آینده واردات خودرو پس ‌از تفکیک صنعت از تجارت

 

آینده واردات خودرو پس ‌از تفکیک صنعت از تجارت

 
برخی از کارشناسان و فعالان خودرو پس از ادغام دو وزارت صنعت، معدن و بازرگانی در سال ۹۰ نسبت به عواقب این تصمیم‌گیری اظهار نگرانی کرده بودند، این در شرایطی است که حالا و پس از گذشت حدود ۸ سال، بار دیگر نگرانی‌ها نسبت به تاثیر تفکیک این دو وزارت بر روند توسعه و واردات خودرو شکل گرفته است.
 
پس از ادغام وزارت صنایع و معادن و بازرگانی، مخالفان با اظهار نگرانی بر روند شکل‌گیری این ادغام تاکید داشتند که وزیر صمت آینده به طور حتم مسیر واردات را با تمرکز بر تولید تغییر خواهد داد و تجارت خودرو به سود تولید عقیم می‌ماند. این پیش بینی‌ها بیراه نبود، چرا که با گذشت ۸ سال از ادغام دو وزارتخانه، واردات خودرو همراه با مقررات و بخشنامه‌های متفاوت با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو شد. ابلاغ دستورالعمل‌های گاهی ماهانه و متفاوت از یکدیگر هزینه‌های زیادی بر دوش وارد‌کنندگان قرار داد این در شرایطی بود که تولید‌کنندگان خودرو از حمایت تام وزارت صمت برخوردار بودند و دیوار انحصارگری آنها نسبت به سال قبل از ۹۰ بلندتر نیز شده بود.
 
به ادعای بسیاری از فعالان حوزه واردات، سال‌های بعد از ادغام که با اعمال تحریم‌های اولیه مصادف شد سیاست‌های صنعتی و تجاری را کاملا به نفع تولید تغییر داد و محدودیت عجیبی بر واردات خودرو اعمال شد. در این زمینه وزیر پیشین صمت به‌عنوان متولی و سیاستگذار صنعتی و تجاری کشور بیشترین محدودیت را برای بخش تجاری خودرو اعمال کرد. به‌طوری‌که گاهی فضا برای فعالیت نمایندگی‌های رسمی خودرو باز می‌شد و گری مارکت‌ها از فعالیت منع می‌شدند و در مقاطعی نیز برعکس این اتفاق رخ می‌داد. وی همزمان با توافق هسته‌ای و برجام بسیاری از شرکت‌های خارجی را برای فعالیت در ایران ترغیب کرد، این در شرایطی است که برای امنیت فعالیت شرکای خارجی، دیوار محدودیت ورود خودرو به کشور را بلندتر کرد. در هر صورت آنچه مشخص است با ادغام این دو وزارتخانه نه تنها ناهماهنگی میان سیاست‌های صنعتی و تجاری کشور اتفاق نیفتاد؛ بلکه تفوق تولید بر تجارت را نیز فراهم کرد. با این حال هم اکنون طرح تفکیک دوباره این وزارتخانه مطرح شده است، طرحی که مخالفان و موافقان زیادی به همراه خود دارد.
 
به‌طوری‌که برخی معتقدند ساختار کنونی وزارت صنعت و معدن و تجارت منجر به اتخاذ تصمیم‌گیری واحدی در این دو حوزه شده است و تولید و واردات خودرو همسو با یکدیگر حرکت می‌کنند، این در شرایطی است که مخالفان ادغام تاکید می‌کنند که در حوزه خودرو نهاد سیاست‌گذار به‌طور همزمان نتوانسته از منافع تولیدکننده و واردکننده دفاع کند؛ اما برخی دیگر از کارشناسان تاکید دارند که بازگشت وزارت بازرگانی می‌تواند به نوعی به شرکت‌های تولید‌کننده داخلی از جمله خودروسازان فشار بیاورد، دلیل این مساله را توجه بیش از پیش سیاست گذار بخش بازرگانی روی تنظیم بازار عنوان می‌کنند.
 
 
از دیگر نکاتی که می‌تواند تاثیر منفی روی صنعت خودرو داشته باشد، طولانی شدن روندهای بوروکراسی است. در حال حاضر زنجیره خودروسازی با دو وزارتخانه صمت و اقتصاد برای حل و فصل موانع پیش روی تولید روبه‌رو است. زنجیره خودروسازی چالش‌های خود را در ارتباط با مسائل مربوط به تولید با وزارت صمت و چالش‌های ترخیص قطعات و مواد اولیه را از گمرک به‌عنوان زیر مجموعه وزارت اقتصاد پیگیری می‌کند.
چنانچه تفکیک به‌طور کامل اجرایی شود و میان بخش بازرگانی و صنعتی جدایی بیفتد، این اتفاق می‌تواند روند بوروکراسی اداری را برای زنجیره خودروسازی طولانی‌تر کند؛ اما این جدایی می‌تواند مزایایی برای مصرف‌کننده و بازار خودرو نیز به همراه داشته باشد. کارشناسان در این زمینه به ایجاد ساز و کاری برای ادامه فعالیت شرکت‌های وارد‌کننده اشاره دارند. همان‌طور‌که عنوان شد واردات خودرو هم اکنون متوقف مانده است.
پیشتر شرکت‌های گری مارکت از گردونه فعالیت به حکم سیاست‌گذار کلان وزارت صمت حذف شدند و در ادامه برای فعالیت دیگر شرکت‌های واردکننده شروط سختی در نظر گرفته شد. تحریم‌ها و ممنوعیت واردات نیز نسخه فعالیت این شرکت‌ها را پیچید.
موافقان تفکیک دو وزارت صنعت و معدن با بازرگانی می‌گویند، بازگشت وزارت بازرگانی می‌تواند زمینه را برای ایجاد چارچوبی جهت ادامه فعالیت شرکت‌های وارد‌کننده مهیا کند. به‌طوری‌که استقلال این بخش زمینه را برای یافتن راهکارهای جایگزین ممنوعیت واردات به به وجود آورد.
 

source

donyeye eghtesad

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

اگه اینجوری بشه خوب میشه
21:54  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
. : کسی می دونه افزایش قیمت ها چطور خواهد بود؟
شاهین جی ال : سلام ما تحویل هفته چهارم شهریور هستیم و ۵ تیر ماه دعوتنامه اومد و ۱۹ تیر تکمیل وجه کردیم گفتن بعد تکمیل وجه ۳۰ الی ۴۰ روز کاری فاکتور میشه اما متاسفانه فعلا ک هیچ خبری نیست .
GL تکمیل وجه اردیبهشت : یک هفته هست که ماشین از نمایندگی تحویل گرفتم. ماشین خوبیه و راضی کننده فقط درهاش خیلی بد بسته میشه و چون صدای بیرون نمیاد داخل کلا صدای موتور میشنوی که یه کم زیاده و آزاردهنده انشاالله برای بقیه دوستان هم هر چه زودتر تحویل بشه
تارا : من تارا بودم فوری 31تیر پول ریختم 29 تحویل گرفتن
Cvt : سلام دعوتنامه من سوم خرداد اومد واریزی اولیه ۵ مهر ۴۰۲
محمدجواد : تنها راه ثبت شکایت از دفتر خدمات الکترونیکی قضایی هست هزینههم نداره
محمدجواد : تنها کاری ک میشه کرد شکایت از سایپا هست برید دفتر خدمات الکترونیکی قضایی با یه اظهار نامه و شرح حال و ثبت شکایت کنید هزینش نهایت با اظهار نامه ۴۰۰ تومن میشه
فائزه J4 اسفند : سلام توی سایت کرمان موتور وضعیت زده مرحله پلاک گذاری، تقریبا چند روز دیگه تحویل میدن؟
پلاس : حتی اگر این خبر صحیح باشه،باز جای امیدواری نداره:معنیش این میشه که اینهایی که الان هستند در این دو هفته باقیمانده کاری نمیکنند،آنها هم که دو هفته دیگه بیآن ،تا مستقر بشن و تا مهره های خودشون را بچینند و به اوضاع مسلط شوند،حداقل یکماه بعدش زمان میبره...ضمنا اگر واقعا کل مجموعه را بخرند دیگر نیازی ندارند که خودشون را نشان بدهند،به کی نشان بدهند!؟ دیگه صاحب اختیار هستند و راحت جولان میدهند.تجربه شرکتهای واگذار شده مثل آزمایش و ارج و صاایران و مبلیران و روغن نباتی شیراز و نیشکر هفت تپه و....نشان داده نه تنها رشد نکردند ، بلکه سریعتر نابود شدند.کدام شرکت واگذار شده ای را سراغ دارید که شکوفا شده باشد؟سایپا که همین الان هم پوکیده است.
سهندs : تحویل دی ماه بودیم ۷اردیبهشت تکمیل وجه کردیم .هنوز خبری ازتحویل ماشین نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : سلام امروز فاکتور شدی ؟مگه تعطیل نیست؟
حسن پیش پانا فولاد مرداد : سلام اره برا منم نوشته وجه تکمیل نمی باشد
کوییک آر اس : نمایندگی هم نمیشه تغییر داد برای تحویل ماشین
کوییک آر اس : منظورتون یکی از شهرهای دیگه تو استان خودتونه دیگه درسته. چون استان دیگر که حرف نداشتید انتخاب کنید. سخا هم که شهر خودتونو باید بگیرید
کوییک آر اس : خوب این چه کاریه حتما واریز کن تک را وقتی گرفتی اون مبلغی که اینجا می خوای بذاری رو دعوتنامه اونجا بذار رو ماشینت برو دوگانه از بازار بگیر زودتر به دستت می رسه
ساینا : حمیدرضا جان مبارکه واریزی هفتم هستی ؟
Rs : شما از کارکنان سایپایی ؟
پررستور : یه بار هشتم مرداد فعال شد تا سیزدهم من نزدم پشیمون کردن اگه دوباره بیاد حتما میزنم اگه واست اومد اطلاع بده
حمیدرضا 7بهمن : سلام دوستان بنده از اخبار موثق تشکر میکنم که همه حرفاش راسته یه جورایی بهش ایمان آوردم .ازش تشکر میکنم.الان فاکتور شدم شماره پذیرش جهت اطلاع بهمن ماهی های زجر کشیده 12151413 به امید فاکتور شدن همه دوستان
تحویل 31 تیر س : فعلا سایتشون درست شد ولی همچنان منتظر فاکتور شدن