کمبود نقدینگی دلیل اصلی کاهش تولید/لزوم پرداخت کمک زیان به خودروسازان

 

کمبود نقدینگی دلیل اصلی کاهش تولید/لزوم پرداخت کمک زیان به خودروسازان

 
تولید خودرو نسبت به سال گذشته در مدت مشابه 22 درصد کاهش یافته است، فعالان صنعت خودرو علت این کاهش را کمبود نقدینگی می دانند.
 
بر اساس آمار عنوان شده تولید خودرو 22 درصد نسبت به سال گذشته و در زمان مشابه کاهش یافته است. خودروسازان و فعلان صنعت خودرو نیز بر این موضوع تاکید دارند که  تنها دلیل این کاهش تولید به کمبود نقدینگی بازمی‌گردد و تا زمانی که کمبود نقدینگی در شرایط تحریم و مشکلات ایجاد شده حل نشود این کاهش تولید نیز ادامه خواهد داشت.
 
انجمن خودروسازان مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس جمهور انجام داد و گفته شد که هم در زمان قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و هم با توجه به تکلیف وزیر صمت در ستاد تنظیم بازار برای فروش خودرو با قیمت‌ها قبلی زیان‌های سنگینی به دو خودروساز کشور وارد شد. در ادامه دستورات قیمتی که توسط وزارت صمت به شرکت‌های خودروساز تلکیف شد به ضعیف شدن توان مالی خودروسازان انجامید.»
 
او اضافه می کند: « در حال حاضر بین ۱۴۰ الی ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها داریم که این خودروهای ناقص به دلیل کمبود قطعه است و قطعه‌سازان نیز از خودروسازان طلب دارند. در مقابل نیز خودروسازان دچار مشکلات مالی است و به همین دلیل امکان رسیدن قطعات به خودروسازان وجود ندارد.»
 
نعمت بخش اضافه می کند:« دو قانون در این زمینه وجود دارد که طبق ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه تبصره ۱ و اصل ۴۴ بند ۹۰ اگر دولت به هر دلیلی قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد باید کمک زیان به آن تولیدکننده بدهد.»
 
دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره جزئیات پرداخت وام به خودروسازان عنوان کرد:« طی نامه‌نگاری که با معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت صحبت بر این شد که کمک زیان به تولیدکنندگان داده شود اما چنین اتفاقی تاکنون نیفتاد.»
 
او ادامه داد:« در ستاد اقتصاد سران صحبت‌هایی مطرح شد تا وام به خودروسازان داده شود و سال گذشته قرار شد ۱۱ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شود. اواخر اسفند سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شد که این مبلغ سریعا به دست قطعه‌سازان رسید. اما ۷ هزار میلیارد تومان مابقی داده نشد و اختلافاتی سر بهره بانکی وجود داشت.»
 
نعمت بخش درباره فروش اموال مازاد خودروسازان نیز عنوان می کند: «یکی از راه‌های دیگر تامین نقدینگی خودروسازان فروش امول مازاد و غیر مولد خودروسازان است. اما فروش این اموال به صورت سریع قابل انجام نیست و باید با قیمت مناسب فروش صورت پذیرد.»
 
او اضافه می کند: « یکی از دلایل اصلی کاهش تولید خودرو تامین نقدینگی است و باید این مشکل برطرف شود. زمانی که وام در اختیار خودروسازان قرار گرفت رشد تولید داشتیم و توانستیم قطعات لازم را تامین کنید. دلیل خرید برخی از این اموال مازاد توسط خودروسازان قابل دفاع است اما در این میان از برخی موارد نیز نمی‌توان دفاع کرد و مسئله را باید از مدیران اصلی جویا شد.»
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , نقدینگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

مهدی
0

واقعا طمع آقایون بی حد و حسابه
مردم ایران در تحریم هستند و دارند بدترین شرایط اقتصادی را تجربه می‌کنند و تقریبا همه شرکت‌های تولیدی دیگه هم از نظر سودهی دارند به صفر می‌رسند و فقط تلاش می‌کنند که فعلا بتونند ادامه بدند، اون وقت خودروسازها برداشتند به طمع سود بیشتر نقدینگی خودشون را تو بازارهای دیگه سرمایه‌گذاری کردند و بازارهای اونجا را هم خراب کردند بعد میگند ما بدهکاریم و فلان ...
همون ۴ هزار میلیارد وام هم زیاد بود و نباید داده می‌شد. چرا مردم و خزانه کشور باید خرج سیاست غلط و فریبکاری خودروسازها بشود.
الان هم که کلی خودرو پیش‌فروش کردند و دارند به افزایش ۳۰۰ درصدی و کلی تاخیر و حذف آپشن به مردم تحویل میدند.
امیدواریم قوه قضاییه ورود جدی بکنه و دست‌های پشت پرده خودروسازان را رو کنه.
انسان به امید زنده است.
15:54  1398/06/30
پاسخ دادن
حمید
0

خودروسازی که 40 سال وابستگی تمام داشته و داره به دولت و حمایت های همه جانبه دولتی طوری که با هیچ محصول وارداتی نمی تونه رقابت کنه به چه دردی میخوره؟؟؟
این صنعت قدیمی نباید تا به امروز مستقل و خودکفا میشد؟؟؟
در ثانی مگه خودروهای داخلی مثل پراید، پژو، سمند، تندر 90 و ... از کالیفرنیای آمریکا میان که بعد از تحریم قیمتشون 3-4 برابر شده؟؟
واقعا چطور انتظار دارید با کارشکنی و خیانت به رونق و شکوفایی برسید؟؟؟
10:30  1398/06/30
پاسخ دادن
محمد
0

تعجب کردم تو یه هفته دعوتنامه های خرداد و تیر و مراد صادر شد نگو بخاطر جمع کردن نقدینگی و پول از مردم هست در ضمن خبری از فاکتور و تحویل نیست فقط خبراز دعوتنامه هست نگو که اینا چه نقشه ای تو سر برامون دارن
12:43  1398/06/28
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟