تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی چگونه است؟

 

تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی چگونه است؟

 
خودروهای برقی در مقایسه با مدل‌های بنزینی، کمتر به تعمیر و نگه‌داری نیاز دارند که آن‌ها را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. بااین‌حال، برخی از سرویس‌های دوره‌ای برای خودرو الکتریکی ضروری است.
 
 
ممکن است خودروهای الکتریکی هنوزهم قیمت خریدشان بیشتری از نمونه‌های بنزینی باشد؛ اما با توجه به شارژ خانگی مقرون‌به‌صرفه، به‌طور کلی کم‌خرج‌تر هستند. همچنین، با توجه به هزینه‌های اندک تعمیر و نگه‌داری در درازمدت، خودرو الکتریکی سرمایه‌ی مالک خود را در حد متعارفی حفظ می‌کند. 
 
دلیل چنین تفاوتی بین خودرو احتراق‌داخلی با خودرو الکتریکی این است که مدل‌های برقی بیش از ۲۴ قطعه‌ی مکانیکی را حذف می‌کنند که معمولا به سرویس‌های دوره‌ای نیاز دارند. مالک خودرو برقی به پرداخت هزینه برای تعویض روغن، فیلتر هوا، شمع و انواع تسمه‌ها و سرویس سیستم خنک‌کاری و جعبه‌دنده نیازی ندارند. کارشناسان معتقدند مالکان خودروهای الکتریکی تقریبا یک‌سوم هزینه‌ی کمتری در مقایسه با مالکان خودروهای بنزینی برای سرویس‌های دوره‌ای منظم صرف می‌کنند.
 
 
با‌این‌حال، نگه‌داری و سرویس خودرو برقی رایگان نیست. تمام خودروسازان اصرار می‌کنند مالکان برای حفظ ضمانت‌نامه‌ی خودرو، حتما مجموعه‌ای از بازبینی‌ها و سرویس‌ها را به‌صورت دوره‌ای انجام دهند. در‌صورتی‌که مالکان طبق برنامه‌ی زمانی توصیه‌شده اقدام نکنند، وقتی خودرو برقی به تعمیر نیاز داشته باشد، نمایندگی مجاز خودروساز می‌تواند ارائه‌ی خدمات را تقبل نکند. 
 
به‌غیر از جابه‌جایی لاستیک‌ها، تعویض فیلتر هوای کابین و تیغه‌های برف‌ پاک‌کن و تنظیم میزان آب شیشه‌شوی، بسیاری از کارهای مربوط به تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی بیشتر در حد بازرسی مکانیکی اجزای مختلف باقی می‌ماند. خودروسازان توصیه می‌کنند صرف‌نظر از کارهای ساده مانند بررسی فشار باد لاستیک‌ها، تنظیم میزان آب شیشه‌شوی و شاید تعویض تیغه‌های برف‌ پاک‌کن، سرویس‌های دوره‌ای خودرو برقی را باید متخصص باتجربه در نمایندگی‌های مجاز انجام شود.
 
به‌عنوان مثالی از برخی کارهای موردنیاز، در اینجا نگاهی به برنامه‌ی تعمیر و نگه‌داری خودرو برقی شورولت بولت ۲۰۱۹ می‌اندازیم.
 
فشار باد لاستیک بررسی و درصورت نیاز تنظیم و میزان ساییدگی بیش‌از‌حد آن بررسی شود. میزان مایع شیشه‌شوی شیشه‌ی جلو بررسی و درصورت لزوم پر شود.
 
لاستیک‌ها باید جابه‌جا و سیستم خنک‌کننده برای باتری، بخاری کابین و مبدل، برق فرعی و ماژول‌های شارژر بررسی شود؛ نشت سیال از بخش‌های مختلف و ترمزها بازرسی شود و اجزای سیستم فرمان و تعلیق و شاسی برای عیوب احتمالی بررسی شود؛ عیوب احتمالی سیستم فرمان و میل‌پولوس‌ها و شفت‌ها بررسی شود؛ کیسه‌های هوا بررسی شود؛ اجزای بدنه ازجمله قفل‌های درها روغن‌کاری و پدال گاز ازنظر عیوبی مانند شلی یا سفتی بررسی شود و درصورت لزوم باید قطعه را تعویض کرد؛ کمک‌فنرها ازنظر ترک و سایر عیوب بررسی شود؛ در صورت استفاده از درزگیر لاستیک، حتما تاریخ انقضای آن بررسی شود.
 
 
شایان ذکر است نیسان دو برنامه‌ی زمانی تعمیر و نگه‌داری جداگانه برای خودرو الکتریکی لیف ارائه می‌دهد. برنامه‌ی زمانی اول برای شرایط فعالیت شدیدتر است که سفرهای مکرر کوتاه کمتر از هشت کیلومتر در دمای طبیعی یا ۱۶ کیلومتر در هوای سرد، توقف و رانندگی در آب‌و‌هوای گرم، رانندگی با سرعت کم برای مسافت‌های طولانی، رانندگی در شرایط گردوغبار یا در جاده‌های ناهموار و گل‌ولای و نمکی یا استفاده از باربند سقفی را شامل می‌شود.
 
برنامه‌ی زمانی دوم نیاز به تعمیر و نگه‌داری کمتری دارد؛ اما فقط به رانندگی بزرگراه در شرایط معمولی اختصاص می‌یابد. در بدترین حالت، بیشتر مالکان نیسان لیف به استفاده از خدمات برنامه‌ی زمانی اول نیاز دارند. 
 
 
شبیه موارد یادشده برای شورولت بولت برقی، این برنامه‌ی زمانی را می‌توان با کارهایی مانند جابه‌جایی لاستیک‌ها هر ۶ ماه یک‌بار یا ۱۲ هزار کیلومتر و تعویض فیتر هوای کابین هر ۱۲ ماه یک‌بار یا ۲۴ هزار کیلومتر انجام داد. علاوه‌بر‌این، روغن ترمز باید هر ۲۴ ماه یا ۵۰ هزار کیلومتر و مایع خنک‌کننده بعد از ۱۵ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود.
 
تعمیر و نگه‌داری کمتر به این معنی نیست که خودرو الکتریکی کاملا آسیب‌ناپذیر باشد. مالکان خودرو برقی درنهایت به تعویض لاستیک‌ها و سرویس ترمزها نیاز دارند و ممکن است لازم باشد برخی اجزای سیستم‌های فرمان و تعلیق، شلنگ‌ها، چراغ جلو، چراغ عقب و... را تعویض کنند. مانند هر نوع وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگر، اگر فرمان خودرو هنگام حرکت به یک سمت تمایل داشته باشد یا سایش نامتقارن لاستیک در آن مشاهده شود، تنظیم فرمان ضروری به‌نظر می‌رسد.
 
باید به بازرسی و نگه‌داری بسته‌ی باتری خودرو الکتریکی توجه کرد که یکی از گران‌قیمت‌ترین قطعات آن محسوب می‌شود. باتری‌های خودرو الکتریکی در طول زمان توانایی‌های خود را برای حفظ شارژ کامل از دست می‌دهند؛ هرچند این اتفاق به‌تدریج رخ می‌دهد. البته، باید توجه کنید که این مشکل بیشتر در خودروهای برقی قدیمی دیده می‌شود که باتری‌هایی با شعاع حرکتی ۱۳۰ کیلومتر دارند و در محصولات جدیدتر با ظرفیت پیمایش ۳۲۰ کیلومتر اختصاص ندارد. تنها تعداد انگشت‌شماری از چنین خودروهای الکتریکی تا‌به‌امروز به جایی رسیده‌اند که به‌دلیل کاهش ظرفیت حفظ شارژ، به تعویض باتری نیاز پیدا کرده‌اند.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودرو الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امین : سلام بر دوستان کسی اطلاع نداره حواله شاهین پلاس موعد اسفند کی میاد؟؟ آخه دوماه پیش دعوتنامه بهمن اومد با موعد ۳۰ روزه ولی از اسفند خبری نیست زنگ زدم سایپا میگه ۲۰ تا ۳۰ درصد بهمن ماهی ها رو فرستادیم هنوز اونها هم تحویل نشدن همشون کسی خبر نداره
حامد : من امروز تماس گرفتم با سایپا، گفت شاهین دنده مشخص نیست کی پیام میاد ، ولی میاد، از امروز تا زمستون، و خودرو چیز دیگه ای هم نیست ، همون شاهین دنده.
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : درجواب این دوست عزیز سامانه یکپارچه درست هست الان توی پروفایلم بودم
بیژن : سلام من 13 مهر هستم تارا v1 پلاس هنوز فاکتور نشدم
علی احمدی : سلام دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک آپشنال تحویل ۳۰ مهر ۱۴۰۳ کی فاکتور میشه ؟
آریو : تورو خدا یکی اینه پیدا کنه من کتکش بزنم دلم خنک بشه
Sh : سلام آقای هادی اون لینک فکر کن مشکل داره مجددأ خدمتتون فرستادم https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus
حسین... : در اینکه بعضی از افراد این صفحه منسوبین به سایپا هستند هیچ شکی نیست.بالاخره این شرکت‌ها هزینه های خاصی رو برای فضای مجازی منظور میکنن وهدفشون اینه که اقدامات شرکتشون رو توجیه کنن ولی اگه منظورتون از جیره خور من بودم بدونین که سخت در اشتباهید اگه وقت داشتی کامنتای قبلیمو بخون ولی خوب یکسری چیزا واقعیت هستن منجمله اینکه ما تا پایان زمستون هیچ حقی برا شکایت از سایپا نداریم . حالا اگه میگین میشه ازش شکایت کرد راهشو به منم نشون بدین(البته مستدل وحقوقی)منم پابه پاتون میام
یاری : اطلاعیه اصلاح اطلاعات برگشتی خودرو ساز 21 / 04 / 1403 به اطلاع کلیه متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودرو داخلی که سفارش ایشان بر اساس اطلاعات ارسالی خودروساز لغو شده است می رساند، اطلاعات ارسالی توسط شرکت خودروساز در حال اصلاح می باشد . لازم به ذکر است پس از اصلاح و ارسال مجدد اطلاعات توسط شرکت خودروساز در اسرع وقت پروفایل متقاضیان در سامانه بروز رسانی خواهد شد. بستن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدرضا : اطلاعات ضعیف و نادرست باعث عذاب آدم هاست،قطعات به وفور هست
محمد : سلام .بله امروز
علی : دنا پلاس 5 دنده 16 م واریزی کسی داریم ؟؟؟؟؟ تا 15 همه فاکتور شدن ؟؟؟
207 : بنده خدا واقعیت رو گفته الان اگه کسی حرفی نزنه کیفیت 207 شما با مزدا یکی میشه،تو دلت خالی نشه بانو 207 خود بنزه
آریزو 5 همدان : در پاسخ به آریزو 5 من تحویلم 3 مهر . ثبت نام 20 اسفند
آریزو 5 همدان : منم ثبت نام 20 اسفندماه و تحویلی 3 مهر
دنا توربو 6 دنده 403 : مال منم 4 دی بود شد 30 دی . پیروز 356دادم 5 مرداد 280
رضا دنا اپشنال پیش فروش 30مهر : دوستان تکمیل وجه 11 شهریور تحویل 30 مهر هنوز فاکتور نشدم
مرتضی دوگانه : سلام آقای ویسی یعنی شما بغیر کارت طلایی مبلغ 52میلیون اضافه تر پرداخت کردید
نادر غالبی : تا 25شهریور ساینا اس فاکتور شد