فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 

فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 
چرخی در بازار قطعات و پرس و جو از قطعات مصرفی و بدنه خودرو گویای اعداد و ارقامی خارج از تصور است. فعالان بازار نبود قطعه به دلیل تحریم ها و قطع همکاری شرکای خارجی را دلیل اصلی این روند می دانند و حتی به خریدار نیز تاکید می کنند که در صورت عدم تمایل به خرید، این قطعه را از دست خواهد داد چرا که حتی در نمایندگی نیز این قطعه وجود ندارد. 
 
گزارش ها حاکی از آن است که برای خرید بدنه تندر 90 باید مبلغی در حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنید که این روند این پرسش را مطرح می کند که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که وظیفه رتبه بندی این نمایندگی ها را بر عهده دارد بر شاخص تامین قطعه تا چه اندازه تمرکز می کند؟ چگونه این امکان وجود دارد که یک قطعه در نمایندگی موجود است اما در بازار آزاد به قیمتی گزاف به فروش می رسد؟ 
 
سعید تاجیک، معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد بر میزان عرضه قطعات در شبکه تامین نظارت داشته و یکی از شاخص های امتیازدهی به نمایندگی ها نیز شاخص تامین به شمار می رود.
 
وی با تاکید بر این که مقوله کیفیت قطعات با تامین آن دو مقوله جدا از هم است، می افزاید: این امکان وجود دارد که نمایندگی ها از تامین قطعه جلوگیری کنند اما نسبت به حفظ کیفیت آن بدون شک اقدام خواهند کرد چرا که در نهایت با اعتراض های موجود به زیان نمایندگی تمام خواهد شد بر این اساس کیفیت قطعات همواره تحت کنترل شرکت ها و نمایندگی ها قرار دارد تا مانع از بی کیفیتی شوند.
 
تاجیک با اشاره به امکان متغیر بودن میزان تامین قطعه در نمایندگی ها ادامه می دهد: با این حال تلاش برای حفظ کیفیت اولیه همواره در سرفصل های فعالیت نمایندگی ها قرار دارد و در تلاش برای دریافت قطعات از واردکننده و یا تولیدکننده اصلی هستند.
 
قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با یادآوری این که میزان تامین و همچنین کیفیت دو شاخص مورد بررسی در عملکرد نمایندگی ها است، تصریح می کند: بررسی ها نشان می دهد شاخص تامین، با افت 11 درصدی نسبت به سال 96 روبرو بوده که به نظر می رسد با موانع موجود در مسیر تامین قطعات و همچنین تحریم های اعمال شده این میزان در سال جاری با افت بیشتری روبرو باشد.
 
وی در پاسخ به این که آیا درصد مشخصی از ضرورت عرضه قطعه به شبکه تامین تعریف شده یا خیر می گوید: ضریب تامین در دنیا حدود 98 درصد تعریف شده که این رقم در ایران در حدود 73 درصد بوده که با میانگین جهانی حدود 25 درصد فاصله دارد این در حالیست که در  شاخص رضایت نیز 70 درصد هستیم که با استانداردها فاصله داریم.
 
تاجیک می افزاید: هم اکنون عدد مشخصی در این زمینه وجود ندارد و بر اساس قانون باید صددرصد قطعات وارد زنجیره تامین شود چرا که نمایندگی حق کار تجاری ندارد و باید سیستم خود را پاسخگو باشد قطعه ساز باید کار تجاری کند و در عین حال شرکت نمایندگی نیز نباید وارد حوزه تجارت شود بلکه باید نسبت به تامین نیاز قطعات اقدام کند تا منجر به شکایت بیشتر نشود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
+Sadegh : بار پیش ما رفتیم هیچ اتفاقی نیفتاد، سایپا برای جلوگیری از شلوغی رفته نیروی انتظامی هم اورده اونجا مستقر کرده تا از دزدیهاشون محافظت کنند
علی : داداش نخریده چپ کردی؟ ایول ناموسا
حمیدزرگرستاتی : سلام از دوستانی که پولدار هستند و خودرو خریدند کسی پزشک هست؟
بیژن : نه عزیز فقط صبر کن و از پست رهگیری کن کارت دو هفته و برگ سبز طولانی تره حدودا یک ماه بعد از رسیدن کارت
تارا 5 شهریور (فوری) : قانونا چون شرکت محکوم شده باید پس بدن . باید ببینیم هفته بعد چه اطلاعیه جدیدی میدن و تکلیف قیمت قروش این دوماه رو مشخص کنند . انشاله هر چی حیر هست پیش بیاد . البته دوستانی که از شنبه فاکتور میشن می تونن بگن با چه مبلفی فاکتور شدن.
ایکس۵ : خیلی ممنون بیژن دادا🙏🏽 لازم نیست زنگ بزنم راهور پیگیری کنم؟ دهنمون سرویس شد بخدا، نه ماشین هست نه مدارک
نسترن : سلام من 8اردیبهشت تکمیل وجه کردم شاهین پلاس پیش فروش اما فاکتور نشده مطمئن هستید
زینب : ما که تکمیل وجه ۱۴ اسفند هستیم هنوز فاکتور نشده و زنگ زدیم شرکت میگن فعلا معلوم نیست کی فاکتور بشه
شاهین g تکمیل وجه 13 آذر : سلام.دوستان من شاهین gتکمیل وجه 13 آذر.فروش فوق العاده بودم.دیروز صبح تبدیل زدم از سایت سایپا.بهgl.و امروز عصر نگاه کردم فاکتور شده بود.چند روز طول میکشه به نمایندگیم تو شهرستان برسه؟اطلاع دارین؟
اکبری : بد واریز وجه چند روزه ماشین میاد نمایندگی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک rs تکمیل 12 خرداد : 136.bazresi.ir شکایت کنید
کوییک rs تکمیل 12 خرداد : تعزیرات ایران خودرو رو جریمه کرده پس چرا با سایپا کاری ندارن
فوق العاده 8بهمن : آیا کسی فاکتور شده فوق العاده 8بهمن من که فاکتور نشدم
علی : الان من 25خرداد تکمیل وجه کردم اصلا فاکتور نشده کجا به موقع تحویل میدن
اطلس بهمن : خخخخ ، اینجا هزار دفعه گفتیم تجمع هر دفعه رفتم هیشکی نیومد ، بعد الان میخواید رو سرشون خراب کنید نمایشگاه رو؟!!!
رانا : تاشنبه که تعطیله حالایکشنبه معلوم میشه که فاکتورمیکنن یانه.
احمدیان : تبدیل نزدم
علی : ✅ پاسخ تعزیرات به ایران خودرو؛ حکم لازم الاجراست سازمان تعزیرات حکومتی در واکنش به اطلاعیه اخیر ایران خودرو، ادعای این شرکت مبنی بر وجود ابهام در حکم فروش خودرو را رد کرد و تأکید نمود ایران خودرو موظف به اجرای کامل آن است. به گفته سید یاسر رایگانی، مدیرکل روابط عمومی تعزیرات، حکم پس از اثبات گران فروشی میلیاردی و طی مراحل قانونی صادر شده و هرگونه تمرد می‌تواند مصداق تشویش اذهان عمومی باشد. بر اساس این حکم، ایران خودرو باید خودروهای تولیدی را با قیمت مصوب قبلی عرضه کند و برخی فعالیت های اعضای هیئت مدیره نیز محدود شده است.
Gxrl : از gxrl هیچ خبری نیست 6 اسفند تکمیل وجه کردم و هنوز فاکتور نشدم دیگه تاخیر داره میشه 6 ماه . ماشین فروختم تکمیل وجه کردم و نزدیک 6ماهه که بدون ماشینم با دو تا بچه . کلی هزینه اسنپ و تاکسی میدم . معلوم هم نیست کی تحویل بدن یه ماه دیگه مدارس باز میشه و مجبور میشم کلی هزینه برای سرویس مدرسه بدم . این همه ظلم می کنند هیچ کس نیست جلوشون جلوشون رو بگیره ؟ میگن شکایت کنید آخه از کی ؟ شکایت دزد رو پیش یه دزد دیگه ببریم؟ آخه خودتون کورید نمی بینید تو روز روشن پول مردم رو گرو گرفتند و ماشین تحویل نمیدن؟ حتما باید بیاییم کلی پول تو حلقوم یه ارگان دیگه بریزیم تا رسیدگی بشه؟ پس این سازمان حمایت از مصرف کننده چکاره هست؟
مخدی : در پاسخ به مالباخته سابپا، ایران خودرو 25 درصد گران کرده که طبق حکم تعزیرات غیرقانونی اعلام شده ولی سایپا همون 15 درصدی که قانونی بوده گران کرده.