موتورهای الکتریکی پلاستیکی؛ راهکاری برای کاهش وزن خودروهای برقی

 

موتورهای الکتریکی پلاستیکی؛ راهکاری برای کاهش وزن خودروهای برقی

 
وزن، آیرودینامیک و قوای محرکه بهینه سه رکن اصلی در ساخت یک وسیله نقلیه کارآمد به خصوص در مدل های احتراق داخلی محسوب می شوند. گرچه خودروهای برقی مجهز به بهینه ترین موتورهایی هستند که تا به حال توسط بشر ساخته شده است اما محققان همچنان به دنبال راهکاری برای کاهش وزن هرچه بیشتر این موتورها اند.
 
در بخش آیرودینامیکی امروزه به جای استفاده از دستگیره های درب معمولی از دستگیره های مخفی شونده در بدنه خودرو استفاده می شود و همین حالا دوربین ها جایگزین آینه کناری شده اند تا از نظر آیرودینامیکی خودرو در بهینه ترین حالت ممکن باشد. اما راهکار جدید دیگری برای کاهش وزن هرچه بیشتر موتورهای الکتریکی استفاده از محفظه (فریم) اصلی پلاستیکی به جای فلزی است. این فریم ها توسط دو شرکت فن آوری آلمانی با نام های اختصاری ICT و KIT معرفی شده اند.
 
 
 
به طور معمول موتورهای الکتریکی از دو بخش محرک به نام روتور و بخش ثابت به نام استاتور تشکیل شده اند. استاتور از سیم پیچ مسی ساخته شده است جریان برق از آن عبور می کند و این همان بخشی است که اکثر تلفات موتورهای الکتریکی اتفاق می افتد. در حدود 10 درصد از توان موتور الکتریکی به دلیل گرما از دست می رود به همین دلیل هم موتورهای الکتریکی بسیار کار آمد هستند و تا 90 درصد انرژی الکتریکی را تبدیل به حرکت می کنند. این در حالی است که در بهترین نمونه موتورهای احتراق داخلی حداکثر 40 درصد انرژی شیمایی موجود در سوخت به کار تبدیل می شود.
 
اما برای تبدیل محفظه موتور الکتریکی از فلز به پلاستیک نیاز به سیستم خنک کاری قوی تری بوده که در حال حاضر فن آوری آن موجود شده است. این محفظه پلاستیکی با فیبر ضد حرارت تقویت شده است. این محفظه های پلاستیکی سبک تر بوده و ساخت آن ها نیز راحت تر از محفظه های آلومینیومی است. همچنین از نظر هندسی شکل ساده تری دارند و نیاز به پس پردازش های طولانی برای ساخت آن ها نیست و در زمان و هزینه نیز صرفه جویی بسیار زیادی می شود.
 
موتورهای الکتریکی
 
طبق تحقیقات صورت گرفته هر کدام از این محفظه ها تنها به 4 دقیقه زمان برای تولید نیاز دارند. در مورد روند خنک کاری موتور نیز 10 درصد تلفات گرمایی تا 80 درصد کاهش می یابد. این موضوع امکان رساندن راندمان موتور الکتریکی تا 98 درصد را ممکن می سازد. حتی محققان معتقد اند که با بهینه سازی جریان خنک کننده ها می توان این میزان را باز هم کاهش داد. اگر این قطعات جدید به خوبی نمونه های فلزی باشند احتمالا شاهد کاهش وزن موثری در دیگر بخش های خودروهای الکتریکی خواهیم و با تولید انبوه باتری های حالت جامد در کنار این دست از فن آوری ها شاهد یک جهش کوانتمی در زمینه خودروهای الکتریکی خواهیم بود.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , موتورهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 سفید : فقط راهش شکایت به تعذیرات حکومتی هست باید حتما شکایت کنیم برای ماشینهایی که پلاک شده در سایت تعذیرات باید گزینه "اختفاء و امتناع از عرضه کالا " رو انتخاب کنید شاید تعذیرات مجبورشون کنه ماشینا رو تحویل بدن
محمد : حسینی بیا بخر و سود کن تو که میگی یک میلیارد شده وگرنه.....
j7 تبریز ۴ بهمن : مهر ماه هنوز خودرو تحویل نگرفته 😑😐😑😐 وای به حال ما باید شما گمرک پیدا کنیم
شاهین اتومات : دوستای که میگن شاهین اتو بالای یه میلیارد من امروز تحویل گرفتم 830میدم اگه نخری کیرمو میکنم تو کوس اونی که دوسش داری
..... : هموطن محبوبم لطططططفا به هوش باش پشت همین نخر ها هم مافیا هست،
مهندس تعایق : سلام دوست عزیز معمولا خودرو های سواری (سدان) همون ۵ یا ۴ انگشت هستش، ولی اگه میخوای پایین تر بیاری تا نهایت ۲ انگشت یا ۳ انگشت بالا لاستیک میتونی کمک فابریک رو با کمی تغییرات جزعی استفاده کنی، اما حتما از فنر کوتاه استفاده کن و فنر های خودت رو برش نده چون تجربه ثابت کرده به بنده که فنر برش خورده بعده ها میشکنه
مهدی : این ماشین که گفتم از سر شب ویز ویز میکرد سمند x7هستش لطفاً مشکلش بهم بگین تو دنده یک ماشین کلن کند زیاد میزنه کلن موتورش اکنون زیاد میخوره
مهدی : امشب از سر شب ماشین وقتی کالج می‌گرفتم یک صدا ویز ویز میکرد آلن وقتی دنده یک میزنم ماشین کند کند میزنه تو دنده یک تا چهار اونم زیاد میزنه ولی دنده عقب وقتی میزنم ماشین دنده عقب می‌ره ولی به جلو کند میزنم مشکلش چی هست
فرهاد : شما نگران نباش این بحث در مورد خودروهای داخلی ممکنه صادق باشه که دلیل اونم دلال بازی بیشتر در مورد این خودروهاست ولی برای خودروهای وارداتی و حتی مونتاژی به دلیل کاهش قیمت دلار در حال خاضر بی معنی است پس لطفا به این بنده خداها استرس الکی وارد نکنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آرش : تکسوز رادیال خریدم 566 فروردین از کارخانه . تکسوز را زیاد افزایش نداده
حمید دی : منم 20 اذر تکمیل ولی خبری از فاکتور نیست
رضا : سلام نهایتش ده روز
ساینا دوگانه دی : 21تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده از گلستان
نگین یکپارچه آذر : سلام ببخشید من دارم میرم ماشین رو از کاشان تحویل بگیرم کسی میدونه چه قدر میریزن و کی میدن پولی که بابت حضوری کاشان میریم
تابستان : بنظرتون برا تابستان کی پیامک واریز میاد که ما یه خاکی توی سرمون بریزیم ببینیم می تونیم پولو جور کنیم یا نه گرفتارمون کردند کاش یکسال پیش یه ماشین خریده بودم منتظر نمی موندم پیرمون کردند
اریزو5اف ال : درود به دوستان عزیز فاصله بین تکمیل وجه وشاسی خوردن چندوقت زمان میبره؟
رضا : احتمالا امروز تکمیل وجه 16 دی فاکتور میشه
حسین : استپ دنده 3 تا میدن یه قیمت پایه رایگان یکی تیر 97 و یکی به قیمت روز
دنا آ پشنال زمستان 402 : مبارکتون باشه چرخش برات بچرخه