سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 

سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 
در حالی دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل با حضور تعدادی از کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازان طرف قرارداد وارد فاز اجرایی شده که دانشگاهیان معتقدند در فاز نخست این اقدام نیز از توان دانشگاه استفاده ای نشده است.
ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه مقوله تازه ای در صنعت نیست و صدای اعتراض دانشگاهی ها از صنعت همواره بلند بوده چرا که به اعتقاد آن ها با وجود توانمندی های موجود در این حوزه، تنها به دریافت نظرات تئوری از آن ها بسنده شده و هیچ اقدامی در جهت عملیاتی کردن ایده های ارایه شده انجام نمی شود که نمونه بارز آن، اجرای پروژه خودکفایی در ساخت قطعات خودرو است.
 
در این پروژه که به تازگی وارد دومین فاز اجرایی شده و به گفته مسئولان دولتی با تحقق میز پنجم امکان ساخت قطعات های تک در داخل کشور وجود خواهد داشت به طور قطع جای خالی دانشگاه بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود هرچند که در داخلی سازی برخی قطعات یک طرف قرارداد، دانشگاه است اما به اعتقاد فعالان این حوزه روند انجام شده تنها در حد حرف باقی مانده است.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر این که به طور قطع دانشگاه می تواند در این مسیر کمک کننده باشد به شرط آن که مشکلات صنعت را درک کند، می گوید: در همین حال صنعت نیز باید نسبت به تغییر فرهنگ خود مبنی بر استفاده از توان دانشگاه ،نخبگان و طراحان اقدام کند اما متاسفانه در دانشگاه این فرهنگ همکاری صنعتی وجود ندارد و از سوی دیگر دانشگاه ها نیز بیشتر به سمت دریافت پروژه های تحقیقاتی حرکت کرده اند و این امر باعث شده خروجی چندانی نداشته باشند.
 
وی می افزاید: به دلیل این رویکرد تا به امروز شاهد نبوده ایم که پروژه ای با ضمانت اجرایی از سوی دانشگاه عملیاتی شود مگر این که بودجه ای تحت عنوان تحقیق و توسعه که در همه کشورها وجود دارد و در حدود ۴ درصد درآمد حاصل از فروش خودروسازان بزرگ را شامل می شود ، پیش بینی شود تا امکان ریسک همکاری با دانشگاه را برای خودروساز و قطعه ساز افزایش دهد.
 
محبی نژاد ادامه می دهد: در این شرایط خودروساز این امکان را خواهد داشت که نسبت به استخدام نیروهای متخصص اقدام کند و حتی در صورت به نتیجه نرسیدن پروژه نیز نگرانی نداشته باشد چرا که هزینه های انجام شده در ردیف بودجه تحقیق و توسعه محسوب می شود.
 
این قطعه ساز با بیان این که در دنیا این دست از همکاری ها مشمول مشوق های مالیاتی و دولتی می شود در حالی که در کشور ما این بودجه به دهم درصد هم نمی رسد، تصریح می کند: هم اکندن چرخه معیوبی شکل گرفته زیرا از آن جا که خودروسازان در حاشیه زیان قرار دارند حاضر به هزینه کرد در این زمینه نیستند و این امر باعث می شود نتوانیم با استانداردهای جهانی کار کنیم و عمق ساخت داخل بالا نیز محقق نشود در همین حال نبود تیراژ اقتصادی نیز مزید بر علت شده چرا که به طور قطع با کاهش تیراژ تولید، توجیه ساخت داخل نیز کمرنگ می شود. بنابراین این موارد نظام به هم پیوسته ای است که با حرکتی که آغاز شده امیدواریم بستری برای حل مشکلات و تحول این صنعت فراهم شده و ارتباط صنعت و دانشگاه پررنگ شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , داخلی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

تا آخر اینجوری نمیمونه
21:41  1398/08/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : اره داداش ولی الان ۱۹ م اینا فاکتور شده یعنی طلسم ۱۸ م شکست بلاخره داره فاکتور میشه نگران نباشید
سلطان : دوست عزیز هربار که پیامک میاد خیلی از دوستان هی میگن این اخرین پیامکه؟نه دوستان عزیز به احتمال قوی تا۱۵مرداد پیامک واریز شاهین جی میاد نگران نباشید
فروش فوری شاهین اتومات پذیرش 21 دی : نسبت به نظر قبلی دقیقاً هفته قبل هم یکی از دوستان همین وعده رو نقل کرد که گویا پذیرش های فروش فوری دو دسته شدن و پذیرش های 18 دی ماه و پذیرش 25 دی ماه دوستان من تماس گرفتم گفتند هیچی معلوم نیست حتی پذیرش 18 دی رو هم نگفت هنوز فاکتور شده بار ها این مسئله که یه سری ها میگن شرکت فروش فوری هارو دو قسمت کرده را بهش گفتم گفت ما همینقدر می‌دونیم و درباره این تقسیم ها هم چیزی خبر نداریم خلاصه این که مشابه صحبت این دوستمون را یا خودش یا یه بنده خدای دیگه هفته قبل مطرح کرده بود که بعد 18 دی را هفته بعد که این هفته باشه میدن الان دقیقاً همون هفته است و دوباره میگن بیست پنجمی هارو به قول خودش هفته بعد شروع میشه میتونید اسکرول کنید پایین صفحه پیدا کنید این وعده وعید های تکراری راه گشا نیست چند بار بحث تامین قطعات قسمت ساندروف را دارن میگن که باور کردنش سخته چرا که من به سبب کارم هر روز کامیون های حمل ماشین های سایپا رو میبینم که دارن شاهین اتومات با سانروف حمل می کنند و سانروف هم دارن مخلص کلام اینکه به هیچ عنوان شفاف سازی صورت نگرفته و همچین خبر هایی را هم نمیشه اعتماد کرد
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
گلچین : برا منم اینجوریه‌تحویل ۱۶ خرداد هستم.
شاهین : من امروز تماس گرفتم. کارشناس گفت که سایپا توی سیستم فروش فوری ها رو دو دسته کرده. یه دسته اونایی هستن که تا 18 دی پرداختی داشتن. و یه گروه هم بعد از اون. اونایی که بعد از 18 دی بودن رو به عنوان "پذیرش 25 دی ماه" اسم گذاشتن. طبق گفته کارشناس، 18 دی ماهی ها همه فاکتور شدن و اونایی که 25 دی ماهی هستن از هفته بعد شروع میشه فاکتور شدن شون
اطلس : بعد از پرداخت دعوتنامه ،باید برگه سخا را ببرید نمایندگی.
خودرو برقی : دوستان به نظرتون ثبتنام خودرهای برقی که گذاشتن ارزش ثبتنام دارن؟؟ آخه تو ایران هیچ ایستگاه برقی ندارم مخصوصا تو جاده ها
حامد : بله درسته ثبت نام بهمن قیمت قعطی بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آزاده : 18 دی تکمیل سفید سقف پانا امروز فاکتور شد
حسین : سلام ،من حضوری زدم
سوین : والا من 17 دی ام هنوز فاکتور نشده
رانا 30بهمن 19دی تکمیل وجه : دوستان 28فاکتور شد و 30پلاک الان در حال صدور اسناد هست چند روز دیگه تحویل میشه
رانا 29 اسفند : کجای کاری بهمن تموم نشده
یاسر : نه فروش فوری اردیبهشت309تمن دادن سریع فاکتورمیکنه
رضا : خبری نیست که. آپدیت هم نشده همون 30 اردیبهشت آخرین آپدیته
دوگانه اسفندs : من امروز زنگ زدم سایپا منشی شرکت گفت دعوتنامه اسفند بزودی میاد وهیچ افزایش قیمتی نداره لطفا به شایعات توجه نکنید
محمد ساینا تک : سلام موعد تحویل کی بودین؟
pooria : سلام و ارادت بچه ها منم امروز ماشینو تحویل گرفتم تبدیل توربو تحویلی زمستان تبدیل زدم به EFP ماشین تحویلی 2 خرداد از لحاظ سواری خوبه و نرم و واقعا بی صدا اما یکم متریالش ضعیفه ولی بازم قابل قبوله انشالله قسمت همگیتون بشه