طراحی پلتفرم مشترک راهکاری برای تولید اقتصادی قطعات/ ضرورت تشکیل تیم های طراحی مشترک در صنعت خودرو

 

طراحی پلتفرم مشترک راهکاری برای تولید اقتصادی قطعات/ ضرورت تشکیل تیم های طراحی مشترک در صنعت خودرو

 
آن چه هم اکنون از مانع اصلی داخلی سازی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو یاد می شود، تیراژ پایین تولید خودرو در کشور است که نه تنها هیچ صرفه اقتصادی به همراه ندارد بلکه منجر به تولید قطعاتی به مراتب گران تر می شود. کارشناسان این حوزه در اختیار داشتن پلتفرم مشترک را راهکاری برای حل این مشکل می دانند و معتقدند که تنها در صورت طراحی این پلتفرم، می توان به تولید در اندازه های اقتصادی دست یافت و با تشکیل تیم های طراحی مشترک، زمینه را برای تولید قطعات در تیراژ بالا و با قیمت اقتصادی فراهم کرد.
 
جواد مرزبان راد، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که هراندازه خودروسازان بیشتر به سمت تولید داخل حرکت کنند، از میزان ارزبری آن ها کاسته خواهد شد، می گوید: مشکل موجود در این مسیر بخشی از مواد اولیه صنعتی تولید است که فرمول پیچیده تری داشته و در داخلی سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق واردات تامین می شود که نیاز است دولت حمایت ویژه خود را معطوف تولید مواد اولیه ویژه که برای کاهش ارزبری مورد نیاز است، کند.
 
وی در پاسخ به این که تیراژ پایین تولید خودروسازان داخلی سازی را همراه با صرفه اقتصادی می کند یا خیر اظهار می کند: یکی از روش های افزایش تیراژ دو تولیدکننده بزرگ خودرو در ایران، طراحی و تولید سیستم های مشترک است به طوری که دو مدل مختلف از خودرو، دارای سیستم های مشترک ترمز و یا سایر قطعات خودرو باشند چرا که برای مشتری فرقی ندارد که شکل ظاهری این قطعه چگونه بوده، بلکه کاربرد آن برای مصرف کننده حایز اهمیت است.
 
دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که تعریف این سیستم باعث تولید قطعه در تیراژ بالا می شود، می افزاید: وقتی تولید قطعه ای برای چند خودرو به صورت همزمان انجام می شود در نهایت افزایش تیراژ را به همراه خواهد داشت و در این شرایط  تولیدکننده آن قطعه خاص قادر به تولید با تیراژ بالا خواهد بود در این شرایط قیمت تمام شده آن قطعه نیز کاهش می یابد.
 
مرزبان راد با تاکید بر این که این روند نیازمند تعریف یک پلتفرم مشترک است، تصریح می کند: هر قطعه سازی که قطعه ای را برای خودروی خاصی تولید می کند می تواند این قطعه را برای خودروساز دیگر نیز تولید کند بنابراین با افزایش تیراژ، تولید بیشتر نیز به صرفه خواهد بود اما باید برای تحقق این شرایط همکاری مشترک میان خودروسازان شکل بگیرد تا سیستم های خودرو یکسان شود که این امر نیاز به همکاری مشترک و تعریف تیم های طراحی است.
 
وی با بیان این که اجرایی شدن این امر برای خودروهای موجود همراه با تغییراتی خواهد بود، می گوید: برای تحقق این هدف در خودروهای جدید نیازمند تغییراتی هستیم بنابراین اگر در ابتدای کار به این موضوع توجه شده و طراحی انجام شده باشد که کار به راحتی پیش می رود اما اگر در میانه راه تصمیم به تغییر گرفته شود نیاز به صرف هزینه هایی برای تغییرات هستیم که البته هزینه صرف شده در این مسیر در درازمدت به نفع خودروساز و قطعه ساز بوده و در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده می شود.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : والله وضعیت کرمان خودرو بهتر هست یه سر بزنید به مدیران خودروببینید دارن بنام دیون کلاهبرداری میکنن واسه ثبت نامهای قطعی از ۱۱۰ میلیون شروع میشه برو بالا
حسین : خدا لعنتشون کنهمن ی ساینا تحویل اردیبهشت داشتم هنوز فاکتور نشده وای ب حال شاهینا
تارادستی‌سفید : تحویل‌چه‌ماهی‌هستید؟
ایکس 5 آبان : اراک هستم
Mx5 : ثبت نام آذرماه ۱۴۰۳
Mx5 : ثبت نام آذرماه ۱۴۰۳
Mx5 : آقای آذر X5 ثبت نام آذر ماه۱۴۰۳
عارف هریونوی : چه ربطی داره ، چه طرز برخورده ، من اگه ماشین بگیرم جای تورو که تنگ نمیکنه ، یعنی هنوزم ارزش آدمو به پول و خونه و ماشین میدونین؟ در ضمن پول داشتن یا نداشتن من به کسی ربطی نداره هرکسی حق داره آرزو داشته باشه پراید بانون حلال از بنز حروم موندگار تره
آذر X5 : سلام ثبت نام کدوم ماهید؟
باقر نژاد : بیا برو بابا تو اگه پول داشتی طرح تبدیلی نمیرفتی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
یوسف : سلام اقا وحید حواله دنا چنده؟؟ مثلا پیش فروش باشه تحویل تیر مرداد
حاجد : چ برجی تکمیل وجه کردی؟
آریزو 8 مجید : آقا فرهاد شام چرا دیر خوردی
توحید اورمیه : بشین تا خبرت بدم
سعید : یه چیز جالب از دیون کرمان خودرو پیدا کردم که کلاهبرداری مدیران خودرو رو ثابت میکنه مشتری محترم به شماره قرارداد و شماره درخواست با سلام و احترام جهت ارائه چک مابه التفاوت مبلغ خودرو به شرح ذیل و تکمیل فرآیند خرید به نمایندگی ثبت نام مراجعه فرمائید. مابه التفاوت بیمه و شماره گذاری : 27,817,384 ریال افزایش بند ج ماده 69 : 82,589,827 ریال افزایش عوارض گمرکی و حقوق ورودی : 459,592,789 ریال جمع مبلغ قابل دریافت : 570,000,000 ریال با تشکر سازمان فروش شرکت خودروسازان بم
احسان : سلام یعنی امروز هیچکس فاکتور نشده
دنا 6 دنده : سلام دوستان برای کسی این سیاست تغییر رنگ تو کاستومر اومده؟
میرمحمد : نیست مگه اینکه خودت روش ببندی
میرمحمد : هیچی فقط چراغ عقباش فرق دارن
ساینا دوگانه : استاد سایپا و همه شرکتها الان یکساله دیگه تکمیل وجه های بدون سخا رو فاکتور نمیکنن چون خودروهای فاکتور شده ی منتظر پلاک جمع میشد پارکینگ الان دیگه باید سخاتون تایید بشه تا فاکتور و سپس پلاک کنن