بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ سرمایه گذاری هایی با آینده نامعلوم

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ سرمایه گذاری هایی با آینده نامعلوم

 
بررسی استراتژی صنعت خودرو ایران در پسابرجام نشان از تلاش برای بومی سازی قطعات دارد. تاکید بر تحقق این امر نیز خود را در امضای قرارداد با شرکای خارجی نشان می دهد .
آن جا که یکی از شروط اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این قراردادها انتقال دانش فنی بود اما این که آیا این هدف با انتخاب شرکای خارجی صنعت خودرو محقق شده یا خیر، پرسشی است که در این میان مطرح می شود. 
 
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار معتقد است که اقدامات اولیه در این زمینه انجام و شرایط برای تحقق این امر فراهم بود اما با ترک شرکای خارجی این هدف محقق نشد.
 
وی با تاکید بر این که پس از خروج شرکت های خارجی از صنعت خودرو ایران بسیاری از پروژه ها متوقف شد، می گوید:« از آن جا که براساس این پروژه ها تولید خودروهایی به مراتب با فناوری بالاتر و به روزتر از آن چه در داخل کشور به تولید می رسد، برنامه ریزی شده بود، در نتیجه شرکت های قطعه سازی برای عقد قرارداد و تشکیل جوینت ونچر تشویق شدند».
 
وی می افزاید: « از سوی دیگر قطعه سازان داخلی نیز با هدف در اختیار داشتن بازارهای بهتر و فرصت بیشتر امتیازهایی را با شرکت های خارجی مطرح می کردند تا پشتوانه سرمایه ای داشته باشند براین اساس برخی از آن ها توانستند مذاکرات بیشتری داشته و قراردادها بهتری منعقد کنند که این دو امر باعث شد شرکت های داخلی راغب به انعقاد قرارداد و راه اندازی شرکت های مشترک سرمایه گذاری باشند».
 
این فعال صنت قطعه با بیان این که اما با خروج شرکت های خارجی از صنعت خودرو ایران، این انگیزه از بین رفت و شرکت های داخلی امید خود را از دست داند، تصریح می کند:« در این شرایط شرکت هایی که در حال مذاکره بوده و حتی جوینت ونچرهایی تشکیل داده بودند به مشکل خوردند زیرا امکان نقل و انتقال مالی نداشتند و تحریم ها دامن آن ها را گرفته بود و از این رو تمایل و انگیزه ای برای فعالیت در ایران نداشتند ».
 
مقتدری در پاسخ به این که انعقاد قرارداد با شرکای خارجی تا چه اندازه در بروزآوری قطعه سازان موثر بوده است نیز اظهار می کند:« از آن جا که پروژه جدید در حال پیشرفت بود و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده بود، در مرحله برنامه ریزی باقی ماند و بر این اساس منجر به سرمایه گذاری به ویژه با رنو در ایران نشد. اما کار در ایکاپ به دلیل انعقاد قرارداد و سرمایه گذاری برخی از قطعه سازان در حال پیشرفت بود که با ترک این شرکا از ایران پروژه وارد فاز اجرایی نشد و در عمل دستاوردی برای قطعه سازان نداشت».
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: « در حوزه آموزش، ارتقای سیستم های مدیریتی، سیستم های ارتقای کیفیت و انتقال دانش فنی اقداماتی در دست اجرا بود و سازنده های داخلی ملزم بودند خود را با اقدامات آن ها تطبیق دهند و هرچند در صورت ادامه تاثیراتی بر جای می گذاشت اما در عمل متوقف شد. هرچند این روند در ایکاپ یک گام جلوتر بود و قراردادها منعقد و سرمایه گذاری در زمینه قالب سازی و خرید ماشین آلات و تجهیزات انجام شده بود اما به دلیل توقف فعالیت، هم اکنون قطعه سازان با سرمایه گذاری مواجه هستند که آینده نامعلومی دارد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
0

این آقا زاده ها عرضه تولید چیزی رو ندارن به اسم بومی سازی میرن سفارش بی کیفیت ترین و ارزونترین قطعات رو به چین میدن بعد هم به اسم تولید داخلی میفروشن.
12:14  1398/03/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پوریا : برای من امروز دوباره بروزرسانی رسانی شد
عقاب : نه‌ ‌ دادش‌ ‌ ‌ قیمت‌ آذر‌ G‌ ‌ ‌ ‌ 593 GL‌ نداد‌ قیمت‌ آذر‌ ولی‌ آخر‌ آذر‌ قیمت‌ داد‌ ‌ ‌ 565 Gاتومات‌ ‌ ‌ ‌ 739
داریوش : تاریخ سخا واسه کی بود
ناشناس : سلام من 8 مهر 402 وجه اول رو پرداخت کردم و حدود یک ماه و نیم هست که تکمیل وجه کردم
آرش : ثبت نامی های مهر 1402 باید خیلی صبر داشته باشن بیشتر مشتری ها مهر ماهی هستن:(
سهند دی ماه 1 : مثل سگ دورغ میگن اینا تا ده سال دیگه فاکتور نمیکنن
شاهین : کسی‌ تکمیل‌ وجه‌‌ ۱۱‌ ‌ و‌ ‌ ۱۲‌ ‌ ‌ آذر‌ هست‌ که‌ فاکتور‌ ‌ ‌ نشده‌‌ ‌ باشه‌‌ ؟
GL : من‌نمیدونم‌شما‌چجوری‌ حساب‌ میکنید‌ سود‌ جریمه‌ تاخیر‌ رو‌ که‌ شده‌ ۱۴‌ میلیون‌ من‌ زنگ‌زدم‌ گفت‌ 12درصد‌ حساب‌ میشه‌ یعنی‌ ماهی‌ ‌ ۵‌‌ نیم‌ میلیون‌
احسان : درود شاهین جی هستم واریزی 13 اذر 403 پذیرش 14 اذر سخا 14 اذر هنوز فاکتور نشدم جی تا 12 اذر فاکتور شده جی ال تا 19 اردیبهشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کابوس ایران خودرو : خدا بگم چیکارت کنه بزا را میزاشتی تا پاییز کلی سود میکردی
فرزاد : 20 تیر تکمیل وجه کردم هنوز اختصاص خودرو گیر کرده
مراد بیگ : من دوگانه مرداد هستم زمانی که تحویل نمی ده خیلی دوست داری دعوت نامه بیاد پول بریزی به حساب لااقل الان تو بانک گذاشتیم سودش میگریم تا تکلیف مشخص شه هروقت خواستن تحویل بدن یک ماه قبلش دعوت نامه بیاد
اپشنال شهریور : من هنوز فاکتور نشدم شما فاکتور شدی اضلاع بده
حسین 207tu3 : پرداخت کل وجه 1404/04/31 دریافت پرونده 1404/05/20 آماده برای صدور فاکتور 1404/05/20 فاکتور شده 1404/05/20 تخصیص پلاک 1404/05/20 آماده جهت تحویل 1404/05/21 صدور اسناد خودرو حمل خودرو برای تحویل 1404/05/25 دریافت خودرو توسط نمایندگی در حال انجام تحویل به مشتری
س : پس چرا سایپا به دروغ میگه تا 14 اسفند فاکتور شدن؟
کوییک gxrl : من تکمیل وجه 12 اسفند 1403 بوده ثبت نام مرداد1403 هنوز فاکتور نشدم چجوری سایپا میگه تا 27 اسفند را فاکتور کرده غلط اضافه میکنه شماره پذیرش 11928908 شماره درخواست 19100848 زنگ بزن به همون که میگه تا 27 اسفند تحویل دادن بگو فقط دروغ میگه سایپا
Quk S : مال منم فاکتور شد😍 الان چک کردم تکمیل وجه 31 تیر
تحویل 31 تیر ، همچنان منتظر : جواب این بی وجدانی رو کی میخواد بده
کوییک S : کوییک S تکمیل وجه 19 تیر الان فاکتورش کردن😍