دست معدن در دستان خودرو/ کاهش قیمت مواد اولیه در‌ مسیر خودکفایی قطعه سازان

 

دست معدن در دستان خودرو/ کاهش قیمت مواد اولیه در‌ مسیر خودکفایی قطعه سازان

 
یکی از مشکلاتی که همواره خودروسازان در جریان تولید با آن مواج می شوند تامین مواد اولیه برای تولید قطعات خودرویی و خطوط تولید خودرو  است اما پس از بالا رفتن نرخ ارز و در ادامه اعمال تحریم ها نیز تامین مواد اولیه برای خودروسازان تبدیل به امری دشوار شده است. به طوری که بارها از زبان صنعتگران خودروسازی و قطعه سازی شنیده شده که عنوان می کنند آوردن مواد اولیه پای خط تولید، دشوارتر از تولید است.  آن ها می  گویند  علاوه بر مشکل تامین مواد اولیه وارداتی، قیمت مواد اولیه داخلی که از منابع ملی تامین و تولید می شوند نیز متناسب با قیمت های جهانی رشد پیدا کرده است.
 
چندی پیش مازیاربیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی ایران  نیز در تشریح  موضوعات مطرح شده  در نشست صمیمانه مدیرعامل جدید ایران خودرو با قطعه سازان  به  خبرنگار خودروکار گفت: یکی از شروط ما این  بود که مواد اولیه داخلی همانند ورق های فولادی و محصولات آلومینیومی و مسی و یا محصولات پتروشیمی که تولید داخل دارند با یارانه 30 الی 40 درصدی به قطعه سازان داده شودچرا که این ها سرمایه های ملی ما هستند و نباید با قیمت جهانی به تولیدکنندگان فروخته شوند.
 
او افزود: فروختن مواد اولیه داخلی با قیمت جهانی به تولیدکنندگان همانند این است که قیمت بنزین را جهانی کنیم و به مردم با قیمت جهانی بفروشیم اما این موضوع با توجه به اینکه دستمزد مردم به قیمت جهانی محاسبه نمی شود عاقلانه نیست و لذا روی بنزین نیز یارانه داده شده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی ایران ادامه داد : همین کار را هم می شود روی مواد اولیه انجام داد. سوال ما این است که چرا مواد اولیه ملی ما باید به تولید کنندگان با دلار جهانی فروخته شود. این مورد تاثیر حاشیه ای خود را هم داشت و با این کار جلوی خام فروشی نیز گرفته خواهد شد چرا که این مواد در داخل تبدیل به قطعه می شود و ارزش افزوده به آن اضافه می شود وسپس باعث رونق تولید می شود.
 
حال به نظر می رسد که معدنی ها هم در این بخش به کمک خودروسازان شتافته و قرار است به صنعت خودرو نیز کمک کنند. روز گذشته خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو  در ششمین کنفرانس استیل پرایس با موضوع زنجیره فولاد، نوآوری و فرصت‌های پنهان بر خلاف آنچه پیش از این مطرح می شد که با صنعت خودرو کاری ندارند عنوان کرد  که بخش معدن و صنایع معدنی اخیرا در کنار خودروسازان قرار گرفته است.
او همچنین تاکید کرد که یک میلیون تن مصرف ظرفیت در صنعت خودروسازی بوده که بسیار قابل توجه است.
 
در همین رابطه  محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی  در گفت و گو با خبرنگار  عنوان می کند: قطعه سازانی که بخشی از مطالبات خود را از 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی از سوی خودروسازان به قطعه سازان دریافت کردند نیز نسبت به پرداخت بدهی خود به تامین کنندگان مواد اولیه و قطعه سازان زیر دست خود پرداختند و همه این رقم صرف خرید مواد اولیه نشد بلکه تنها بخشی از آن به تامین مواد اولیه اختصاص یافت.
 
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی  ادامه داد: صنعت قطعه و خودرو  با در اختیار داشتن بهترین وبه روز ترین ماشین آلات روز دنیا باز هم نیازمند مواد اولیه است. تا زمانی که مواد مورد نیاز برای تولید در دسترس فعالان این حوزه شرایط صنعت قطعه بهبود نخواهد یافت . امروز صنعت قطعه نیازمند مواد اولیه و ماشین آلات است اما به طور قطع با دراختیار داشتن مواد مورد نیاز خود حتی با ماشین آلات قدیمی نیز قادر به تولید خواهد بود.
 
او ادامه داد: قطعا اگر مواد اولیه داخلی همانند ورق های فولادی و محصولات آلومینیومی و مسی و یا محصولات پتروشیمی نیز با قیمت یارانه ای به قطعه سازان داده شود کمک بزرگی به صنعت  قطعه سازی و خودرو خواهد بود.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

عالی
21:40  1398/08/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 سفید* تهران* : برای ما 50 روز کاری زمان برد
تارا زمستان : من خودم تحویل ۲۳خرداد ام پیج حواله یاب دیدم ۳۱اردیبهشت فاکتور شده بود
محسن : . ..... کسانی که تکمیل وجه کرده اند ، یعنی تا ۲۹ اسفند ، افزایش قیمت شامل حالشان نخواهد شد ..
رضا : برامن 12/25تکمیل وجه کردم رنگ تیتانیوم ولی خبری نیست
J7 صادرات : سلام برای ما دیروز پلاک شده و رفته رو ارسال مدارک کسی میدونه چقدر زمان میبره
یوسف : سلام امروز شرکت مدیران خودرو قیمت محصولات رو بالا برد به احتمال زیاد سایپا هم قیمت محصولات خود رو تا چند وقت دیگه بالا می‌بره خدا میدون شاهین رو چند کنه
T8 : منم‌مثل شما همون‌ تاریخ هیچ اتفاقی نیفتاده
تارا : واقعا!؟ یعنی تمام فروردینی ها تمام شد و میاد رو خرداد!؟
تارا وی ۴ سامانه : سلام واریزی 10/5 خاکستری متالیک تحویل 5 فروردین امروز فاکتور شد
محمد s3 : واریز ۱۵ آبان تکمیل وجه ۲۱ آذر ۸ خرداد شاسی شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : 13 فروردین فاکتور نشدم
غلامی : پارس اگه تولید بشه از اول تیر تا آخر تابستان سهمیه باقیمانده زمستان هست بهاری ها علکی دلخوش نباشین شما از پاییز با قیمت جدید به شما پارس می دهند اگه تولید ادامه داشته باشه البته با قطره چکان چون بازار آزاد هم قراره بفروشند از پیش فروش آذر همه چی مشخص هست
سارا : چند فروختی
پارس : خدایا مارا به خودرو مورد نظرمان برسان همگی بگید امیین🤲
اسفند دوگانه : هیچکس یه اشنا نزدیک تو شرکت سایپا نداره که خبر دقیق از دعوت نامه ها بگیره؟
207 اسفند مشهد : سید عزیز نگران نباش تا آخر تیرماه گرفتیم حتی دیدی اخر خرداد، کولرشم میزنی
میلادسورون دوگانه تحویل اسفند : سلام. دوستان دی ماه تاچند فاکتورشدن خبری نیست دیگه ازکسی
طاهر : دوست عزیز اون اره این کار میکنم ،ولی به نظرت کاری دیگه نمیتونه بکنه چون داخلش ننوشتم با سفته ها
ابراهیم : سلام آقای بهاری چند روز بهد از پلاک شدن ماشین به نمایندگی ارسال میشه شهر اصفهان
محمد : موقع تحویل که رفتی اول سفته روبگیربعدببرصندبزن یاتومحضرموقع صندزدن سفته یاچک روازطرف بگیر