بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله که روز گذشته خدمت شما عزیزان ارائه شد، نگاهی اجمالی به خودروی الکتریکی تسلا Model S 2015 و طراحی بدنه و تجهیزات رفاهی آن داشتیم. در این قسمت به بررسی قدرت و عملکرد موتور، ایمنی، طراحی داخلی و تجهیزات خاص، و تجربه رانندگی با این سدان الکتریکی می‌پردازیم. 

 

قدرت و عملکرد موتور

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

تسلا Model S 2015 توسط موتورهای الکتریکی آب خنک (یک موتور در تیپ‌های 60 و 85 و دو موتور در تیپ‌های 85D و P85D) و یک گیربکس تک سرعته که نیرو را مستقیما به چرخ‌ها منتقل می‌کند، به پیش می‌رود. گفتنی است، در این خودرو از باتری‌های لیتیوم یونی نیز، استفاده می‌شود. قدرت موتور تیپ 60 حدود 380 اسب‌بخار تخمین زده شده و کمپانی سازنده شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت آن را 5.9 ثانیه اعلام کرده است. سازمان EPA نیز، مصرف انرژی این خودرو را 35 کیلووات ساعت در هر 160 کیلومتر و حداکثر مسافت قابل پیمایش با آن را 333 کیلومتر تخمین زده است. اگرچه این میزان عددی واقع‌بینانه است، اما همانند دیگر خودروهای الکتریکی، نوع رانندگی تاثیر بسزایی بر این مقدار دارد. طبق اظهارات کمپانی سازنده، در صورت استفاده از رینگ‌های 21 اینچی در تیپ 60 این مقدار حدود 3 درصد کاهش پیدا می‌کند. تسلا Model S85 را می‌توان به دو صورت تک موتوره و دو موتوره سفارش داد. مدل تک موتوره، دیفرانسیل عقب بوده و همانند تیپ 60 و البته با یک مبدل قدرت قوی‌تر، با قدرتی معادل 380 اسب‌بخار به پیش می‌رود؛ کمپانی سازنده شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت این مدل را 5.4 ثانیه ارزیابی کرده است. طبق ارزیابی‌های سازمان EPA مصرف انرژی تیپ 85 به 38 کیلووات ساعت در هر 160 کیلومتر و حداکثر مسافت قابل پیمایش به 424 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

در تیپ 85D با وجود اضافه شدن یک موتور دیگر در قسمت جلو، شاهد کاهش قدرت موتور به 376 اسب‌بخار هستیم. علی‌رغم کاهش قدرت موتور، 85D از سرعت بیشتر، شتاب بهتر (5.2 ثانیه)، مصرف انرژی 34 کیلووات ساعت در هر 160 کیلومتر برخوردار است و با یک بار شارژ کامل می‌توان مسافتی در حدود 432 کیلومتر را با آن پیمود. تسلا در تیپ P85D اوج قدرت خود را به نمایش می‌گذارد و این خودرو را با قدرتی معادل 691 اسب‌بخار (221 اسب برای چرخ‌های جلو و 470 اسب برای چرخ‌های عقب) روانه بازار می‌کند. طبق اعلام کمپانی سازنده P85D تنها طی 3.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند؛ سازمان EPA حداکثر مسافت قابل پیمایش با آن را 405 کیلومتر و مصرف انرژیش را 36 کیلووات ساعت در هر 160 کیلومتر عنوان کرده است. گفتنی است، تمامی تیپ‌های این خودرو را می‌توان با استفاده از خروجی 110 یا 240 ولت خانگی و یا ایستگاه‌های شارژ عمومی و رابط‌های قابل حمل شارژ کرد. باید توجه داشته باشید که شارژ کامل خودرو با استفاده از خروجی 110 ولت بسیار کند و آهسته صورت می‌گیرد و در هر ساعت میزان انرژی لازم برای پیمودن مسافتی در حدود 5 کیلومتر فراهم می‌شود. اما با استفاده از خروجی 240 ولت و یک مدار 50 آمپر که با نام خروجی NEMA 14-50 شناخته می‌شود، می‌توانید در هر ساعت میزان انرژی لازم برای طی مسافتی در حدود 48 کیلومتر را تامین کنید؛ بدین ترتیب، تسلا Model S60 طی 7 ساعت و S85 طی 9 ساعت به صورت کامل شارژ می‌شوند. با استفاده از سیستم شارژ دوگانه که به صورت سفارشی عرضه می‌شود، مدت زمان شارژ کامل نصف می‌شود؛ به عبارت دیگر، تیپ 60 طی 3.5 ساعت و 85 طی 4.5 ساعت به صورت کامل شارژ می‌شوند. شایان ذکر است، با استفاده از ایستگاه‌های شارژ سریع کمپانی تسلا که همچنان در حال افزایش هستند، شما می‌توانید در هر ساعت انرژی لازم برای طی مسافتی در حدود 320 کیلومتر را تامین کنید. 

 

ایمنی

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

کمپانی تسلا با فراهم آوردن تمهیداتی از جمله کیسه هوای سر، زانو و لگن برای سرنشینان جلو و کیسه هوای جانبی و پرده‌ای برای جلو و عقب، کنترل کشش و پایداری، سنسورهای هشدار تصادف، ترمزهای دیسکی ضدقفل و دوربین دید عقب به صورت استاندارد در تمامی تیپ‌های Model S، ایمنی این سدان الکتریکی را فراهم آورده است. در تست تصادف صورت گرفته نیز، این آمریکایی زیبا موفق به کسب پنج ستاره ایمنی در مجموع، پنج ستاره برای برخورد از جلو و پنج ستاره برای برخورد از بغل شده است. در تست ترمز انجام شده، P85 تک موتوره مجهز به رینگ‌های 21 اینچی و تایرهای با عملکرد بالا موفق شد پس از طی مسافتی در حدود 33 متر متوقف شود که بسیار قابل توجه است. 

 

طراحی داخلی و تجهیزات خاص

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

چنانچه شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که به کار با تبلت‌ها علاقه خاصی دارند، مطمئنا نمایشگر لمسی 17 اینچی قرار گرفته در کنسول مرکزی تسلا Model S که جایگزین دکمه‌ها و ادوات کنترلی شده است، نظر شما را جلب خواهد کرد. این نمایشگر علاوه بر عملکرد فوق‌العاده، چهره‌ای آینده نگرانه به سدان الکتریکی بخشیده است.

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم) بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)
بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم) بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

از جمله ویژگی‌های جالب توجه این سیستم می‌توان به امکان تنظیم و جای‌گذاری منوهای سیستم صوتی،  کنترل آب و هوا و  مسیریابی مطابق میل کاربران اشاره کرد. همچنین با سفارش پکیج Technology و بهره‌مندی از سیستم GPS پیشرفته، نه تنها نقشه‌ها بلکه مسیریابی نقطه به نقطه نیز، در اختیار شما قرار می‌گیرد.

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم) بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)
بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم) بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

صندلی‌های جلو و عقب با فراهم آوردن فضای پای کافی برای سرنشینان، راحتی و آسایش آنان را تامین می‌کنند؛ با این وجود، افراد قد بلند ممکن است هنگام نشستن در صندلی عقب از نظر فضای سر کمی در مضیقه قرار بگیرند. با سفارش صندلی‌های تاشو، دو صندلی کوچک مخصوص کودکان در اختیار شما قرار می‌گیرد. با تا کردن این صندلی‌ها فضایی در حدود 745 لیتر برای حمل وسایل فراهم می‌شود که در مقایسه با بسیاری از سدان‌های لوکس بزرگ، جادارتر می‌باشد. گفتنی است، با تا کردن صندلی‌های ردیف وسط این فضا به 1,642 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

در زیر کاپوت این آمریکایی الکتریکی یک فضای کوچک چند لیتری نیز وجود دارد که البته در مدل‌های دو موتوره، این فضا کمی کوچک‌تر می‌شود. اگرچه کیفیت مواد مورد استفاده در داخل کابین خوب و رضایت‌بخش است، اما باز هم در حد و اندازه خودروهای لوکس هم قیمت با Model S نیست. برای مثال، تودوزی چرم دیگر خودروهای لوکس در مقایسه با تودوزی چرم سدان الکتریکی از دوام بیشتری برخوردار هستند. در خصوص بالابرهای شیشه و کنترل‌های مخصوص راننده باید گفت که این موارد از مرسدس بنز قرض گرفته شده‌اند و به همین دلیل جای هیچ‌گونه بحثی در مورد آنها وجود ندارد. 

 

تجربه رانندگی

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

عملکرد تسلا Model S 2015 در جاده مشابه هیچ‌یک از خودروهای الکتریکی دیگر نیست. شتاب‌گیری خودرو بسیار سریع و به طرز هراس انگیزی ساکت است. با فراهم شدن گشتاور در کوتاه‌ترین زمان ممکن، هنگام شتاب‌گیری این احساس به شما دست می‌دهد که گویی گلوله‌ای از یک اسلحه مجهز به صدا خفه‌کن شلیک شده است. این امر به ویژه در P85D با شتاب 3.2 ثانیه و قدرتی در حدود 700 اسب‌بخار، بسیار ملموس است. اگرچه با افزایش سرعت مصرف انرژی نیز، افزایش پیدا می‌کند اما رانندگی با این خودرو یکی از مهیج‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجربیاتی است که ممکن است یک نفر در زندگی خود به دست آورد. عملکرد سیستم ترمز نیز، قابل ستایش است. دقت و عملکرد خوب سیستم‌های فرمان و تعلیق، بر هیجان ناشی از رانندگی با Model S می‌افزایند. وزن باتری‌ها تعادل این سدان اسپرت لوکس را حفظ کرده و عملکرد خوب آن را در پیچ‌ها سبب می‌شود. گفتنی است، ویژگی‌های اسپرت Model S هرگز مخل راحتی و آسایش رانندگی با آن نیست. هنگام رانندگی در داخل شهر کابین بسیار ساکت و آرام می‌باشد، اما در بزرگراه و در صورت وجود تایرهای پهن با عملکرد بالا، صدای باد و جاده به داخل کابین نفوذ کرده و کمی از سکوت و آرامش آن می‌کاهد. با افزایش صدای سیستم صوتی، این مشکل نیز حل می‌شود و شما می‌توانید از رانندگی با یک خودروی الکتریکی لذت ببرید.


منبع

Edmunds

برچسب : تسلا , Model S , خودروی الکتریکی , i3 , بی ام و , گلف , فولکس واگن , پانامرا , پورشه , S Class , مرسدس بنز , A7 , آئودی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

مهدی
0

دولت اعلام کرده بود تعرفه ی واردات خودروهای هیبریدی 0 % !!!
ولی اصلا اجازه ورود به این ماشین داده نشده انگاری!!!
دولت ایرانه دیگه ....
18:34  1395/09/02
پاسخ دادن
کاربر: Bugatti
0

اگه بتونن یه کاری کنن که خیلی زود تر شارژ شه خیلی خوب میشه
11:46  1394/01/25
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
3

همه چیزش عالیه بجز زمان شلرژ، که برا اونم مطمئنا" یه فکرایی دارن. البته در مقایسه با سایر خودروهای الکتریکی میشه گفت تسلا خیلی خیلی جلوتره.
00:44  1394/01/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
توحید ارومیه : خطاب به دوست عزیز که نوشته لعنت به سایپا.اون موقع که من برای ساینا واریز وجه کردم موقع ارسال دعوتنامه هم قیمت کارخانه افزایش یافته هم مالیات و بیمه و شماره گذاری من از 16میلیون افزایش 8میلیون پرداخت کردم.الانم قیمت کارخانه اطلس شده 418 ت که اگه بهش 21درصد مالیات و بیمه و شماره گذاری اضافه بشه چیزی نزدیک 505میلیون قیمتش میشه.حالا منی که 202میلیون اریبهشت واریز کردم با مشارکت 16برای دی ماه تقریبا از 505کم کنی میمونه 303میلیون 16میلیون هم سود مشارکت کسر میشه میمونه 287میلیون ..موقع ثبت نام اطلس 405میلیون بود قیمش میشه 505که یعنی 100میلیون افزایش نصفش برا من اعمال نمیشه از 287 هم 50 کسر کنی میمونه 237میلیون حالا من در نظرم 240گرفتم برای تکمیل وجه 2.3میلیون اختلاف محاسباتی من.هر چند که این ظلمه برای همه.حداقل افزایش قیمت باید فرودین اعمال میشد نه الان
اقدس سفیدمشکی : شماره پذیرشتومیشه بگی
t8 : ما 23 تیر ثبت نام کردیم ، هنوز شاسی هم نشدیم
تکمیل وجه 29مرداد ، : سلام خسته نباشی من۲۹ مرداد پس چرا برام فاکتور نشده🤔
توحید ارومیه : دوست عزیز بعد تکمیل وجه و ارایه برگ سخا به نمایندگی تبدیل میشه به عدم نقص در پرونده
محمد x5 : دفتر قضایی دادخواست علیه کرمان موتور بابت جریمه تاخیر تحویل خودرو
وحید : به منتظران ریرا خوب بیاید خودمون راش بندازیم من پیش فروش جایگزین خودرو فرسوده ریرا برنده شدم، اینجا اگه کسی مثل من هست کامنت بزاره، همدیگه رو پیدا کنیم، همینجا فعال بشیم
محمد x5 : سلام تشریف ببرید دفتر قضایی یه دادخواست علیه شرکت کرمان موتور رد کنید مبنی برتاخیر در تحویل و جریمه دیرکرد تحویل جلسه اول دادگاه که بشه یا وکیل کرمان موتور حضوری میاد یا لایحه میفرسته و یه مبلغی را به عنوان جریمه میپذیره و یکماه بعد پرداخت میشه. تا دادخواست ندی نمیدن
وحید : من فقط چون نگران بودم گرون بشه، سوال پرسیدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Tigo8promax : دوستان کسی تحویل سیستمی شهریور تیگو8 تحویل گرفته لطفا اعلام کنین چون 65 روز از تاریخ تحویل بنده گذشته همچنان خبری نیست لطفا هر عزیزی ک اطلاع داره از وضعیت مجوز خروج تیگو8. اعلام کنه سپاس از همکاریتون
ساناز : سلام دوستان من دعوت نامه بهمن هستم برای من هنوز دعوت نامه ارسال نشده کسی هست مثل بنده باشه ...در ضمن من تبدیلی پارس به 207هستم
حامد : دنا های اتومات و6دنده efp که فاکتور شدن پلاک هم شدن تحویل نمیدن مشکل کمبود قطعه دارن ماشین هارو ایرانخوردو برا اینکه سود تا خیر نده فاکتور میکنه پلاک میکنه دوهفته کف کارخونه نگهه میداره تا تامین قطعه بشن با این روش دوهفته سود تاخیر نمیده الان به بهونه بازدید فنی نمیزاره خروج بخورن ولی در اصل مشکل تا مین قطعه دارن و نافص تو کف کارخونه موندن
حسین : من تاریخ وجه 22اردیبهشت ولی پولم جور کردم 24تکمیل وجه کردم بهم گفتن تکمیل پرونده 26اردیبهشت بوده
امیر : دوستان آذرماه کسی فاکتور نشد خبری شد اطلاع دهید سورن پلاس طرح مادران باتشکر
ساینا پذیرش 26شهریور : دوستان ظاهرا با خبری ک در پیچ های معتبر حواله گذاشتن پذیرش های 24شهریور فاکتور شدند
امیر : آ رضا توضیح بفرما تاریخ تحویل ماشین کی بود چه ماشینی
دنا پلاس پائیز : دوستانی که تحویل دی ماه بودن الان براشون دعوت نامه اومده تاریخ تحویلشون چند دی هست؟
پیشوا : در جواب حسین، تکمیل وجه چندم هستی؟
ندا . پیش فروش تحویل 30 مهر : تحویل 30مهر کسی فاکتور شده اپشنال اتومات