قیمت خودرو به سایت‌های خریدوفروش ایران بازگشت

 

قیمت خودرو به سایت‌های خریدوفروش ایران بازگشت

 
پس از چند ماه حذف قیمت خودرو و مسکن در وب‌سایت‌های فروش آنلاین، به‌تازگی دیوار و شیپور و باما باردیگر امکان درج قیمت انواع خودروها را برای کاربران فراهم کرده‌اند.
 
چند ماه قبل، زمانی‌ که تب قیمت در بازار مسکن و خودرو به‌شدت افزایش یافت، تنها نسخه‌ی مسئولان برای سامان‌دهی بازار، صدور دستور حذف قیمت آگهی‌ها از وب‌سایت‌های فروش مسکن و خودرو بود. به‌گفته‌ی جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، قرار بود قیمت‌ها فقط دو هفته از سایت‌های آگهی حذف شود؛ اما این رویه سه ماه ادامه پیدا کرد تا اینکه چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (دوم مرداد) تصمیم گرفته شد باردیگر قیمت در آگهی‌های مسکن درج شود. آگهی‌های خودرو هم با تأخیر چندروزه این کار را انجام دادند. در این باره، جاویدنیا در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت:
 
هدف دادستانی این بود که حذف قیمت از آگهی‌ها راهکار موقت باشد تا اینکه در این بازه‌ی زمانی، مرجعی برای تعیین قیمت‌ها مشخص شود. در‌صورتی‌که پلتفرم‌ها قیمت سقف و کف داشته باشند، این قابلیت را دارند که تنظیم‌کننده‌‌ی بازار شوند. با‌این‌حال، عملا سازمان یا نهادی حاضر نیست در‌زمینه‌ی ارائه‌ی قیمت به پلتفرم‌های آگهی با آن‌ها همکاری کند.
 
 
همان‌طورکه سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور اشاره می‌کند، پس از حذف قیمت‌ از آگهی‌های سایت‌های «دیوار» و «شیپور» و «باما»، دستگاه‌های مختلف ازجمله سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، اتحادیه‌ی مسکن، خودرو و کسب‌وکارهای اینترنتی و مرکز ملی فضای مجازی هم در مقوله‌ی تعیین دامنه‌ی قیمت ورود پیدا کردند. در‌این‌میان، یکی از سایت‌ها با انتشار بیانیه‎ای درباره‌ی همکاری با اتحادیه‌‌ی صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو و دست‎اندرکاران برای تعیین محدوده‌ی قیمت برای املاک و خودرو اعلام همکاری کرد. همچنین، برای کنترل قیمت اعلام کرد از درج مکرر آگهی رایگان جلوگیری می‎کند تا با این اقدام، امکان ایجاد هرگونه فضای تبانی در این پلتفرم از بین برود. بااین‌حال به‌گفته‌ی جاویدنیا، هیچ نهادی مسئولیت تعیین قیمت را نپذیرفت و درنهایت، خودِ پلتفرم‌ها طرحی برای بازگشت قیمت‌ها و کنترل التهاب‌ها ارائه دادند.
 
 
تعلل نهادهای تعیین‌شده برای همکاری با استارتاپ‌هایی مانند دیوار و باما و شیپور برای تعیین قیمت، تنها به‌نفع آن دسته از دلالان سودجو و کسب‌وکارهای سنتی است که بنای فعالیت خود را روی بازار غیرشفاف گذاشته‌اند. به‌هر‌حال، منزوی‌کردن استارتاپ‌ها نه‌تنها باعث بازگشت فضای پرتردید و نامطمئن گذشته به بازار مسکن و خودرو شده بود؛ بلکه در‌این‌میان، افرادی را دلسرد می‎کرد که توانسته بودند به‌واسطه‌ی پلتفرم به قیمت‌های واقعی دست یابند و با اطمینان خرید کنند. دراین‌بین، نسخه‌ی حذف قیمت خودرو و مسکن از آگهی‌های آنلاین چاره‌ساز نبود و باعث کاهش تب افزایش قیمت مسکن نشد. البته، این التهاب در بازار خودرو هم دست‌کمی از مسکن نداشت؛ چراکه فقدان سیستم قیمت‌گذاری شفاف و کارا و جای خالی بانک اطلاعاتی در این بازار باعث شده بود سوداگران و اخلالگران رویه‌ی قبلی خود را در بازاری نامعلوم پی بگیرند. بدین‌ترتیب، سودجویان بازار خودرو با سوء‌استفاده از فقدان سیستمی روشن در تعیین قیمت، به افزایش قیمت خودرو دامن زدند.
 
بازار خودرو پس از حذف قیمت
بازار خودرو نیز مانند بازار مسکن در روزهای ابتدایی حذف قیمت از آگهی‌ها پرالتهاب بود و تا اواسط خرداد، قیمت خودروها افزایش یافت، تا اینکه از نیمه‌ی دوم خرداد این روند برعکس شد. بازار خودرو این روزها آرام شده و نمودار قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته است. به‌گفته‌ی معاون گمرک ایران، به‌تازگی مهلت ترخیص خودرو‌های دپوشده در گمرک به‌پایان رسیده و بیش از ۶ هزار و ۶۵۳ دستگاه خودرو ترخیص شده است. اگرچه این تعداد در مقایسه با تقاضای بازار درخورتوجه نیست، با توجه به جوّ روانی‌ای که ایجاد می‎کند، بی‌تردید در کاهش قیمت خودرو بی‎تأثیر نیست.
 
اطلاعات ارائه‌شده خودروسازان به بورس نیز از رشد تولید خودرو در کشور حکایت می‌کند. درکنار این اخبار، راهکارهایی همچون پیش‌فروش و فروش فوری نیز برای عرضه‌ی بیشتر به بازار در دستورکار سیاست‌گذاران خودرویی کشور قرار گرفت. به‌هرحال، ترکیب این اخبار و جوّ روانی سبب شده است از یک سو، خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها از حضور در بازار خودداری کنند و از سوی دیگر، واسطه‌ها و دلالان خودروهای دپویی خود را از ترس کاهش بیشتر قیمت به بازار بیاورند و همین مسئله سبب کاهش قیمت خودرو در بازار شود.
 
 
اکنون باید تصمیم اخیر را اقدامی مناسب به‌منظور بازگشت شفافیت به بازار خاکستری خریدوفروش خودرو در شرایط اقتصادی این روزهای کشور توصیف کرد؛ چراکه در چند ماه گذشته، قیمت بسیاری از املاک یا خودروهای دست‌دوم عملا مشخص نبود و همین امر ضمن تشدید رکود، فضای غبارآلودی برای بهره‌برداری حداکثری واسطه‌ها ایجاد کرد که به نارضایتی خریداران و فروشندگان انجامید. حالا با بازگشت قیمت‌ خودرو به وب‌سایت‌های خریدوفروش آنلاین، امید است شرایط بازار به‌سمت شفافیت پیش رود و بساط واسطه‌گران از دو بازار مهم املاک و خودرو برچیده شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
طاهر : مبارک باشه واقعا بعد یکسال و نیم لطفا به سلامتی تحویل گرفتید اینجا اعلام کنید در مورد شرایط و سود تاخیر چقدر تعلق گرفته،احتیاج به شکایت هست یا خودشون مثل آدم تاخیر رو اعمال میکنن تشکر...
جواد ۱۶ تیر دوشنبه تا جواب نگیریم ...... : فقط خدا لعنت کنه شرکت سایپا رو۷ماه شود خیلی حرفی هسته
صابر : این خانعلی کیه همش پیام چرتو پرت می ذاره؟ من ساکن زابل هستم خانواده اچنگان رو میشناسم، اینجوری توشون نیست آخه
X5 : ثبت نام نقدی بوده؟چقدر تاخیر در تحویل داره نقدی؟من‌۲ اسفند ثبت نام کردم
شاهین جی : سلام قرار بود زمستان ۱۴۰۳به ما ماشین بدن،واریزی اول پیامش اومد بعد دو سال چشم انتظاری همش افزایش قیمت،هنوز واریزی دوم پیامش نیومده،موقع ثبت نام قیمت شاهین جی۴۱۲میلیون بود ولی الان ۶۷۱میلیون،واقعا این شرکت سایپا چطور برنامه ریزی می کنه وقتی ماشین نداره چرا ثبت نام خودرو انجام میده
شاهین حی : سلام قرار بود زمستان ۱۴۰۳به ما ماشین بدن،واریزی اول پیامش اومد بعد دو سال چشم انتظاری همش افزایش قیمت،هنوز واریزی دوم پیامش نیومده،موقع ثبت نام قیمت شاهین جی۴۱۲میلیون بود ولی الان ۶۷۱میلیون،واقعا این شرکت سایپا چطور برنامه ریزی می کنه وقتی ماشین نداره چرا ثبت نام خودرو انجام میده
امیرx5 : من خودم ثبت نام اردیبهشت پارسالم از شهریور دارم همه جور پیام میزارم که ازین اشغال کسی ثبت نام نکنه الانم ماشالاه همه تو یه ساعت ثبت نام کردن بعد دیدن این همه نظر منفی حقتون شرکت پولتون بخوره مخصوصا کسایی که دلصون خوش کردن به سود مشارکت یعنی شرکت اندازه شما نمیفهمه که قراره ۱۸۰میلیون بزاره روی قیمتش بعد ۳۰تومن به شما تخفیف بده بدو بدو رفتین ثبت نام کردین
امیرx5 : من خودم ثبت نام اردیبهشت پارسالم از شهریور دارم همه جور پیام میزارم که ازین اشغال کسی ثبت نام نکنه الانم ماشالاه همه تو یه ساعت ثبت نام کردن بعد دیدن این همه نظر منفی حقتون شرکت پولتون بخوره مخصوصا کسایی که دلصون خوش کردن به سود مشارکت یعنی شرکت اندازه شما نمیفهمه که قراره ۱۸۰میلیون بزاره روی قیمتش بعد ۳۰تومن به شما تخفیف بده بدو بدو رفتین ثبت نام کردین
Shahin G : ها والا ماهم دوریم ان شاالله میایم فک کن دارین میرید مسافرت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حکیم الحکما : حق گرفتنی است نه اینکه حواله بدید به دیگران برن جلوی شرکت چون راه شمادوره چه ربطی داره کسی که حقشومی خوادبگیره بسم الله چرا دیگرانو جلو میندازیدصرفا راهم دوره ونمیدونم بیام ....
علی محمدی : دوستان برا منم دعوتنامه شهریور ماه اومده سوالی که داشتم تا24مهلت داره اگ زودتر تکمیل وجه کنم تأثیر داره تو فاکتور یا فرقی نمیکنه تو تحویل خودرو ؟ممنون میشم اطلاع دارین اگ جواب بدین
آرتان : نت دوباره ملی شد خدا بخیرکنه
دنا پلاس : سلام دنا 6 دنده رینگ فولادی طرح فرسوده کسی هست با نرخ جدید فاکتور بشه.من مرحله اول323 واریز کردم،سپاس
اطلس جی اسفند1403 : من تحویل اسفند بودم الان منتظرم پیشنهاد کوییک بفرستن حوصله ندارم منتظر اطلس باشم این اطلس منتظر باشم به سال بعد میخوره تا تحویل بگیریم
اطلس بهمن : سلام.هر کی بهمن تکمیل وجه کرده چقد واریز کرده؟
31 خردا : شماره قراردارو رنگ ماشین دوگانه یاتگ گانه هم بگو چون منم مث شما اردبیبهث تصویه کردم
حمید : من مشکی تاریخ تکمیل وجه 22 مهر تاریخ سخا چند روز بعدش بود دقیقا روزش رو یادم نیست هنوز فاکتور نشدم
محمد جواد : سلام. متشکرم
دنا بورسی 31تیر : سلام مال ما فاکتور نشد مطمعنی برا شما فاکتور شد