سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 

سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 
در حالی دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل با حضور تعدادی از کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازان طرف قرارداد وارد فاز اجرایی شده که دانشگاهیان معتقدند در فاز نخست این اقدام نیز از توان دانشگاه استفاده ای نشده است.
ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه مقوله تازه ای در صنعت نیست و صدای اعتراض دانشگاهی ها از صنعت همواره بلند بوده چرا که به اعتقاد آن ها با وجود توانمندی های موجود در این حوزه، تنها به دریافت نظرات تئوری از آن ها بسنده شده و هیچ اقدامی در جهت عملیاتی کردن ایده های ارایه شده انجام نمی شود که نمونه بارز آن، اجرای پروژه خودکفایی در ساخت قطعات خودرو است.
 
در این پروژه که به تازگی وارد دومین فاز اجرایی شده و به گفته مسئولان دولتی با تحقق میز پنجم امکان ساخت قطعات های تک در داخل کشور وجود خواهد داشت به طور قطع جای خالی دانشگاه بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود هرچند که در داخلی سازی برخی قطعات یک طرف قرارداد، دانشگاه است اما به اعتقاد فعالان این حوزه روند انجام شده تنها در حد حرف باقی مانده است.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر این که به طور قطع دانشگاه می تواند در این مسیر کمک کننده باشد به شرط آن که مشکلات صنعت را درک کند، می گوید: در همین حال صنعت نیز باید نسبت به تغییر فرهنگ خود مبنی بر استفاده از توان دانشگاه ،نخبگان و طراحان اقدام کند اما متاسفانه در دانشگاه این فرهنگ همکاری صنعتی وجود ندارد و از سوی دیگر دانشگاه ها نیز بیشتر به سمت دریافت پروژه های تحقیقاتی حرکت کرده اند و این امر باعث شده خروجی چندانی نداشته باشند.
 
وی می افزاید: به دلیل این رویکرد تا به امروز شاهد نبوده ایم که پروژه ای با ضمانت اجرایی از سوی دانشگاه عملیاتی شود مگر این که بودجه ای تحت عنوان تحقیق و توسعه که در همه کشورها وجود دارد و در حدود ۴ درصد درآمد حاصل از فروش خودروسازان بزرگ را شامل می شود ، پیش بینی شود تا امکان ریسک همکاری با دانشگاه را برای خودروساز و قطعه ساز افزایش دهد.
 
محبی نژاد ادامه می دهد: در این شرایط خودروساز این امکان را خواهد داشت که نسبت به استخدام نیروهای متخصص اقدام کند و حتی در صورت به نتیجه نرسیدن پروژه نیز نگرانی نداشته باشد چرا که هزینه های انجام شده در ردیف بودجه تحقیق و توسعه محسوب می شود.
 
این قطعه ساز با بیان این که در دنیا این دست از همکاری ها مشمول مشوق های مالیاتی و دولتی می شود در حالی که در کشور ما این بودجه به دهم درصد هم نمی رسد، تصریح می کند: هم اکندن چرخه معیوبی شکل گرفته زیرا از آن جا که خودروسازان در حاشیه زیان قرار دارند حاضر به هزینه کرد در این زمینه نیستند و این امر باعث می شود نتوانیم با استانداردهای جهانی کار کنیم و عمق ساخت داخل بالا نیز محقق نشود در همین حال نبود تیراژ اقتصادی نیز مزید بر علت شده چرا که به طور قطع با کاهش تیراژ تولید، توجیه ساخت داخل نیز کمرنگ می شود. بنابراین این موارد نظام به هم پیوسته ای است که با حرکتی که آغاز شده امیدواریم بستری برای حل مشکلات و تحول این صنعت فراهم شده و ارتباط صنعت و دانشگاه پررنگ شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , داخلی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

تا آخر اینجوری نمیمونه
21:41  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 76 نظر
X33 Cross cvt 16 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : داش بیخیال هر ه‍فته حدس میزنی هیچ
ایکس 5 : من هستم بخدا راهی نداریم بشیم 10نفر کافیه
هادی x5 : دوستان کسی از دی ماه فاکتور شده ؟اگه شده لطفاً بگید چه رنگی و تحویل چند روزه بوده؟
Mandana : میشه بگین ماشین x5 هایی که پلاک شدند و شاسی چه رنگی هستند؟
چاره : نمیان برادر خیلی از تهرانیا تو این سایت نیستن افرادی هم که ابنجان از هر شهری دو سه نفر پایه ثابتن که این سایتو میشناسن فکر چاره ی دیگه باشیم
بکx3 : بنده ثبت نام اقساطی ۱۷اذر بودم ۳اردبهشت تحویل گرفتم
یدی : شنبه ساعت 10 جنت آباد همراه شما هستم
داوود : گوه داخل سر در این شرکت خودرو سازی .14 آذر تکمیل وجه کردیم هنوز که هنوز فاکتور نشده.خب بی شرف موقع ثبت نام نمی دونی قطعات چندتا می خواهی که سفارش بدی الان حدود ۹۰ روزه داخل تاخیره .جریمه بخور داخل سرت.ماشین را بده
دیماه : سلام من ۲۶ام هنوز فاکتور نشده خداازدهنت بشنوه
دیوید : احمد فک کنم به جای حرف ت در تیر دزار باید حرف ک میزاشدی، خیلی فامیلات کامییزه داداش🤣🤣🤣🤣🤣
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : کارگر خط تولید بدنه. شما همینکه هر هفته شایعه ی افزایش قیمت ندی کمک بزرگی کردی
کارگر خط تولید بدنه : پارسا،اسم و کد نمایندگیو بده،همه بچه های اینجا زنگ بزنیم ازش شکایت کنیم،
محسن : تاریخ تحویلتون کی هست که فاکتور شدین
4اسفند : سلام دوستان من 4اسفند تکمیل وجه کردم و از یک نفر دیگه حواله رو خریدم هنوز هم فاکتور نشدم تحویل حضوری رو هم زدم میخواستم بپرسم که برای تحول حضوری باید چه مدارکی رو ببرم تا به خودم ماشین رو تحویل بدم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
شریف 4 اسفند پیش فروش : سلام وخت بخیر مبارکه داداشساینا تکسوز پیش فروش هستی؟؟
مرتضی : احسنت
6دنده : تحویلتون با چه ماشین لطفا بگید
محمدمتین ساینادوگانه : دوست عزیزشماتکمیل وجه چه روزی بودین..
جعفر : اطلس جان حرص نخور. اون نگاهت رو بذار زیر زبونت بلکه آروم بشی. چون بدرد خودت میخوره و نمیتونی به کسی که با تفکراتت همسو نیست چیزی غالب کنی. موشک و هسته ای بخوره توی سر طرفداراش وقتی یکروز درمیون برق قطع میشه و توان تولید نیازهای بدوی رو نداره. موشک و هسته ای بخوره تو سر طرفداراش که با این اقتصاد متورم مردم رو بدبخت کرد. موشک و هسته ای بخوره تو سر طرفداراش که سینی زیر موتور خودرو شده آپشن... مرد حسابی مدیریت کشورت از تامین نیازهای بدوی مردمش عاجزه تو از موشک و هسته ای دفاع میکنی؟
ساینا دوگانه : تاریخ تکمیل وجهت چنده اسفند بوده ممنون.