احتمال کوچک شدن بازار خودروهای صفر کیلومتر تا مرز 600 هزار دستگاه

 

احتمال کوچک شدن بازار خودروهای صفر کیلومتر تا مرز 600 هزار دستگاه

 
از ابتدای سال 97 نوسانات نرخ ارز باعث شده تا قیمت خودروهای وارداتی با روند صعودی مواجه شود و تاکنون قیمت این خودروها 2 تا 3 برابر شده است. فعالان بازار خودرو تاکید دارند خریداری در بازار نیست و هر چند تعداد فروشنده‌ها اندک است اما خریداران باز هم کمتر از این میزان هستند.
 
تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های انجام ‎شده در خصوص صنعت خودرو با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌های زورگویانه آمریکا علیه ایران و البته بسیاری از موارد دیگر که از سال گذشته خود را به شکل حاد در صنعت خودرو نشان داده‌اند، همه این موضوع را یادآور می‌شوند که صنعت خودرو سال بسیار سخت و پیچیده‌ای پیش‌رو دارد. از بحث کاهش تیراژ تا بحث قیمت و فروش و تامین ارز برای تامین قطعات و البته گذشتن از سد تحریم‌ها، همگی چالش‌های بزرگی برای صنعت خودرو به حساب می‌آیند که ادامه تولید را با مشکل مواجه کرده است. تورم شدید در کشور قدرت خرید مردم را تحت شعاع قرار داده و همین مساله دیگری برای صنعت خودرو است، موضوعی که فروش خودرو را برای خودروسازان سخت می‌کند.
 
افزایش قیمت خودرو به این بستگی دارد که برای هر تقاضا چه عرضه‌ای وجود خواهد داشت. در شرایطی که بخش بزرگی از کشور با کاهش قدرت خرید مواجه شده‌اند، رسیدن به تولید یک‎ میلیون و دویست‌ هزار دستگاه در سال جاری امری دور و غیرقابل تحقق به نظر می‌رسد. کاهش تیراژ خودرو نیز نمی‌تواند برای خودروسازان جالب باشد. در همین زمینه با فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو توضیحاتی ارائه داد.
 
با ‌توجه به شرایطی که سال گذشته صنعت خودرو با آن روبه‌رو بود، وضعیت صنعت و بازار خودرو را برای سال جاری چگونه می‌توان پیش‌بینی کرد؟
 
پیش‌بینی من برای سال 98 صنعت خودرو با توجه به این‎ که ما هم بحران تامین برای صنعت خودرو داریم و هم بحران قدرت خرید، وارد آمدن فشار دو جانبه سنگین روی این صنعت است. بخش اول، سهولت تامین و مدیریت تامین است که دستیابی به تیراژ بالا را با شک و شبهه مواجه کرده است. وجه دوم، بحث قدرت‌ خرید است. یعنی قدرت خرید مشتریان با این نرخ‌هایی که در حال‎حاضر اعلام می‌شود به شدت فاصله دارد.
 
این به آن معنی است که مشتریان در سال 98 امکان خریدن یک‎ میلیون دستگاه خودرو با این قیمت‌ها را ندارند. به نظر می‌رسد سال 98 سال سختی برای صنعت خودرو ایران خواهد بود و با بحران بسیار بزرگی مواجه خواهیم شد. در واقع ضروری است برای صنعت خودرو یک کمیته بحران تشکیل شود تا این مساله را حل کند. البته با این بحران بزرگ را در همه بازارها مواجه هستیم. اما بازار خودرو در چشم مردم بیشتر نمود دارد. ما در صنعت غذایی، مسکن و ... با رکود و بحران روبه‌رو هستیم. تورم بالا در کشور وجود دارد.
 
تا زمانی ‌که دولت سیاست‌های مالی خود را تغییر نمی‌دهد و آن‌ها را ادامه می‌دهد، رکود و تورم در بازار خودرو وجود خواهد داشت. در عین ‌حال چون قدرت خرید آسیب دیده و در کوتاه مدت قابل ترمیم نیست، رکود تورمی شدیدی وجود خواهد داشت. اما در صنعت خودرو که 40 سال مورد حمایت بوده، این رکود و تورم نمود بیشتری نزد مردم خواهد داشت.
 
با ‌توجه به وضعیت اقتصادی و تحریم‌هایی که با آن مواجه هستیم، چشم انداز دستیابی به تولید یک‎ میلیون  و 200 هزار دستگاه خودرو قابل‌ تحقق خواهد بود یا خیر؟
 
من فکر می‌کنم این رقم تولید قابل‌ تحقق نیست. البته این موضوع ربطی به تحریم ندارد، اما شیوه‌های بازرگانی خارجی ما اصلاح نشده است. یعنی اشکالاتی که از اردیبهشت سال گذشته در تجارت خارجی پدید آمده، همچنان برقرار است و تغییری نکرده، از طرف دیگر حتی اگر تمام مشکلات تجارت خارجی رفع شود و تولید به یک‎ میلیون و دویست هزار دستگاه خودرو برسد، با این نرخ‌ها من بعید می‌دانم بیشتر از 600 هزار دستگاه خودرو مشتری داشته باشیم.
 
یعنی اگر شما بازار خودرو را با سال 96 قیاس کنید، با توجه به این ‎که تورم در کالاهای اساسی‌تر نسبت ‌به خودرو مانند خوراک، پوشاک، آموزش و مسکن بیش‌ از 200 درصد و تا حدود 300 درصد بوده است و تورم در حوزه خودرو 100 درصد بوده است، به نظرم دستیابی به تولید یک ‎میلیون و 200هزار دستگاه خودرو قابل‌دسترس نیست.
 
پس بازار خودرو نسبت‌به سال 97 کوچک‌تر خواهد شد؟
 
به عقیده من، به شدت بازار خودرو کوچک خواهد شد. بسیاری از افرادی که به طمع سرمایه‌گذاری در سال 97 خودرو خریداری کرده‌اند، حداقل به قیمت‌های فعلی نمی‌توانند خودرویشان را به فروش برسانند و سرمایه‌هایشان را نقد کنند.
 
تحریم‌های نفتی که قرار است به زودی اجرایی شود، به ‎طور خاص چه تاثیری بر صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو می‌گذارد؟
 
واقعیت این است که دولت سال گذشته هم پول نفت را به صنعت خودرو نداد و امسال هم قطعا نخواهد داد. چه تحریم باشد یا خیر. ارز مورد نیاز صنعت خودرو در سال گذشته هم از طریق درآمدهای غیرنفتی تامین شد و ارز نیمایی به این صنعت تعلق گرفت.
 
درآمد نفتی دولت با قیمت 4200‌تومان به بازار عرضه می‌شود و دولت اصرار دارد که این سیاست را ادامه بدهد. پس درآمدهای نفتی مستقیما روی صنعت خودرو تاثیرگذار نیست. هرچند اگر دولت برای تامین منابع ارزی کالاهای اساسی با کمبود مواجه شود، سهم کمتری از درآمدهای غیرنفتی وارد صنعت خودرو خواهد شد. به‌ این ‌ترتیب به صورت غیرمستقیم می‌تواند فشار وارد کند.
 
جدا از این که برای کالاهای پتروشیمی هم تهدید از دست دادن بازار وجود دارد. هرچند ردیابی این کالاها به راحتی ردیابی نفت خام نیست و می‌توان با واسطه‌گری کالا را فروخت. واسطه‌گری معنی آن ارز کمتر و سخت‌تر فروختن است. یعنی درآمدهای ارزی ما کاهش پیدا می‌کند و ارز کمتری در اختیار خواهیم داشت.
 
افزایش نرخ ارز مشکلات زیادی برای صنعت به ویژه خودروسازی ایجاد کرد و یکی از این موضوعات نبود مواد اولیه و قطعات خودرو است، چرا که چهارچرخ‌ها از قطعات بی‌شماری تشکیل می‌شود که در صورت نبود یکی از این قطعات خودرو قابل استفاده نیست. همان گونه که در حال حاضر خودروهای بسیاری به دلیل ناقص بودن در انبارها مانده و قابل استفاده نیستند. صنعت خودرو پیش از این نیز تجربه تحریم و کاهش تیراژ به واسطه شرایط اقتصادی را داشته، در حال ‎حاضر برای بقا چه راهی پیش روی خودروسازان است؟ اصولا چه اندازه تولید برای خودروسازان صرفه اقتصادی نخواهد داشت؟
 
یک بخشی از حل این مساله می‌تواند در صنایع خودروسازی انجام شود. اما خطری که صنایع خودروسازی را تهدید می‌کند، بیشتر از خود خودروسازان باید در بانک ‌مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه جست‎وجو کرد و در این بخش‌ها باید مسائل را حل کرد. سیاست‌های انبساطی که دولت پیش گرفته و دائما با تزریق شدید نقدینگی می‌خواهد کل مسائل را حل کند، این کار تمام صنایع را تضعیف می‌کند.
 
تورم در ساختار اقتصادی ایران نهادینه‌ است، اما با این کار یک تورم سنگین‌تر را در اقتصاد کشور نهادینه‌تر می‌کند. این امر باعث می‌شود فرایندهای تولیدی دچار اغتشاش شود، چرا که نمی‌توانند برای طولانی ‎مدت برنامه‌ریزی کنند. افراد مجبور می‌شوند تمام دارایی‌شان را به پربازده‌ترین حالت ممکن سرمایه‌گذاری کنند. صنعت خودرو یک صنعت دراز مدت است و نمی‌توان به صورت کوتاه ‎مدت به آن نگاه کرد. این است که ابتدا باید از باب کلان اقتصاد مساله حل شود. از باب اقتصاد خرد که در شرکت‌ها اتفاق می‌افتد یک سری مسائل قابل‌ حل است.
بازار خودرو
به ‌عنوان ‌مثال در مورد تخصیص ارز در حال ‎حاضر در بانک مرکزی تصمیم‌گیری می‌شود. این باید در قالب بودجه به شرکت‌ها اعلام شود. شرکت‌ها باید خودشان در خصوص حجم خرید خارجی‌ خود تصمیم بگیرند.
 
ما با حجم بزرگی از خودروهای پارکینگی مواجه هستیم. خودروهایی که توانایی تبدیل‎ شدن به پول را برای خودروساز ندارند، به این خاطر که یک یا دو قطعه ندارند، ناقص مانده‎اند. این ناشی‌از آن است که بانک‌مرکزی و وزارت اقتصاد در خصوص تخصیص ارز تصمیم می‌گیرند و توجهی به بالانس بودن قطعات در خودروسازی‌ها ندارد. اولین کاری که باید انجام شود، این است که این تخصیص ارز باید به خودروسازی‌ها برگردد و آن‌ها خودشان تصمیم بگیرند.
 
از طرف دیگر، خودروسازان چاره‌ای جز تعدیل نیروی انسانی و تعطیل کردن برخی سایت‌هایشان ندارند. در واقع باید هزینه‌های سربار را به کمترین حد برسانند تا بتوانند از این شرایط عبور کنند. البته فشارهای بیرونی چندان اجازه چنین کارهایی به خودروسازان نمی‌دهد.
 
صنعت خودرو صنعتی است که حدود 60 رشته صنعتی را سوار بر اشتغال خود کرده و طبیعتا رونق در آن بخش عمده‌ای از صنعت و تجارت کشور را با خود همراه می‌کند.
 
   
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید دی ماه : مرسی تهران هستی؟
ساینا : دقیقا مثله منی انشالله شنبه
،،،،،، : سلام،یه سری به دیوار بزنید قیمت پایه اطلسG با مدل 1403 گذاشتن 620 تا 650 خیالتون راحت قیمت اطلس بامدل 1404 حداقل700 من که شخصه برا مصرف شخصی میخوام قیمت ب ام مهم نیست ولی اگه مدل 404 تحویل میگیرین وقصد فروش دارین عجله نکنید
تبدیل به کوییک اس : سلام من یکشنبه ماشینو از نمایندگی تحویل گرفتم کارکردش 14 کیلومتر بود آیا برای دوستانی که تحویل گرفتن هم اینجور بوده؟
حسین : یه اطلس دارین میخواین بفروشید 1میلیارد حالا شما ماشینتو بگیر دیگه ب فکر فروش باش انگار لاماری داره
سحر : سلام ببخیشد ماشین ما x33دنده ای هستن الان دوماه از بیمه اش میره موعدتحویل 5خرداده ولی نوشته تحویل شده چراغ چشمک میزنه به نظربزرگان چیه اگه اطلاع داری بگید ممنون
ساشا : سلام 5 فروردین فوق العاده نادران واریز وجه کردم ولی وضعیت خودرو رو میزنه پرداخت در حال انجام!چرا؟؟ کسی میدونه!؟
محسن احمدی : سلام آقا توحید خسته نباشید ببخشید اگه تحویل حضوری بزنم چقدر پول میدن اصفهان
کیان : ما که تحویل 30 بهمن هستیم هنوز تحویل نگرفتیم ماشینی....
در جواب میثم نجفی : تا 20 فروردین حتماً خواهد اومد از این پیام من عکس بکیر