آینده واردات خودرو پس ‌از تفکیک صنعت از تجارت

 

آینده واردات خودرو پس ‌از تفکیک صنعت از تجارت

 
برخی از کارشناسان و فعالان خودرو پس از ادغام دو وزارت صنعت، معدن و بازرگانی در سال ۹۰ نسبت به عواقب این تصمیم‌گیری اظهار نگرانی کرده بودند، این در شرایطی است که حالا و پس از گذشت حدود ۸ سال، بار دیگر نگرانی‌ها نسبت به تاثیر تفکیک این دو وزارت بر روند توسعه و واردات خودرو شکل گرفته است.
 
پس از ادغام وزارت صنایع و معادن و بازرگانی، مخالفان با اظهار نگرانی بر روند شکل‌گیری این ادغام تاکید داشتند که وزیر صمت آینده به طور حتم مسیر واردات را با تمرکز بر تولید تغییر خواهد داد و تجارت خودرو به سود تولید عقیم می‌ماند. این پیش بینی‌ها بیراه نبود، چرا که با گذشت ۸ سال از ادغام دو وزارتخانه، واردات خودرو همراه با مقررات و بخشنامه‌های متفاوت با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو شد. ابلاغ دستورالعمل‌های گاهی ماهانه و متفاوت از یکدیگر هزینه‌های زیادی بر دوش وارد‌کنندگان قرار داد این در شرایطی بود که تولید‌کنندگان خودرو از حمایت تام وزارت صمت برخوردار بودند و دیوار انحصارگری آنها نسبت به سال قبل از ۹۰ بلندتر نیز شده بود.
 
به ادعای بسیاری از فعالان حوزه واردات، سال‌های بعد از ادغام که با اعمال تحریم‌های اولیه مصادف شد سیاست‌های صنعتی و تجاری را کاملا به نفع تولید تغییر داد و محدودیت عجیبی بر واردات خودرو اعمال شد. در این زمینه وزیر پیشین صمت به‌عنوان متولی و سیاستگذار صنعتی و تجاری کشور بیشترین محدودیت را برای بخش تجاری خودرو اعمال کرد. به‌طوری‌که گاهی فضا برای فعالیت نمایندگی‌های رسمی خودرو باز می‌شد و گری مارکت‌ها از فعالیت منع می‌شدند و در مقاطعی نیز برعکس این اتفاق رخ می‌داد. وی همزمان با توافق هسته‌ای و برجام بسیاری از شرکت‌های خارجی را برای فعالیت در ایران ترغیب کرد، این در شرایطی است که برای امنیت فعالیت شرکای خارجی، دیوار محدودیت ورود خودرو به کشور را بلندتر کرد. در هر صورت آنچه مشخص است با ادغام این دو وزارتخانه نه تنها ناهماهنگی میان سیاست‌های صنعتی و تجاری کشور اتفاق نیفتاد؛ بلکه تفوق تولید بر تجارت را نیز فراهم کرد. با این حال هم اکنون طرح تفکیک دوباره این وزارتخانه مطرح شده است، طرحی که مخالفان و موافقان زیادی به همراه خود دارد.
 
به‌طوری‌که برخی معتقدند ساختار کنونی وزارت صنعت و معدن و تجارت منجر به اتخاذ تصمیم‌گیری واحدی در این دو حوزه شده است و تولید و واردات خودرو همسو با یکدیگر حرکت می‌کنند، این در شرایطی است که مخالفان ادغام تاکید می‌کنند که در حوزه خودرو نهاد سیاست‌گذار به‌طور همزمان نتوانسته از منافع تولیدکننده و واردکننده دفاع کند؛ اما برخی دیگر از کارشناسان تاکید دارند که بازگشت وزارت بازرگانی می‌تواند به نوعی به شرکت‌های تولید‌کننده داخلی از جمله خودروسازان فشار بیاورد، دلیل این مساله را توجه بیش از پیش سیاست گذار بخش بازرگانی روی تنظیم بازار عنوان می‌کنند.
 
 
از دیگر نکاتی که می‌تواند تاثیر منفی روی صنعت خودرو داشته باشد، طولانی شدن روندهای بوروکراسی است. در حال حاضر زنجیره خودروسازی با دو وزارتخانه صمت و اقتصاد برای حل و فصل موانع پیش روی تولید روبه‌رو است. زنجیره خودروسازی چالش‌های خود را در ارتباط با مسائل مربوط به تولید با وزارت صمت و چالش‌های ترخیص قطعات و مواد اولیه را از گمرک به‌عنوان زیر مجموعه وزارت اقتصاد پیگیری می‌کند.
چنانچه تفکیک به‌طور کامل اجرایی شود و میان بخش بازرگانی و صنعتی جدایی بیفتد، این اتفاق می‌تواند روند بوروکراسی اداری را برای زنجیره خودروسازی طولانی‌تر کند؛ اما این جدایی می‌تواند مزایایی برای مصرف‌کننده و بازار خودرو نیز به همراه داشته باشد. کارشناسان در این زمینه به ایجاد ساز و کاری برای ادامه فعالیت شرکت‌های وارد‌کننده اشاره دارند. همان‌طور‌که عنوان شد واردات خودرو هم اکنون متوقف مانده است.
پیشتر شرکت‌های گری مارکت از گردونه فعالیت به حکم سیاست‌گذار کلان وزارت صمت حذف شدند و در ادامه برای فعالیت دیگر شرکت‌های واردکننده شروط سختی در نظر گرفته شد. تحریم‌ها و ممنوعیت واردات نیز نسخه فعالیت این شرکت‌ها را پیچید.
موافقان تفکیک دو وزارت صنعت و معدن با بازرگانی می‌گویند، بازگشت وزارت بازرگانی می‌تواند زمینه را برای ایجاد چارچوبی جهت ادامه فعالیت شرکت‌های وارد‌کننده مهیا کند. به‌طوری‌که استقلال این بخش زمینه را برای یافتن راهکارهای جایگزین ممنوعیت واردات به به وجود آورد.
 

source

donyeye eghtesad

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

اگه اینجوری بشه خوب میشه
21:54  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند دی ماه : توگروه دیگه ای خوندم یکنفر از سهندی ها رفته بوده
تارا v4 تیتانیم سرامیک تحویل اسفند : کسی هست با شرایط من که هنوز فاکتور نشده باشه ؟ الان رفت تو 4 ماه تاخیر.... لعنت بر .....
سهند : امروز کسی هم رفته بود تجمع؟
سهند : بسلامتی لطفا هرکی فاکتور شد بگه
nazi : دوستانی که موفق شدن رفتن برای تجمع نتیجه رو اعلام کنن
عباسی : کسانی که ماشین رو تحویل گرفتن اطلاعاتی در مورد جریمه دیرکرد ندارن؟
ali s3 : لطفا امروز همگی عصر به تهران شماره ۴۲۷۲۴. ابتدا داخلی ۷ و سپس داخلی ۳ زنگ بزنیم پیام های ماشینهای دیگه رو که میخونیم حدود یک ماه و نیم هم از پلاکشون گذشته اما هنوز تو صف بارگیری هستن لطفا همگی از ساعت ۲ تا ۴ زنگ بزنیم. ممنون نتیجه رو اینجا اعلام کنیم
شاهینcvt_mojtaba : به نظرت جاییی برای خوش بینی مونده؟
ali s3 : سلام شکایت و سود تاخیر فقط تا زمان فاکتور شدن ماشین هست زمانیکه که فاکتور بشید دیگه از اون تاریخ امکان شکایت و سود تاخیر ندادید، بخاطر همین زود فاکتور میکنن که دیگه زیاد سود تاخیر ندن
شاهینcvt_mojtaba : یعنی این ماه به ۱۳ اسفند میرسه. ؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوئیک آر اس، تیر، سخا2/28 : امروز صبح زنگ زدم شرکت سایپا گفت آر اس تا 9 اردیبهشت فاکتور شده
دنا آپشنال : گفتن که بالاش هم نوشتن 31 تیر
ایکس33 کراسmt : داداش fxشاید مشکلی داره وگرنه 4 دیماه خیلی زیاده هنوز فاکتورم نشده برو پیگیری کن ، یا جای شما باشم انصراف میدم ، انصراف بدی بهتر میتونی تو این بازار خراب ماشین بخری
پوریا : بنده تجربم اینه که دیگه سمت مدیران خودرو نیام چون با بد قولی و دوروغ پدر ادم درمیارن هیچ کدوم درست نیست کاراشون ، بنده 28 اردیبهشت ایکس33 بودم هنوز تحویل ندادن دوباره میگن باید صبر کنی شلوغه تا الان زیر افتاب بم حالاهم گرد و خاک تهران باید دوهفته بمونه خوب لامصب ماشین امده چرا تحویل نمیدید هر روز دوهفته دوهفته میکنید
خسارت دیده از سایپا : من امروز رفتم دم در سایپا هیچکس نبود رفتم درداخل از 8تا الان اونجا بودم دم معاونت .احدی نیومده بود هرکی میگه اومده عین... دروغ میگه و خودشو خر فرض کرده.دوستان من مدارک دادم گفت تتأخر هفته فاکتورمیشم.شمام باید برید تا نتیجه بگیرین
رانا 6 تیر : دوستان سلام امروز کسی خودروش فاکتور شده ؟
علیرضا : اینا پولمونو خوردن ما خوابیم وگرنه تا این حد کش نمیدادن دستمون هم به جایی بند نیست من زنگ میزنم دیگه جواب هم نمیدن
31 خرداد : تک یا دو گانه
سعید : تکمیل 27 و سخا 28 مهر بودم. تحویل اخر ابان بوده. من تا رفتم شرکت بعدشم رسیدم واحد فروش تقریبا 11 و نیم شد
فاطمه : هنوز دارن اسفند رو فاکتور میکنن