صادراتی که به صفر نزدیک می شود

صادراتی که به صفر نزدیک می‌شود

این که چرا خودروسازی کشورمان پس از نیم قرن فعالیت هنوز نتوانسته طبق استراتژی صنعت خودرو در زمینه صادرات پیش رود موضوعی است که بسیاری از کارشناسان آن را با اشکالات ساختاری شرکت های خودروساز مرتبط می دانند. طبق استراتژی صنعت خودرو، تا سال 1404 خودروسازان باید به ازای هر سه دستگاه خودروی تولیدی یک دستگاه صادر کنند. این در حالی است که در 6 ماهه اول سال جاری صادرات خودرو با افت 92 درصدی مواجه بوده است. هر چند اوضاع تولید نیز در این 6 ماه احوالات خوشی نداشته اما اگر هم تولید همانند سال های اوج خودروسازان احوالات خوشی داشت شاید صادرات در این روزها حرفی برای گفتن نداشت. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، پایه تولید محصولات شرکت های خودروساز کشورمان بنابر بازار انحصاری که در اختیار دارند هیچ گاه براساس صادرات نبوده و تنها برای مشتریان داخلی در نظر گرفته شده است. اگر چنین نبود ظرفیت کشورهای همسایه که فاقد صنعت خودروسازی هستند قابل اغماض نبود. بدین ترتیب انحصار در صنعت خودروسازی کشورمان نه تنها منجر به رشد و توسعه صنعت خودروسازی کشور نشد؛ بلکه انگیزه ای نیز برای صادرات در شرکت های خودروسازی به وجود نیاورد. آن چه مشخص است با ناديده گرفتن خواسته هاي مشتریان داخلی، مشتریان دیگر کشورها به دنبال تکنولوژی، کیفیت، طراحی مناسب، امکانات و آپشن های به روز هستند این در حالی است که خودروسازان ما با توجه به تقاضای بالای خودرو در کشور هر آن چه که تولید کردند سریعاً توانستند وارد بازار کنند و دغدغه ای به نام نبود مشتری یا کاهش تقاضا نداشتند به این ترتیب صادرات هیچ گاه دغدغه خودروسازان نبوده و نیست. بر همین اساس صنعتی که در بحران ارزی کشور می توانست به عنوان منبع مناسبی برای ارزآوری باشد امسال نقش بسیار کم رنگی داشت. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تداوم تولید پلت فرم های قدیمی هیچ گاه منتج به صادرات نخواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

صادراتی که به صفر نزدیک می‌شود


منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : صادرات , خودروساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

9

واضح است که تا خودروسازی توسط رقبای خودش به چالش کشیده نشه پیشرفت نمیکنه. حتی شرکت های بزرگی همانند بنز و پورشه نیز همه ساله چندین بار توسط شرکت های درحال رشدی مانند تویوتا و نیسان به چالش کشیده می شوند و همین باعث میشه حتی در اوج قدرت نیز احساس خطر کنند و لحظه ای از توسعه تکنولوژی و تحقیق دست بردار نباشند. حال این وضعیت را با وضعیت "لای پنبه دولت بودن" خودروسازان داخلی مقایسه کنید و خودتان قضاوت نمایید.
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : تبدیل شاهین جی به جی ال تبدیل ۲۶ خرداد همچنان منتظر فاکتور لعنت بهت سایپا که باید توی هوای سرد با تاکسی برم سرکار بر باعث و بانیش لعنت
ناشناس : این هم وضعیت خودرو شاهین جی ال واستون گذاشتم که منتظر فاکتور تحویل نام خودرو :شاهين GL با ترمز ESC و SBR رنگ :سفيد پلاک :0 کد نمایندگی : نام نمایندگی : شماره پذیرش : تاریخ پذیرش : شماره درخواست : وضعیت : آماده تخصيص توضیحات شماره گذاری : تاریخ ارسال مدارک : تاريخ ارسال به بانك : 0 وضعیت پرونده مشتری : عدم نقص پرونده
شاهین GL : برادر من جی ال هارو میگم بحث جی ها جداس اونا واقعا بنظرم باید برن سایپا اتیش بزنن کجای دنیا پول کامل میدی ی سال ماشین نمیدن و ارع متاسفانه مردم ما فقط پشت چراغ قرمز پشت همن
J7 خرداد : سلام ما هم مثل شما منتظر هستیم ،فکر کنم اوایل آذر بیاد
ناشناس : اینطور که از شواهد معلوم هست اگه شاهین جی ال نده به ضررخوده شرکت خودرو ساز هست شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کرده الان نزدیک دوماه داره میشه از تکمیل وجه شاهین جی ال -290 مهر 402 برای شاهین سی وی تی که پیامک دعوتنامه تکمیل وجه که هفته چهارم اسفند ماه 403 نیومد اون هم بعداز 3 سال پیامک تبدیل به شاهین سی وی تی 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین جی ال اومد 12 مهر تکمیل کردم سخا تحویل نمایندگی دادم توی املاک و اسکان ثبت کد پستی ادرس برای صدور بیمه نامه نه از فاکتور خبری هست نه تحویل همچنان منتظر فاکتور تحویل
نازنین۱ : بله پیامک تبدیل به جی ال امد باید مرداد میومد اما نیومد ۸ آبان تبدیل امد اما هنوز خبری از فاکتور نیس
سلمان : دوست عزیز اول اینکه از زمان تکمیل وجه تا دادن خودرو بالای یک سال میشه شایدم دو سال. چون من سال گذشته آذر ماه تکمیل وجه کردم و هنوز هیچ خبری نیست. دوم اینکه سود تاخیر حداقل هجده ماه باید بگذره اونم یه مبلغ ناچیزی میدن. و در آخر این مردم با هم متحد نیستن هر کسی یه حرفی میزنه وحرف با عملشون زمین تا آسمون فرق داره. مسولین شرکت سایپا هم خوب این موضوع میدونن. پس الکی خودتو ناراحت نکن تنها کاری ازت بر میاد که تا هفت نسل بعدت نزاری سمت سایپا بیاد. وگرنه شلش کن
X5 سوم خرداد : ضمنا در تکمیل پیام اولی ام ؛ تحویل آذرماه هست 09/30 طبق قرارداد . البته بااین تفاسیر و بدعهدی ها همون بهمن ماه باید انتظار تحویل خودرو رو داشت .
شاهین GL : دوستان باید تجمع کنیم این سایپا از زمان تکمیل وجه تا تحویلش 6 ماهه سود تاخیر هم ی ساله نداده به مشتری هاش دل خوش نکنین بش جان خوتون جدی‌ بیاین تجمع کتیم دوباره مثل پارسال میشه که گفتن زمستان 1403 ولی شد 1404 می بینی چند وقت دیگه میگه زمستان 1405
شاهین GL : بین 400 تومن تا 500 ولی احتمالا طرفای 450
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا دستی،سی دی : چیزی تو دعوت نامه مشخص نیست نوشته تا 90 روز پس از تکمیل وجه
خیروبرکت : کجایید دوستانی که نیسان اکستند خریدار بودن به قیمت 1200 حالا بخرین نه زیر قیمت کارخانه هم گیر میاد گفتن که این ماشین رنگش بده. هرکه خریده مشتری اول و آخرش خودش هست فقط برای استفاده خودش هر که میخا. خوبه
اسی آبان ک : تو گوگل تایپ کن پیگیری وضعیت خودرو مشتری سایپا و اطلاعات رو وارد کن
دنا مشکی رینگ 30 مهر : سلام من 26 م فاکتور شدم امروز پلاک شدم
اسد : سلام منم دعوتنامه شهریور اومده پرداخت کردم،از کجا نگاه می کنید تحویل خودرو در کدام مرحله هست؟
عباس : سلام منم مثل شما بوده پرداختم فاکتور شده یانه براتون؟
207 : دوستان دی ماه دعوت نامه شماامده تحویل چند روزه زده
کوییک : شما چند تیری
امیلی : سلام برای من امروز پیامک تکمیل وجه اومد با مبلغ 263 تومن
Gxl1404 : دوست عزیز تکلیف شمامعلومه انشاا... چند روز دیگه ماشینتو تحویل میگیری وای به حال ما که سه ماهه تکمیل وجه کردیم زنگ میزنیم سایپا جواب درست حسابی نمیدن فقط دعوت به صبر فصل مدرسه س و بدون ماشین هزار تا گرفتاری امید نداریم تا عید هم بهمون بدن