فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 

فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 
چرخی در بازار قطعات و پرس و جو از قطعات مصرفی و بدنه خودرو گویای اعداد و ارقامی خارج از تصور است. فعالان بازار نبود قطعه به دلیل تحریم ها و قطع همکاری شرکای خارجی را دلیل اصلی این روند می دانند و حتی به خریدار نیز تاکید می کنند که در صورت عدم تمایل به خرید، این قطعه را از دست خواهد داد چرا که حتی در نمایندگی نیز این قطعه وجود ندارد. 
 
گزارش ها حاکی از آن است که برای خرید بدنه تندر 90 باید مبلغی در حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنید که این روند این پرسش را مطرح می کند که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که وظیفه رتبه بندی این نمایندگی ها را بر عهده دارد بر شاخص تامین قطعه تا چه اندازه تمرکز می کند؟ چگونه این امکان وجود دارد که یک قطعه در نمایندگی موجود است اما در بازار آزاد به قیمتی گزاف به فروش می رسد؟ 
 
سعید تاجیک، معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد بر میزان عرضه قطعات در شبکه تامین نظارت داشته و یکی از شاخص های امتیازدهی به نمایندگی ها نیز شاخص تامین به شمار می رود.
 
وی با تاکید بر این که مقوله کیفیت قطعات با تامین آن دو مقوله جدا از هم است، می افزاید: این امکان وجود دارد که نمایندگی ها از تامین قطعه جلوگیری کنند اما نسبت به حفظ کیفیت آن بدون شک اقدام خواهند کرد چرا که در نهایت با اعتراض های موجود به زیان نمایندگی تمام خواهد شد بر این اساس کیفیت قطعات همواره تحت کنترل شرکت ها و نمایندگی ها قرار دارد تا مانع از بی کیفیتی شوند.
 
تاجیک با اشاره به امکان متغیر بودن میزان تامین قطعه در نمایندگی ها ادامه می دهد: با این حال تلاش برای حفظ کیفیت اولیه همواره در سرفصل های فعالیت نمایندگی ها قرار دارد و در تلاش برای دریافت قطعات از واردکننده و یا تولیدکننده اصلی هستند.
 
قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با یادآوری این که میزان تامین و همچنین کیفیت دو شاخص مورد بررسی در عملکرد نمایندگی ها است، تصریح می کند: بررسی ها نشان می دهد شاخص تامین، با افت 11 درصدی نسبت به سال 96 روبرو بوده که به نظر می رسد با موانع موجود در مسیر تامین قطعات و همچنین تحریم های اعمال شده این میزان در سال جاری با افت بیشتری روبرو باشد.
 
وی در پاسخ به این که آیا درصد مشخصی از ضرورت عرضه قطعه به شبکه تامین تعریف شده یا خیر می گوید: ضریب تامین در دنیا حدود 98 درصد تعریف شده که این رقم در ایران در حدود 73 درصد بوده که با میانگین جهانی حدود 25 درصد فاصله دارد این در حالیست که در  شاخص رضایت نیز 70 درصد هستیم که با استانداردها فاصله داریم.
 
تاجیک می افزاید: هم اکنون عدد مشخصی در این زمینه وجود ندارد و بر اساس قانون باید صددرصد قطعات وارد زنجیره تامین شود چرا که نمایندگی حق کار تجاری ندارد و باید سیستم خود را پاسخگو باشد قطعه ساز باید کار تجاری کند و در عین حال شرکت نمایندگی نیز نباید وارد حوزه تجارت شود بلکه باید نسبت به تامین نیاز قطعات اقدام کند تا منجر به شکایت بیشتر نشود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا 5 شهریور (فوری) : قانونا چون شرکت محکوم شده باید پس بدن . باید ببینیم هفته بعد چه اطلاعیه جدیدی میدن و تکلیف قیمت قروش این دوماه رو مشخص کنند . انشاله هر چی حیر هست پیش بیاد . البته دوستانی که از شنبه فاکتور میشن می تونن بگن با چه مبلفی فاکتور شدن.
ایکس۵ : خیلی ممنون بیژن دادا🙏🏽 لازم نیست زنگ بزنم راهور پیگیری کنم؟ دهنمون سرویس شد بخدا، نه ماشین هست نه مدارک
نسترن : سلام من 8اردیبهشت تکمیل وجه کردم شاهین پلاس پیش فروش اما فاکتور نشده مطمئن هستید
زینب : ما که تکمیل وجه ۱۴ اسفند هستیم هنوز فاکتور نشده و زنگ زدیم شرکت میگن فعلا معلوم نیست کی فاکتور بشه
اکبری : بد واریز وجه چند روزه ماشین میاد نمایندگی
شاهین g : سلام نه هنوز ولی تبدیلی چند روز پیش اومد
مهدی : دلتون رو صابون نزنید برای کاهش قیمت یا گرفتن تارا اتومات جای دستی فردا پس فردا میان میگن اشتباه شده بود ایران خودرو تازه ارزان هم حساب کرده داره ضرر هم میکنه
بیژن : با درود ، یه کم طول میکشه ، کارت ماشین حدودا دو هفته ولی برگ سبز یکی دو ماهی زمان میبره ،کارت ماشین اگر به پست ارسال بشه پیامک میاد از طرف راهور
ایکس۵ : دوستان یکی منو راهنمایی کنه من وضعیت مدارکم در سامانه سخا از تاریخ ۱۴مرداد، فقط بارکد تولید شده و هنوز تحویل پست ندادن پس کی ارسال میشه؟؟؟؟
cvt : اینا ماشین بده نیستن. اگه میخاستم بدن. تا الان داده بودن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجتبی زهدان : دوستان عزیز این بازی جدید دولته برای تنش ساختگی با ایرانخودرو سرپوشی باشه برای تاخیر ها ، الان ایرانخودرو گفته ماشین دیگ تحویل نمیدم و فاکتور هم نمیکنم دوماه این بازیو در میاره اخر دولت میکه بده ماشین که صدای مردم در اومده ایرانخودرو هم میگه ب این شرط که با افزایش قیمت میدم و به همین راحتی دوماه تاخیر میوفته و ملت هم خوشحال که دوباره روند فروش و فاکتور ،راه میوفته این سناریو برای دوماه چیده شده
سلیمان : ایرانخودرو اعلام کرده با قیمت قبلی خودرو عرضه نمیکند
سارا : فکر نکنم ایرانخودرو پولمونو پس بده شاید تبدیل بزنه مثلا تبدیل بزنه به تارا
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : ممنون ، یعنی تا کوئیک جی ایکس ال تا 18 اردیبهشت فاکتور شده
سعید : کسی میدونه 10درصدش چه قدر میشه؟؟؟؟فکر کنم یه 20میلیونی بیشتر نشه
غلامعلی : هرکسی که از21خرداد با قیمت جدید براش دعوت نامه اومده و تکمیل وجه کرده باید10درصدشو ایرانخودرو برکردونه
فوق العاده 8بهمن : چطور حساب می کنن که ماهی 6تومن میدن من 408 میلیون برج 11واریز کردم تحویل 7برج 2بوده سود تاخیر 36درصد میشه ماهی 12میلیون 200هزار تومان یعنی تقریبا 4ماه تاخیر
علی : رانا26درصد گزون شده قانونا باید15درصددگرون میشد حالا 10درصدش غیر قانونی هستش حالا60میلیون ده درصدش چه قدر میشه که پس باید یدن؟؟؟؟؟؟؟؟
علی : خب حالا اگه پول مارو پس بدن ماکه60تومن بیشتر دادیم از این 60تومن چه قدرشو برمیگردونن؟؟؟کی ریاضیش خوبه؟؟؟حساب کنه به ما هم بگه
مهدی : نمیدونم به خدا خر تو خر شده