آمار تفکیک نشده واردات قطعه دردسرساز شد

 

کشف 16 هزار لیتر سوخت قاچاق توسط ماموران گمرک

 
کارشناسان صنعت قطعه دلیل این امر را عدم انجام کار کارشناسی در زمینه تفکیک آمار قطعات وارد شده عنوان می کنند این در حالیست که پیش از این نیز مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همین رابطه به خودروکار گفته بود که کالای مربوط به خودروهای وارداتی وجود دارد اما بسیاری از آن‌ها در گمرکات است و به خاطر مشکلات فراوان امکان ترخیص آن‌ها وجود ندارد. وی همچنین یارآور شده بود که برای شرکت های نمایندگی این امکان وجود دارد که بتوانند با ثبت سفارش اقدام به واردات قطعه کنند، در غیر این صورت باید به اتحادیه لوازم یدکی مراجعه کنید و بدون شک در چنین حالتی که راه‌ها بسته است، حتما قاچاق فرصت عرض اندام پیدا می کند.
 
مشکلات موجود بر سر راه واردات قطعات در حالیست که بر اساس آمار، قطعات زیادی وارد کشور می شود اما به دلیل نبود انجام کار کارشناسی از سوی گمرک، مشخص نیست که این قطعات در چه بخش هایی است و تنها عنوان می شود که براساس آمار، میزان واردات قطعات بالا بوده و نباید نگران ارایه خدمات پس از فروش شرکت ها به ویژه وارداتی ها بود.
 
در همین حال امیدرضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به آمارهای ارایه شده از سوی گمرک مبنی بر واردات تعداد زیادی قطعه اظهار می کند: این که صرفا گمرک آمار واردات قطعات را اعلام کند غیرقابل انکار است زیرا گمرک برای واردات هر بسته، سندی ارایه می دهد اما این که حجم قطعات وارداتی به قطعات OEM ، قطعات AFTER MARKET و یا قطعات بازاریدک اختصاص داشته باشد، در آمار ارایه شده از سوی گمرک مشخص نشده است.
 
وی با بیان این که هم اکنون بسیاری از شرکت های تجاری که پروانه تولید ندارند نیز نسبت به واردات قطعه اقدام می کنند، می افزاید: در بخش قطعه سازی برخی از قطعات ساخت داخل نشده که دلیل آن نبود دانش فنی، توجیه اقتصادی و توانمندی اجازه ساخت داخل بوده براین اساس نسبت به واردات آن اقدام می شود.
 
رضایی ادامه می دهد: در همین حال برخی از قطعات در ردیف قطعات زیرمجموعه به شمار می روند بنابراین ممکن است از این مجموعه کامل، بخشی از قطعات وارداتی و بخشی نیز داخلی سازی نشده باشد که برای تبدیل آن به قطعات زیرمجموعه کامل لازم است نسبت به واردات آن اقدام شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که گمرک این دسته از قطعات را در قالب قطعه در فهرست واردات دیده است، می گوید: بخشی از قطعات وارداتی صددرصد ساخت داخل نشده و در برخی قطعات نیز مواد اولیه نظیر آلومینیوم های خاص و فولادهای آلیاژی نیاز است که این مواد نیز در قالب قطعه وارد می شود در حالی که باید از این قطعا تحت عنوان قطعات نیمه ساخته یاد شود و آمار آن در آمار گمرک مجزا باشد. 
 
وی می افزاید: در همین حال برخی از قطعات به قطعه سی بی یو اختصاص دارد که بازار یدک برای کف بازار وارد می کند چرا که قطعه ساز به دلیل مشکلات نقدینگی، قادر به تامین نیاز خودروساز نبوده چه برسد به نیاز بازار یدک؟ بر این اساس این دسته از قطعات از سوی شرکت ها حتی با ارز نیمایی و آزاد وارد می شود .
 
رضایی ادامه می دهد: دسته سوم تامین قطعات برخی از خودروهای وارداتی است که به دلیل محدودیت در تیراژ، عمق ساخت داخل بالایی ندارد چرا که تولید آن ها اقتصادی نبوده در حالی که شرکت ها متعهد به ارایه خدمات پس از فروش تا مدت طولانی نظیر 10 سال هستند. بنابراین از آن جا که شرکت موظف به تامین این دسته از قطعات است، نسبت به واردات آن اقدام کرده اما ترخیص آن با چالش هایی روبرو است به طور قطع در صورت عدم تامین این دسته از قطعات، شاهد تامین آن با قیمت های گزاف و سرسام آور از سوی مشتری ها هستیم در حالی که تامین این قطعات در تعهد شرکت است.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که باید دید آماری که گمرک ارایه می کند، بر چه اساسی است، تصریح می کند: گمرک باید از مجموعه کارشناسی نسبت به تقسیم بندی سه وجهی اقدام کند چرا که قطعات نیمه ساخته، در تعهد قطعه ساز بوده و به دلیل عدم داخلی سازی آن نیاز به واردات بوده، بخشی دیگر متعلق به به بازار یدک و شرکت های واردکننده است که باید تفکیکی در این زمینه صورت گیرد.
 
آمارهای ارایه شده از سوی گمرک مبنی بر واردات قطعات در حالی نامشخص و در هاله ای از ابهام قرار دارد که این مرجع ارایه آمار کارشناسی در زمینه تفکیک قطعات وارداتی ندارد و نبود این شرایط باعث شده تا در کنار موانع موجود در مسیر ترخیص این قطعات، تامین برخی از قطعات با چالش مواجه شود. این در حالیست که به گفته رضایی، یکی از هدفگذاری های وزارت صنعت و دولت مشخص شدن میزان ارزبری خودروها است تا سالانه نسبت به ارتقای عمق ساخت داخل با هدف کاهش ارزبری اقدام شود براین اساس دسته بندی هریک از قطعات وارداتی در فهرست های مشخص می تواند مشکلات مربوط به هربخش در زمینه تامین قطعه را برطرف کند.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید دی ماه : مرسی تهران هستی؟
ساینا : دقیقا مثله منی انشالله شنبه
،،،،،، : سلام،یه سری به دیوار بزنید قیمت پایه اطلسG با مدل 1403 گذاشتن 620 تا 650 خیالتون راحت قیمت اطلس بامدل 1404 حداقل700 من که شخصه برا مصرف شخصی میخوام قیمت ب ام مهم نیست ولی اگه مدل 404 تحویل میگیرین وقصد فروش دارین عجله نکنید
تبدیل به کوییک اس : سلام من یکشنبه ماشینو از نمایندگی تحویل گرفتم کارکردش 14 کیلومتر بود آیا برای دوستانی که تحویل گرفتن هم اینجور بوده؟
حسین : یه اطلس دارین میخواین بفروشید 1میلیارد حالا شما ماشینتو بگیر دیگه ب فکر فروش باش انگار لاماری داره
سحر : سلام ببخیشد ماشین ما x33دنده ای هستن الان دوماه از بیمه اش میره موعدتحویل 5خرداده ولی نوشته تحویل شده چراغ چشمک میزنه به نظربزرگان چیه اگه اطلاع داری بگید ممنون
ساشا : سلام 5 فروردین فوق العاده نادران واریز وجه کردم ولی وضعیت خودرو رو میزنه پرداخت در حال انجام!چرا؟؟ کسی میدونه!؟
محسن احمدی : سلام آقا توحید خسته نباشید ببخشید اگه تحویل حضوری بزنم چقدر پول میدن اصفهان
کیان : ما که تحویل 30 بهمن هستیم هنوز تحویل نگرفتیم ماشینی....
در جواب میثم نجفی : تا 20 فروردین حتماً خواهد اومد از این پیام من عکس بکیر