امنیت اقتصادی کشور نیازمند قراردادهای پایدار/ ترغیب شرکای خارجی به سرمایه گذاری بلند مدت در صنعت خودرو چاره ساز است

 

امنیت اقتصادی کشور نیازمند قراردادهای پایدار/ ترغیب شرکای خارجی به سرمایه گذاری بلند مدت در صنعت خودرو چاره ساز است

 
شرکای تجاری شرکت های خودرویی به راحتی در زمان اعمال تحریم‌های آمریکا بازار ایران را ترک کردند بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر باب مذاکرات بار دیگر در ایران باز شود مدیران خودرویی ما باید با تدبیر بیشتر، قراردادها رابه گونه ای تنظیم کنند تا با عزم سفر کردن شرکای تجاری کمتر دچار مشکل شوند.
 
در پسابرجام بار دیگر شرکت‌های خودروسازی ایرانی به ویژه دو خودروساز بزرگ کشور با زیرمجموعه‌های خود به سراغ شرکای سابقی همچون مرسدس بنز، پژو، رنو و سیتروئن بازگشتند تا بتوانند قرارداد همکاری برای تولید خودرو مشترک در ایران را کلید بزنند، در این مسیر حتی از شرکت‌هایی که قبلاً با ایران همکاری داشتند و در زمان تشدید تحریم‌ها در سال‌های 90 تا 92 ایران را ترک کرده بودند غرامت‌های قابل توجهی دریافت شد اما با اعمال تحریم‌های آمریکا شرکت‌های اروپایی و آسیایی با وجود قرارداد همکاری به روز شده چمدان خود را بستند و از ایران برای بار دیگر رفتند.
 
در شرایط فعلی به نظر می‌رسد کار از کار گذشته و قراردادهای همکاری که شرکت‌های ایرانی به امضا رسانده‌اند هیچ بار حقوقی و اقتصادی برای شریک بین المللی ندارد از این رو باید به فکر آینده بود و اگر روزی شریک تجاری پا به بازار ایران گذاشت باید قراردادهای سفت و محکمی با آن بست و جای سؤال دارد که چگونه قراردادی باید به امضا برسد تا چشم رنگی‌ها بار دیگر چمدان‌های خود را به راحتی نبندند.
 
در این رابطه حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودروسازی می‌گوید: «زمانی که پژو و رنو فرانسه به ایران برای بار دیگری وارد شدند بارها اعلام شد که قرارداد جوینت ونچری به معنای انتقال دانش فنی و واردات قطعه برای مونتاژ خودرو به تنهایی کفایت نمی‌کند، اما آن زمان تنها به فکر امضای قرارداد به هر نحوی بودند.»
 
او ادامه می‌دهد: «به طور مثال کشور روسیه پذیرای شرکت‌های بسیاری در زمینه تولید خودرو با مالکیت خط تولید از سوی شرکت مادر است، این کشور در سال 2014 از سوی غرب دچار تحریم شد، این تحریم ارزش پایه پولی را کاهش و تورم شدیدی را ایجاد کرد که در نهایت منجر به کاهش تقاضا در بازار خودرو شد و شرکت‌های بسیاری از این کشور خارج شدند اما با گذشت زمان در سال 2018 که شرایط اقتصادی روسیه تغییر کرد بسیاری از شرکت‌های خودروسازی بازگشتند یا به بازگشت به این کشور فکر کردند و این در حالی است که روسیه همچنان در تحریم غرب قرار دارد.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی تاکید می‌کند: «شرکت‌های خودروسازی به دلیل آنکه سرمایه قابل توجهی در کشور روسیه دارند توجهی به تحریم‌ها ندارند و به فعالیت اقتصادی خود می‌پردازند. از این رو تاکید می‌شود که در قراردادهای همکاری با شرکت‌های بین المللی در تمام حوزه‌ها باید تخصیص مالکیت به شرکت‌ها از سوی ایران ارائه شود، با این اقدام شریک بین المللی مجبور به سرمایه گذاری، انتقال دانش، انتقال ماشین آلات به روز، توجه به قیمت رقابتی و تولید با کیفیت مناسب است.»
 
کریمی سنجری خاطرنشان می‌کند: «ایران با توجه به هزینه ارزان دستمزد، انرژی ارزان، دسترسی به انرژی و شرایط جغرافیایی مناسب دارای مزیت بسیار مناسبی برای کاهش هزینه تمام شده است و بسیاری از شرکت‌های بین المللی به دنبال این مزیت‌ها بوده و محصولات تولیدی در خاک ایران به دیگر کشورها که مزیت رقابتی و تولیدی ندارند صادر خواهد شد.»
 
او بیان می‌کند: «ارزش صادراتی این محصولات برای ایران خواهد بود و بر میزان تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه و مثبت شدن تراز ارز صنعت خودرو تاثیرگذار است.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور یادآور می‌شود: «حال با توجه به این شرایط زمانی که تحریم یا اتفاق خاصی در فضای اقتصادی و سیاسی ایران رخ دهد، شرکای بین المللی نمی‌توانند سرمایه آورده خود را خارج کنند که این موضوع عاملی می‌شود تا به واسطه درگیر بودن سرمایه، ایران را ترک نکنند، از این رو می‌توان گفت که بهترین روش مشارکت ارائه مالکیت و خدمات ارزان قیمت در ایران به شرکای تجاری است.»
 
سنجری می‌گوید: «جوینت ونچر و فعالیت بر پایه قطعات CKD روش‌های آسیب پذیری هستند و این در حالی است که ایران می‌تواند از منظر قراردادهای پایدار در حوزه اقتصاد به امنیت اقتصادی خود کمک کند و دست سیاسیون در مذاکرات بین المللی به شدت پر خواهد بود.»
 
او تاکید می‌کند: «کشورهای دیگر به راحتی از منافع و سرمایه‌های شرکت‌های خصوصی خود نمی‌گذرند و این موضوع در معافیت برخی از کشورها در خرید نفت ایران کاملاً مشهود است.»
 
کریمی بیان می‌کند: «زمانی که مالکیت به شریک بین المللی واگذار شود، مدیریت به وسیله شریک تجاری رهبری خواهد شد که این موضوع سبب آن می‌شود که شرکت‌ها به بهره وری کامل برسند و تولید با بالاترین کیفیت، انجام شود.»
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 کرمان : سلام دوستان عزیز من بابت سودتاخیر به دادگاه کرمان شکایت کردم بعداز چند روز ابلاغیه دادن به دلیل اینکه آدرس دفتر شرکت کرمان موتور تهران هستش باید تهران به پرونده شما رسیدگی بشه... شما که شکایت کردید پرندتونو فرستادن تهران؟
آراد : اینجوری نگو داداش اونم ماشینه دل داره چشه مگه بدبخت
صابری 1 : طبق بخشنامه ایران خودرو: قيمت خودرو و نحوه پرداخت : قيمت محصولات مطابق قيمت زمان تحويل مندرج در قرارداد، خواهد بود. الباقي وجه خودرو در زمان ار سال دعوتنامه تعيين و دريافت مي گردد. قانونا باید طبق قيمت ارديبهشت باشه یعنی بدون تغییر
سهند ثبت نام اسفند1402 : سلام تاریخ ثبت نام شما کی بوده؟من درتاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ اولین نفراتی ثبت نامی بودم الان ۱۸ ماه گذشته خبری نیست
سعید x5 : سلام به دوستان عزیز بنده از زمانی که خودرو تحویل گرفتم دیگه تو این صفحه میومدم بصورت اتفاقی اومدم ببینم چه خبره دیدم همچنان مثل قبل نارضایتی مردم وجود داره من تیر ماه سال گذشته ثبت نام کردم ۹۰ روزه ایکس ۵ ماشین فروردین ۱۴۰۴ تحویل گرفتم یعنی حدود نه ماه بعد از ثبت نام در مورد سود تاخیر هم هر چی پیگیری کردم فقط گفتن پیگیر هستیم تا اینکه مجبور شدم شکایت کنم البته تاریخ دادرسی آخر شهریور زدن اینا رو گفتم که بدونید این شرکت باتمام کارکنانش فقط دارن آزمون دزدی میکنم خدا لعنتشون کنه امیدوارم همتون زودتر خودرو تحویل بگیرید وشکایت علیه اینا رو در مورد سود تاخیر هر چه سریعتر انجام بدید تا به نتیجه برسید
صمد 👉👉🤛🤛🤛🤛🔴 : لعنت لعنت لعنت بر پدرشان بیشرفا مدیران ومسولان سایپا
شاهین جی : سلام من واریز ۱۲ اذرم و پذیرش و سخا ۱۳ اذر. خبری از فاکتور نیست هنوز
Bac X 3 : شما هم پلاکنوت اومده؟ کی گفتن بهتون؟ آخه منطق نداره ماشینی که پلاک شده چرا حمل نمیکنن؟ به من گفتن مشکل گمرکمونم حل شده و میره صف تریلی
شاهین gl. : خدا لعنت کنه مسئولین سایپا رو بنده آذرماه نصف پول شاهینGرو واریز کردم دیگه شروع کردن به پیامک تعویض.تا خرداد ماه رضایت دادم و تعویض کردمgl به امید اینکه زودتر ماشینم رو بدن.ولی هنوز هیچ خبری نیست. خدا ازشون نگذره من با سه تا بچه تو این گرما بی ماشین موندیم.طلا هام رو فروختم گرمی سه و نیم
سارا : سلام دوستان بنده صفحه اینستاگرام سایپا رو دنبال میکنم ظاهرا کلی ماشین اخیرا تحویل داده شده و قرار تا نهایتا 3 ماه آینده ماشین های معوق تحویل داده بشه بهرحال کسانیکه شاهین جی قرار بگیرن 300 میلیون توش سود داره براشون دیگه اینام نمیان زود تحویل بدن راحت الحلقوم کنن برامون،دیگه نهایتا تا آبان همه ماشین هاشونو میگیرن شما میخوای 100 میلیون وام بگیری یکسال تو نوبتی با کلی بدبختی میدن اینم بهرحال کم سود نداره بلاخره سوت های پایانیه دیگه جی هم دارن تحویلم میدن نگران نباشید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : این یعنی پیروزی ایران خودرو.
S.207.پانا : سلام آریانا جان،واقعا بعضی از مهری هارو فاکتور کردن؟!! طبق چ الگویی دارن فاکتور میکنن؟؟شاید ی تعدادی آشنایی چیزی داشتن گرفتن!!یا حالا طبق چ روال خاصی دارن فاکتور میکنن مشخص نیس
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : 🔵 دستورالعمل جدید شورای رقابت مصوب 1404/5/25 که در سایت شورا موجود است از این به بعد قیمت خودروها را خودروسازان طبق فرمول و تورم و نرخ ارز و مدارک و مستندات طی دو نوبت در سال بر اساس صورت مالی حسابرسی شده 6 ماهه و سالیانه تعیین می کنند نظارت سازمان حمایت ، نظارت پسینی است و بر حسن محاسبات خودروساز نظارت می کند
S.207.پانا : سلام ب پانا 31 تیر ،،خییییلی ممنون،،نکاتی ک گفتین رو اسکرین گرفتم،،دقیق و کامل بود و کارآمد🙏🙏
سورن موتور جدید 11 تیر : با قاطر میفرستن یا قطار؟
معلم : مبارکه رینگ آلومینیومی یا فولادی بودید
علیرضا : سلام نه هنوز هستیم
آر اس 12 خرداد 30 روزه : واریز 12 خرداد پذیرش 13 خرداد فاکتور نشده
SOS110 : سلام لطفا شماره پذیرش تون؟
رانا 31 تیر : ممنون فردا صب زنگ بزنم ببینم برا ما چی میگن