آمادگی مپنا برای تبدیل خودروهای موجود در کشور به مدل‌های برقی ارزان قیمت

 

آمادگی مپنا برای تبدیل خودروهای موجود در کشور به مدل‌های برقی ارزان قیمت

 
چندی پیش در مطلبی به شانس اندک ایران خودرو و سایپا برای عرضه خودروهای هیبریدی یا برقی در شرایط تحریمی فعلی نوشته بودیم، اما حالا به نظر می رسد که گروه صنعتی مپنا به تکنولوژی مربوط ساخت خودروهای هیبریدی دست یافته است و قصد دارد تا این فناوری را در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار دهد.
 
علیرضا قنادان، مدیر شرکت تاکسی رانی تهران درباره آمادگی گروه صنعتی "مپنا" برای برقی کردن تمام تاکسی های تهران اظهار کرد: «همکاری مشترکی بین ما و گروه مپنا از مدت‌ها قبل آغاز شده و اواخر سال گذشته جهت هماهنگی بیشتر جلسه‌ای با حضور مدیرعامل گروه صنعتی مپنا برگزار شد.»
 
وی تصریح کرد: «در جلسه‌ای که برگزار شد مهندسین این مجموعه، طرح‌های خود برای برقی کردن 80 هزار تاکسی تهران را ارائه کردند که قرار شد به صورت پایلوت این طرح اجرا شود و بعد از رفع نواقص احتمالی به صورت کلی اجرا شود.»
 
 
 
هم اکنون خودروهای هيبريدی و الکتریکی، نمایانگر یکی از جدی ترین روش‌های بهره گیری از انرژی‌های جایگزین در خودروها هستند که از مزایای آنها می‌توان به کوچک ‌شدن اندازه موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاينده‌های محیط زیست اشاره کرد. پرداختن به این موضوع خودروهای هیبریدی در کشورمان با تأخیر فراوان و با جدیت کم آغاز شد، ولی با این حال، در یکی دو سال اخیر، رخدادهای مهمی در این زمینه رخ داده است.
 
 
 
به گفته قنادان هزینه لازم و زمان اجرای پروژه نهایی افزودن کیت هیبریدی به خودروهای تاکسی روشن نیست و جزییات این پروژه به زودی اعلام می شود. با این حال چندی پیش در خبری هزینه لازم برای کیت هیبریدی و برقی گروه مپنا بین 2 تا 8 هزار دلار اعلام شده بود.
 
این درحالیست که با افزوده شدن کیت هیبریدی در خودرو آزمایشی پژو 405، شتاب این خودرو به حدود 7.3 ثانیه بهبود یافته و از مصرف سوخت و آلایندگی نیز به شکل چشمگیری کاسته می شود. امکان تردد پاک درون شهری نیز در صورت شارژ بودن باتری های خودرو وجود خواهد داشت.
 
 
 
براساس اطلاعات مندرج در وب سایت شرکت مپنا، اولین نمونه این سامانه بر روی محصول ایران خودرو نصب و مورد آزمایش­های پیمایش، سرعت، شتاب و شیب قرار گرفت. این نمونه به یک سامانه محرک داخل چرخ (In-wheel drive) مجهز شده است که امکان حرکت خودرو در هر دو حالت بنزینی/برقی را فراهم می­کند. این خودرو از شارژر AC با توان 6.6 کیلووات بهره می برد، برد مسافتی خودرو در داخل شهر 157 کیلومتر و به صورت ترکیبی حدود 210 کیلومتر است. سرعت بیشنه آن نیز به 170 کیلومتر بر ساعت می­رسد. ظرفیت باتری خودرو 28 کیلووات بوده و توانایی بازگشت انرژی به باتری در هر دو حالت برقی و بنزینی (regenerative) در هنگام ترمز گیری و… را دارد.
 
مهندس قریشی از شرکت مپنا در گفتگو با دیجیاتو از کسب دانش لازم برای تولید خودروهای هیبریدی در کشور خبر می دهد. به گفته ایشان تکنولوژی مربوط به استفاده از موتورهای برقی درون چرخ ها هم اکنون توسط مپنا توسعه یافته است و موتورهای برقی مربوطه نیز در داخل کشور تولید می شوند.
 
 
 
به گفته قریشی در شرایط فعلی حتی تامین باتری های مربوط به این فناوری نیز تقریبا بدون مشکل انجام می شود و امکان ساخت خودروهای هیبریدی به صورت محرک جلو یا چهارچرخ محرک وجود دارد، چرا که مپنا به تکنولوژی بالای کنترلی که می تواند عملکرد موتورهای بنزینی و برقی را با یکدیگر تنظیم نماید، دست یافته است.
 
 
این شرکت همچنین مشغول انجام مذاکراتی با شرکت های تولید کننده خودرو برای افزودن کیت هیبریدی خودروها به خط تولید است. همچنین توسعه شارژ های خانگی و شارژ های عمومی برای شارژ خودروهای برقی نیز انجام گرفته و چند روز قبل نیز شاهد افتتاح اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در محوطه برج میلاد بودیم.
 
بدین ترتیب به نظر می رسد که سرانجام دانش لازم برای توسعه خودروهای هیبریدی در کشور بدست آمده است و حالا امیدهایی برای تولید انبوه این خودروها در ایران به وجود آمده است.
 
 
عباس علی آبادی در حاشیه بازدید وزیر نفت از کارخانجات مپنا، اظهار کرد: «در جلسه‌ای که با وزیر نفت داشتیم قرار شد در چند زمینه مشخص مطالعات جدی را آغاز کنیم. برای برخی مسائل هم قرار شد بررسی صورت گیرد.»
 
وی با تاکید بر اینکه مهمترین خواسته وزیر نفت از مپنا این بود که مپنا در زمینه‌های هایتک فعالیت کند اظهار کرد: «در حال حاضر کشور به تکنولوژی هایتک نیازمند است و انحصار آن در اختیار چند شرکت بین‌المللی قرار دارد. مپنا پذیرفت طرح جامعی را برای این کار انجام دهد و قطعا به نتیجه خواهد رسید.»
 
مدیرعامل مپنا ادامه داد: «مپنا زیرساخت‌های لازم برای تکنولوژی هایتک را در اختیار داشته و معتقدیم که نیازهای صنعت برق را در همه زمینه‌ها تامین خواهد کرد.
علی آبادی با اشاره به موتورهای دور متغیر گفت: از جمله توانایی‌های مپنا موتورهای دور متغیر است که می‌تواند جانشین خوبی برای ماشین‌های با راندمان پایین باشد. در زمینه واتراینجکشن که می‌تواند برنامه جدید وزارت نفت باشد وزیر نیرو ماموریتی را به مپنا داد که مپنا کاملا توانایی آن را دارد.»
 
وی ادامه داد: «همچنین برای پمپ‌های سرچاهی برای تامین فشار لازم برای افزایش عملکرد چاه‌ها ماموریتی به مپنا داده شد که به طور جدی آن را دنبال خواهیم کرد.»
 
 
 
مدیرعامل مپنا در ادامه با اشاره به پیشنهاداتی که مپنا به وزیر نفت ارائه کرده گفت: «پیشنهادی در زمینه استفاده از خودروهای برقی که می‌تواند جانشین خوبی برای خودروهای بنزینی باشد ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم از این طریق میزان صادرات بنزین را افزایش دهیم.»
 
علی آبادی با بیان اینکه برقی سازی در خودرو کاملا اقتصادی است، گفت: «می‌توان این کار را بدون افزایش هزینه برای مردم و همچنین بدون دریافت یارانه انجام داد. از این طریق می‌توان حمل و نقل شهری را سازماندهی و بنزین صرفه جویی شده را صادر کرد.»
 
به گفته وی مپنا کلیه طراحی‌های لازم را برای ایجاد زیرساخت‌های تبدیل ماشین‌های موجود به برقی انجام داده است.
 
مدیرعامل مپنا با بیان اینکه پیشنهاد دیگر مپنا صادرات برق بود گفت: «قرار شد این موضوع به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد. از جمله ظرفیت‌های کشور برای تامین نیاز و درآمدزایی و ایجاد شغل، تبدیل گاز به برق و صادرات آن است.»
 
به گفته علی آبادی مباحثی نیز در زمینه توسعه میادین کرنج و پارسی نیز انجام شد و وزیر نفت کاملا موافق بود. البته مدت‌هاست که مذاکره در این زمینه در حال انجام بوده و ما آماده برای امضای قرارداد هستیم.»
 
علی آبادی با اشاره به عملکرد مپنا در تامین تجهیزات ناوگان گفت: «ماهانه 3 تا 4 لکوموتیو توسط مپنا تولید می‌شود. به نظر من قطارها باید برقی شوند که در این راستا قراردادی با وزارت راه در خصوص برقی کردن راه آهن تهران – مشهد داشتیم که از آنجایی که قرار بود سرمایه آن توسط چینی‌ها تامین شود پروژه با کندی پیش می‌رود.»
 
وی با تاکید بر اینکه تولید خودروی برقی جدید کار ساده‌تری نسبت به تبدیل خودروهای موجود است گفت: «بیش از دو سال است که در زمینه تبدیل خودروها مطالعه می‌کنیم. برای ایجاد ظرفیت همه باید بسیج شوند. همه کارخانه‌های خودروسازی ظرفیت ما هستند. البته ما بنا نداریم جای کسی را بگیریم.»
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مپنا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

خیلی خوبه
21:48  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : شما ۱۱ آذر پذیرش بودید یا ۱۲ ؟ فاکتور شدید؟
متقاضی : خدایی کرمان موتور نهایت دقت و سخاوت رو در به اجرا نکردن قرارداد رو داره ممنون از کرمان موتور
شیرازی : سلام دوستان جای من باشین چکار میکنین؟ممنون میشم راهنما باشید. اردیبهشت1402 ثبت نام کردم ک پدرمادرم ببرم مشهد زیارت اما شهریور 403بابام فوت کرد.بعد اذرماه پیام اومد297 تومن بریزم ی مدت بعد نمایندگی قرارداد مهرماه 404 داد با اکراه گرفتم اومدم سال بابام ک دادم مادرمم فوت کرد😭هنوزم دعوتنامه تکمیل وجه نیمده.واقعا چکار کنم؟؟؟؟
امیر : شما خیلی آدم مریضی هستی که از گرفتاری مردم خوشحال میشی خدا عاقبت خودتو واون دخترات رو بخیر کنه!!!!!
سحر : عزیزم جمله من سوالی بودودرجواب ایشان که گفتن یه روز زودتر واریز کردید گفتم وگرنه دقیقا یادم نیست فقط میدونم همون روز اول وساعت اول واریز کردم
سعیدجی ال هفته ۴ مهر : درجواب سحرسایت از ۲۹دی باز شد چطوری شما ۲۸دی واریزی داشتی من ساعت ۱۱:۴۵دقیقه وایز کردم ۳شهریورتکمیل وجه اومد ۴شهریور انجام دادم هنوزم فاکتور نشدم
ساسی : منم 21 اسفندماه تکمیل وجه کردم از شیراز رفتم تهران اما جوابی نگرفتم اگر خبری شد اطلاع بده
شاهین جی ۱۱آذر : شیما صداقت . تو دو تا دخترات سرطان بگیرین ما و این مردم گرفتار به حالتون بخندیم
اسفند 403 : ما خودمونم گندیدیم پول فدای سرت صبرت خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیل : پیش فروش ساینا دوگانه تحویل مهر 404 تبدیل به تک و تکمیل وجه 5 شهریور همچنان فاکتور نشده اخرین فا کتور تبدیلیا کی بوده تکمیلش؟؟؟؟؟
دنا پیش فروش تحویل مهرماه : قالپاق همون فولادیه.برای واریز دوم خودشرکت تبدیل رو زده
محمد : خودرو فاقد صف فاکتور میباشدیعنی تو صف نیستید و به زودی فاکتور میشید
محمد ، 31 شهریور : به سلامتی استفاده کنید
محمد ، 31 شهریور : برای من همینطور😭
نرگس : ای اگه 830 تومن پرداخت کردین رینگ دار بوده چون دعوت نامه های قالپاق بصورت پیش فرض روی رینگ بود
علی جی ایکس ال : اقا سایپا تعداد خیلی زیادی کوییک توی پارکینگ دپو داره حتی پارکینگ کم آوردن برای دپوی ماشین علت اینکه ماشینا فاکتور نمیشن اینه که شرکت کمبود قطعه ای سی یو داره این قطعه برسه فاکتور ها سریع میشه به حرف الکی گوش نکنید اطلاع دقیق دارم تنها مشکل ماشینای کوییک کمبود همین قطعس
بهنام مشهد : دوم سایپا و ایران خودرو گرم از کرمان موتور مبلغ70م میخوام 2سال نیم میگه بدهکاریم ولی نمیدن میگم چقدر پول من میشه میگه نمیدونم تاخیر خودم حساب کردم شد 70م
بی نام : سرتیترخبرداشتم میخوندم نوشته پیگیری بازرسی کل کشورازوضعیت شرکت سایپا حال معلوم شدکه خیلی بدهکاری بالاآورده وهمه روسرکارگذاشتن
علی : برادر ما هم مثل تو گرفتار هستیم لنگ همین ماشینو هستیم.من تا چن روز پیش هرچی زنگ نمایندگی میزدم میگفتن آقا مشکل پلاک داره پلاک نمیکنن فعلا ولی چن روز پیش زدم گفتن مشکل حل شده به زودی پلاک میشه ماشینت فک نمیکنم دروغ بگن.