دست اندازهای رونق تولید در صنعت خودرو/ تحریم های داخلی غیر قابل جبران است

 

دست اندازهای رونق تولید در صنعت خودرو/ تحریم های داخلی غیر قابل جبران است

 
بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی ، از اثربخشی لازم برخوردار نیست و در سالی که به نام رونق تولید نام گذاری شده است باید برای احیای صنعت خودرو دست اندازهای تولید را از بین برد.
به نظر می رسد برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی اقتصادی ، از اثربخشی لازم برخوردار نیست و ناهماهنگی بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با صنعت و اقتصاد به جایی رسیده که نگرانی هایی را از آینده این صنعت بیشتر کرده است. اما در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده است باید برای احیای صنایع و به طور خاص صنعت خودرو چاره ای اندیشیده شود.
 
به گفته اغلب کارشناسان تغییر و اصلاح روش‌های تأمین سرمایه و همچنین تغییر نگرش در استراتژی توسعه بازار از جمله مهمترین اقداماتی است که باید به عنوان بخشی از اصلاح ساختارها انجام شود.
 
در کنار اصلاح روش‌های بنگاه‌داری، رفتار دولت و سازمان‌های وابسته مرتبط با حوزه تولید خودرو نیز بسیار حائز اهمیت است، و آنطور که هویداست  از زمان وقوع تحریم در صنعت خودروسازی کمتر شاهد رفتارهای منطقی از سوی این سازمان‌ها در برخورد با این صنعت بوده‌ایم. صاحب نظران این حوزه معتقدند دولت باید به سرعت با تشکیل یک کمیته کارشناسی علل تمامی ناهماهنگی‌ها و دست اندازهای رونق تولید در حوزه خودرو را بررسی و راهکارهای آنی برای هر یک تعیین کند. و در کنار آن به نظر می رسد صنعت خودروسازی علاوه بر تحریم خارجی دچار نوعی تحریم داخلی هم شده است. تصمیمات و اظهار نظر های غیر کارشناسی اگر قرار باشد بر دشواری‌های تحریم‌های خارجی  اضافه کند غیر قابل جبران خواهد بود. در کنار همه این ها بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعت خودرو  خصوصی سازی خودروسازی ها  را علاج کار می دانند.
 
 
محمد وطن پور کارشناس اقتصادی در همین رابطه  در گفت و گو با خبرنگار می گوید: «شرایط اقتصادی کشور ناخواسته یا خواسته در حال وارد شدن به یک چالش است که بخش عظیمی  از بنگاه های اقتصادی به شدت از این وضعیت متضرر می شوند. کما اینکه تولیدکنندگان مرسوم که بازار آن ها رقابتی است و دولتی هم  نیست هم نمی توانند در این شرایط دوام بیاورند.»
 
او اضافه می کند :«علاوه بر اینکه باید خودروسازان ما رقابتی شوند اگر نگوییم شرایط خودروسازان ما انحصاری است باید بگوییم انحصار چند جانبه است باید بتوانیم شرایط را برای خودروسازان  برای آزادسازی و خصوصی سازی محیا کنیم  و این سرنوشت محکومی است که باید حتما اتفاق بیافتد.»
 
این کارشناس اقتصادی می افزاید «یکی از دلایل تولید خودروهای بی کیفیت نبود رقابت است مادامی که رقابت برای محصولات داخلی وجود نداشته باشد در بلند مدت هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان از این وضعیت متضرر خواهند شد.»
 
 
او تصریح می کند:« با همه این تفاسیر باید این را هم در نظر گرفت که شرایط فعلی برای واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی اصلا مساعد نیست و بخش خصوصی اصلا حاضر نیست چنین هزینه هایی را متحمل شود. اما اینکه این شرایط تا ابد ادامه پیدا می کند باید بگوییم نه این شرایط این گونه باقی نخواهد ماند.بعد از رفع این محدودیت ها و باز شدن شرایط تجارت بین المللی و خروج از تحریم ها قطعا به سمت رقابتی کردن صنعت خودرو در حوزه های مختلف (خودروهای بزرگ و کوچک ) باید پیش برویم. آزاد سازی تجارت برای رقابت کالاهای خارجی با کالاهای داخلی سبب می شود در صنعت داخلی مان سرمایه گذاری کنیم و به محصول آن امیدوار باشیم.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عباسی : اینجا میگند کلا s3 نمیدیم حرف ۶ ماه دیگه نیست
عباسی : واقعا گفتند ماشین خودتونم میدیم ۶ ماه دیگه؟
تارا دستی : داداش مال من ۱۵ مهر بوده هنوز فاکتور نشده
حمید : سلام دوستان تارا v4 در تاریخ ۲۰ آذر فاکتور شدم و از ۲۱ آذر هروز دارن میفرستن ناجا واسه پلاک شدن ولی هنوز پلاک نشده یه سوال مگه نباید پلاک بشه بهد مدارک صادر بشن امروز تمام مدارک صادر شدن چطور میشه ؟
ناشناس : من زنگ زدم سایپا،گفتن معلوم نیست کی بیاد شاید ماه بعد شاید آخر زمستون روانم بهم ریخت
شارین : سلام خیلی ممنون جواب دادین ((((((((شاهین زمستان403)))))🙏🏻 شما ۱۴ هم براتون پیامک اومده بود یا ۱۸ هم جسارتا؟؟
توحید ارومیه : دوستان امروز دعوتنامه اذر ماه سهمد اومد نصف گرانی شاملشون شده بدون سود مشارکت.یعنی برای اطلس 251میلیون در نظر بگیرید
سهنداذر : سلام ممنون میشم راهنمایی کنیدمنو خواهش میکنم گیرکردم الان برای من پیامک سخا وتکمیل وجه امده ولی قیمت ننوشته یعنی چندروز وقت دارم پول جورکنم به نظرتون یعنی چی اینا ؟؟؟؟؟یکی کمکم کنه من برای هفته اینده پولم جورمیشه مهلت وتاریخ وحتی مبلغی توپیامک نیامده
مهسا : سلام خدمت شاهین زمستان ۱۴۰۳ مال شمامیفرمایی تا دیشب درگاه باز بوده چه ماشینی رو پرو فایل تان بود؟؟؟؟
توحید ارومیه : قیمت تمام شده سهند کارخانه با افزایش شد 486میلیون 880هزار تومان که 245میلیون برای تکمیل وجه اذر میخواد بدون سود مشارکت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آرمین تحویل 30 مهر اتومات : 13 شهریور
سجاد : سلام تاریخ تکمیل وجه شما چه تاریخی بوده
\{ : سلام کسی از فاکتورهای مهر پلاک شده؟
جواد : مال منم اول این ماه پلاک شده و مدارک هم اومده. تحویل سیستمی 10 بهمن بوده ظاهرا حدود یک ماه زودتر از تاریخ سیستمی تحویل میدن
X33 : من بانک تجارت بودم 20 آبان تایید نهایی شدم هنوز نریخته
Sajad fx : دوستان من تحویل اسفند هستم اما دوازده روز پیش پلاک شده،به نظرتون کی خروج میخوره؟
مجید هایما S7 شهریور : بعد از این همه انتظار از فروردین سال گذشته تا حالا، این درستش نیست، خدا ازشون نگذره که مردم را به بازی گرفتند. قراردادهامون را هم که یکطرفه، بعد از عید عوض کردند. من از آذرماه سال گذشته، قرارداد مهر و امضاء شده از نمایندگی دارم با سود مشارکت 19 درصد. هیچکس هم پاسخگو نیست.
دریا : سلام دوستان چرا واسه هرکسی یه مبلغی اومده
احسان : سود حذف شده مصوبه رعایت شده اینطور به نفع ماست
معلم ساده : معلم ساده دنا یک میلیاردی را با ماهی ده تومن حقوق میخواد چی کنه احتمالا معلم دلال هستید