3 دلیل عقب ماندگی قطعه سازان از فناوری روز/ صنعت قطعه قربانی عدم تنوع محصول خودروسازان شد

 

3 دلیل عقب ماندگی قطعه سازان از فناوری روز/ صنعت قطعه قربانی عدم تنوع محصول خودروسازان شد

 
شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند توسعه محصولات جدید در صنعت خودروسازی این روزها به دغدغه جدی مدیران و همچنین خریداران خودروی داخلی تبدیل شده و به اعتقاد قطعه سازان، نبود نظام مشخص در توسعه محصول از سوی خودروسازان بر روند فعالیت قطعه سازان نیز تاثیرگذار بوده و آن ها را از فناوری های روز دنیا و در اختیار داشتن آن، دور کرده است.
 
ناکارآمدی صنعت خودرو در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید در سال های گذشته باعث شده تا امکان بومی‌سازی قطعات با چالش جدی مواجه شود این در حالیست که یکی از برنامه‌ها و دستاوردهای توسعه محصول، توسعه مراکز مهندسی تخصصی اعم‌از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قطعه‌سازان است که بی‌شک این اتفاق به ارتقای کیفیت تولیدات کمک خواهد کرد.
 
احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار با تاکید بر این که پشت هر نوآوری، افزایش توانمندی و استفاده از دانش فنی جدید خواهد بود، می گوید: وقتی خودروی جدید معرفی می شود همه دست اندرکاران تولید این خودرو را به سمت بومی سازی و تولید قطعات جدید این خودرو وا می دارد و از آن جا که گذر زمان فناوری های پیشرفته تری را وارد صنعت خودرو می کند، این روند باعث می شود تا قطعه سازان به سمت فناوری های جدید حرکت کنند.
 
وی دلیل دور ماندن و عقب ماندگی قطعه سازان در سال های اخیر را به چند دلیل می داند و می افزاید: مساله ای که در سال های گذشته وجود داشته و باعث شده تا قطعه سازان از این مسیر عقب بمانند و نتوانند خود را به روز کنند، رویکرد خودروسازان به واردات خودروهای سی بی یو و یا سی کی دی با هدف استفاده از منافع تولید این اقدام و پوشش سایر هزینه ها از اصلی ترین دلایل این امر بوده است.
 
این فعال صنعت قطعه ادامه می دهد: واردات قطعات از سایر کشورها به جای انعقاد قرارداد با قطعه سازان داخلی و همچنین عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان با رویکرد قوی سازی بنیه مالی قطعه سازان از دیگر دلایل عقب ماندگی قطعه سازان در سال های اخیر بوده این در حالیست که در صورت تحقق هریک از این موارد این امکان وجود داشت تا آن ها علاوه بر تامین تولیدات روزمره، به سمت فناوری های روز حرکت کرده و تولید قطعات به روزتری داشته باشند اما با این حال نتوانستند این حرکت را انجام دهند و این امر باعث شد تا قطعه سازان ضعیف تر از همیشه باشند. 
 
رعنایی در ادامه در پاسخ به این که آیا وجود تعداد اندک قطعه ساز در تولید محصول جدید خودروساز باز هم می تواند در به روزرسانی قطعه سازان و استفاده آن ها از دانش فنی روز اثرگذار باشد، تصریح می کند: اگر قطعات مورد نیاز خودروسازان به قطعه سازان و ساپلایرهایی سفارش شود که تولیدکننده محصولات پرتیراژ هستند، می توانند کمک کننده باشد چرا که این دسته از قطعه سازان بخشی از سرمایه خود را برای هزینه و سرمایه گذاری اولیه در اختیار دارند که این امر به قطعه ساز کمک می کند تا در ساخت قالب ها جلو باشد.
 
وی اظهار می کند: به طور قطع تولید خودروهای جدید در ابتدا با تیراژ پایینی صورت می گیرد و در این شرایط برای قطعه ساز به صرفه نیست تا نسبت به راه اندازی قالب های گران قیمت برای تیراژ اندک اقدام کند اما اگر خودروساز برنامه تولید افزایشی اعلام و تعهد به خرید از قطعه ساز داخلی کند امکان انعقاد قرارداد بلند مدت، سرمایه گذاری و دریافت تسهیلات برای قطعه ساز وجود دارد در این شرایط می تواند وارد حوزه تولید قطعات با تیراژ اندک شود در غیر این صورت موفق نخواهد بود.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اس 5 22مهر : چرا بند نیست برو شکایت کن منم شکایت کردم البته هنوز خبری نشده
S3 : ماهم که ارگانی هستیم بعد۶ماه هنوزخبری ازماشین نیست.وآخرخردادچک اولش بایدپاس کنیم
S3 کاشان : سلام ثبت نام 8 ابان تحویل 25 اردیبهشت کاشان
ghaemi : سلام دوستان من پی گیر شدم جهت تحویل تاراv4گفتندبراساس اولویت که قبلاسامانه برای شمامشخص شده مثلااولویت زمستان تحویل خردادماه اگرپول واریزکرده باشی سودپول بهت میدن لذابراساس این میزخدمت مشتری زیادحساب بازنکنید
سید : البته کرمان موتوردنبال شما نمیاد احضاریه ازدادسراتوسط مامورکلانتری دنبال شمامیادمضاف براین چک شمابرگشت میخوره وسابقه حساب جاری شمادرزمره حساب سابقه سوء برگشتی ثبت میشه وتارفع اثرکنی هفت خوان رستم رابایدبگذرانی ؛حال خوددانی عزیز.
mhd S3 : سلام دوستان کسی s3 هفته پیش تحویل گرفته اگر گرفتین تاریخ ثبت نام و قرار داد رو اعلام کنید و شهرتون رو ممنون
S5. ٢٦ مهر ماه : ثبت نام ٢٦ مهر ماه هيچ خبري نيست هنوز شاسي هم نشده ١٧روز ديگه موعد چك دومه ما كه دستمون به جايي نميرسه خدايا خودت حق ما رو از كرمان موتور بگير
ستایش : لطفا قبل از ثبت نام خودرو از فرایند خرید خودرو و پرداخا‌ها آگاهی کامل کسب کنید و اطلاعات ناقصتون رو ببرید بالاتر و انقدر آلودگی محتوایی ایجاد نکنید و وقت بقیه رو نگیرید.
joni جون : دوستان آیا امکان تغیر رنگ خودروراداریم.نظرتانراجب بهترین رنگ این خودروچیست
mhd S3 : فکر کنم تاخیر ندارد یا کمتر تاخیر دارد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو8مکس آی ای اصفهان : 47بار زنگ به صدای مشتری 2/5میلیارد پول5ماه نگهدارند که از بازار بالا میزنه
محمود اسفند402(پیش فروش) : داری اضافه حرف میزنی میشه دیگه نظر ندی فکرکنم مریضی هست حتما خودتو به دکتر نشون بده چونکه از مردم آزاری لذت میبری
علیرضا : سلام دوستان امروز کسی فاکتور نشده؟
محمدی : شماچطوری فاکتورشدی من 6ام‌واریزکردم هنوزفاکتورنشدم
رانا تبدیل 207 ..ایوانکی : تکمیل وجه 16دی تبدیل 10اردیبهشت منتظر فاکتور هستم
دنا اتومات : سلام دوستان امروز کسی دنا اپشنال تحویل 19 فروردین پلاک شده یا نه ممنونم جواب بدین
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : اون دوستمون که کوییک جی ایکس ار مشکی قرمز 24 بهمن بوده فاکتور شده من زنگ زدم سایپا میگه تا 17 بهمن فاکتور شده چرا دروغ میگید اخه چی میرسه بهتون؟
رانا تبدیل 207 ..ایوانکی : تکمیل وجه 16دی تبدیل 10اردیبهشت منتظر فاکتور هستم
4705 : سلام 4705 کسی نمونده.برو پیگیری کن.من که یه هفته است تحویل گرفتم
دوگانه بهمن : سلام من 6 اردیبهشت سخا و تکمیل وجه ولی هنوز فاکتور نشده