بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ سرمایه گذاری هایی با آینده نامعلوم

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ سرمایه گذاری هایی با آینده نامعلوم

 
بررسی استراتژی صنعت خودرو ایران در پسابرجام نشان از تلاش برای بومی سازی قطعات دارد. تاکید بر تحقق این امر نیز خود را در امضای قرارداد با شرکای خارجی نشان می دهد .
آن جا که یکی از شروط اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این قراردادها انتقال دانش فنی بود اما این که آیا این هدف با انتخاب شرکای خارجی صنعت خودرو محقق شده یا خیر، پرسشی است که در این میان مطرح می شود. 
 
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار معتقد است که اقدامات اولیه در این زمینه انجام و شرایط برای تحقق این امر فراهم بود اما با ترک شرکای خارجی این هدف محقق نشد.
 
وی با تاکید بر این که پس از خروج شرکت های خارجی از صنعت خودرو ایران بسیاری از پروژه ها متوقف شد، می گوید:« از آن جا که براساس این پروژه ها تولید خودروهایی به مراتب با فناوری بالاتر و به روزتر از آن چه در داخل کشور به تولید می رسد، برنامه ریزی شده بود، در نتیجه شرکت های قطعه سازی برای عقد قرارداد و تشکیل جوینت ونچر تشویق شدند».
 
وی می افزاید: « از سوی دیگر قطعه سازان داخلی نیز با هدف در اختیار داشتن بازارهای بهتر و فرصت بیشتر امتیازهایی را با شرکت های خارجی مطرح می کردند تا پشتوانه سرمایه ای داشته باشند براین اساس برخی از آن ها توانستند مذاکرات بیشتری داشته و قراردادها بهتری منعقد کنند که این دو امر باعث شد شرکت های داخلی راغب به انعقاد قرارداد و راه اندازی شرکت های مشترک سرمایه گذاری باشند».
 
این فعال صنت قطعه با بیان این که اما با خروج شرکت های خارجی از صنعت خودرو ایران، این انگیزه از بین رفت و شرکت های داخلی امید خود را از دست داند، تصریح می کند:« در این شرایط شرکت هایی که در حال مذاکره بوده و حتی جوینت ونچرهایی تشکیل داده بودند به مشکل خوردند زیرا امکان نقل و انتقال مالی نداشتند و تحریم ها دامن آن ها را گرفته بود و از این رو تمایل و انگیزه ای برای فعالیت در ایران نداشتند ».
 
مقتدری در پاسخ به این که انعقاد قرارداد با شرکای خارجی تا چه اندازه در بروزآوری قطعه سازان موثر بوده است نیز اظهار می کند:« از آن جا که پروژه جدید در حال پیشرفت بود و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده بود، در مرحله برنامه ریزی باقی ماند و بر این اساس منجر به سرمایه گذاری به ویژه با رنو در ایران نشد. اما کار در ایکاپ به دلیل انعقاد قرارداد و سرمایه گذاری برخی از قطعه سازان در حال پیشرفت بود که با ترک این شرکا از ایران پروژه وارد فاز اجرایی نشد و در عمل دستاوردی برای قطعه سازان نداشت».
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: « در حوزه آموزش، ارتقای سیستم های مدیریتی، سیستم های ارتقای کیفیت و انتقال دانش فنی اقداماتی در دست اجرا بود و سازنده های داخلی ملزم بودند خود را با اقدامات آن ها تطبیق دهند و هرچند در صورت ادامه تاثیراتی بر جای می گذاشت اما در عمل متوقف شد. هرچند این روند در ایکاپ یک گام جلوتر بود و قراردادها منعقد و سرمایه گذاری در زمینه قالب سازی و خرید ماشین آلات و تجهیزات انجام شده بود اما به دلیل توقف فعالیت، هم اکنون قطعه سازان با سرمایه گذاری مواجه هستند که آینده نامعلومی دارد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
0

این آقا زاده ها عرضه تولید چیزی رو ندارن به اسم بومی سازی میرن سفارش بی کیفیت ترین و ارزونترین قطعات رو به چین میدن بعد هم به اسم تولید داخلی میفروشن.
12:14  1398/03/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سبیل : یعنی خداروخوش میادبا۲تابچه کوجک توگرماسوارموتوربشم...الان ۴ماه هم پول دادم...همون پرایدکه داشتم فروختم تکمیل وجه کردم..گفتن ی ماه میدن...گفتم ی ماه طوری نیس...
شهابx5 آبان : مثلا برخلاف کاتالوگ فرمان دی کات نداره،گرمکن صندلی نداره،کول باکسش یه چیز مسخره اس و موارد دیگه
شاهینg : فک کنم به جز شما کسی فاکتور نشده
شهابx5 آبان : دوستان گول تبلیغات نخورید چه A5 و چه X5 موقع تحویل خیلی از این آپشن هارو نداره،من دیروز تحویل گرفتیم چند تا از این اپشنا که توی کاتالوگ هست رو نداره و حذف شده پس فرقی نمیکنه چی ثبت نام کردین اینکه چی تحویلتون میدن مهمه
حسینی : سلام تاریخ سخا کی بود تکمیل وجه کی بود
سیدی : سلام خدالعنت کنه شیخ زاده ی بیشرف را،باماشین دادنش یک مترسک مدیرعامل میکردن ازاین بهتربود،ماشین های شاهین جی رابه قیمت روزبه دفاتراقماری شان درستارخان میدهند میفروشند ان وقت من وشما باهم دعوامی کنیم
ایگل : تحویل چند روز کاری بودین؟ و نقدی یا اقساطی؟
مهراد : سلام نگاه کردم DAEهست بنظرتون علت تقه زدنش چیه
MHZ : سلام بر همگی ، من تو فضای مجازی دیدم امروز مثل اینکه تا 6 اسفند هم فاکتور شده اند ، حالا یک تعدادی یا همه رو نمیدونم !؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Gxl : کوییک چی?لطفا مدل تاریخ تکمیل وجه رو بگید
سولدوز دنا اتوماتیک اپشنال فرسوده : سلام. اپشنال تحویل 4مرداد رنگ سفید با این شرایطی که دوستان دارند به نظرتون ما تا کی باید انتظار فاکتور شدن رو بکشیم؟دوستان هر کی اطلاعاتی داره ممنون میشم راهنمایی کنه
ساینا7 بهمن فوق العاده : هیچ تاریخی هنوز فاکتور نشده متاسفانه
فروش فوق العاده : فروش فوق العاده تا چه تاریخی فاکتور شدن ممنون میشم بگید
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : چرا فقط کوئیک اس فاکتور می شه، عجب گیری کردیم
mehdi : من فاکتور شدم اما خودم چک کردم پیامی نیومد
محمد gxl : Gxl فاکتور شرکت سایپا، gxrl فاکتور شرکت پارس خودرو
علی : من gxl ثبت نام کردم دوست عزیز شاید شما مثلا gxrl یا sباشید خب اینها تولیداتش قطعا فرق داره به هر حال به امید اینکه مال دوستان هم به سرعت فاکتور بشه از بلاتکلیفی در بیان یا حق
محمد gxl : من خودم تعجب کردم فاکتور شدم داخل نظرات که خواندم دوستان تکمیل وجه اسفند هنوز فاکتور نشدن بعد ما که تکمیل وجه اردیبهشت هستیم فاکتور شدیم
وحید : سلام دوستان ، کوییک اس تحویل هفته 4 تیرماه واریزی و سخا 27 اردیبهشت بوده . امروز جمعه فاکتور شدم . لطفا راهنمایی کنید از فاکتور تا تحویل چند روز و چند مرحله مانده ؟