آمادگی مپنا برای تبدیل خودروهای موجود در کشور به مدل‌های برقی ارزان قیمت

 

آمادگی مپنا برای تبدیل خودروهای موجود در کشور به مدل‌های برقی ارزان قیمت

 
چندی پیش در مطلبی به شانس اندک ایران خودرو و سایپا برای عرضه خودروهای هیبریدی یا برقی در شرایط تحریمی فعلی نوشته بودیم، اما حالا به نظر می رسد که گروه صنعتی مپنا به تکنولوژی مربوط ساخت خودروهای هیبریدی دست یافته است و قصد دارد تا این فناوری را در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار دهد.
 
علیرضا قنادان، مدیر شرکت تاکسی رانی تهران درباره آمادگی گروه صنعتی "مپنا" برای برقی کردن تمام تاکسی های تهران اظهار کرد: «همکاری مشترکی بین ما و گروه مپنا از مدت‌ها قبل آغاز شده و اواخر سال گذشته جهت هماهنگی بیشتر جلسه‌ای با حضور مدیرعامل گروه صنعتی مپنا برگزار شد.»
 
وی تصریح کرد: «در جلسه‌ای که برگزار شد مهندسین این مجموعه، طرح‌های خود برای برقی کردن 80 هزار تاکسی تهران را ارائه کردند که قرار شد به صورت پایلوت این طرح اجرا شود و بعد از رفع نواقص احتمالی به صورت کلی اجرا شود.»
 
 
 
هم اکنون خودروهای هيبريدی و الکتریکی، نمایانگر یکی از جدی ترین روش‌های بهره گیری از انرژی‌های جایگزین در خودروها هستند که از مزایای آنها می‌توان به کوچک ‌شدن اندازه موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاينده‌های محیط زیست اشاره کرد. پرداختن به این موضوع خودروهای هیبریدی در کشورمان با تأخیر فراوان و با جدیت کم آغاز شد، ولی با این حال، در یکی دو سال اخیر، رخدادهای مهمی در این زمینه رخ داده است.
 
 
 
به گفته قنادان هزینه لازم و زمان اجرای پروژه نهایی افزودن کیت هیبریدی به خودروهای تاکسی روشن نیست و جزییات این پروژه به زودی اعلام می شود. با این حال چندی پیش در خبری هزینه لازم برای کیت هیبریدی و برقی گروه مپنا بین 2 تا 8 هزار دلار اعلام شده بود.
 
این درحالیست که با افزوده شدن کیت هیبریدی در خودرو آزمایشی پژو 405، شتاب این خودرو به حدود 7.3 ثانیه بهبود یافته و از مصرف سوخت و آلایندگی نیز به شکل چشمگیری کاسته می شود. امکان تردد پاک درون شهری نیز در صورت شارژ بودن باتری های خودرو وجود خواهد داشت.
 
 
 
براساس اطلاعات مندرج در وب سایت شرکت مپنا، اولین نمونه این سامانه بر روی محصول ایران خودرو نصب و مورد آزمایش­های پیمایش، سرعت، شتاب و شیب قرار گرفت. این نمونه به یک سامانه محرک داخل چرخ (In-wheel drive) مجهز شده است که امکان حرکت خودرو در هر دو حالت بنزینی/برقی را فراهم می­کند. این خودرو از شارژر AC با توان 6.6 کیلووات بهره می برد، برد مسافتی خودرو در داخل شهر 157 کیلومتر و به صورت ترکیبی حدود 210 کیلومتر است. سرعت بیشنه آن نیز به 170 کیلومتر بر ساعت می­رسد. ظرفیت باتری خودرو 28 کیلووات بوده و توانایی بازگشت انرژی به باتری در هر دو حالت برقی و بنزینی (regenerative) در هنگام ترمز گیری و… را دارد.
 
مهندس قریشی از شرکت مپنا در گفتگو با دیجیاتو از کسب دانش لازم برای تولید خودروهای هیبریدی در کشور خبر می دهد. به گفته ایشان تکنولوژی مربوط به استفاده از موتورهای برقی درون چرخ ها هم اکنون توسط مپنا توسعه یافته است و موتورهای برقی مربوطه نیز در داخل کشور تولید می شوند.
 
 
 
به گفته قریشی در شرایط فعلی حتی تامین باتری های مربوط به این فناوری نیز تقریبا بدون مشکل انجام می شود و امکان ساخت خودروهای هیبریدی به صورت محرک جلو یا چهارچرخ محرک وجود دارد، چرا که مپنا به تکنولوژی بالای کنترلی که می تواند عملکرد موتورهای بنزینی و برقی را با یکدیگر تنظیم نماید، دست یافته است.
 
 
این شرکت همچنین مشغول انجام مذاکراتی با شرکت های تولید کننده خودرو برای افزودن کیت هیبریدی خودروها به خط تولید است. همچنین توسعه شارژ های خانگی و شارژ های عمومی برای شارژ خودروهای برقی نیز انجام گرفته و چند روز قبل نیز شاهد افتتاح اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در محوطه برج میلاد بودیم.
 
بدین ترتیب به نظر می رسد که سرانجام دانش لازم برای توسعه خودروهای هیبریدی در کشور بدست آمده است و حالا امیدهایی برای تولید انبوه این خودروها در ایران به وجود آمده است.
 
 
عباس علی آبادی در حاشیه بازدید وزیر نفت از کارخانجات مپنا، اظهار کرد: «در جلسه‌ای که با وزیر نفت داشتیم قرار شد در چند زمینه مشخص مطالعات جدی را آغاز کنیم. برای برخی مسائل هم قرار شد بررسی صورت گیرد.»
 
وی با تاکید بر اینکه مهمترین خواسته وزیر نفت از مپنا این بود که مپنا در زمینه‌های هایتک فعالیت کند اظهار کرد: «در حال حاضر کشور به تکنولوژی هایتک نیازمند است و انحصار آن در اختیار چند شرکت بین‌المللی قرار دارد. مپنا پذیرفت طرح جامعی را برای این کار انجام دهد و قطعا به نتیجه خواهد رسید.»
 
مدیرعامل مپنا ادامه داد: «مپنا زیرساخت‌های لازم برای تکنولوژی هایتک را در اختیار داشته و معتقدیم که نیازهای صنعت برق را در همه زمینه‌ها تامین خواهد کرد.
علی آبادی با اشاره به موتورهای دور متغیر گفت: از جمله توانایی‌های مپنا موتورهای دور متغیر است که می‌تواند جانشین خوبی برای ماشین‌های با راندمان پایین باشد. در زمینه واتراینجکشن که می‌تواند برنامه جدید وزارت نفت باشد وزیر نیرو ماموریتی را به مپنا داد که مپنا کاملا توانایی آن را دارد.»
 
وی ادامه داد: «همچنین برای پمپ‌های سرچاهی برای تامین فشار لازم برای افزایش عملکرد چاه‌ها ماموریتی به مپنا داده شد که به طور جدی آن را دنبال خواهیم کرد.»
 
 
 
مدیرعامل مپنا در ادامه با اشاره به پیشنهاداتی که مپنا به وزیر نفت ارائه کرده گفت: «پیشنهادی در زمینه استفاده از خودروهای برقی که می‌تواند جانشین خوبی برای خودروهای بنزینی باشد ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم از این طریق میزان صادرات بنزین را افزایش دهیم.»
 
علی آبادی با بیان اینکه برقی سازی در خودرو کاملا اقتصادی است، گفت: «می‌توان این کار را بدون افزایش هزینه برای مردم و همچنین بدون دریافت یارانه انجام داد. از این طریق می‌توان حمل و نقل شهری را سازماندهی و بنزین صرفه جویی شده را صادر کرد.»
 
به گفته وی مپنا کلیه طراحی‌های لازم را برای ایجاد زیرساخت‌های تبدیل ماشین‌های موجود به برقی انجام داده است.
 
مدیرعامل مپنا با بیان اینکه پیشنهاد دیگر مپنا صادرات برق بود گفت: «قرار شد این موضوع به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد. از جمله ظرفیت‌های کشور برای تامین نیاز و درآمدزایی و ایجاد شغل، تبدیل گاز به برق و صادرات آن است.»
 
به گفته علی آبادی مباحثی نیز در زمینه توسعه میادین کرنج و پارسی نیز انجام شد و وزیر نفت کاملا موافق بود. البته مدت‌هاست که مذاکره در این زمینه در حال انجام بوده و ما آماده برای امضای قرارداد هستیم.»
 
علی آبادی با اشاره به عملکرد مپنا در تامین تجهیزات ناوگان گفت: «ماهانه 3 تا 4 لکوموتیو توسط مپنا تولید می‌شود. به نظر من قطارها باید برقی شوند که در این راستا قراردادی با وزارت راه در خصوص برقی کردن راه آهن تهران – مشهد داشتیم که از آنجایی که قرار بود سرمایه آن توسط چینی‌ها تامین شود پروژه با کندی پیش می‌رود.»
 
وی با تاکید بر اینکه تولید خودروی برقی جدید کار ساده‌تری نسبت به تبدیل خودروهای موجود است گفت: «بیش از دو سال است که در زمینه تبدیل خودروها مطالعه می‌کنیم. برای ایجاد ظرفیت همه باید بسیج شوند. همه کارخانه‌های خودروسازی ظرفیت ما هستند. البته ما بنا نداریم جای کسی را بگیریم.»
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مپنا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

خیلی خوبه
21:48  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Samirax5 : خدارو شکر ممنون از شما
اردیبهشت۲ : سلام دوستان فردا شنبه میرم برای تحویل انشاالله همه دوستان هرچه زودتر تحویل بگیرن واقعا خون جیگر شدیم تا به این مرحله رسیدم هنوز نیومده هنوز نیومده جریمه شدم روی ماشین حمل سرعت غیر مجاز باتشکر
بهمن : شماره پذیرش وللش تا 18مرداد داره فاکتور میشه 3روز دیگه مونده اینم اینقدر لفتش میدن 20روزی طول میکشه
ساینا دو گانه : سلام اقا همون سایناش هم یکسال تاخیرهست
بهمن : ولش کن شما بگو کلا چندتا ماشین بوده چندتا ثبت نامی بوده، بعد چجوری از روی شماره پذیرش شما می‌فهمید نوبت کیست چیست، شماره پذیرش روز اول دادن مثلا من روز آخر تکمیل وجه کردم، خدایش چجوری میتونی 😂
شهرام . : بنده خدا دفعه اولشه. من با پذیرش 12414233 در انتظار فاکتور اصلا خیلی نگرانی دوتا رقم آخرش رو صفر بزار ندزدن ماشینتو :))
شاهین G تیر ماه تبدیلی GL : سلام دوستان ما اینجا پیگیر هستیم تا یه خبر مثبت از همدیگه بگیریم برای حل مشکلمون - نه اینکه یه نفر با چند اسم متفاوت احتمالا که از خود سایپا بیاد اینجه فقط پیام الکی بده و توهین کنه (گفت سایپا چون اگر مثل ما مشکل تحویل خودرو داشت این پیام های توهین آموز را نمیداد) و همه با هم بحث کنن و فراموش کنیم که برای چی اینجا هستیم -البته باز مشکل اصلی سایپاست که فاکتور نمیکنه و هیچ پیامی در مورد فاکتور و تحویل و ... اینجا ما پیدا نمیکنیم . ولی دوستان وجدانا پیام های متفرقه دیگه نفرستید و بحث نکنید تا یه راه حلی ییدا کنیم برای حل مشکلمون.......سایپا مطمئن مطمئن مطمئن
X5 اسفند : یه چیز دیگم ک یادم رفت نمونه حرفم واسه دیگنیتی بهمن موتور هست که یا قیمت قطعی و تحویل فوری یک هفته ده روز باز بود تو سایتش و کسی نمیخرید آخرش خودشون بستن و فروش خوبی نداشتن نمایندگی های بهمن موتور برین بهتون میگن واسه همین تا این ور سال خودروسازهای داخلی ایران خودرو و سایپا و بهمن و کرمان و مدیران افزایش ندارن البته این با خودروهای وارداتی مثل مزدا و تویوتا و حتی وارداتی ها همین کرمان مثل هیوندای و اینجور برندها فرق داره اونو ممکنه افزایش بخورن قبل سال بخصوص هیبریدی ها
شاهین پلاس : سلام دوست عزیز بعد از اردیبهشت اولین دعوتنامه مربوط میشه به تیر که دعوتنامه اش 15مرداد اومد که 12روز مهلت واریز وجه داشت از اون تاریخ تا الان دیگه دعوتنامه نیومده.
X5 اسفند : سلام من خودم فطعی ثبت نام کردم تحویل اسفند ولی دوستانی که دومرحله ای ثبت نام کردن برن با خیال راحت بخوابن هیچ افزایش قیمتی این ور سال نیست... اینو یکی از دوستان بخش فروش کرمان موتور گفتند به دلیل سیاست های بنزین دولت و حذف سهمیه های سوخت و الزام خودروسازها به ساخت خودروهای با مصرف سوخت کمتر مثل هیبریدی ها (کرمان موتورم داره می سازه)بهشون اجازه افزایش قیمت نمیدن این ور سال..البته خودروهایی که از اول سال تا الان افزایش نخوردن میتونن یکبار افزایش بدن ابن ور سال کرمان موتور این ور سال افزایش داده و دیگ مجاز نیست فقط پیگیری تحویل بموقع خودروها و خسارت های دیرکرد و اینجور چیزا باشین تو این صفحه و نگران صحبت های دلال ها برای افزایش قیمت بازار ماشین هاشون نباشین ابنم بگم خودروهای صفر جدید از آخر ماه بخاطر همین نداشتن کارت سوخت تو بازار آزاد خیلی افت میکنه که برای مصرف کننده مهم نیست ولی برای دلال آزاردهنده است و سودش تو افزایش قیمت کارخونس فقط ...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 فرسوده تحویل اذر ماه : نه فقط کامستر چک کنید حرف نمایندگی یا اپراتور گوش ندین شرایط فاکتور شده بعداز امدن دعوتنامه هرکسی زود تر واریز وجه کند زود فاکتور میشود
علی 207 پانا اذر : سلام فاکتور بشه پیام میاد یا نه
207 فرسوده تحویل اذر ماه : 21 ابان دعوتنامه امد همون روز واریزکردم
30 ابان : فک کنم کرمانشاه باشه
اطلس 24مهر : سلام.دقیقامنم شرایط شمارو دارم 50میلیون سودتاخیر برام زدن ولی پرداخت نکردن...نمی دونم چه راهی جواب میده چیکار کنیم با اینا؟؟؟
اکستند : چرا نیسان های تک سوز اکستند را پلاک نمیکنن فاکتور شده ولی پلاک نمیشه
دوگانه عادی 403 : سلام میشه شماره پذیرشتون رو بفرستید؟
علی پانا فولادی 30 دی : سلام مبارک باشه انشالله به خوشی سوار بشید 😍😍😍
مهندس : سلام صبح آدینه برهمگان خوش وخرم ی خبر خوب اینکه تاریخ بنزین فعلا نامعلوم شد و احتمالا همون کارت سوخت ها سرجاش باش بدلیل مشکلات نرم افزاری و دسترسی بحساب بانکی مردم . وخبر بد اینکه روند فاکتورگیری و تحویل خودرو بشدت کند شده و بدا بحال کسایی که تازه ثبت نام کردن امیدوارم از این مشکلات خودساخته دولت زودتر رها بشیم
خطاب ب مهدی از نیشابور : بنظر من تو برو یه فکری بکن ببین چجوری میتونی کار کنی که خدمتی بخلق الله باشه یا حداقل ناله پشتت نباشه این راه به هیچستان است و هیچ شاید چهار صباحی 2ریالی دستت باشه ولی عاقبتی نداره عاقبتم چشم برهم زدنی میاد