واگذاری نصفه و نیمه بلوک خودروسازان مانع از خصوصی سازی واقعی می شود/ تحقق رشد سهام خودروسازان با واگذاری حقیقی

 

واگذاری نصفه و نیمه بلوک خودروسازان مانع از خصوصی سازی واقعی می شود/ تحقق رشد سهام خودروسازان با واگذاری حقیقی

 
آن چه پس از خصوصی سازی شرکت ها مدنظر قرار گرفته و در شرایطی خاص به بحرانی اساسی تبدیل می شود، وضعیت سهامداران آن شرکت است چرا که تجربه خصوصی سازی سال های اخیر نشان از روزهای چندان روشنی نداشته و این امر بر سوددهی شرکت ها برای سهامدارانشان نیز تاثیرگذار بوده است. با توجه به این که فصل مجامع فرا رسیده نگاهی به روند سوددهی شرکت های خصوصی از جمله گروه بهمن نشان می دهد که این شرکت با وجود تحریم ها و کاهش شدید تولید در سال گذشته مالی به ازای هر سهم 207 ریال سود محقق کرده است که از این میزان سهامداران به تقسیم سود نقدی 190 ریالی رأی دادند.
 
این امر نشان می دهد که تجربه خصوصی سازی در صنعت خودرو تجربه چندان بدی نبوده و می تواند تبدیل به الگویی در این حوزه شود چرا که نگاهی به رشد سهام این گروه خودروسازی پس از خصوصی سازی نیز موید این مطلب است.
 
در همین حال مهدی حاجی وند، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اثرات مثبت خصوصی سازی در صنعت خودرو و همچنین گروه بهمن اظهار می کند: به طور کلی خصوصی سازی در تعریف سازمان مربوطه به این معنا است که سهم دولتی شرکت به وزارت صنعت واگذار و وکالت آن به سازمان خصوصی سازی داده می شود و این سازمان طی آگهی این سهم را به فردی واگذار و درآمد حاصل از آن را نیز به خزانه واریز می کند در این شرایط از نظر ما خصوصی سازی اتفاق افتاده است.
 
وی با تاکید بر این که تاثیر خصوصی سازی در صنعت خودرو در صنعت خوب اما ناکافی بوده است، می گوید: ایراد خصوصی سازی در ایران خودرو و سایپا این بوده که تاکنون بلوک عمده ای از این شرکت ها به بخش خصوصی واگذار نشده، برای نمونه در ایران خودرو و سایپا بخشی از سهام به سهام عدالت اختصاص یافت که باعث شد دولت همچنان اقدام به تعیین مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آن کند و بخشی از سهام نیز در اختیار دولت نیز باقی ماند چرا که بر اساس قانون، دولت می تواند ۲۰ درصد سهام این شرکت ها را تحت اختیار بگیرد.
 
این کارشناس ارشد اقتصادی می افزاید: از سوی دیگر باقی مانده این سهم نیز به بخش خصوصی واقعی داده نشد بنابراین اگر فرض بر در اختیار گرفتن سهمی از سوی بخش خصوصی باشد، به دلیل آن که این بخش تصمیم گیرنده نهایی نبوده، خصوصی سازی در این بخش چندان تاثیرگذار نبوده است ضمن آن که کارآمد شدن خودروسازان قبل از بحث خصوصی سازی با اصلاح ساختار صنعت خودرو محقق می شود.
 
حاجی وند با تشریح مشکلات عمده صنعت خودرو پس از خصوصی سازی تصریح می کند: اگر ۵ مشکل عمده خودروسازان را تعریف کنیم عمده ترین مشکل، نیروی کار مازاد است این در حالیست که پیش از واگذاری سهام از خودروساز تعهد گرفته می شود که باید نسبت به حفظ نیروی انسانی مازاد خود اقدام کند بنابراین در این شرایط بخش خصوصی چگونه می تواند با خرید یک شرکت با وجود نیروی کاری مازاد، شرکت را سودآور کند؟ اما بدون توجه به این موارد تاکید می شود که خصوصی سازی به گل نشسته است.
 
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر این که اگر خواستار خصوصی سازی موفق درصنعت خودرو هستیم باید نسبت به اصلاح ساختار اقدام کنیم، می گوید: کار اضافه باید به دولت واگذار شود و اگر صنعت خودرو زیان ده باشد می تواند از راهکارهایی که در اصل ۴۴ قانون اساسی پیش بینی شده که بر اساس آن بودجه ای از محل شرکت ها با هدف اصلاح ساختارها تخصیص داده شده، استفاده کند تا حال این صنعت بهبود یابد. در همین حال تاکید می شود، یکی از دلایلی که صنعت خودرو در خصوصی سازی به نقطه ایده ال نرسیده خرد کردن بلوک های این خودروسازان بوده به طوری که اجازه ندادیم بخش خصوصی قوی سهامدار عمده شود.
 
وی ادامه می دهد: تا زمانی که دولت تصمیم گیرنده این صنعت بوده و سایه آن بر سر صنعت خودرو است، هیچ رقابتی ایجاد نمی شود این در حالیست که هدف اصلی خصوصی سازی، ایجاد رقابت میان خودروسازان عمده برای رسیدن به تولید با کیفیت تر، با قیمت رقابتی تر و پایین تر و همچنین رضایت مشتری است.
 
این کارشناس خصوصی سازی با تاکید بر این که نه تنها موفقیت خودروسازها بلکه واگذاری سیستم بانکی و حتی پتروشیمی ها و موفقیت آن ها در گرو وضیعت کلی اقتصادی کشور است، می افزاید: اقتصادی که تامین مواد اولیه و ماشین آلات در آن گران تمام می شود و تحریم ها و مراودات بین المللی در آن جاری نیست و دولت همواره بالای سر آن اقتصاد است حتی با واگذاری به بخش خصوصی نیز شاهد تحقق خصوصی سازی واقعی نخواهد بود. 
 
وی در تشریح مزایای خصوصی سازی در گروه بهمن و اثرات مثبت آن بر سهام این گروه نیز یادآور می شود که گروه بهمن با همه مشکلات خوب عمل کرده و امیدواریم دولت پای خود را از این صنعت بیرون بکشد تا رقابت واقعی ایجاد شود. بدون شک گروه بهمن با دیدگاه ها و اقداماتی که پس از خصوصی سازی در آن رخ داده می تواند یکی از مدعیان صنعت خودرو در کشور باشد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خصوصی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7خرداد : هیچکس نمیاد سود ۷۰۰ تومنی و ول کنه ۲۰۰ تومنی و بخاد همه دنبال منافع خودشون هستن
مینو : سلام برامن هم بیمه ملت زدن شما ماشینتون روتحویل گرفتین بلخره چیشد نکنه پلاک نشدن خودرو ربطی ب بیمه ملت داره
مینو : سلام منم مثه شمااما10اذرفاکتورشدم اماهنوز پلاک نشده رفتم میز کار قراردادرو زدم میگه قرارداهنوز فاکتورنشده اماهم پیامش اومد هم درکاستومرفاکتورشده نمیدونم چرافاکتورشده در روزهای جمعه فاکتورمیکنن اماپلاک رونمیدونم اگه ازدوستان ک تجربه روزجمعه پلاک شدن رودارن لطف کنن اطلاع بدن تشکر
علی مدبر : نفری یه چهار لیتری بنزین سوپرباخودتون ببریدکه وقتی بعداز تجمع ماشین گرفتیدبریزید توباکش که سرعتش بیشتر بشه زودتر برسید خونه هاتون ...خخخخخخخخخ
سیامک : ول کنید این مسخره بازی ها رو یه عده ادم اومدن که جنگ روانی بندازن و جای اینو اون پیام بدن و هی کل کل کنن باهمدیگه و حواس شما رو پرت کنن دوستان خواهشا لطفا بیاید شنبه 15 اذر ساعت 10 بریم درب سایپا و اونجارو تو سرشون خراب کنیم و درشو گل بگیریم تا به حقمون برسیم حداقل هرکه میاد پیام بی ربط میده رو بی خیال فقط می خوان حواس شما ها رو پرت کنن تجمع تجمع تجمع فقط تکلیف مشخص میکنه لعنت به سایپا
شاهین جی : فقط تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع روز شنبه ۱۵ اذر
J7 اردیبهشت دومرحله ای_تحویل آبان : دوستان عزیز اینجا اطلاع رسانی برای زمان دریافت خودرو و اطلاع دادن صدور دعوت نامه یا شاسی یا فاکتور یا پلاک یا تحویل خودرو هست،یا در مواردی مشاوره و راهنمایی برای کارزار و شکایت و گرفتن حق ضایع شده کسی از خودرو ساز،خواهشا هموطن خودتون رو با اخباری راجع با گرون شدن بی منطق ماشین یا اخبار اینچنینی نگران نکنین،ما همگی مصرف کننده هستیم و با سختی پول در میاریم،وقتی یکی خبری ناراحت کننده بر پایه ای بی اساس میده باعث میشه دیگران واقعا ناراحت بشن،چون شاید دیگران هم شبیه من توان پرداخت بیشتر پول رو نداشته باشن و باعث استرس بشه،اجازه بدین دعوت نامه های جدید بیاد و انشاالله که مثل من نشه و گرونی بهش نخوره،ارادتمند تمام دوستات و به امید اینکه همگی زودتر ماشین هامون رو از این آشغال موتور تحویل بگیریم
تارا دستی تیتانیوم تحویل ۳ دی : تحویل دی ماه اگر کسی فاکتور شد لطفا اطلاع رسانی کنین دوستان
X5 sefid : وقتی j7 رو تو سایت دیوار آگهی میکنه 2700 همین میشه دیگه طرف خودش خرید 1989 بعد آگهی میکنه 2799 آخه این پول حلاله؟ کارخونه هم میبینم مردم 2700 پول میدن میگه خب پس منم میکنم3500 همین هایی که ماشینها رو تحویل میگیریم و به هر دلیل گرون می فروشیم میشیم عامل گرانی به سود 100 الی 200 میلیون اکتفا کنید نا سود هم حلال باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بی پول : داداش اینجا جای ساینا سوار هاست ما بی پول ها نمیتونیم به پولدارها در زمینه امور مالی مشورت بدیم برو با بچه های بالا صحبت کن جیگر
اردلان : از قدیم گفتن . کرم از درخته، نمیشه کارش کرد، من نمیدونم چرا ملت بی بخار از گرانی وافزایش قیمت خوششان میاد. از ماست که برماست ، واقعا متاسفم .
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : پذیرش 29 اردیبهشت 206 تومن ،دعوتنامه یکم ابان اومد تا پانزدهم وقت داشت وپانزدهم تکمیل وجه کردیم .263 تومن دیگه واریز کردیم . نمایندگی محمد رضا عضدی ، شما کدوم نمایندگی هستین.
فرسوده آذر : چه تاریخی پول دعوتنامه رو واریز کردی؟
207 فرسوده تحویل آذر ماه : دوست عزیز ممنون انشالله برای شما هم زود فاکتور وبلاک می شود به سلامتی استفاده کنید
ساینا دوگانه طرح عادی : سلام بلاخره دیروز رفتم درب شرکت ماشین تحویل گرفتم واریز اول03/09/25تکمیل وجه04/05/11فاکتور04/09/06پلاک آنلاین 04/09/09ودیرور کاشان تحویل گرفتم انشالله قسمت همه
کوییک اس : دوستان با توجه به افزایش قیمت خوردو در بازار ایا باز دوباره قیمت کارخانه خودرو های سایپا گران میشه.و این که دعوتنامه تکمیل وجه هفته چهارم دی ماه کی میاد؟
کوییک : سلام دوستان از خوزستان شوش دانیال کسی توی گروه هست ؟
نیلا، دوگانه : من 18 دی 403 اولین واریزی، موعد تحویل آخر مرداد، دعوت نامه تکمیل وجه 28 شهریور، هنوز هیچ خبری نیست وفقط زده آماده تخصیص، دوگانه هستم و هیچ آپشنی اضافه نکردم، کسی میدونه کی ممکنه فاکتور بشم
نیلا : من 18 دی اولین واریزی بود، تحویل آخر مرداد بود چندبار تبدیل به تک اومد نزدم 28 شهریور تکمیل وجه کردم، فعلا هم آماده تخصیص هست و هیچ خبری از فاکتور نیست