صادراتی که به صفر نزدیک می شود

صادراتی که به صفر نزدیک می‌شود

این که چرا خودروسازی کشورمان پس از نیم قرن فعالیت هنوز نتوانسته طبق استراتژی صنعت خودرو در زمینه صادرات پیش رود موضوعی است که بسیاری از کارشناسان آن را با اشکالات ساختاری شرکت های خودروساز مرتبط می دانند. طبق استراتژی صنعت خودرو، تا سال 1404 خودروسازان باید به ازای هر سه دستگاه خودروی تولیدی یک دستگاه صادر کنند. این در حالی است که در 6 ماهه اول سال جاری صادرات خودرو با افت 92 درصدی مواجه بوده است. هر چند اوضاع تولید نیز در این 6 ماه احوالات خوشی نداشته اما اگر هم تولید همانند سال های اوج خودروسازان احوالات خوشی داشت شاید صادرات در این روزها حرفی برای گفتن نداشت. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، پایه تولید محصولات شرکت های خودروساز کشورمان بنابر بازار انحصاری که در اختیار دارند هیچ گاه براساس صادرات نبوده و تنها برای مشتریان داخلی در نظر گرفته شده است. اگر چنین نبود ظرفیت کشورهای همسایه که فاقد صنعت خودروسازی هستند قابل اغماض نبود. بدین ترتیب انحصار در صنعت خودروسازی کشورمان نه تنها منجر به رشد و توسعه صنعت خودروسازی کشور نشد؛ بلکه انگیزه ای نیز برای صادرات در شرکت های خودروسازی به وجود نیاورد. آن چه مشخص است با ناديده گرفتن خواسته هاي مشتریان داخلی، مشتریان دیگر کشورها به دنبال تکنولوژی، کیفیت، طراحی مناسب، امکانات و آپشن های به روز هستند این در حالی است که خودروسازان ما با توجه به تقاضای بالای خودرو در کشور هر آن چه که تولید کردند سریعاً توانستند وارد بازار کنند و دغدغه ای به نام نبود مشتری یا کاهش تقاضا نداشتند به این ترتیب صادرات هیچ گاه دغدغه خودروسازان نبوده و نیست. بر همین اساس صنعتی که در بحران ارزی کشور می توانست به عنوان منبع مناسبی برای ارزآوری باشد امسال نقش بسیار کم رنگی داشت. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تداوم تولید پلت فرم های قدیمی هیچ گاه منتج به صادرات نخواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

صادراتی که به صفر نزدیک می‌شود


منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : صادرات , خودروساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: m&z
9

واضح است که تا خودروسازی توسط رقبای خودش به چالش کشیده نشه پیشرفت نمیکنه. حتی شرکت های بزرگی همانند بنز و پورشه نیز همه ساله چندین بار توسط شرکت های درحال رشدی مانند تویوتا و نیسان به چالش کشیده می شوند و همین باعث میشه حتی در اوج قدرت نیز احساس خطر کنند و لحظه ای از توسعه تکنولوژی و تحقیق دست بردار نباشند. حال این وضعیت را با وضعیت "لای پنبه دولت بودن" خودروسازان داخلی مقایسه کنید و خودتان قضاوت نمایید.
16:17  1392/08/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
میثم : سلام برادر منم شرایط شمارو دارم در جواب به منم گفتن فعلا باید صبر کنی و پیام جی ال بیاد افزایش میخوره ولی جی نه دیگه خودشون و خدای خودشون غیب که نداشتیم اجبار بوده
شاهین پلاس۱ : ماشینا همش امادس تو پارکینگ این بیوجدانا فاکتور نمیکنن خون به جیگرمون کردن
نصیر : سلام عزیزان که موعد تحویل خودرو هفته چهارم خرداد بود و تبدیل نزدن آیا هیچ خبر جدیدی ندارید؟؟ با کارشناسان تماس نگرفتی بفهمی بلاخره تکلیف چیه افزایش میخوره یا نه. ولله من بیشتر از ده بار زنگ زدم هرکدومشون یه چیزی میگه ای خدااااا من از کجا باید میدونستم پیام 20 مرداد جی ال اجبار بوده😭😭 قبلش چندین بار با کارشناسان صحبت کرده بودم خیالم رو راحت کرده بودن که هر موقع هر پیامی براتون بیاد به قیمت خرداده الان هم کارشناس میگفت نه پیام جی ال اجبار بوده و پرداخت نکردی باید حدود450 دیگه بدی عزیزان خبری هست به منم بگید زنم داره از غصه سکته میکنه آخه اون نذاشت پرداخت کنم گفت صبرکن پیام جی بیاد
شاهین پلاس فرهاد : عجب سیاست کثیفی داره این سایپا فکتور می کنه که سود تاخیر بیشتر نشه خدایی چقدر برش دارید که دولت هم هیچی نمیگه ولی لعنت این همه آدم سرطان بشه به جون باعث و بانی این همه بلا تکلیفی که مارو گرفتار کردین ....از سر در سایپا از بزرگ بزرگشون تا کوچیکاشون درد بیوفته به جان عزیزاتون که مارو جلو عزیزامون شرمنده کردین
پلاس آذر : باز شروع شد باز شروع شد ای خدا
شاهین جی هفته چهارم شهریور : داداش دستش درد نکنه هر چی می دونه رو میگه و نمی ذاره گروه بره توی کما..شما هم بجای اومدن به اینجا بشین تا شاهینت بیاد... کسی مجبورت نکرده پیام ها رو بخونی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : یک ماه قبل تحویل رو در نظر بگیر
اطلس جی 14اسفند : من تکمیل وجه 14اسفند1403هستم امروز فاکتورشدم شکرخدا😊
اطلس جی 14اسفند : من تکمیل وجه 14اسفند1403هستم هنوز فاکتور نشدک😕
سیاوش : سلام دوستان عزیز دم اونایی گرم که اینجا راهنمایی میکنن یه سوال داشتم لطفا هر کی میدونه بگه این دعوت نامه آذر و دی که الان اومده واسه پیش فروش تیر ماه همین 1404 بوده اطلاع دارین بگین که من بهمن هستم پول جور کنم چون زودتر میاد احتمالا آخر آذر بیاد دعوت نامه تکمیل وجه 234 میلیون 23 تیر ماه امسال ریختم
نریمان : زارت
علی : من بیستم پلاک شدم، امروز چراغ تحویل روش شده
Karaji : ماشینا رو که تحویل نمیدن،اینجا هم همه افتادن جون هم دیگه.بجای اینکه اطلاع رسانی باشه.من سال 401 یه ساینا گرفتم،میومدم اینجا.فقط ببینم چه تاریخی فاکتور و تحویل شده.خبری از دلال و سایپایی و بلانصبت جمع:روانی نبود.اینجا زیاد میبینم،روزی چند نفر میان و پیام میزارن :فلان تاریخ تکمیل وجه کردن و از بقیه مپیرسن:کی فاکتور میشن!!!!اینجا اگه بیل زن بودن،باغچه خودشونو بیل میزدن.بعد تو میایی از ما میپرسی که کی فاکتور میشی!!!!؟
قباد : دوستان شرکت ماه اینده اکسنت را قراره قیمتش بکنه 1100
جمال : اکسنت هرکی داره هر چندتا هم داره من خریدارم 1250 صدتا هم دارید میخرم بزار ماه دیگه شرکت قیمت را بکنه 1100 اون وقت 1400 هم گیر نمیاد
پذیرش 21 مهرماه 151 ارتقا یافته : امشب فاکتور شدم شماره پذیرش 79341