واکنش خودروسازان به بازگشت شورای رقابت: ورشکست می شویم

 

واکنش خودروسازان به بازگشت شورای رقابت: ورشکست می شویم

 
در حالی شورای رقابت تا دو سال پیش مسئول قیمت گذاری خودرو بود که در آبان ماه سال 97 سازمان حمایت با تصمیم سران سه قوه مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد. البته در این تصمیم خودروسازان باز هم حق تعیین خودسرانه قیمت‌ها را نداشتند و باید تابع سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت‌ها می‌بودند. در آن مقطع رئیس سازمان گسترش گفته بود سازمان حمایت قیمت‌ها را تعیین می‌کند و این قیمت‌ها برای بررسی به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌شود.
 
پس از ورود دوباره شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو رئیس این شورا گفت: در پی مصوبه مجلس برای واگذاری قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت، این موضوع در نشست شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
 
رضا شیوا اظهار داشت: در جلسه شورای رقابت، موضوع ورود دوباره شورا به بحث قیمت‌گذاری خودرو مطرح و بررسی خواهد شد. در مورد قیمت‌گذاری خودروها در جلسه شورا بحث می‌کنیم تا ببینیم که به چه نحوی باید این کار انجام شود.
 
شیوا ادامه داد: برای قیمت‌گذاری مجدد خودروها باید مواردی مانند تیراژ تولید خودرو، میزان تعهدات خودروسازان، محدودیت‌های موجود برای صنعت خودرو و همچنین روند عرضه خودرو مورد تحلیل قرار گیرد.
در پی عملی نشدن وعده خودروسازان و وزیر صنعت برای ساماندهی بازار خودرو و کنترل قیمت‌ها، مجلس روز گذشته در مصوبه جدیدی، قیمت‌گذاری خودروها را دوباره به شورای رقابت سپرد و به این ترتیب خودروسازان دیگر نباید تعیین کننده قیمت باشند.
 
حمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مصاحبه با روزنامه ایران: زمانی که قیمت‌گذاری خودرو دست شورای رقابت بود خودروسازان 20 هزار میلیارد تومان زیان دیدند حال با ورود دوباره شورای رقابت به مسأله قیمت‌گذاری این زیان چند برابر خواهد شد.
 
وی ادامه داد: با زیان دهی دوباره خودروسازان این صنعت دیگر نمی‌تواند سرپا بماند. با کاهش قیمت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو ورشکسته می‌شود و این همان چیزی است که کشورهای تحریم کننده ایران، دنبال می‌کنند.
 
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت قیمت‌ها چه مسیری را دنبال خواهند کرد، گفت: پیش‌بینی می‌کنم قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کند چرا که خودروسازان روند زیان‌دهی شان افزایش پیدا می‌کند و در جهت کاهش تولید حرکت می‌کنند. با کاهش تولید بازار با کمبود و گرانی بیشتر مواجه می‌شود.
 
این موارد در حالی مطرح می شود که، انجمن خودروسازان معتقد است که طرح حاشیه بازار اصلاً اجرایی نشد، اگر اجازه داده بودند که این طرح همانند دهه 70 اجرا شود، اکنون قیمت خودرو در بازار کنترل شده بود. نجفی منش درباره این‌که در این شرایط چه راهکاری وجو دارد، اذعان داشت: امید ما به شورای نگهبان است که با مصوبه مجلس مخالفت کند و اجازه ندهد صنعت خودرو وارد چالش جدیدی شود.
 
در صورت بازگشت شورای رقابت به ماجرای تعیین قیمت اما پیش‌بینی می‌کنم قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کند چرا که خودروسازان روند زیان‌دهی شان افزایش پیدا می‌کند و در جهت کاهش تولید حرکت می‌کنند. با کاهش تولید بازار با کمبود و گرانی بیشتر مواجه می‌شود.
 
شورای رقابت معتقد است که زیان عظیم انباشه صنایع خودروسازی کشور ناشی از مدیریت ناکارمد منابع مالی است و می توان با حذف و کوچک سازی سازمان و زیرج مجموعه های دو خودروساز، بار دیگر دو شرکت را در مسیر سودآوری قرار داد، اما در سوی مخالف، خودروسازان و بسیاری از کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مشکل اصلی در بسته شدن مسیرهای واردات قطعه و مواد اولیه و افزایش نرخ ارز و تورم است و با وجود چنین شرایطی، قفل کردن قیمت ها توسط شورای رقابت می تواند آخرین میخ بر تابوت صنعت خودروسازی کشور باشد.
 
در چنین شرایطی به نظر می رسد که بازار خودرو و مشتریان نهایی در بازی ای دو سرباخت گرفتار شده اند و متاسفانه مجموعه تصمیم گیرندگان مجلس و وزارت صنعت نیز نسخه ای موثر برای خروج از این تنگا ارائه نمی دهند. از این رو به نظر نمی رسد که بتوان به چشم انداز جاده مخصوص در میان مدت چندان امیدوار بود.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نرگس : سلام داداش مال ما از اسفند تا حالا داره میچرخه بسکه چرخید سرگیجه گرفتیم 😒
اکبر رینگ : آقای احمدی من هم امروز با 096550 تماس گرفتم و گفت تا 6 بهمن فاکتور شده و حرف شما رو به اپراتور گفتم اینکه 6 بهمن آخرین فرصت بهمنی ها بوده و پرسیدم مگه بهمنی باقی مونده؟ گفت معیار نوبت فاکتور تایید احراز سکونته و تاریخ واریزی مهم نیست و بهمنی هایی که بعد 6 بهمن احراز سکونت رو ثبت کردن باقی موندن هرچند تعدادشون کمه خودم رو هم مثال زد و گفت شما تایید احراز سکونتت 9 اسفنده و تکمیل وجه 15 اسفند مهم نیست ماشین رو باید 9 فروردین تحویل میگرفتی و از 9 فروردین رفتی تو تاخیر و سود تاخیر هم از 9 فروردین حساب می کنن.
رسول : سلام اکبر آقا (اکبر رینگ) شما برگه ی سخا رو ، روز 9 اسفند تحویل نمایندگی دادین یا 15 اسفند ؟
شاهین پلاس : سلام دوستان ، یه سوال دارم . تاریخ تایید احراز محل سکونت روزیه که آدرس محل سکونت توسط پست یا راهور در سایت سخا تایید میشه ؟ یا تاریخی که برگه سخا رو به نمایندگی تحویل میدیم ،؟
شاهین cvt : سلام من تماس گرفتم گفتن سخا تا آخر بهمن فاکتور شده(کسانی بودند که سخا دیرتر ثبت شده ) و نوبت سخا ۱ اسفند هست که به زودی فاکتور میشه
ریگی : سلام آقا مسعود ماشین شما رو بعد از چند ماه تأخیر تحویل دادند ؟؟
علیرضا ۱ : از بهمنی ها کسی هست هنوز فاکتور نشده باشه ؟؟
سهند دی : سلام دوستان من امروز زنگ زدم به پارس خودرو(02148913595) ، گفتم داخل قرارداد ذکر شده 16 درصد سود مشارکت ، چرا لحاظ نشده .میگه طبق قانون چون ما به شما ماشین ارزون دادیم سود نمیدیم، و قانون هم مقدمه بر قرارداد😐 تهشم گفت قرار نیست سود مشارکتی بدن به کسی ، مگر اینکه بازرسی ورود پیدا کنه که بعید میدونم. تو چه مملکتی داریم زندگی میکنیم ما😐
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند : سلام اگر تحویل تیر ماه هستین با توجه به شرایط فعلی احتمالا تا مهر ماه تو همین مرحله میمونید من تحویل اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم.
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام به همه عزیزان دعوتنامه موعد تحویل آذر ماه از تاریخ 20 آبان صادر و تا 4 آذر مهلت تکمیل وجه داشت. همه عزیزانی که در این بازه تکمیل وجه کردند قطعا فاکتور و یا پلاک شدن. از 4 آذر تااااا یکم اسفند هیچ دعوتنامه و تکمیل وجهی نداشتیم. دعوتنامه دی و بهمن ؛ یکم اسفند صادر و تا 13 اسفند مهلت واریز داشت. دعوتنامه اسفند 14 اسفند صادر و تا 26 اسفند مهلت تکمیل وجه داشت. دیگه باید اول اسفند فاکتور بشه. عزیزان طرح عادی اول اسفند اگر فاکتور شدید اطلاع رسانی کنید با نام شهرر و استان. طرح مادران تا 9 اسفند فاکتور شده.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر.دنا اپشنال : سلام دوستان دنا اتومات فوق العاده تکمیل وجه 15 اسفند تحویل 14 خرداد 24 اردیبهشت فاکتور و امروز پلاک شد رنگم سفید
مهسا 28بهمن : پارسا 18بهمن چه خبر فاکتور شدی
فاطمه : سلام.خداروشکر
حسین : درسته، افزایش قیمت جدید شامل حال کسایی که تکمیل وجه کردن نمی شه، مگر اینکه آبشن یا چیزی به ماشین اضافه بش که دراون صورت باید پرداختی داشت
مالباخته دزدایران خودرو : لعنت بهشون،بیشرف ها قبل از عید عمدا فاکتور نزدن،چون میدونستن اگه فاکتور بشه و تحویل بعد از عید باشه خودشون باید این مبلغ رو به دولت پرداخت میکردن‌.با این شگرد مردم رو سرکیسه میکنن و اینجوری هر وقت دلشون بخواد ماشین رو تحویل میدن و نهایتا 10 تومن بعنوان دیرکرد میزارن کف دست مشتری بعنوان جریمه تاخیر.خدا ازتون نگذره.چه دلیلی داره دوماه قبل از عید ماشین فاکتور نشه،غیر از این
ثمین : چطور باید شکایت کنیم؟ تو توییتر بزنیم
ساشا اصل : دوست عزیز چرا اطلاعات غلط میدی!!!؟ موتورهای فعلی همه پلاس هستند اون پی که آخر tu5 هست یعنی پلاس در ضمن موتور رانا پلاس ارتقایافته tu5p هست
ایکس33 کراسmt : بعضی ها اینجا حرفهاشون دوروغ ، اخه بی صفت چرا دل مردمو خالی میکنین با این پیام ها ، اخه مگه میشه بخوای 150 میلیون دیون بدی ، ته تهش مابه التفاوت بیمه و پلاک رو ازت میگیرن
مهسا : سلام ،کسی میدونه الان بابد چیکار کنیم ،به کجا مراجعه کنیم و واقعا این مبالغی که اومده دیون هست ؟چطور میشه پیگیری کرد؟
X55 : لعنت بر سردرب نمایندگیتون