وضعیت بازار تایر در شب عید؛ افزایش قیمت تایر های وارداتی و آشفتگی بازار لاستیک های ایرانی

 

وضعیت بازار تایر در شب عید؛ افزایش قیمت تایر های وارداتی و آشفتگی بازار لاستیک های ایرانی

 
بازار قطعات یدکی و تایرهای داخلی طی چند ماه گذشته با چالش های بزرگی همراه بوده است اما تخصیص ارز 4200 تومانی به تایرسازان باعث شده بود تا بخشی از التهاب ماه های اولیه کاهش یابد، اما حالا بار دیگر شرایط بازار دچار نوسان شده و ظاهرا بعد از خودروسازان و قطعه سازان حالا نوبت به تولیدکنندگان لاستیک رسیده تا بحران ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه را دلیلی بر افزایش قیمت‌های خود بدانند و به طریق افزایش قیمت تایر ها را توجیه کنند.
 
تایرهای رادیال سواری تولید داخل با وجود تاکید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌های صنفی مبنی بر الزام فروشندگان به عرضه کالا با قیمت‌های مصوب دولتی، هر روز با نرخ جدید در بازار خرید و فروش می‌شوند.
 
تایر از جمله کالاهایی است که به دلیل وابستگی صنعت حمل و نقل به آن از اهمیت خاصی برخوردار است و نقش حیاتی دارد.
 
هر جفت تایر پرایدی که باید به قیمت 284 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد، تا 415 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. این افزایش قیمت تایر در حالی صورت می‌گیرد که تایر سازان بر این ادعا پافشاری می‌کنند که نقشی در تغییرات قیمتی بازار ندارند و این کیفیت است که قیمت را برای مصرف‌کننده تعیین می‌کند.
 
 
قیمت نهاده های تولید تایر از قبیل نخ، دوده، کائوچو مصنوعی و غیره طی سال جاری به طرز عجیب و غریبی افزایش یافته است.
 
با این حال بررسی سبد اعلامی تایر سازان بزرگ در اسفند ماه حکایت از چینش هوشمندانه محصولات دارد، چینشی که احتمالا موج سوم گرانی‌ها را در روزهای پایانی اسفند به همراه خواهد داشت و در شرایطی که بارها تولیدکنندگان بر خودکفایی و بی ‌نیازی به واردات تایر از خارج کشور تاکید کرده‌اند، ‌محصولات پر مصرف داخلی که از قضا باید به دست قشر ضعیف و متوسط جامعه برسد، نه با قیمت مصوب بلکه نزدیک به دو برابر آن در بازار خرید و فروش خواهند شد.
 
این روزها با وجود رونق گرفتن دوباره خطوط تولید خودروسازان و افزایش تقاضای تایر از تولیدکنندگان داخلی برای خودروهای تولیدی، ‌هرگونه کاهش عرضه به بازار مصرف را می‌توان به این موضوع گره زد.
با این ‌حال گروه صنعتی بارز و کویر تایر در خصوص نحوه اعلام سبد،‌ معیارهای حفظ آرامش در بازار را حفظ کرده‌اند. بزرگ‌ترین تایر ساز کشور برای مجموع دو کارخانه کرمان و کردستان،‌ 420 حلقه تایر را در هر سبد اعلامی گنجانده است.
 
کویر تایر در رتبه دوم قرار دارد و برای آخرین ماه سال در هر سبد خود 322 حلقه تایر قرار داده است؛ سبدهایی که اگر تا پیش از نیمه اسفندماه به دست عوامل توزیع نرسد تاثیر چندانی بر ساماندهی بازار شب عید نخواهد داشت.
قیمت تایر
 
سومین شرکت از لحاظ تعداد بالای تایر در سبدهای اسفندماه ایران تایر است. این شرکت سبدهای اسفندماه خود را 260 حلقه‌ای در نظر گرفته، درست برخلاف این سه تایر ساز، آرتا ویل‌ تایر و یزد تایر سبدهای آخرین ماه سال را با کاهش شدید تعداد انواع تایر اعلام کرده‌اند.
 
گلدستون 136 حلقه و یزد تایر 126 حلقه تایر در سبد نماینده‌های خود گنجانده‌اند و به هر یک از 250 نماینده نیز به ‌غیر از تعداد محدودی از آن‌ها که خدمات پس از فروش در استان‌ها ارائه می‌دهند، فقط یک سبد اختصاص می‌دهد.
 
اگر تایرهای فروخته ‌شده تا پیش ‌از 15 اسفندماه به بازار تزریق نشود، علاوه بر گرانی‌های شب عید، ‌باید شاهد افزایش دوباره قیمت‌ها در فروردین‌ماه سال آینده باشیم، گرانی‌هایی که با شرایط فعلی و توزیع قطره ‌چکانی برخی تولیدکنندگان و فعال شدن شبکه‌های فروش خارج از سیستم رسمی فروش، هر روز قیمت‌های جدیدی را در  بازار رقم می‌زند.
 
بررسی ‌میدانی بازار تایر در تهران حکایت از افزایش ناگهانی قیمت تایر های وارداتی دارد. فعالان بازار تایر در روزهای پایانی سال بیشترین افزایش قیمت را مربوط به برند های کره‌ای و ژاپنی می‌دانند.
 
پرداخت ارز دولتی برای تامین مواد اولیه و واردات لاستیک در شرایطی انجام شده است که حالا به نظر می رسد که تایرهای قاچاق وارد شده به بازار چه در انواع سوای و چه در نوع باری (که طبیعتا با ارز آزاد به کشور راه یافته اند) با قیمت مناسب تری نسبت به تایرهای وارداتی و حتی تایرهای داخلی در دسترس شهروندان قرار گرفته اند.
 
به گزارش روزنامه دنیای خودرو؛ هجوم یک‌باره کالاهای قاچاق به بازار در ابتدا برای تایرهای خودروهای سواری با رینگ 16به بالا صورت گرفت و به‌نوعی باعث شد نیاز شدید بازار به این دسته از تایرها که در کاهش شدید واردات ایجاد شده بود، ‌تامین شود. رصد بازار تهران و دیگر استان‌های کشور حکایت از وجود انواع تایرهای کره‌ای سواری که به‌صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند، دارد. تایرهایی که به‌دلیل بالا بودن تعرفه‌های گمرکی، واردات رسمی‌شان برای واردکنندگان رسمی صرفه اقتصادی نداشته است اما همان تایرها به‌صورت قاچاق به بازار رسیده‌اند و از بحرانی جدید در بازار تایر جلوگیری کرده‌اند.
 
نکته جالب‌توجه اما قیمت‌های پایین‌تر تایرهای باری-‌اتوبوسی تولید چین است که نمونه‌های قاچاق‌شده آنها به بازار با قیمتی به مراتب پایین‌تر از تایرهای مشمول ارز دولتی و کاهش تعرفه واردات به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسید. راننده‌های کامیونی که از تایرهای 12-24نخی برای خودروهای خود استفاده می‌کنند، ‌اگر در هر 20هزار کیلومتر پیمایش به بیش‌از یک جفت تایر نیاز داشته باشند،‌ به‌جای خرید محصولات ایرانی از بازار آن‌هم بدون نوار و تیوپ و البته با قیمت حدود 6میلیون تومان می‌توانند نمونه خارجی آن را که به صورت قاچاق راهی بازار شده است، همراه با نوار و تیوپ کمتر از قیمت ایرانی‌ها در بازار آزاد خریداری کنند.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : شما گفتین قراره بجای 418 م 470 ازتون بگیرن و 90 روزه تحویل بدن هنوز چیزی مشخص نشده شما گفتم گفتم راه انداختین صبر کنید
لاماری سفید28آذر : تخصیص شده ولی پلاک نشده
سورن باز : یک سورن پلاس دارم دوگانه 220تا رو پر میکنه .پژو میخوره چیکار کنم
مهدی پلاس : درودبرشما شقایق خانم حالا حتما ۱۶ فروردین ماه پیامک تکمیل وجه میا مطمئن هستی. ممنون‌از اطلاعات شما
عای : منظورتون متوجه نشدم ، لطف توضیح بدین
شَهین : ما هم گفتیم اگه آشنا داری بهش بگو یه کاری کنه شاهینتو زودتر تحویل بگیری 😁
بیکران : سلام منم پیش فروش تحویل خرداد بودم تبدیل جی ال واریز کردم ماشین و هم گرفتم از ترس افزایش قیمت فکر کردم ساندروف ارزش این همه ریسک و نداشت آدم ۳ ماه منتظر بمونه حالا افزایش قیمت بیاد یا نیاد اون وقت هم نگن بیا جی ال ببر.
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی آریزو 5 : در جواب آقا سعید. اگه سخات ردیف باشه نهایتا 2 هفته همه تیکها میخوره بجز آخریش که تحویله بیمه هم صادر بشه برات پیامک میاد
سورن پلاسxu7p تحویل خرداد 404 : ابطال سند تقریبا یک ماه زمان بر هست تنها کاریم که میتونی انجام بدی 096440مرتب زنگ بزن و پیگیر باش
راضی : کلاه منم برداشت
مسعود : اون مفت بره
Emad : سلام ماشینتون هر وقت اومد خودشون واستون محاسبه میکنم میفرستین تهران سه ماه بعد واریز میشه به حسابتون
محسن x33mt : منم 4 فروردین چکم پاس شد. خبری از فاکتور. نیست ولی. شما مدل 403 خوردید؟
سعید : دوستان توی کاستومر بعد از تکمیل وجه که اسفند انجام شده نوشته تخصیص شاسی ، چند وقت طول میکشه تا این مرحله رد بشه کسی میدونه
مهدی : تشکر ممنون که جواب دادین
سایناتحویل16اسفند : سلام منم 16بهمن تکمیل وجه کردم که تحویلش 16اسفند بود که الان تو تاخیره نیومده تو وضعیت خودرو هم نگاه کردم هنوز تو حالت آماده برای تخصیص هستش
امیرحسین : سلام و عرض ادب ببخشید اگه تحویل سیستمی آخر فروردین باشه ،امکانش هست تو این دو هفته کاراش رو انجام بدم ،هنوز ماشین فاکتور نشده .