خودروسازها پیش از واگذاری تجدید ارزیابی شوند

 

خودروسازها پیش از واگذاری تجدید ارزیابی شوند

 
واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور که با موافقت شورای هماهنگی سران اقتصادی سه قوه با جدیت از سوی مقامات صنعتی پیگیری می‌شود، این روزها با چالش اهلیت خریدار روبه‌رو است.
 
در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که تنها قطعه‌سازان آمادگی خرید این سهام را دارند؛ این در شرایطی است که اختلافات پیدا و پنهانی نیز بین قطعه‌سازان برای تصاحب سهام دولتی خودروسازان شکل گرفته است. در همین راستا از هفته گذشته برخی از قطعه‌سازان در قالب تشکل‌های صنفی یا بخش خصوصی با برگزاری نشست‌های خبری به اظهارنظر در مورد اهلیت خریدار سهام خودروسازان پرداخته‌اند. دیروز نیز انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با برگزاری نشستی به بررسی دیدگاه‌های این انجمن در مورد خصوصی‌سازی دو شرکت تولید‌کننده خودرو پرداخت. در این زمینه مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ابتدای اظهارات خود با تاکید بر اینکه ارزش واقعی ایران خودرو بین ۵ تا ۶ برابر ارزش‌گذاری در بورس است تاکید کرد سهام خودروسازان باید به ارزش واقعی و روز خود واگذار شوند، به همین دلیل پیش از هر چیز باید دارایی شرکت‌های خودروساز تجدید ارزیابی شود.» وی که به‌نظر می‌رسد موافق خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز در شرایط کنونی نیست اظهار کرد که بررسی سابقه خصوصی‌سازی در کشور درخشان نیست و در عمل شرکت‌های خصوصی شده، دچار بحران مالی یا بحران کارگری شدند. بیگلو همچنین قطعه‌سازان را بهترین خریداران سهام خودروسازان خواند و تاکید کرد که سهام خودروسازان باید به ارزش واقعی واگذار شود. دبیر انجمن قطعه‌سازان در بخش دیگری از اظهارات خود میزان مطالبات قطعه‌سازان از دو خودروساز را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: از این مبلغ رقمی بالغ‌بر ۷ هزار میلیارد تومان سررسید شده که این رقم معادل همان رقمی است که قرار شد بانک مرکزی به قطعه‌سازان پرداخت کند تا از این وضعیت خلاص شویم.
 
این عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به موضوع ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو نیز گفت: اگر قرار است شورای رقابت به قیمت‌گذاری بازگردد باید این بازگشت با فرمول جدید باشد؛ چرا که این شورا از سال ۹۰ با ورود به قیمت‌گذاری خودرو و انتخاب فرمول اشتباه، قیمت‌ها را سرکوب کرد که منجر به زیان انباشته زیادی برای خودروسازان شد. بیگلو همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتی مبنی‌بر ارزان شدن ارز و ارزان نشدن قطعات و خودرو افزود: قطعه‌سازان مجاز به استفاده از ارز دولتی نیستند و ارز مورد نیاز آنها از طریق ارز نیمایی تامین می‌شود که در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه نیز افزایش یافته است؛ بنابراین نه‌تنها ارز برای قطعه‌سازان ارزان نشده بلکه گران نیز شده است. بیگلو همچنین با اشاره به نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید ملی اظهار کرد: نمایشگاه ساخت داخل نمایشی از وفاق ملی بود، اما در عین حال از شرکت‌هایی که بیشترین مصرف ارزی را دارند و در این نمایشگاه شرکت نکردند نیز دلخور هستیم زیرا نفاق بین قطعه‌سازان در خصوص سهم بازار و خودکفایی پیش آمده که به نفع هیچ‌کس نیست. در ادامه این نشست فرهاد به‌نیا سخنگوی انجمن نیز به تسهیلات زمین مانده از سوی بانک مرکزی اشاره و تاکید کرد که با توجه به اینکه اعتبار مصوبه پرداخت این تسهیلات در خردادماه به اتمام رسیده، قرار بود مصوبه پرداخت تسهیلات ارزی به قطعه‌سازان تمدید شود که تاکنون خبری در این باره اعلام نشده است؛ حتی آخرین صحبت بانک مرکزی این بوده است که خودروسازان نیاز مالی خود برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را از جای دیگری تامین کنند.
 
 
 

source

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Rj7 : بسلامتی ، چندروز زمان برد کارت ماشین بیاد؟
مهدی : دوستان عزیز 207 پانوراما رینگ فول، پلاک شده تحویل چند روز آینده کرمانشاه مغاوضه با تار دنده صفر، شهر کرمانشاه
سهند دی : سلام، من ۲۰ فروردین تکمیل وجه کردم، ۱۴ اردیبهشت تحویل گرفتم، دیروز هم بابت سود مشارکت در سایت بازرسی قوه قضاییه شکایتم رو علیه سایپا ثبت کردم.
ناشناس : ببخشید مگه ماشین وارداتیه که گمرک اجازه نمیده کرمان موتور خیلی دروغگوئه
تارا اسفند ماه1403 سرامیک : سلام تارا امروز کسی فاکتور شده
تارا اسفند ماه1403 سرامیک : سلام تارا امروز کسی فاکتور شده
J4مشکی گیلان : سلام و درود به مسعود j4 عزیز ممنون از راهنماییتون 🙏🙏🙏⚘️
ارسلان x5 آبان مشکی : هر یه میلیارد با 36 درصد سالانه 30 میلیون میشه
ارسلان x5 آبان مشکی : منم کارتم دستمه بدون ماشین کاش بوغ و سوئیچشم میفرستادن خخخخ
بهمنش : کسی تحویلی ۱۴۰۴ هست که افزایش قیمت بهش خورده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سقف فلز : 207 سقف فلز فروش فوری مشکی تحویل 17 اردیبهشت فاکتور نشده.زده دهه دوم اردیبهشت در حال فاکتور شدن هست
نازنین : آقا محمد امروز فاکتور شدن یانه
ساینا دوگانه : سلام ازدوستان خردادماهی کسی هست بدونیم دعوتنامه دوگانه اومده براش یانه؟؟؟
ای بابا : مسخره بازیا چیه ده بهمن پو ریختم هنوز حتی فاکتور نشده اان داره 4 ماه میشه این چه فروش فوری هست؟ هیچکیم خبر نداره نه پاسخگویی نه چیزی
آف ایکس : من در سامانه 136ثبت شکایت کردم علت تاخیر را کمبود نیروی انسانی وموانع اعلام کردن. از دیون حرفی نزدن و به راحتی بازرسی را دور می‌زنند.
ساینا دوگانه : سلام داداش منم تحویل تیرم به نظرم باید خرداد ماه دعوتنامه بیاد
اطلس azar : سلام دوستان اینا تا بقیه سهام سایپا رو نفروشن قطره چکانی فاکتور میکنن.امروز تماس گرفتم اپراتور میگه خبری نیست هیچ بازه زمانی هم مشخص نمی‌کنیم. دوستان شکایت فایده نداره نه 136 نه 124 نه ... فقط میگن هر که حضوری رفته اعتراض کردا احتمال داره زودتر فاکتور کنن
مش قربون : سلام دوستان ساینا دوگانه طرح فرسوده کسی هست؟؟!
کوییک : سلام دوستان درمورد سود تاخییر کسی اطلاع داره ک بعد از چند وقت پرداختش مکنن؟
نازنین : لعنت بر شرف نداشته سایپا