شرکت هیوندای از سانتافه جدیدش در نمایشگاه نیویورک پرده برداری کرد. سانتافه 2013، بزرگ ترین تغییر این مدل از سال 2007 و دومین طراحی مجدد آن از سال 2001 بود. چیزی که تعجب همه را برانگیخت، بزرگ تر شدن سانتافه با فاصله محور کشیده تر، سه ردیف صندلی، و موتور V6 آن بود. مدل پنج سرنشین جدید با نام سانتافه اسپرت وارد بازار خواهد شد و مدل بزرگ تر فعلاً با نام سانتافه LWB شناخته خواهد شد. در حال حاضر شرکت آسان موتور وارد کننده محصولات هیوندای در بازار ایران است.
سانتافه اسپرت
در این مدل پنج سرنشین، تنها فاصله بین دو محور عقب و جلو بدون تغییر مانده و تقریباً تمامی قسمت های دیگر ماشین از جمله بدنه آن طراحی جدیدی داشته است. در این بدنه از سنت طراحی مستطیلی و بلوکی شکل شاسی بلندها که زمانی محبوبیت خاص خود را داشتند، خبری نیست. طراحی خارجی سانتافه اسپرت بسیار زیباتر شده و به خوبی و دقت تمام به مرحله تولید رسیده است. شرکت هیوندای مدعی است که سانتافه دیفرانسیل جلو در مدل پایه، 121 کیلوگرم از مدل فعلی سبک تر است. این میزان تغییر وزن، در دوره ای که وزن خالص شاسی بلند ها بیش تر و بیش تر می شود قابل ستایش است. شایان ذکر است که این مدل از رقبایی چون فورد اج و شورلت ایکوینوکس بسیار سبک تر است.
سانتافه اسپرت مدل پایه دارای موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری با سیستم سوخت رسانی انژکتور است که قدرتی برابر با 190 اسب بخار دارد. مدل چهار سیلندر توربوی 2.0 لیتری با توان 264 اسب بخار هم برای انتخاب خریداران وجود دارد. این دو موتور جایگزین موتور مدل قبلی سانتافه هستند؛ موتور پایه چهار سیلندر 2.4 لیتری با قدرت 175 اسب بخار و موتور سفارشی شش سیلندر 3.5 لیتری با قدرت 276 اسب بخار. هر دو موتور جدید با گیربکس شش سرعته اتوماتیک به بازار عرضه می شوند که انتظار می رود اعداد و ارقام مصرف سوخت خودرو در بزرگراه را کاهش دهند. این اعداد، نشان دهنده مصرف 8 لیتر در هر یکصد کیلومتر برای موتور 2.4 لیتری و مصرف 9 لیتر برای موتور توربوی 2.0 لیتری است. شرکت هیوندای علاوه بر قابلیت انتخاب بین این دو موتور، قابلیت انتخاب مدل چهار چرخ محرک را هم برای خریداران فراهم کرده است.
درون اتاق سانتافه
درون اتاق سانتافه می توان داشبوردی با طرح جدید، مواد به کار رفته با کیفیت بالاتر، جلو داشبورد الکترونیکی، سیستم صوتی پاندورا، رادیوی HD و سیستم استاندارد بلولینک (BlueLink: سیستم ارتباطی و اطلاعاتی شرکت هیوندای) را مشاهده کرد. از امکانات قابل توجه دیگر باید به هفت کیسه هوا اشاره کرد که یکی از آن ها از زانوی راننده محافظت می کند و دو کیسه جانبی در زمان واژگونی خودرو باز می شوند. امکانات دیگری از جمله امکان انتخاب سفتی فرمان خودرو، سانروف بزرگ سفارشی و صندلی های دارای گرم کن ردیف عقب هم وجود دارد. به گفته شرکت خودروسازی هیوندای، در این مدل برای سرنشینان عقب فضای بیش تری درنظر گرفته شده و در پشت صندلی های عقب هم فضای باری برابر با 1 متر مربع فراهم آمده است.
سانتافه بزرگ
سه ردیفه کردن صندلی ها در سانتافه، فاصله بین دو محور عقب و جلو را تقریباً به 280 سانتی متر رسانده و طول کلی ماشین را 490 سانتی متر افزایش داده است. این تغییر اندازه، دست تیم طراح را برای افزایش دادن فضای پای سرنشینان ردیف عقب باز گذاشته و آن ها توانسته اند این فضا را 5 سانتی متر افزایش دهند و ردیف سومی هم در سانتافه تعبیه کنند. فضای ردیف عقب تنها 80 سانتی متر است و به نظر فقط برای بچه ها مناسب است. البته قضاوت نهایی با خودتان، آن هم زمانی که سعی دارید به زور در ردیف سوم بنشینید! سانتافه بزرگ تقریباً همان امکانات سانتافه اسپرت را در خود جای داده و امکانات دیگری مثل سیستم هشدار نقاط کور هم در آن وجود دارد که فقط در مدل LWB به عنوان بخشی از بسته تکنولوژی به فروش می رسد.
همانند سانتافه اسپرت، این سانتافه بزرگ تر هم در دو مدل دیفرنسیل جلو و چهار چرخ محرک با جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به بازار ارائه می شود. اما برخلاف سانتافه اسپرت، این مدل دارای موتور شش سیلندر 3.3 لیتری با سوخت رسانی انژکتور است، همان موتوری که آزرا سدان جدید را به حرکت در می آورد و قدرتی برابر 290 اسب بخار دارد. سانتافه اسپرت در تابستان سال 2012 به عنوان مدل 2013 برای فروش به بازار جهانی عرضه شد و احتمالاً سانتافه LWB را در اوایل 2013 در نمایشگاه ها و جاده ها خواهیم دید. مدل اسپرت نسبت به مدل قبلی افزایش قیمت کمی داشته است. قیمت مدل سانتافه LWB سه ردیفه نیز هنوز مشخص نیست. مدل قبلی سانتافه با اقبال جهانی روبرو شد و در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرد. حالا باید دید این تغییرات نظر دوستداران سانتافه را جلب می کند یا خیر! البته در مقاله ای جداگانه، مقایسه سانتافه جدید با قدیم به طور کامل آورده شده است که از شما دعوت می کنیم حتماً سری به آن بزنید.