بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ سرمایه گذاری هایی با آینده نامعلوم

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ سرمایه گذاری هایی با آینده نامعلوم

 
بررسی استراتژی صنعت خودرو ایران در پسابرجام نشان از تلاش برای بومی سازی قطعات دارد. تاکید بر تحقق این امر نیز خود را در امضای قرارداد با شرکای خارجی نشان می دهد .
آن جا که یکی از شروط اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این قراردادها انتقال دانش فنی بود اما این که آیا این هدف با انتخاب شرکای خارجی صنعت خودرو محقق شده یا خیر، پرسشی است که در این میان مطرح می شود. 
 
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار معتقد است که اقدامات اولیه در این زمینه انجام و شرایط برای تحقق این امر فراهم بود اما با ترک شرکای خارجی این هدف محقق نشد.
 
وی با تاکید بر این که پس از خروج شرکت های خارجی از صنعت خودرو ایران بسیاری از پروژه ها متوقف شد، می گوید:« از آن جا که براساس این پروژه ها تولید خودروهایی به مراتب با فناوری بالاتر و به روزتر از آن چه در داخل کشور به تولید می رسد، برنامه ریزی شده بود، در نتیجه شرکت های قطعه سازی برای عقد قرارداد و تشکیل جوینت ونچر تشویق شدند».
 
وی می افزاید: « از سوی دیگر قطعه سازان داخلی نیز با هدف در اختیار داشتن بازارهای بهتر و فرصت بیشتر امتیازهایی را با شرکت های خارجی مطرح می کردند تا پشتوانه سرمایه ای داشته باشند براین اساس برخی از آن ها توانستند مذاکرات بیشتری داشته و قراردادها بهتری منعقد کنند که این دو امر باعث شد شرکت های داخلی راغب به انعقاد قرارداد و راه اندازی شرکت های مشترک سرمایه گذاری باشند».
 
این فعال صنت قطعه با بیان این که اما با خروج شرکت های خارجی از صنعت خودرو ایران، این انگیزه از بین رفت و شرکت های داخلی امید خود را از دست داند، تصریح می کند:« در این شرایط شرکت هایی که در حال مذاکره بوده و حتی جوینت ونچرهایی تشکیل داده بودند به مشکل خوردند زیرا امکان نقل و انتقال مالی نداشتند و تحریم ها دامن آن ها را گرفته بود و از این رو تمایل و انگیزه ای برای فعالیت در ایران نداشتند ».
 
مقتدری در پاسخ به این که انعقاد قرارداد با شرکای خارجی تا چه اندازه در بروزآوری قطعه سازان موثر بوده است نیز اظهار می کند:« از آن جا که پروژه جدید در حال پیشرفت بود و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده بود، در مرحله برنامه ریزی باقی ماند و بر این اساس منجر به سرمایه گذاری به ویژه با رنو در ایران نشد. اما کار در ایکاپ به دلیل انعقاد قرارداد و سرمایه گذاری برخی از قطعه سازان در حال پیشرفت بود که با ترک این شرکا از ایران پروژه وارد فاز اجرایی نشد و در عمل دستاوردی برای قطعه سازان نداشت».
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: « در حوزه آموزش، ارتقای سیستم های مدیریتی، سیستم های ارتقای کیفیت و انتقال دانش فنی اقداماتی در دست اجرا بود و سازنده های داخلی ملزم بودند خود را با اقدامات آن ها تطبیق دهند و هرچند در صورت ادامه تاثیراتی بر جای می گذاشت اما در عمل متوقف شد. هرچند این روند در ایکاپ یک گام جلوتر بود و قراردادها منعقد و سرمایه گذاری در زمینه قالب سازی و خرید ماشین آلات و تجهیزات انجام شده بود اما به دلیل توقف فعالیت، هم اکنون قطعه سازان با سرمایه گذاری مواجه هستند که آینده نامعلومی دارد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

حمید
0

این آقا زاده ها عرضه تولید چیزی رو ندارن به اسم بومی سازی میرن سفارش بی کیفیت ترین و ارزونترین قطعات رو به چین میدن بعد هم به اسم تولید داخلی میفروشن.
12:14  1398/03/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j4سفید2تیرماه گرگان : 26آبان شاسی شد 17آذر ارسال مدارک الان تماس گرفتن برم ماشین رو تحویل بگیرم هنوز مدارک بدستم نرسیده انشالله که همه دوستان هرچه زودتر تحویل بگیرید راحت بشید
J4مشکی گیلان : ثبت نامی ۳۱ خرداد . تازه امروز پیامک شاسی اومد. بعد از ۶ ماه. تا تحویلشم حداقل ۲ ۳ ماه طول میکشه فک کنم
اطلس آذرماه : زمانی که ما ثبت نام کردیم تحویلشا زده بود هفته چهارم آذر یعنی باید آبان دعوت نامه بدون افزایش میومد حالابرید داخل سایت ببینید پیش فروش کوییک وساینا روزده دعوت نامه هفته چهارم نه تحویل هفته چهارم
پارسا : سلام دوستان برای خودروهای وارداتی آذر 1403به نام پدرم مبلغ 500تومان وکالتی بعد ثبت نام و انتخاب خودرو انجام دادم ولی الان متوجه شدم کسی که پلاک فعال انتظامی داشته باشه در قرعه کشی شرکت داده نمیشه پدرم یه وانت مدل 1392داره میخواستم بدونم نتیجه چی میشه یعنی در قرعه کشی شرکت داده نمیشم لطفاً راهنمایی کنید
حسین : از دوستم که سایپا کار میکنه پرسیدم، گفت ارسال مدارک یعنی مدارکی که پست میشه رو تحویل پست دادن برای من ۲۵ رو زدن ارسال مدارک
شاهینی : سلام دوستان کسی خبر جدیدی در رابطه با پیامک جاماندگان داره؟
اطلس آذر : سلام و عرض ادب کسی اطلاع داره دعوتنامه تکمیل وجه آذر کی میاد. والا تو سایت زده به حواله آذر افزایش نمیخوره
سهند دی : خب اینجوری که ما 11 میلیون ضرر میکنیم سود مشارکت 22 میلیون میشد حدودا، چرا باید به خاطر 11 تومن تخفیف 22 تومن سود مارو حذف کنن، ما قرارداد سود 16 درصد داریم... عجب خر تو خریه ها
J7مرداد مشکی : به نظرتون کی تحویلمون میدن من نمایندگی سنندج هستش شما کدوم شهرید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : بابام دوتا ماشین داشت 29 شهریور با یک مهر ، هردوتا فاکتور شدن و هردو پلاک هم شدن
تحویل30آبان : سلام مرحله صدور اسناد چقدر طول میکشه تا تیک بخوره
دنا 6 دنده سفید پیش فروش 30 آبان : آره امروز یه نفر تکمیل وجه 14 شهریور فاکتور شد. واسه من و تو هم خدا بزرگه احتمالا هفته دیگه فاکتور بشیم😂
علی : ببخشید مدل ماشینتون چی بوده قیمت کارخانه اش الان چقدر شده و تحویل دی ماه بودین یا آذر
Garmabi : پذیرش 3 مهر فاکتور نشدم هنوز 11960734
پارس به سورن ef7 : سلام دوستان لطفا کسی اگه میدونه بگه که مبلغ تکمیل وجه مرحله دوم سورن پلاس ef7 رینگ فولادی چقدر باید پرداخت کنیم پرداختی مرحله اول 240,700,000 ممنون
رها دنا 6سرعته دستی 30 ابان پیش فروش : سلام ب همگی از آبانیا پیش فروش تکمیل وجه شهریور تحویل 30 ابان کسی فاکتور شده ؟؟؟؟ ممنون
ساینا 55 مهر : همه این خبرا الکیه ... هر روز ازین چیزا میگن و هر روز بدتر از دیروز فاکتور صورت میگیره ... الکی دلتون رو خوش نکنید - پذیرش های مهر همه تاخیر میخورن وسلام
امیر : چرا پس دعوتنامه آذر ماه نیومد این ماه داره تموم میشه
رامین فریدونی دشمن زیاری کلسونی : سلام رفقا دعوتنامه های بهمن و اسفند چه موقع میاد پیش فروش نقدی بودم آیا گرانی بهش میخوره