موتورهای الکتریکی پلاستیکی؛ راهکاری برای کاهش وزن خودروهای برقی

 

موتورهای الکتریکی پلاستیکی؛ راهکاری برای کاهش وزن خودروهای برقی

 
وزن، آیرودینامیک و قوای محرکه بهینه سه رکن اصلی در ساخت یک وسیله نقلیه کارآمد به خصوص در مدل های احتراق داخلی محسوب می شوند. گرچه خودروهای برقی مجهز به بهینه ترین موتورهایی هستند که تا به حال توسط بشر ساخته شده است اما محققان همچنان به دنبال راهکاری برای کاهش وزن هرچه بیشتر این موتورها اند.
 
در بخش آیرودینامیکی امروزه به جای استفاده از دستگیره های درب معمولی از دستگیره های مخفی شونده در بدنه خودرو استفاده می شود و همین حالا دوربین ها جایگزین آینه کناری شده اند تا از نظر آیرودینامیکی خودرو در بهینه ترین حالت ممکن باشد. اما راهکار جدید دیگری برای کاهش وزن هرچه بیشتر موتورهای الکتریکی استفاده از محفظه (فریم) اصلی پلاستیکی به جای فلزی است. این فریم ها توسط دو شرکت فن آوری آلمانی با نام های اختصاری ICT و KIT معرفی شده اند.
 
 
 
به طور معمول موتورهای الکتریکی از دو بخش محرک به نام روتور و بخش ثابت به نام استاتور تشکیل شده اند. استاتور از سیم پیچ مسی ساخته شده است جریان برق از آن عبور می کند و این همان بخشی است که اکثر تلفات موتورهای الکتریکی اتفاق می افتد. در حدود 10 درصد از توان موتور الکتریکی به دلیل گرما از دست می رود به همین دلیل هم موتورهای الکتریکی بسیار کار آمد هستند و تا 90 درصد انرژی الکتریکی را تبدیل به حرکت می کنند. این در حالی است که در بهترین نمونه موتورهای احتراق داخلی حداکثر 40 درصد انرژی شیمایی موجود در سوخت به کار تبدیل می شود.
 
اما برای تبدیل محفظه موتور الکتریکی از فلز به پلاستیک نیاز به سیستم خنک کاری قوی تری بوده که در حال حاضر فن آوری آن موجود شده است. این محفظه پلاستیکی با فیبر ضد حرارت تقویت شده است. این محفظه های پلاستیکی سبک تر بوده و ساخت آن ها نیز راحت تر از محفظه های آلومینیومی است. همچنین از نظر هندسی شکل ساده تری دارند و نیاز به پس پردازش های طولانی برای ساخت آن ها نیست و در زمان و هزینه نیز صرفه جویی بسیار زیادی می شود.
 
موتورهای الکتریکی
 
طبق تحقیقات صورت گرفته هر کدام از این محفظه ها تنها به 4 دقیقه زمان برای تولید نیاز دارند. در مورد روند خنک کاری موتور نیز 10 درصد تلفات گرمایی تا 80 درصد کاهش می یابد. این موضوع امکان رساندن راندمان موتور الکتریکی تا 98 درصد را ممکن می سازد. حتی محققان معتقد اند که با بهینه سازی جریان خنک کننده ها می توان این میزان را باز هم کاهش داد. اگر این قطعات جدید به خوبی نمونه های فلزی باشند احتمالا شاهد کاهش وزن موثری در دیگر بخش های خودروهای الکتریکی خواهیم و با تولید انبوه باتری های حالت جامد در کنار این دست از فن آوری ها شاهد یک جهش کوانتمی در زمینه خودروهای الکتریکی خواهیم بود.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , موتورهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۰ : تیرم پیام نیومده حالا حالا ها باید منتظر باشی
کتی : من 600 میلیون طلاهامو آذر ماه 1403 برای پرداخت پول شاهین با قیمت 4.640 فروختم مجبورم کردن برای اینکه زودتر تحویل بگیرم تبدیل بزنم gl چون برای رفت و آمد ماشین نداشتم که یک ماهه تحویل بدن الان 4 ماه میگذره از موعد یک ماهه و هنوز تحویل نگرفتم طلا شده 10.900 خدا رو خوش میاد حساب کنید 125 گرم طلا به نرخ امروز چند میشه
1 اردیبهشت : یعنی چی بعد دو ماه تازه ۲۶ تموم شده 27 28 از کجا سر در اورد دیگه
محمد ۳اردیبهشت : منظورم شماره درخواست هست ممنون میشم عزیزان اردیبهشتی شماره درخواست رو بفرستید
اکبر 2 : مدیر عامل سایپا دنیا همینجور نمیمونه وقت شما هم میرسه
محمد ۳اردیبهشت : سلام لطفا اردیبهشتی ها شماره پذیرش رو بفرستید ببینیم چند چند هستیم
شاهین : اگه زودتر میخای تبدیل بزن ولی اگه وسیله زیر پاته تبدیل نزن
مهران : آقا تکمیل وجه 26 اسفند فاکتور شدن- منتها برخی به دلیل واریز وجه در تایم غیراداری بعد از ظهر واریز داشتن که اولویتشون افتاده 27 ام اسفند اونا هستن برخی هم به دلیل خطا و اشکال تراکنش بانکی به 28 اسفند موکول شدن بعد نوبت اردیبهشت هست. اما به دلیل عدم نقدینگی سایپا تامین سانروف میسر نیست و تاریخ مشخصی نداره!
شاهین G : برای تبدیل شاهین G به GL بایستی منتظر دعوتنامه موند یا مراجعه به نمایندگی؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن 31 شهریور : سلام دوست عزیز ، مال من 1 مهر فاکتور و 5 مهر پلاک شد و دیروز بارگیری شد. ولی نمیدونم کی میرسه؟
وحید ازنا لرستان : سلام دوست عزیز..شما کی فاکتورشدید؟من یکم فاکتورشدم هنوزبارگیری نشده..ماشینتون کدوم سایت بوده؟؟
علی : دوستان من برادر تو نمایندگی هست مگه یک دونه ماشین تو3ماه هست پلاک نشده
سورن 31 شهریور : سلام دوستان تحویل 31 شهریور دیروز بارگیری شده ، به نظرتون کی تحویل میدن؟
بهمن مضر : چراغ تحویل خودرو روشن شده ، ولی هنوز تحویل ندادن
hamed : تازه چک کردم برا من تاریخ نزده اصا کلا خالیه🤦♂️
کلهر : دروود بر شرف همه چت بازی اضافه ممنوع ،هیچ ماشینی پلاک نشده ونمبشه،فقط این گره با اعتراض باز میشه ،شنبه 9صبح تهران زامیاد، هر کی نتونست شهر خودتون درب نمایندگی
کلهر : دوستان هر کسی تونست بره تهران ،هر کی هم نتونست تو شهر خودتون رفیقاتون پیدا کنید برید اعتراض درب نمایندگی ،بزارین سرو صدا بشه کل ایران ،شاید به خودشون اومدن ،شنبه 9صبح
جمشید : من قطعا باید تجمع کنیم
کلهر : سبحان برادر ،برو یه خبر بگیر