واگذاری نصفه و نیمه بلوک خودروسازان مانع از خصوصی سازی واقعی می شود/ تحقق رشد سهام خودروسازان با واگذاری حقیقی

 

واگذاری نصفه و نیمه بلوک خودروسازان مانع از خصوصی سازی واقعی می شود/ تحقق رشد سهام خودروسازان با واگذاری حقیقی

 
آن چه پس از خصوصی سازی شرکت ها مدنظر قرار گرفته و در شرایطی خاص به بحرانی اساسی تبدیل می شود، وضعیت سهامداران آن شرکت است چرا که تجربه خصوصی سازی سال های اخیر نشان از روزهای چندان روشنی نداشته و این امر بر سوددهی شرکت ها برای سهامدارانشان نیز تاثیرگذار بوده است. با توجه به این که فصل مجامع فرا رسیده نگاهی به روند سوددهی شرکت های خصوصی از جمله گروه بهمن نشان می دهد که این شرکت با وجود تحریم ها و کاهش شدید تولید در سال گذشته مالی به ازای هر سهم 207 ریال سود محقق کرده است که از این میزان سهامداران به تقسیم سود نقدی 190 ریالی رأی دادند.
 
این امر نشان می دهد که تجربه خصوصی سازی در صنعت خودرو تجربه چندان بدی نبوده و می تواند تبدیل به الگویی در این حوزه شود چرا که نگاهی به رشد سهام این گروه خودروسازی پس از خصوصی سازی نیز موید این مطلب است.
 
در همین حال مهدی حاجی وند، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اثرات مثبت خصوصی سازی در صنعت خودرو و همچنین گروه بهمن اظهار می کند: به طور کلی خصوصی سازی در تعریف سازمان مربوطه به این معنا است که سهم دولتی شرکت به وزارت صنعت واگذار و وکالت آن به سازمان خصوصی سازی داده می شود و این سازمان طی آگهی این سهم را به فردی واگذار و درآمد حاصل از آن را نیز به خزانه واریز می کند در این شرایط از نظر ما خصوصی سازی اتفاق افتاده است.
 
وی با تاکید بر این که تاثیر خصوصی سازی در صنعت خودرو در صنعت خوب اما ناکافی بوده است، می گوید: ایراد خصوصی سازی در ایران خودرو و سایپا این بوده که تاکنون بلوک عمده ای از این شرکت ها به بخش خصوصی واگذار نشده، برای نمونه در ایران خودرو و سایپا بخشی از سهام به سهام عدالت اختصاص یافت که باعث شد دولت همچنان اقدام به تعیین مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آن کند و بخشی از سهام نیز در اختیار دولت نیز باقی ماند چرا که بر اساس قانون، دولت می تواند ۲۰ درصد سهام این شرکت ها را تحت اختیار بگیرد.
 
این کارشناس ارشد اقتصادی می افزاید: از سوی دیگر باقی مانده این سهم نیز به بخش خصوصی واقعی داده نشد بنابراین اگر فرض بر در اختیار گرفتن سهمی از سوی بخش خصوصی باشد، به دلیل آن که این بخش تصمیم گیرنده نهایی نبوده، خصوصی سازی در این بخش چندان تاثیرگذار نبوده است ضمن آن که کارآمد شدن خودروسازان قبل از بحث خصوصی سازی با اصلاح ساختار صنعت خودرو محقق می شود.
 
حاجی وند با تشریح مشکلات عمده صنعت خودرو پس از خصوصی سازی تصریح می کند: اگر ۵ مشکل عمده خودروسازان را تعریف کنیم عمده ترین مشکل، نیروی کار مازاد است این در حالیست که پیش از واگذاری سهام از خودروساز تعهد گرفته می شود که باید نسبت به حفظ نیروی انسانی مازاد خود اقدام کند بنابراین در این شرایط بخش خصوصی چگونه می تواند با خرید یک شرکت با وجود نیروی کاری مازاد، شرکت را سودآور کند؟ اما بدون توجه به این موارد تاکید می شود که خصوصی سازی به گل نشسته است.
 
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر این که اگر خواستار خصوصی سازی موفق درصنعت خودرو هستیم باید نسبت به اصلاح ساختار اقدام کنیم، می گوید: کار اضافه باید به دولت واگذار شود و اگر صنعت خودرو زیان ده باشد می تواند از راهکارهایی که در اصل ۴۴ قانون اساسی پیش بینی شده که بر اساس آن بودجه ای از محل شرکت ها با هدف اصلاح ساختارها تخصیص داده شده، استفاده کند تا حال این صنعت بهبود یابد. در همین حال تاکید می شود، یکی از دلایلی که صنعت خودرو در خصوصی سازی به نقطه ایده ال نرسیده خرد کردن بلوک های این خودروسازان بوده به طوری که اجازه ندادیم بخش خصوصی قوی سهامدار عمده شود.
 
وی ادامه می دهد: تا زمانی که دولت تصمیم گیرنده این صنعت بوده و سایه آن بر سر صنعت خودرو است، هیچ رقابتی ایجاد نمی شود این در حالیست که هدف اصلی خصوصی سازی، ایجاد رقابت میان خودروسازان عمده برای رسیدن به تولید با کیفیت تر، با قیمت رقابتی تر و پایین تر و همچنین رضایت مشتری است.
 
این کارشناس خصوصی سازی با تاکید بر این که نه تنها موفقیت خودروسازها بلکه واگذاری سیستم بانکی و حتی پتروشیمی ها و موفقیت آن ها در گرو وضیعت کلی اقتصادی کشور است، می افزاید: اقتصادی که تامین مواد اولیه و ماشین آلات در آن گران تمام می شود و تحریم ها و مراودات بین المللی در آن جاری نیست و دولت همواره بالای سر آن اقتصاد است حتی با واگذاری به بخش خصوصی نیز شاهد تحقق خصوصی سازی واقعی نخواهد بود. 
 
وی در تشریح مزایای خصوصی سازی در گروه بهمن و اثرات مثبت آن بر سهام این گروه نیز یادآور می شود که گروه بهمن با همه مشکلات خوب عمل کرده و امیدواریم دولت پای خود را از این صنعت بیرون بکشد تا رقابت واقعی ایجاد شود. بدون شک گروه بهمن با دیدگاه ها و اقداماتی که پس از خصوصی سازی در آن رخ داده می تواند یکی از مدعیان صنعت خودرو در کشور باشد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خصوصی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرام . : بنده خدا دفعه اولشه. من با پذیرش 12414233 در انتظار فاکتور اصلا خیلی نگرانی دوتا رقم آخرش رو صفر بزار ندزدن ماشینتو :))
شاهین G تیر ماه تبدیلی GL : سلام دوستان ما اینجا پیگیر هستیم تا یه خبر مثبت از همدیگه بگیریم برای حل مشکلمون - نه اینکه یه نفر با چند اسم متفاوت احتمالا که از خود سایپا بیاد اینجه فقط پیام الکی بده و توهین کنه (گفت سایپا چون اگر مثل ما مشکل تحویل خودرو داشت این پیام های توهین آموز را نمیداد) و همه با هم بحث کنن و فراموش کنیم که برای چی اینجا هستیم -البته باز مشکل اصلی سایپاست که فاکتور نمیکنه و هیچ پیامی در مورد فاکتور و تحویل و ... اینجا ما پیدا نمیکنیم . ولی دوستان وجدانا پیام های متفرقه دیگه نفرستید و بحث نکنید تا یه راه حلی ییدا کنیم برای حل مشکلمون.......سایپا مطمئن مطمئن مطمئن
X5 اسفند : یه چیز دیگم ک یادم رفت نمونه حرفم واسه دیگنیتی بهمن موتور هست که یا قیمت قطعی و تحویل فوری یک هفته ده روز باز بود تو سایتش و کسی نمیخرید آخرش خودشون بستن و فروش خوبی نداشتن نمایندگی های بهمن موتور برین بهتون میگن واسه همین تا این ور سال خودروسازهای داخلی ایران خودرو و سایپا و بهمن و کرمان و مدیران افزایش ندارن البته این با خودروهای وارداتی مثل مزدا و تویوتا و حتی وارداتی ها همین کرمان مثل هیوندای و اینجور برندها فرق داره اونو ممکنه افزایش بخورن قبل سال بخصوص هیبریدی ها
شاهین پلاس : سلام دوست عزیز بعد از اردیبهشت اولین دعوتنامه مربوط میشه به تیر که دعوتنامه اش 15مرداد اومد که 12روز مهلت واریز وجه داشت از اون تاریخ تا الان دیگه دعوتنامه نیومده.
X5 اسفند : سلام من خودم فطعی ثبت نام کردم تحویل اسفند ولی دوستانی که دومرحله ای ثبت نام کردن برن با خیال راحت بخوابن هیچ افزایش قیمتی این ور سال نیست... اینو یکی از دوستان بخش فروش کرمان موتور گفتند به دلیل سیاست های بنزین دولت و حذف سهمیه های سوخت و الزام خودروسازها به ساخت خودروهای با مصرف سوخت کمتر مثل هیبریدی ها (کرمان موتورم داره می سازه)بهشون اجازه افزایش قیمت نمیدن این ور سال..البته خودروهایی که از اول سال تا الان افزایش نخوردن میتونن یکبار افزایش بدن ابن ور سال کرمان موتور این ور سال افزایش داده و دیگ مجاز نیست فقط پیگیری تحویل بموقع خودروها و خسارت های دیرکرد و اینجور چیزا باشین تو این صفحه و نگران صحبت های دلال ها برای افزایش قیمت بازار ماشین هاشون نباشین ابنم بگم خودروهای صفر جدید از آخر ماه بخاطر همین نداشتن کارت سوخت تو بازار آزاد خیلی افت میکنه که برای مصرف کننده مهم نیست ولی برای دلال آزاردهنده است و سودش تو افزایش قیمت کارخونس فقط ...
Samirax5 : https://www.karzar.net/268769 اینو بزن دوستان لطفا با گوشی خانواده هم وارد بشید امضا کنید
J7خرداد : هیچکس نمیاد سود ۷۰۰ تومنی و ول کنه ۲۰۰ تومنی و بخاد همه دنبال منافع خودشون هستن
X5 03/03 . مشهد : با سلام و احترام ؛ گل گفتی رفیق ؛ درود به اون شرفت ...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
30 ابان : فک کنم کرمانشاه باشه
اطلس 24مهر : سلام.دقیقامنم شرایط شمارو دارم 50میلیون سودتاخیر برام زدن ولی پرداخت نکردن...نمی دونم چه راهی جواب میده چیکار کنیم با اینا؟؟؟
اکستند : چرا نیسان های تک سوز اکستند را پلاک نمیکنن فاکتور شده ولی پلاک نمیشه
دوگانه عادی 403 : سلام میشه شماره پذیرشتون رو بفرستید؟
علی پانا فولادی 30 دی : سلام مبارک باشه انشالله به خوشی سوار بشید 😍😍😍
مهندس : سلام صبح آدینه برهمگان خوش وخرم ی خبر خوب اینکه تاریخ بنزین فعلا نامعلوم شد و احتمالا همون کارت سوخت ها سرجاش باش بدلیل مشکلات نرم افزاری و دسترسی بحساب بانکی مردم . وخبر بد اینکه روند فاکتورگیری و تحویل خودرو بشدت کند شده و بدا بحال کسایی که تازه ثبت نام کردن امیدوارم از این مشکلات خودساخته دولت زودتر رها بشیم
خطاب ب مهدی از نیشابور : بنظر من تو برو یه فکری بکن ببین چجوری میتونی کار کنی که خدمتی بخلق الله باشه یا حداقل ناله پشتت نباشه این راه به هیچستان است و هیچ شاید چهار صباحی 2ریالی دستت باشه ولی عاقبتی نداره عاقبتم چشم برهم زدنی میاد
خطاب ب مهدی از نیشابور : عزیز میدونی با این غلط که داری میکنی داری خیانت ب چندهزار نفر میکنی؟ چندنا مثه تو هسن چندرغاز یا ارث رسیده یا گاو وگوسفند فروختن و ب اصطلاح بورسی شدن گوشکن بچه این نونی که میبری میخوری از نون کش دار بدتره با اینکار حق بقیه راضایع میکنی و گردن چارتا شرکت گردن کلفت را کلفت تر میکنی برو با سرمایه کاری بکن که به عده ایی خدمت کنی و به چند نفر نون حلال برسونی برو عزیز برو و یکم فکرکن ببین چیکار داری میکنی باخودت . راهی که میری به هیچستان است و قول میدم همش بعد بره جاهای ناخوشایند و دردناک التماس تفکر و انسانیت
رامین : منم از 20 آبان پلاک شدم هنوز تحویل نشدم . تهران هستم .