فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 

فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 
چرخی در بازار قطعات و پرس و جو از قطعات مصرفی و بدنه خودرو گویای اعداد و ارقامی خارج از تصور است. فعالان بازار نبود قطعه به دلیل تحریم ها و قطع همکاری شرکای خارجی را دلیل اصلی این روند می دانند و حتی به خریدار نیز تاکید می کنند که در صورت عدم تمایل به خرید، این قطعه را از دست خواهد داد چرا که حتی در نمایندگی نیز این قطعه وجود ندارد. 
 
گزارش ها حاکی از آن است که برای خرید بدنه تندر 90 باید مبلغی در حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنید که این روند این پرسش را مطرح می کند که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که وظیفه رتبه بندی این نمایندگی ها را بر عهده دارد بر شاخص تامین قطعه تا چه اندازه تمرکز می کند؟ چگونه این امکان وجود دارد که یک قطعه در نمایندگی موجود است اما در بازار آزاد به قیمتی گزاف به فروش می رسد؟ 
 
سعید تاجیک، معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد بر میزان عرضه قطعات در شبکه تامین نظارت داشته و یکی از شاخص های امتیازدهی به نمایندگی ها نیز شاخص تامین به شمار می رود.
 
وی با تاکید بر این که مقوله کیفیت قطعات با تامین آن دو مقوله جدا از هم است، می افزاید: این امکان وجود دارد که نمایندگی ها از تامین قطعه جلوگیری کنند اما نسبت به حفظ کیفیت آن بدون شک اقدام خواهند کرد چرا که در نهایت با اعتراض های موجود به زیان نمایندگی تمام خواهد شد بر این اساس کیفیت قطعات همواره تحت کنترل شرکت ها و نمایندگی ها قرار دارد تا مانع از بی کیفیتی شوند.
 
تاجیک با اشاره به امکان متغیر بودن میزان تامین قطعه در نمایندگی ها ادامه می دهد: با این حال تلاش برای حفظ کیفیت اولیه همواره در سرفصل های فعالیت نمایندگی ها قرار دارد و در تلاش برای دریافت قطعات از واردکننده و یا تولیدکننده اصلی هستند.
 
قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با یادآوری این که میزان تامین و همچنین کیفیت دو شاخص مورد بررسی در عملکرد نمایندگی ها است، تصریح می کند: بررسی ها نشان می دهد شاخص تامین، با افت 11 درصدی نسبت به سال 96 روبرو بوده که به نظر می رسد با موانع موجود در مسیر تامین قطعات و همچنین تحریم های اعمال شده این میزان در سال جاری با افت بیشتری روبرو باشد.
 
وی در پاسخ به این که آیا درصد مشخصی از ضرورت عرضه قطعه به شبکه تامین تعریف شده یا خیر می گوید: ضریب تامین در دنیا حدود 98 درصد تعریف شده که این رقم در ایران در حدود 73 درصد بوده که با میانگین جهانی حدود 25 درصد فاصله دارد این در حالیست که در  شاخص رضایت نیز 70 درصد هستیم که با استانداردها فاصله داریم.
 
تاجیک می افزاید: هم اکنون عدد مشخصی در این زمینه وجود ندارد و بر اساس قانون باید صددرصد قطعات وارد زنجیره تامین شود چرا که نمایندگی حق کار تجاری ندارد و باید سیستم خود را پاسخگو باشد قطعه ساز باید کار تجاری کند و در عین حال شرکت نمایندگی نیز نباید وارد حوزه تجارت شود بلکه باید نسبت به تامین نیاز قطعات اقدام کند تا منجر به شکایت بیشتر نشود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی پلاس : سلام اکبر خان ماشینت رو تریلی داره میاد نمایندگی اردبیل مبارکت باش
رز زرد : تو دیوار و نمایشگاهها پره از شاهین جی مدل ۱۴۰۴ مملکت صاحب نداره یکی نیست بپرسه پس این ماشینها از کجا میاد... همه رو بدبخت کردن تورم رو حساب کنیم پولی که ما واریز کردیم دو برابر الانه😐
شاهین پلاس اتوماتیک : منم 22 اسفندم و 3 تیر پلاک شده ، با اینکه تحویل حضوری زدم ولی هنوز پیامک تحویل حضوری و مراجعه برای تحویل واسم نیومده و چراغ تحویل هم روشن‌ نشده
t9 : سلام بله درسته منم تماس گرفتم با نمایندگی گفتن بدون پلاک تحویل نمیدیم وبدون پلاک برامون نیومده
اکبر از اردبیل : سلام مجدد دوستان خیلی جالبه امروز صبح خودروی بنده پلاک شده و الان تو وضعیت بخش تحویل رنگی شده و نوشته تحویل شده؛ لطفا دوستانی که تحویل گرفتن بگن چند روز بعد از این مرحله خودروشونو تحویل گرفتن ممنونم
شاهین زمستان : الان تو سايت دیوار هم شاهین جی و جی ال آگهی زدن پس از کجا میاد؟لعنت بهت سایپا
یزد : دوستان هیچ خبری نشود از شاهین( جی) کسی فاکتور نشده ماکه ۱۴ آذر هستیم زنگ شرکت سایپا می‌زنیم فقط میگن صبر خدا لعنت کنه باعث بانی مملکت ک هیچکس جواب گو نیست وزارت سمت زنگ زدم ی شماری داد ک جوابگو نیستن آقایان تهرانی برید شرکتشو رجن بزنیین
شاهین زمستان : الان تو سایت دیوار هم شاهین جی و جی ال ۴۰۴ پس از کجا میاد؟لعنت بهت سایپا
یزد : دوستان هیچ خبری نشود از شاهین( جی) کسی فاکتور نشده ماکه ۱۴ آذر هستیم زنگ شرکت سایپا می‌زنیم فقط میگن صبر خدا لعنت کنه باعث بانی مملکت ک هیچکس جواب گو نیست وزارت سمت زنگ زدم ی شماری داد ک جوابگو نیستن آقایان تهرانی برید شرکتشو رجن بزنیین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سبحان : دوستانی که 3 تیر تیک ارسال مدارک خورده واسشون، مدارک به دستتون رسیده؟؟؟
تکمیل وجه 6 اسفند : سلام پیش فروش،واریز وجه اولیه خرداد 1403،موعد تحویل اسفند ماه1403،تکمیل وجه 6 اسفند،فاکتور 26 خرداد،پلاک آنلاین28 خرداد،نصب فیزیکی پلاک 31 خرداد،تیک تحویل خودرو 5 تیر،تحویل فیزیکی خودرو 9تیر.بدون ارسال هیچگونه مدارک خودرو با پست یا در نمایندگی. انشالله قسمت همه.
رانا پلاس1363 : سلام جالبه هنوز خردادیها ماشین تحویل نگرفتن الان دعوتنامه شهریور ماهیها تکمیل وجه اومده قیمت تمام شده 668میلیون .اینها الان 2ماه عقبن چرا تکمیل وجه ماها واسه شهریور ماه اومده
اطلس آذر : کجا اعلام کرده؟حتما منبع مورد نظر منبع سرویش بهداشتیای سایپا هست
مریم : سلام کسی طرح 90 روزه سقف فلز تحویل 11 خرداد بوده کسی تحویل گرفته است؟؟؟؟
رانا سفید 8 مرداد : سلام تاریخ تحویل کی بوده؟
X22 PRO MT : سلام و عرض ادب امروز پیگیری کردم کلیه خودرو ها اععم از x22 _x33 _ x55 و… تا پایان تیرماه مجوز خروج خوردن فقط الان صف های حمل طولانی هست
14خرداد : سلام دوستان کسی اطلاع داره چرا تیک حمل خودرو امروز خورده ولی صدوراسناد هنوز تیک نخورده؟بیمه نامه هم صادر نشده براش؟تاحالا کسی این مورد براش پیش اومده؟اطلاع بدین لطفا
کوییک آر اس : تقریبا قیمت ها مشخص شده . دعوت نامه جدید حدودا 250 تومان میشه
اطلس gl مشکی اسفند : سلام این جی ال ها کسی خبر داره تا کی فاکتور کردن ؟ مشکی ها منظورمه