از آثار تحریم بکاهند و شرایط مناسبی را برای صنعت خودرو رقم بزنند.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی یادآور می شود: «در شرایط تحریمی باید تیراژ محصولاتی که وابستگی به خارج ندارد حفظ شود و با گذشت زمان رفته رفته تیراژ آن ها به خودروهای جدید همچون رهام اختصاص یابد.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسماعیلی : سلام من از ارومیه ۲ هفته هست پلاک شد هنوز بار گیری نشده تارا دستی
شاهین جی سانروف : بچه های اطلس ۱۷ تجمع میکنن بچه عامل هم حتما بریم
امین : روز تحویل با بیمه نامه تو یه پوشه بهتون میدن
ایکس 5 سپیده : اقا علی رضا سلام شما کی شاسی شدین؟ معلوم نیست اینا الویتشون شاسی هست یا پلاک یا تاریخ ثبت نام برای تحویل انشالله ک همه خوشحال شن حداقل حق کسی ضایع نشع البته بعید میدونم ثبت نام دی بخوان تحویل بدن اون دوستمونم احتمالا... فکر نمیکنم بهش زنگ زدن.!
ایکس 5 سپیده : اقا علی رضا سلام شما کی شاسی شدین؟ معلوم نیست اینا الویتشون شاسی هست یا پلاک یا تاریخ ثبت نام برای تحویل انشالله ک همه خوشحال شن حداقل حق کسی ضایع نشع البته بعید میدونم ثبت نام دی بخوان تحویل بدن اون دوستمونم احتمالا... فکر نمیکنم بهش زنگ زدن.!
هامین : تو نه حواله ای داری نه چیزی .گمشو اونور تا ما یا حقمون میگیریم یا دیگه از ۸۵۰ بیشتر که نمیتونه ببره بالا لعنت خدا بر عوامل سایپا و ریزه خواراش.
اکبر رینگ : سلام آبجی فعلا مشخص نیست
مال باخته و پشیمان : چطور باید شکایت کرد دوست عزیز راهنمایی میفرمایید
محمد : تا فاکتور میخواد راه بیوفته نمیدونم چرا تجمع راه میندازن که فاکتور متوقف میشه و بهانه دست سایپا گرون کنن
شقایق : 5 پر بود یا هفت پر🤣😂😂😂😂
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام قاسم خداکنه زود بهت بدن .مث من نشی ک کم کم بیخیال شدم .دیگه ذوقی ندارم از بس الاف شدم.فعلا با پرایدم خوشم🤣
سورن جدید : مبارکت باشه داداش
ساینا دوگانه اسفند : سلام دوستان این حاج توحید مسئول فروش سایپا هیت ؟؟؟
سورن سفید : باید میز خدمت رو چک میکردی الان که پول مالیات رو دادی تا چند روز دیگه فاکتور میشه
207تیتانیوم دنده ای : من 7خرداد تبدیل نزدم رنگ تیتانیوم ولی فاکتور نشده روی گزینه فاکتور شده می چرخه.
امیر : بله منم اینطورین
هومن پانا : آفرین احسان جان دقیق و درست گفتی...قرار داد هم همینطوره
سعید : توحید داداش این سوال منم هست لطفا جواب بده
207 مرداد : بعد از دعوتنامه هیچ گونه افزایش قیمتی شامل خودرو نمیشه ..مگر بیمه یا آپشن خاص
توحید ارومیه : داداش گلم این دیگه بستگی به خودت داره اگه واسه استفاده میخوای گاز واست ملاک هست دوگانه بهتره اگر هم گاز ملاک نیست تک اما بعید می دونم بااین روالی که شرکت داره پیش میرسه در تحویل دادن خودرو جایگزین کردن تاثیری داشته باشه اما گران شدن هم معلوم نیست این باید خودت تصمیم بگیری من نمیتونم بگم انجام بده باند من دوگانه ندارم تمام سایناهام تک هستن