بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ سرمایه گذاری هایی با آینده نامعلوم

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ سرمایه گذاری هایی با آینده نامعلوم

 
بررسی استراتژی صنعت خودرو ایران در پسابرجام نشان از تلاش برای بومی سازی قطعات دارد. تاکید بر تحقق این امر نیز خود را در امضای قرارداد با شرکای خارجی نشان می دهد .
آن جا که یکی از شروط اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این قراردادها انتقال دانش فنی بود اما این که آیا این هدف با انتخاب شرکای خارجی صنعت خودرو محقق شده یا خیر، پرسشی است که در این میان مطرح می شود. 
 
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار معتقد است که اقدامات اولیه در این زمینه انجام و شرایط برای تحقق این امر فراهم بود اما با ترک شرکای خارجی این هدف محقق نشد.
 
وی با تاکید بر این که پس از خروج شرکت های خارجی از صنعت خودرو ایران بسیاری از پروژه ها متوقف شد، می گوید:« از آن جا که براساس این پروژه ها تولید خودروهایی به مراتب با فناوری بالاتر و به روزتر از آن چه در داخل کشور به تولید می رسد، برنامه ریزی شده بود، در نتیجه شرکت های قطعه سازی برای عقد قرارداد و تشکیل جوینت ونچر تشویق شدند».
 
وی می افزاید: « از سوی دیگر قطعه سازان داخلی نیز با هدف در اختیار داشتن بازارهای بهتر و فرصت بیشتر امتیازهایی را با شرکت های خارجی مطرح می کردند تا پشتوانه سرمایه ای داشته باشند براین اساس برخی از آن ها توانستند مذاکرات بیشتری داشته و قراردادها بهتری منعقد کنند که این دو امر باعث شد شرکت های داخلی راغب به انعقاد قرارداد و راه اندازی شرکت های مشترک سرمایه گذاری باشند».
 
این فعال صنت قطعه با بیان این که اما با خروج شرکت های خارجی از صنعت خودرو ایران، این انگیزه از بین رفت و شرکت های داخلی امید خود را از دست داند، تصریح می کند:« در این شرایط شرکت هایی که در حال مذاکره بوده و حتی جوینت ونچرهایی تشکیل داده بودند به مشکل خوردند زیرا امکان نقل و انتقال مالی نداشتند و تحریم ها دامن آن ها را گرفته بود و از این رو تمایل و انگیزه ای برای فعالیت در ایران نداشتند ».
 
مقتدری در پاسخ به این که انعقاد قرارداد با شرکای خارجی تا چه اندازه در بروزآوری قطعه سازان موثر بوده است نیز اظهار می کند:« از آن جا که پروژه جدید در حال پیشرفت بود و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده بود، در مرحله برنامه ریزی باقی ماند و بر این اساس منجر به سرمایه گذاری به ویژه با رنو در ایران نشد. اما کار در ایکاپ به دلیل انعقاد قرارداد و سرمایه گذاری برخی از قطعه سازان در حال پیشرفت بود که با ترک این شرکا از ایران پروژه وارد فاز اجرایی نشد و در عمل دستاوردی برای قطعه سازان نداشت».
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: « در حوزه آموزش، ارتقای سیستم های مدیریتی، سیستم های ارتقای کیفیت و انتقال دانش فنی اقداماتی در دست اجرا بود و سازنده های داخلی ملزم بودند خود را با اقدامات آن ها تطبیق دهند و هرچند در صورت ادامه تاثیراتی بر جای می گذاشت اما در عمل متوقف شد. هرچند این روند در ایکاپ یک گام جلوتر بود و قراردادها منعقد و سرمایه گذاری در زمینه قالب سازی و خرید ماشین آلات و تجهیزات انجام شده بود اما به دلیل توقف فعالیت، هم اکنون قطعه سازان با سرمایه گذاری مواجه هستند که آینده نامعلومی دارد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
0

این آقا زاده ها عرضه تولید چیزی رو ندارن به اسم بومی سازی میرن سفارش بی کیفیت ترین و ارزونترین قطعات رو به چین میدن بعد هم به اسم تولید داخلی میفروشن.
12:14  1398/03/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 65 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داودa5 : اردیبهشت تمام شد خبری نیست انگار من امروز زنگ زدم میگم یه روز مونده ماه تموم بشه میگه 31هم داریم😳
5252 : انقد اومدیم توی این صفحه کور شدیم
کجایی برادر : بیدار شو بیدار شو اینجا ایرانه
عجب : راه خوبیه چون هیچ کدوم از نهاد های تولیدی که میگن کاریش نمیشه کرد و مهم نیست براشون شاید رسانه ای یک ابروشون بره
علیرضا : سلام ۳۰ اسفند سرامیک رنگ تیتانیوم کسی هست فاکتور شده باشه
Mostafa : سلام ار a5 خبریی نیست دروغ میگن همش
X5 آبان سفید اصفهان : یک ماه سند و کارت ماشین به دستمان رسیده ولی هیچ خبری نیست
بدبخت : دوستا سلام برای شکایت از این شرکت دزد کلا بردار کجا مراجعه کنیم
علی طلا تبدیلی جی۷ اول ابتدایی : برای من هنوز ارسال مدارک سبز نشده کارت نیومده.چهاردهم پلاک شده خوشبینانه توی خرداد تحویل بدن شاید
سجاد : سلام خدمت همه ی دوستان تارا دستی تحویل ۳۰ اسفند ۲۶ اردیبهشت فاکتور شد الان در حال صدور اسناد میچرخه از دوستان کسی میدونه چند روز طول میکشه تا خودرو را تحویل بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اف ایکس1403 : سلام شماچقدواریزکردیدکه 88میلیون سودبهتون تعلق گرفته؟؟وچه تاریخی پرداخت شده؟
کوییک gxl : پذیرش 22ابان تکمیل وجه22 اسفند امروز فاکتور شد
اکستریم vx : سلام وقت بخیر دوستان متاسفانه خودروی بنده هنوز مجوز خروج نخورده 44روز از مجوز سیستمی هم گذشته زمان ثبت نام 24 آذرماه با گذشت 6ماه هنوز تحویل ندادن مدل ماشین هم 403 هست بهمن ماه فاکتور پلاک شده نه ماشین تحویل میده از این طرفم دیون میگیره اسمش هم گذاشتن شرکت
مرجان : بندرآتش گرفت ایناازمابدبخت گرفتن اندازه10تاآتش سوزی
امید 18 مهر سفید مشکی : سلام به همه دوستان منتظر این آخرین پیام من تو این گروهه، اطلس سفید مشکی تکمیل وجه 18 مهر در تاریخ 14 اردیبهشت 1404 فاکتور شد 15 اردیبهشت پلاک شد . در تاریخ 26 اردیبهشت بیمه صادر شد و امروز 29 اردیبهشت از نمایندگی مشهد تحویل گرفتم امیدوارم همه هرچه زودتر بگیرن ماشینشونو و از این بلاتکلیفی در بیان فقط یک نکته حتما ببرید کارشناسی ماشین من درب صندوف عقبش ضرب خورده و فرورفتگی داره حتما با دقت ماشینتونو چک کنید . البته خدا روشکر بدون رنگ و سالم می باشد
Maryam : سلام من زنگ زدم شرکت پرسیدم براساس تاریخ تحویل سخا می باشد میتونی زنگ بزنی بپرسی
محمد موتور جدید : با سلام بله تغییر رنگ بدی ، دو سه روزه فاکتور میشه ، هیچ پرداختی هم نداره
پارسا. : نه آریوبرزن مشکلی از این بابت نبوده. با اپراتور صحبت کردم مشکلی نداشت پرونده و... فقط مسئله همون دیر تحویل دادن سخا هست که باعث میشه بین آخرین نفرات 18 بهمن فاکتور شم. به تجربه بقیه هم رجوع کنید می‌بینید کسایی که سخا رو دیرتر تحویل دادن دیرتر فاکتور شدن بین کسایی که باهاشون توی یه روز تکمیل وجه داشتن
ساینا اس : پارسا / روی جزئیات خیلی نمیشه حکم صادر کرد، طبق حرف خودتم می‌رسیم به این اصل که؛ فاکتور بر مبنای تاریخ واریز وجه در جریانه و نباید فراموش کرد که هنوز 18 بهمنی ها تمام نشدن. امیدوارم زودتر فاکتور بشی... دوستان، خواهشا هر حرفی که کارشناسان بی سواد سایپا میزنن رو شما باور نکنید. برای من هم پیش اومده کارشناس چرند خواسته تحویل بده اما طبق مفاد قرارداد براش قانون رو توضیح دادم و اقرار کرده به اینکه شما درست میگید و خودش پیشکش اخبار معتبری از کارخونه تحویل داده! یکم منطقی ببینید و اگر ناراحت نمیشید برای احقاق حق خودتون که مورد سوء استفاده قرار نگیرید و اسباب خنده نشید یکم مطالعه کنید بفهمید سخا مخفف چیه و مربوط به کدوم سامانه ست و برای چه کاریه.
محمد موتور جدید : سلام خیر 22فروردین 8 میلیون واریز کردم