ريیس ستاد معاینه فنی: تهرانی‌ها سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان جریمه شدند

 

ريیس ستاد معاینه فنی: تهرانی‌ها سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان جریمه شدند

 
بر اساس آخرین آمار در سال جاری ۴۰ درصد خودروهای تهران در معاینه‌فنی رد شدند، این درحالی‌ست که میزان مردودی خودروها در سطح کشور ۳۰ درصد است. به گفته «نواب حیسنی منش» رئیس ستاد معاینه‌فنی تهران، خودروهای داخلی سال ۹۳، خودروهای وارداتی تولید سال ۲۰۱۴ و خودروهای پلاک عمومی سال ۹۶ و ماقبل آن در سال جدید مشمول معاینه فنی می‌شوند و خودروهای فاقد معاینه‌فنی توسط دوربین‌ها به صورت خودکار جریمه خواهند شد.
 
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه دو میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تا قبل از آذرماه و در مرحله اول طرح کاهش به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه شدند، گفت:
 
«این آمار هم اکنون با اجرای فاز دوم طرح کاهش به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو رسیده است و در واقع یک خودرو شاید چند بار جریمه شده باشد. این رقم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است که بر اساس مصوبه مجلس این منابع باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود. منتها تاکنون تمامی جریمه شدگان، مبلغ جریمه را پرداخت نکرده‌اند.»
 
 
حسینی منش می‌گوید میزان مراجعه سالانه به این مراکز رقمی در حدود ۳ میلیون است و با وجود ۵۴ خط معاینه‌ فنی ظرفیت تست ۷ هزار و ۵۰۰ مراجعه در روز وجود دارد. او درباره نوبت گیری آنلاین از مراکز معاینه‌ فنی به دیجیاتو گفت از زمان راه اندازی سیستم نوبت‌ گیری آنلاین تا کنون روزانه به طور متوسط ۲ هزار ثبت نام به صورت آنلاین انجام شده است.
 
او در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه برخی نوبت‌دهی‌ها در زمان تعطیل بودن مراکز به مراجعان اعلام شده‌ بود، توضیح داد:
 
«قطعا این روند با اختلالاتی همراه بوده است. به عنوان مثال بعد از آنکه مرکز نوبت را به صورت آنلاین برای کاربر رزرو کرده بود، همکاران ما در پلیس راهور باید اطلاعات جدید را از سیستم‌های ما برداشت کرده و سیستم سیمفا را به روز کنند و در نتیجه همین تداخل زمانی، مراکز بسته بودند. البته این موارد مورد بررسی قرار گرفت و برای مراجعان زمان دیگری در نظر گرفته شد.»
 
 
همکاری با سرویس‌های ارائه کننده حمل و نقل آنلاین برای تست خودروهای آنها موضوعی‌ است که چند ماه قبل هم اتفاق افتاد و اسنپ به رانندگان ناوگان خود که برگه معاینه فنی نداشتند مهلت داد تا تست معاینه فنی را انجام دهند. رئیس ستاد معاینه فنی درباره ادامه این روند به دیجیاتو توضیح داد:
 
«با توجه به اینکه قرار است قانون تجدید معاینه فنی سالانه برای خودروهای پرتردد حتی تاکسی‌های اینترنتی به صورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد و احتمالا تصویب شود، قطعا همکاری ما با سرویس‌های ارائه کننده حمل و نقل آنلاین ادامه دار خواهد شد.»
 
حسینی منش معتقد است که تمامی فشارها برای کنترل سلامت خودرو و کاهش تصادفات و آلایندگی روی مردم است و همین موجب شده تا وظیفه خودروساز نادیده گرفته شود. یکی از مواردی که حسینی منش به آن اشاره کرد مربوط به کاتالیست‌های داخلی بود که روی آنها درج شده این کاتالیست فاقد الزام آلایندگی است:
 
«کاتالیست‌های وارداتی که دارای استاندارد هستند حدود ۱۵ میلیون است. کاتالیست‌هایی که در کشور تولید می‌شود و دارای استاندارد نیست هزینه‌ای حدود ۱,۵ میلیون تومان دارد و این در حالیست که کاتالیست‌های وارداتی که دارای استاندارد هستند حدود ۱۵ میلیون است و در این بین خودروهای ۶ سیلندر باید دارای دو کاتالیست باشند.
همچنین هزینه کاتالیست‌‌ خودروهای آلمانی معادل ۵۰ میلیون تومان است. این موضوع بسیار مهمی است که باید از جانب خودروسازان و سیاستگذاران مورد توجه قرار گیرد.»
 
 
انجام تست معاینه فنی قبل از سفرهای نوروزی موضوع دیگری بود که رئیس ستاد معاینه فنی تهران به آن تاکید کرد. به گفته او این مراکز تا بیست و نهم اسفند ماه با ۵۴ خط به صورت دو شیفت و در مرکز بیهقی ۲۴ ساعته فعال هستند و به شهروندان خدمت رسانی می‌کنند. پس از آن مراکز در روزهای تعطیل مراکز به صورت شیفت‌بندی شده آماده به کار خواهند بود.
 
بر اساس آمارها یکی از مهمترین عامل حوادث منجر به مرگ جاده‌ای در تعطیلات نوروز واژگونی اتوبوس‌های مسافربری در جاده‌ها هستند. حسینی منش با تاکید بر این موضوع که نصب فیلتر دوده روی خودروهای سنگین قدیمی موجب سوختن موتور و از رده خارج شدن آنها می‌شود، توضیح داد که صاحبان خودروهای سنگین قبل از نصب فیلتر دوده باید موتور خودرو را نوسازی کنند و به دلیل هزینه سنگین این امر انجام نمی‌شود.
 
اما موضوع دیگر سلامت فنی خودروهای سنگین است که به گفته حسینی‌منش در مورد آن حساسیت زیادی وجود دارد. او به دیجیاتو گفت سازمان راهداری کشور متولی اصلی بررسی سلامت خودروهای سنگین است که به خوبی این کار را انجام می‌دهد:
 
«با این حال کیفیت قطعات در سالم ماندن خودرو تاثیر زیادی دارد. برای مثال خودرویی معاینه فنی دریافت می کند اما ترکیدن لاستیک بی‌کیفیت در جاده باعث واژگونی و مرگ افراد می‌شود. به همین دلیل ما به داشتن معاینه فنی این خودروها اکتفا نکردیم زیرا این امکان وجود داشت که آنها از قطعات عاریه برای گرفتن معاینه فنی استفاده کنند؛ بنابراین با مشارکت راهداری، پلیس راهور و شهرداری اقدام به اجرای تست کنار جاده‌ای کردیم که در این راستا ۸۹ درصد از خودروهایی که دارای معاینه فنی بودند تست مجدد کرده و در این بین ۲۴ درصد آنها در این تست مردود شدند.»
 
گفتنی‌ست هموطنانی که برای مسافرت در ایام نوروز به شهر تهران می‌آیند باید برای تردد در تهران معاینه فنی داشته باشند و در صورت نداشتن این مجوز آنها می‌توانند از شهرهای خود معاینه فنی را دریافت کنند زیرا تمامی مراکز معاینه فنی در کل کشور به سیمفا متصل هستند.
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , معاینه فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سامان
4

سلام 02148950000 مال کجاست ?????
16:26  1402/04/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : سلام آره من خودم فوری آدر بودم بگم مثه قبل دوسه ساعت فاکتور نمیشی ولی یه هفته ای ده روز بستگی داره چنده آدر بی چون الان خیلی از فوریا دارن تبدیل می زنن
T8 : ببخشید دوستان میخواستم بدونم تحویل 90روزه‌هارو زودتر تحویل میدن یا دو مرحله ای؟
حسام : دوستان الان من فروش فوق العاده اذر ماه هستم برم تبدیل بزنم به جی ال بهم ماشین زود میدن یا نه هنوز معلوم نیست مرسی ممنون میشم راهنمایی کنید خدا ازشون نگذره چه گرفتارمون کردن لعنت به سایپا دزد
پیمان x5 خرداد : اگر افزایش قیمت بده دیگه با بازار فرقی نداره و کسی هم ثبت نام نمیکنه دیگه
وحید : سلام هنوز برای شهریور که نیومده
حمید : باسلام نهایت کیلومتر ماشین صفر من ۲تا تا الان گرفتم ۸تادونه بود ۸کیلومتر اونم پرسیدم گفت براتست اخره
رضا x5 : ن یسنا خانم‌قیمت قطعی به جز دیون دولتیش افزایش نداره شاید شما قطعی نبوده
حمید : بابا ایران‌خودرو گفته میخواد محصولاتشو گرون کنه اونم بخاطر اینکه خصوصی شده شخصی شده چکاربه سایپا داره لطفاشایعه پراکنی نکنید مردم پولشون کجابود
آرش شاهین جی : سلام دوستان چرا شایعه درست میکنید کی گفته کجا گفته کدوم سایت گفته چرا علکی جو میدید نمیدونم این آقایون چی گیرشون میاد که امیده مردم رونا امید می‌کنند خواهشا ما خودمون هزار بدبختی داریم لطفا شما دیگه نمک نباشید رو زخممون .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فروش فوقالعاده اسفند : سلام من فروش فوقالعاده واریزی 9 اسفندم، 11 اسفند پذیرشم رو زده ولی توی این 8 ماه هروقت به سایپا زنگ زدم گفت تو سایت ما زده 12 اسفند پذیرشت رو، شماره پذیرشم 3*122021 هستش، بنظرتون روند فاکتور روی 4 اسفند قفل کرده و رفتن سراغ تبدیلی ها؟ از 4 اسفند به بعد چند نفر فوق العاده اسفندی اینجا داریم؟ اعلام حضور کنید با تاریخ پذیرش و شماره پذیرش ببینیم چند نفریم
سجاد : بعضیا فقط حرفن نشستن تو خونه بعدم اینجا چس ناله میکنن
اطلس : دوستانی که دارن تبدیل میزنند خبر دارن چقدر دارن ضرر می کنند مثال اگه اسفند قبل از تکمیل وجه اطلس جی تبدیل می زدند 230 تومان میگرفتند برای اطلس جی ال العان 260 گرفتند خسارت سانرف حدودا ده تومن برآورد گردن یعنی 20 تومان از پولمون دزدیدند 6 ماه الافمون کردن لعنت بر سایپا دزد
تبدیلی مهر ماه : سلام ممنون از اینکه خبر دادی ان شاالله که اینطور باشه من 2 شهریور تکمیل وجه کردم
پاناقالپاق فرسوده 13مردادتبدیل هفدهم وتبدیل 7مهر : نه بابا دوماه روزگارپیرشدیم بابت فاکتور.الانم بقیه عمرمون بایدمنتظرحمل باشیم
ساینا : اگر وضعیت کشور نرمال بود و اگر خودرو ساز مشکل قطعه نداشت، برو خرداد 1405 منتظر پاشینت باش، ولی اگه شرایط کشور یا خودرو ساز نرمال نبود، روی همون خرداد 1405 هم حساب باز نکن
فوق العاده 25 بهمن : چند روز بعد از تحویل گرفتن ماشین سند و کارت ماشین و میدن؟ اصلا سود تاخییر و نگفتن چند میشه از کجا باید بفهمیم؟
فوق العاده 25 بهمن : من دیروز ماشینم و هم تحویل گرفتم فاکتور چیه برو پیگیری کن چرا فاکتورت نکردن
سورن پلاس موتور جدید : دوست عزیز تاریخ اول 4مهر بعد شد 30 مهرماه ولی فاکتور شدن من روز اول دعوتنامه واریز کردم طرح تبدیل برای من نیامده ایران خودرو. براساس واریز وجه بعد دعوتنامه نامه فاکتور می کنند من 26 تیر واریز انجام دادم
الطلس : از زمان فاکتور شدن تا تحویل خودرو چقدر طول کشید؟