سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 

سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 
در حالی دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل با حضور تعدادی از کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازان طرف قرارداد وارد فاز اجرایی شده که دانشگاهیان معتقدند در فاز نخست این اقدام نیز از توان دانشگاه استفاده ای نشده است.
ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه مقوله تازه ای در صنعت نیست و صدای اعتراض دانشگاهی ها از صنعت همواره بلند بوده چرا که به اعتقاد آن ها با وجود توانمندی های موجود در این حوزه، تنها به دریافت نظرات تئوری از آن ها بسنده شده و هیچ اقدامی در جهت عملیاتی کردن ایده های ارایه شده انجام نمی شود که نمونه بارز آن، اجرای پروژه خودکفایی در ساخت قطعات خودرو است.
 
در این پروژه که به تازگی وارد دومین فاز اجرایی شده و به گفته مسئولان دولتی با تحقق میز پنجم امکان ساخت قطعات های تک در داخل کشور وجود خواهد داشت به طور قطع جای خالی دانشگاه بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود هرچند که در داخلی سازی برخی قطعات یک طرف قرارداد، دانشگاه است اما به اعتقاد فعالان این حوزه روند انجام شده تنها در حد حرف باقی مانده است.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر این که به طور قطع دانشگاه می تواند در این مسیر کمک کننده باشد به شرط آن که مشکلات صنعت را درک کند، می گوید: در همین حال صنعت نیز باید نسبت به تغییر فرهنگ خود مبنی بر استفاده از توان دانشگاه ،نخبگان و طراحان اقدام کند اما متاسفانه در دانشگاه این فرهنگ همکاری صنعتی وجود ندارد و از سوی دیگر دانشگاه ها نیز بیشتر به سمت دریافت پروژه های تحقیقاتی حرکت کرده اند و این امر باعث شده خروجی چندانی نداشته باشند.
 
وی می افزاید: به دلیل این رویکرد تا به امروز شاهد نبوده ایم که پروژه ای با ضمانت اجرایی از سوی دانشگاه عملیاتی شود مگر این که بودجه ای تحت عنوان تحقیق و توسعه که در همه کشورها وجود دارد و در حدود ۴ درصد درآمد حاصل از فروش خودروسازان بزرگ را شامل می شود ، پیش بینی شود تا امکان ریسک همکاری با دانشگاه را برای خودروساز و قطعه ساز افزایش دهد.
 
محبی نژاد ادامه می دهد: در این شرایط خودروساز این امکان را خواهد داشت که نسبت به استخدام نیروهای متخصص اقدام کند و حتی در صورت به نتیجه نرسیدن پروژه نیز نگرانی نداشته باشد چرا که هزینه های انجام شده در ردیف بودجه تحقیق و توسعه محسوب می شود.
 
این قطعه ساز با بیان این که در دنیا این دست از همکاری ها مشمول مشوق های مالیاتی و دولتی می شود در حالی که در کشور ما این بودجه به دهم درصد هم نمی رسد، تصریح می کند: هم اکندن چرخه معیوبی شکل گرفته زیرا از آن جا که خودروسازان در حاشیه زیان قرار دارند حاضر به هزینه کرد در این زمینه نیستند و این امر باعث می شود نتوانیم با استانداردهای جهانی کار کنیم و عمق ساخت داخل بالا نیز محقق نشود در همین حال نبود تیراژ اقتصادی نیز مزید بر علت شده چرا که به طور قطع با کاهش تیراژ تولید، توجیه ساخت داخل نیز کمرنگ می شود. بنابراین این موارد نظام به هم پیوسته ای است که با حرکتی که آغاز شده امیدواریم بستری برای حل مشکلات و تحول این صنعت فراهم شده و ارتباط صنعت و دانشگاه پررنگ شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , داخلی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

تا آخر اینجوری نمیمونه
21:41  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 31 نظر
حسن قُلی 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : الان اسفند ماه کامل فاکتور شده؟اردیبهشت و شروع کردن؟
شهرام : یعنی چی که مطمئنم ؟؟میگم من هفته قبل تکمیل وجه کردم
مهدی : منم دقیقا ۲۴ شهریور تحویل ماشینمه. کدوم طرح بودی ؟ همونی که ۱۰۰ ملیون باید بلوکه میکردی ؟
وحید : تحویل مرداد شما تکمیل وجه کردین؟
محسن : ۲میلیون و ۵۰۰ هزار دوباره برا چی بدیم؟ تارا دستی فوری تحویل ۲۴ شهریور
مرادی : نیمه دوم شهریور ارسال میشه. اسفندیا تموم‌شدن چون ایرانخودرو عرضه جدید گذاشته اما قیمت هنوز اعلام نشده. طرح فرسوده زیاد نیستن احتمالا این سری نوبت ما هستش.منم تحویل اردیبهشت هستم
X5 بهمن مشکی کرمانشاه : سلام ثبت نام ۲۳ بهمن شماره قرار داد 20250270 هنوز شاسی نشده
شاهین Gl : اقا شهرام شما مطمئنی ؟ شاید برای ی گروه رفته فقط
X5 بهمن : سلام ثبتنام ۲۳ بهمن بودم. نقدی. ۸ مرداد شاسی شد. همه مدارکش اومد. یکشنبه تحویل گرفتم. شماره قرار دادمم ۲۰۲۵۱۰۸۹ بود. رنگ سفید تهران.
شهرام : آقای عزیز پیامک تکمیل وجه هفته چهارم مهر ماه یک هفته قبل اومده شما تازه دارید میپرسید کی میاد؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سیامک : دوست عزیز هنوز سیزدهم کامل فاکتور نشدن چهاردهم هم که اصلا کسی فاکتور نشده من خودم 21 اسفند تکمیل وجه کردم البته امیدوارم سرعت فاکتور کردن بره بالاتر ولی تا سیزدهم بیشتر فاکتور نشدن
فوق العاده 23بهمن : فوق العاده های بهمن از چه تاریخی تا چ تاریهی هستند؟
علی 207 پانوراما تحویل مهرماه طرح فرسود : با سلام و عرض ادب. ببخشید از دوستان بزرگوار کسی هست 207 پانوراما سقف شیشه ای. طرح فرسوده موعد تحویل مهرماه باشد. ولی دعوت نامه تکمیل وجه مثل من براش نیومده باشد. ممنونم اگه بگید.
علی 207 پانوراما تحویل مهرماه طرح فرسود : با سلام خدمت دوستان عزیز و گل. ببخشید کسی میدونه دعوت نامه تکمیل مهرماه طرح فرسوده کی میاد. الان من نزدیک دو ماه است. ماشینم و به مرکز اسقاط تحویل دادم. برگه تایید اسقاط و هم به نمایندگی دادم. ولی هنوز دعوت نامه تکمیل وجه برام نیومده. در ضمن تحویلی مهر ماه هستم
اطلس : منم تکمیل وجه 15اسفندم ،فاکتور نشده
S.207.پانا : سلام آریاناجونم،،خدا کنه ک خبر خوبی باشه از جهت فاکتور شدن،لا اقل بخان فاکتور کنن ،،من ک پرداخت کردم ،چاره ای نیس!
hakan : سلام ودرود آقا من 27 اسفند پارسال ثبت نام کردم هنوز فاکتور نشده کسی هست اسفند پارسال سه ماه ثبت نام کرده باشه...
ساینا دوگانه gx : Gx دوگانه خودت دیدی که امروز دوگانه فاکتور شده _کجا دیدی
دنا سی و یک مرداد.رینگ فولادی : سلام. ماشین من امروز فاکتور شد موعد تحویل سی و یکم مرداد، رینگ فولادی واریز مرحله اول بیست و یکم بهمن مرحله دوم سوم تیر. دهم تیر هم ارسال پرونده
S.207.پانا : سلام ب آقای علی،، واریز اول 12/12، بوده،واریز دوم 5/5.تبدیل ب رینگ آلومینیومم زدم ک زودتر بدن،تحویل مهر هست،ولی تو قراردادها رینگ آلومینیوم تحویل شهریوره،،تو ردیابی هم زده بود قراردادهای ماه جاری در حال فاکتوره،،خدا کنه فاکتور کنن🥲 1800 هم امروز گرفتن