بی‌ام‌و ۲۰۰۲، خودرویی فراتر از زمانه خود

 

بی‌ام‌و ۲۰۰۲، خودرویی فراتر از زمانه خود

 

رپورتاژ - بی‌ام دابلیو یا آنطور که بین ایرانی‌ها شهرت دارد بی‌ام‌و مخفف (Bavarian Motor Works) است و حالا یک شرکت چند ملیتی است اما ابتدا در سال ۱۹۱۶ در آلمان و در شهر مونیخ در استان باواریا شروع به کار کرد. این شرکت از همان ابتدا موتورسیکلت و اتومبیل و تا سال ۱۹۴۵ موتور هواپیما هم می‌ساخت. بی‌ام‌و حالا دهمین شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان است و البته پرفروش‌ترین سازنده خودروهای لوکس جهان. ما ایرانی‌ها بی‌ام‌و را بیشتر با مدل‌های بی‌ام‌و ۵۱۸، بی‌ام‌و ۳۲۰ و البته یکی از زیباترین خودروهای ساخت این شرکت بی‌ام‌و ۲۰۰۲ می‌شناسیم. در این نوشتار به معرفی مدل بی‌ام‌و ۲۰۰۲ خواهیم پرداخت.

اسپرت، موذی و باشکوه

ظاهر بی‌ام‌و همیشه خاص و بی‌نقص بوده؛ جلوی پنجره استثنایی این خودرو که یک امضای زیبا روی تمام ساخته‌هایش است جلوه خاص و تاثیرگذاری به آن می‌دهد. از بی‌ام‌و ۲۰۰۲ تا بی‌ام‌و z4 آنچه تغییر خاصی نکرده همین جلوپنجره و البته کیفیت و جذابیت ظاهری این خودروهاست. ظاهر ۲۰۰۲ هم با اینکه قدیمی و مربوط به قرن بیستم است اما همچنان یکی از به‌یادماندتی‌ترین‌های بی‌ام‌و محسوب می‌شود. این خودرو هنوز هم یکی از خودروهای مورد علاقه رانندگان حرفه‌ای برای شرکت در مسابقه‌های اتومبیل‌رانی است. قد کوتاه و ظاهر موذی و غیرقابل پیش‌بینی آن در کنار قدرت موتور و راحتی رانندگی با آن، این مدل بی‌ام‌و را همچنان محبوب نگه داشته است. داخل ۲۰۰۲ هم به اندازه بیرونش حالت اسپرت و کمی خشن دارد و تزئینات خیلی زیادی ندارد که با روح یک ماشین اسپرت عجین است. البته همچنان سواری یک خودروی ساخت بی‌ام‌و را می‌توانید در آن احساس کنید.

جوان‌‌پسند دهه‌های پنجاه و شصت

در ایران دهه پنجاه و شصت بی‌ام‌و قطعا بین خودروهای آن دوره در خیابان‌های شهرها بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کرد. بی‌ام‌و ۲۰۰۲ که شکل و شمایلش بیشتر به ماشین‌های مسابقه‌ای می‌ماند برای جوانان آن دوره یک ماشین اسپرت تمام‌عیار محسوب می‌شد. این مدل بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۷ تولید می‌شد ولی هنوز هم تعداد زیادی از آنها حداقل در ایران وجود دارد و  کسانی که میل به خرید بی ام و دارند از این خودروی کلاسیک‌ه همچنان استقبال می‌کنند. بی‌ام‌و ۲۰۰۲ ابتدا با مدل ۱۶۰۲ شروع به کار کرد. یک موتور ۱.۶ لیتری روی یک ماشین کوچک دودر. اما بعدها یک موتور دو لیتری روی خودرو گذاشتند و نام آن را به ۲۰۰۲ تغییر دادند. البته از این خودرو ۱۸۰۲ و ۱۵۰۲ هم موجود است. سال ۱۹۷۳ بی‌ام‌و یک مدل توربو از این خودرو هم ساخت که اولین ماشین توربوشارژ ساخت این شرکت بود اما به دلیل مصرف سوخت بالا فقط ۱۶۷۲ تا از آنها ساخته شد.

 

مدلی که فراموش نمی‌شود

نگهداری و راندن این خودرو بعد از همه این سال‌ها شاید پرهزینه باشد اما ماشین‌بازها قدر یک بی‌ام‌و ۲۰۰۲ سرحال را می‌دانند. برای پیدا کردن مدل‌های قدیمی بی‌ام‌و مثل همین مدل ۲۰۰۲ یا مدل‌های ۵۱۸ و۳۲۰ می‌توانید به سایت دیوار سر بزنید. هنوز هم تعداد زیادی از این خودروهای قدیمی و کلاسیک برای خرید و فروش ارائه می‌شود که اگر کمی خوش‌شانس و البته کارکشته باشید می‌توانید یکی از مدل‌های سالم و آفتاب مهتاب ندیده را در سایت دیوار پیدا کنید و از سواری با یکی از کوچولوهای سرکش کمپانی بی ام و لذت ببرید.

 

منبع : ویرلن

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بی‌ام‌و






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

بابای علیرضا
1

مطلب جدید ندارین؟
بازار خودرو خرابه شما دیگه چرا؟
"برین توی سایت دیوار بی ام و 2002 بخرین" زمان خودش ماشین بود الان در حد پراید هم نیست
09:26  1398/02/22
پاسخ دادن
دانیال
0

بی ام وه ابتدا در آلمان !!!!
سپس در ایران!!!
به این شکل ادا میگردد.
21:58  1398/02/20
پاسخ دادن
کاربر: ...احسان...
0

درست ترش بی ام وی هست اگه ملاکتون تلفظ المانیش هست
13:07  1398/02/21

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مسعود : با سلام ۲۵برج ۱ امسال ‌j7ثبت نام کردم ۷۵۰میلیون قیمت غیر قطعی تحویل برج ۶به نظرتون چند ماه تاخیر داره در تحویل صبر کنم یا اینکه از الان انصراف بدم مدل ۴۰۱یا ۴۰۲بخرم نقدی
مسعود : با سلام ۲۵برج ۱ امسال ‌j7ثبت نام کردم ۷۵۰میلیون قیمت غیر قطعی تحویل برج ۶به نظرتون چند ماه تاخیر داره در تحویل صبر کنم یا اینکه از الان انصراف بدم مدل ۴۰۱یا ۴۰۲بخرم نقدی
تارا تیتانیومv4 : سلام زنگ زدم پرسیدم گفتند صحت نداره
ناشناس : الناز سلام منظورتون پیام تبدیل جی به جی ال هست؟ یا اصلا از زمان ثبت نام انتخاب نکردی؟
شاهین cvt : مابه تفاوت بیمه چقدر هست ؟
تارا دستی اسفند : سلام دوستان وقتی سود تاخیر ثابت میمونه اون چند روز تا فاکتور شدن سود تاخیر رو حساب میکنن ؟
Meysam : سلام آقا مسعود ماشین و گرفتی بی زحمت اینجارو فراموش نکن ببین ماهی چقدر بهت تاخیر میدن بهمون بگو ممنون🙏
سعید : آقای مهندس شهاب ایکس ۵ جواب منه میشه بدین
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
آیدین سالاری : آقا شهاب شما خودتو ناراحت نکن به اعصابت مسلط باش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آریزو 8 مجید : بحث اصلی همین دیون بود گفت تا زمان اومدن پیامک صبر کنید
خسارت دیده از سایپا : ممنون محمد 19مهر. انشالع رپزی برسه هممون از دست اینا خلاص شیم دیگه توبه، اسم سایپا رو بشنوم جایی ازاونجا فرار می کنم
سورن پلاس جدید اقلید فارس : سلام ودرود سورن جدید تحویل 12 خرداد طرح فروش فوری 90 روزه هنوز فاکتور نشده
4 تیر : خب نشدم ،چی بگم پس؟
رضا : دروغ داداش به منم همینو گفتن امروز زنگ زدم نمایندگی میگه 8درصد دیون دولتی بعد خواستم کنسل کنم پولو برگشت بزنن گفتن از طریق ام وی ام کارت پولوبعد 20روز میتونی دریافت کنی اونم باید ببری بانک صادرات برات فعال کنه روزی 10تومن میتونی برداشت کنی یعنی 2ماه زمان می‌بره واسه 577تومن پولی که نقدی دادم الان باید با گدایی روزی 10تومن برداشت کنم مملکت بی درو پیکر هیچ کسی هم نظارت نمیکنه
هادی اریزو : خوب بعدش افتادن به پات چی شد
هادی اریزو : شما رفتید شلوغ شده بود ؟،چی شد اخرش
حسن موتور جدید تحویلی 26خرداد : دوست عزیز هنوز خرداد تمام نشده ،شما میگی هنوز فاکتور نشدم
رضا : بزرگوار بیست مهر جمعه بوده..من تقویم سال گذشته رو نگاه کردم
آریزو 8 مجید : کاش امروز می اومدی خودت