فروش خودروهای برقی بهخصوص مدلهای مختلف تسلا باعث شده است تا مدلهای لوکس آلمانی ارزش خود را روزبهروز از دست دهند.
براساس یک پژوهش از شرکت خدمات مالی و سرمایهگذاری کپیتال وان (Capital One)، تقاضای روزافزون برای خودروهای تسلا باعث شده است تا خودروهای لوکس آلمانی ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهند. اغلب شرکتهای بزرگ خودروسازی اروپایی هماکنون بهدنبال تولید خودروهای الکتریکی برای رقابت با این برند تازهوارد آمریکایی هستند.
این تأثیر آنقدر بزرگ است که شرکت سرمایهگذاری کپیتال وان از آن بهعنوان اثر تسلا (The Tesla Effect) یاد میکند. افرادی که قبلاً خودروهای جدیدی را از مرسدس بنز، BMW یا آئودی میخریدند، اکنون خودروهای تسلا را میخواهند؛ بنابراین آنها همچنان خودروهای موردنیاز خود را خریداری میکنند، فقط اینکه خریداران اکنون بیشتر بهدنبال خودروهای الکتریکی هستند، پس تقاضا برای خودروهای لوکس آلمانی با کاهش مواجه خواهد شد.
بنابراین اگر با قوانین عرضه و تقاضا آشنا باشید این بدان معنی است که کاهش تقاضا برای برندهای لوکس آلمانی باعث کاهش ارزش آنها نیز خواهد شد. پس این شرکتها برای مقابله با این مسئله قیمت محصولات خود را کاهش دادهاند تا بتوانند قدرت بیشتری در رقابت با خودروهای تسلا داشته باشند.
کپیتال وان میگوید که «بیامو ۳۲۰i مدل ۲۰۱۸ تقریباً ۲۰ درصد ارزش خود را از دست داد و از ۳۷۷۰۰ دلار به ۳۰۷۰۰ دلار سقوط کرد. همچنین مرسدس بنز کلاس B نیز از ۱۸۵۰۰ دلار به ۱۳۲۵۰ دلار رسید و تقریباً ۳۰ درصد کاهش ارزش را تجربه کرده است». این شرکت میافزاید ۲۲.۲ درصد از معاملات انجامشده برای خرید مدلهای جدید تسلا از سوی مالکان خودروهای لوکس آلمانی انجام میشود. در شرایط عادی این نرخ حدود ۱۰.۹ درصد است. البته ازنظر خریداران خودروهای دستدوم این کاهش فرایند مثبتی است و اثر تسلا برای آنها سودمند خواهد بود. آنها اکنون میتوانند خودروهای لوکس را باقیمت بسیار پایینتر خریداری نمایند. باید به این نکته نیز توجه داشت که برای مالکان خودروهای لوکس این خبر خوبی نیست، زیرا آنها با کاهش ارزش خودروی خود روبهرو خواهند شد. مگر اینکه خودروی لوکس آنها یک مدل الکتریکی باشد.
این باعث میشود که خریداران بهراحتی بتوانند از اثر تسلا استفاده کرده و بتوانند خودروی مرسدس بنز یا بیامو را به قیمت تویوتا کمری خریداری کنند. البته این موضوع بر خودروهای غیر لوکس بازار نیز تاثیرخواهد داشت. بهطور مثال هرکسی که بهدنبال فروش تویوتا کمری نیز است باید قیمت پایینتری را برای آن در نظر بگیرد.
نکته جالب این موضوع، تغییر مفهوم لوکس و تجملگرایی در خودرو است. اگر پیشازاین استفاده از روکش چرم باکیفیت در خودرو نشانه لوکس بودن آن در نظر گرفته میشد، اکنون فناوریهای پیشرفته ارتباطی و ایمنی نشاندهنده ارزش بالای خودرو محسوب میشود.
در گزارش کپیتال وان آمده است:
برخلاف خودروهای لوکس که در بالا ذکر شد امروزه تسلا مدل ۳ که ارزانترین محصول تسلا نیز است دارای نرمافزارهای پیشرفته برای رانندگی خودران است که به خودرو اجازه میدهد تا تغییر خطوط را بهراحتی انجام دهد حتی از گاراژ یا پارکینگ نیز خارج شود. فناوری در نگاه تسلا، توانایی خودرو برای ازبین بردن برخی جنبههای خستهکنندهی رانندگی درنظر گرفته شده است.
به همین دلیل است که برخی از مصرفکنندگان خودروهای لوکس بهدنبال جایگزینی آن با مدلهای الکتریکی هستند. بهعنوانمثال مسئولان هتل رویال منصور مراکش قصد دارند ناوگان خودروهای بنتلی لوکس خود را با تسلا مدل ایکس جایگزین کنند؛ بنابراین خرید خودروهای الکتریکی صرفنظر از پاک بودن و کمک به حفظ محیطزیست، ازنظر مالی نیز یک انتخاب عاقلانه است.