آمار تفکیک نشده واردات قطعه دردسرساز شد

 

کشف 16 هزار لیتر سوخت قاچاق توسط ماموران گمرک

 
کارشناسان صنعت قطعه دلیل این امر را عدم انجام کار کارشناسی در زمینه تفکیک آمار قطعات وارد شده عنوان می کنند این در حالیست که پیش از این نیز مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همین رابطه به خودروکار گفته بود که کالای مربوط به خودروهای وارداتی وجود دارد اما بسیاری از آن‌ها در گمرکات است و به خاطر مشکلات فراوان امکان ترخیص آن‌ها وجود ندارد. وی همچنین یارآور شده بود که برای شرکت های نمایندگی این امکان وجود دارد که بتوانند با ثبت سفارش اقدام به واردات قطعه کنند، در غیر این صورت باید به اتحادیه لوازم یدکی مراجعه کنید و بدون شک در چنین حالتی که راه‌ها بسته است، حتما قاچاق فرصت عرض اندام پیدا می کند.
 
مشکلات موجود بر سر راه واردات قطعات در حالیست که بر اساس آمار، قطعات زیادی وارد کشور می شود اما به دلیل نبود انجام کار کارشناسی از سوی گمرک، مشخص نیست که این قطعات در چه بخش هایی است و تنها عنوان می شود که براساس آمار، میزان واردات قطعات بالا بوده و نباید نگران ارایه خدمات پس از فروش شرکت ها به ویژه وارداتی ها بود.
 
در همین حال امیدرضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به آمارهای ارایه شده از سوی گمرک مبنی بر واردات تعداد زیادی قطعه اظهار می کند: این که صرفا گمرک آمار واردات قطعات را اعلام کند غیرقابل انکار است زیرا گمرک برای واردات هر بسته، سندی ارایه می دهد اما این که حجم قطعات وارداتی به قطعات OEM ، قطعات AFTER MARKET و یا قطعات بازاریدک اختصاص داشته باشد، در آمار ارایه شده از سوی گمرک مشخص نشده است.
 
وی با بیان این که هم اکنون بسیاری از شرکت های تجاری که پروانه تولید ندارند نیز نسبت به واردات قطعه اقدام می کنند، می افزاید: در بخش قطعه سازی برخی از قطعات ساخت داخل نشده که دلیل آن نبود دانش فنی، توجیه اقتصادی و توانمندی اجازه ساخت داخل بوده براین اساس نسبت به واردات آن اقدام می شود.
 
رضایی ادامه می دهد: در همین حال برخی از قطعات در ردیف قطعات زیرمجموعه به شمار می روند بنابراین ممکن است از این مجموعه کامل، بخشی از قطعات وارداتی و بخشی نیز داخلی سازی نشده باشد که برای تبدیل آن به قطعات زیرمجموعه کامل لازم است نسبت به واردات آن اقدام شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که گمرک این دسته از قطعات را در قالب قطعه در فهرست واردات دیده است، می گوید: بخشی از قطعات وارداتی صددرصد ساخت داخل نشده و در برخی قطعات نیز مواد اولیه نظیر آلومینیوم های خاص و فولادهای آلیاژی نیاز است که این مواد نیز در قالب قطعه وارد می شود در حالی که باید از این قطعا تحت عنوان قطعات نیمه ساخته یاد شود و آمار آن در آمار گمرک مجزا باشد. 
 
وی می افزاید: در همین حال برخی از قطعات به قطعه سی بی یو اختصاص دارد که بازار یدک برای کف بازار وارد می کند چرا که قطعه ساز به دلیل مشکلات نقدینگی، قادر به تامین نیاز خودروساز نبوده چه برسد به نیاز بازار یدک؟ بر این اساس این دسته از قطعات از سوی شرکت ها حتی با ارز نیمایی و آزاد وارد می شود .
 
رضایی ادامه می دهد: دسته سوم تامین قطعات برخی از خودروهای وارداتی است که به دلیل محدودیت در تیراژ، عمق ساخت داخل بالایی ندارد چرا که تولید آن ها اقتصادی نبوده در حالی که شرکت ها متعهد به ارایه خدمات پس از فروش تا مدت طولانی نظیر 10 سال هستند. بنابراین از آن جا که شرکت موظف به تامین این دسته از قطعات است، نسبت به واردات آن اقدام کرده اما ترخیص آن با چالش هایی روبرو است به طور قطع در صورت عدم تامین این دسته از قطعات، شاهد تامین آن با قیمت های گزاف و سرسام آور از سوی مشتری ها هستیم در حالی که تامین این قطعات در تعهد شرکت است.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که باید دید آماری که گمرک ارایه می کند، بر چه اساسی است، تصریح می کند: گمرک باید از مجموعه کارشناسی نسبت به تقسیم بندی سه وجهی اقدام کند چرا که قطعات نیمه ساخته، در تعهد قطعه ساز بوده و به دلیل عدم داخلی سازی آن نیاز به واردات بوده، بخشی دیگر متعلق به به بازار یدک و شرکت های واردکننده است که باید تفکیکی در این زمینه صورت گیرد.
 
آمارهای ارایه شده از سوی گمرک مبنی بر واردات قطعات در حالی نامشخص و در هاله ای از ابهام قرار دارد که این مرجع ارایه آمار کارشناسی در زمینه تفکیک قطعات وارداتی ندارد و نبود این شرایط باعث شده تا در کنار موانع موجود در مسیر ترخیص این قطعات، تامین برخی از قطعات با چالش مواجه شود. این در حالیست که به گفته رضایی، یکی از هدفگذاری های وزارت صنعت و دولت مشخص شدن میزان ارزبری خودروها است تا سالانه نسبت به ارتقای عمق ساخت داخل با هدف کاهش ارزبری اقدام شود براین اساس دسته بندی هریک از قطعات وارداتی در فهرست های مشخص می تواند مشکلات مربوط به هربخش در زمینه تامین قطعه را برطرف کند.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : دوستان زنگ زدم خراب شده اونجور که معلومه بعد تاسوعا عاشورا فاکتورها شروع میشه لعنت به هرچی بی وجدانه
محمد حسین : ۴ ماه تکمیل وجه اطلس کردیم خبری از ماشین نیست ما باید حق خودمون رو از کجا بگیریم چرا کسی پاسخ گو نیست قوه قضائیه چرا ورود نمیکنه
Jacj4 : سلام الان پرسیدم از دوستان ماه بهمن رو دارن فاکتور میکنم. ثبت نامی 21,بهمن بوده
طاهر : خدا لعنت کنه بنیان گذار خودرو سازهای ایرانی رو
شاهین جی : توروخدا اینجوری تو دلمون را خالی نکنید توکل بر خدا انشاالله خیلی زود از هممون را تحویل میدن
داریوش : من ۲ اردیبهشت م هنوز هیچی امروز زنگ زدم شرکت گفتن هیچی معلوم نیس گفتن تا ۲۲ اسفند فاکتور شده طلبکار هم بودن و درخواست داشتن صبور باشیم عجب اشتباهی کردم این ماشینو ثبت نام کردم به کی شکایت کنیم نمی دونم
مداح : والا اون طور که از کامنتا معلومه هیچکس ماشین تحویلنگرفته ؟؟؟؟؟یعنی چی؟؟؟؟
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : شما حواله خرید کردی پیامک واسه کسی که ثبت نام کرده می‌ره نه شما باید اینو بری نمایندگی بپرسی چطوریه
داریوش : یه چیزی گفتن شما باور نکن تا بوده سایپا و اون یکی خودرو ساز همین بوده
شهریور A5 مشکی : جناب آقای علیرضا x5 از راهنمایی ارزشمند جناب عالی بسیار سپاسگزارم. طبق راهنمایی شما با پرداخت 100000 تومان درخواست کارت سوخت را با موفقیت ثبت کردم. باز هم ممنون.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهریور : سلام دعوت نامه شهریور ماه صادر شد با مبلغ 496 آیا واریز کنیم افزایش قیمت قانونی هست مردادی ها چکار کردن
راسخ : خدا عذابی الیم به این لعنتی های مال مردم خور بدهد که اینجوری مردم رو اسیر کردن بعد از 8سال ! یکیشون میاد میگه بفروشین به من که شدم ناجی جیب خودم بعد 8 سال ! مبادا شکایت کنید! یکیشون میگه بشتابید طرح کوییک رو آغاز کردن ! یکیشون میگه ملت شکایت نکنید که ما به دردسر نیوفتیم ! خدا ازتون نگذره که شدین کاسب درد مردم . من هم طرح شکایت را آغاز کردم .
دوستان اتو : 😭😭😭😭😭😭😭
اطلس آذر اصفهان : ادامه..اونجارا روسرش خراب میکنیم..چطوره اگه یه وقت یکی بخواد بهمون زور بگه.گلوشا میبریم..ولی هزاران برابر بدترشا سایپا سرمون در آورده..هیچ کاریش نداریم..جای تعجب داره...
محمد دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام من دنا آپشنال تحویل 4تیر هستم فروش فوری هنوز فاکتور نشده ولی سود دیر کرد هر روز داره برام حساب میشه روزی 950 هزار تومان
محمد دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام خواهش میکنم فقط در مورد ماشین مورد نظر خود صحبت کنید اگر میخواد پیش بره کسی میخواد حرف چرند بزنه خودش دختر بکنه یا خودش پسر بکنه گزارش میکنم که طرف مسدود کنن که نتونه پیام بفرسه با تشکر
صادقی : سلام 207 پانا مشکی قالپاق تحویل 18 خرداد تا الان 14300 تاخیر خورده هرچی ژنگم میزنم میگن معلوم نیست کی تحویل بدن
حامد : 26 خرداد باید میدادن الان 10 تیر هنوز فاکتور نشده
سورن پلاس 5 تیر : سلام دوستان به نظر شما تحویلی 5تیر کی فاکتور میشن
مرتضی : بعد فاکتور چند روز تولد کشید چراغ تحویل خودرو روشن بشه