فناوری تازه خودروهای الکتریکی را در کمتر از ۱۰ دقیقه برای ۵۰۰ کیلومتر رانندگی شارژ می‌‌کند

 

فناوری تازه خودروهای الکتریکی را در کمتر از ۱۰ دقیقه برای ۵۰۰ کیلومتر رانندگی شارژ می‌‌کند

 
پژوهشگران توانسته‌‌اند روش تازه‌ای بیابند با آن می‌توان باتری‌‌های لیتیوم‌یون خودروهای الکتریکی را فقط در چند دقیقه برای طی مسافت ۵۰۰ کیلومتر شارژ کرد.
 
تصور کنید اکنون می‌خواهید پشت فرمان خودرو الکتریکی خود بنشینید و به‌‌سوی مقصدی در فاصله‌‌ی چندهزارکیلومتری حرکت کنید. در چنین شرایطی، دیگر طبعا نباید دغدغه‌‌ی وضعیت آب رادیاتور، روغن، میزان بنزین و... را داشته باشید. پس چه‌‌ عاملی واقعا شما را باید از انجام چنین سفری با خودروتان بازدارد؟
 
شاید تاکنون اصطلاحی مانند دغدغه‌‌ی مسافت به‌گوشتان نخورده باشد. این اصطلاح به یکی از مهم‌‌ترین مشکلات پیش‌‌روی صنعت خودرو الکتریکی اشاره می‌کند: نگرانی رانندگان از اتمام شارژ باتری خودرو الکتریکی پیش از رسیدن به مقصد. این دغدغه‌‌ی رانندگان باتوجه‌به سرعت بسیار کُند شارژ باتری‌‌های فعلی که گاهی به یک ساعت یا بیشتر نیز می‌‌رسد، امری بسیار طبیعی است. بنابراین، بسیاری از پژوهشگران فعال در این صنعت، تمرکز خود را روی حل این معضل معطوف کرده‌‌اند.
 
دراین‌میان، خبر خوشحال‌کننده این است که دستاورد تازه‌‌ی دانشمندان دانشگاه ایالتی پن احتمالا می‌‌تواند راهکاری برای شارژ صفر تا ۱۰۰ درصد باتری خودرو الکتریکی فقط در چند دقیقه ارائه کند. چائو یانگ‌وانگ، مهندس شیمی این تیم پژوهشی، این‌‌گونه توضیح می‌‌دهد:
 
نشان داده‌‌ایم که می‌‌توان خودرو الکتریکی را تنها در چند دقیقه برای طی مسافت ۲۰۰ تا ۳۰۰ مایلی (حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری) شارژ کرد. درضمن، این عمل را می‌‌توان برای ۲۵۰۰ سیکل شارژ تکرار کرد که معادل طی مسافتی به‌‌اندازه‌‌ی نیم‌میلیون مایل (۸۰۰ هزار کیلومتر) خواهد بود.
 
نکته‌‌ی آخری که در سخنان یانگ‌‌وانگ اشاره شد، از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چراکه باتری‌‌های خودروهای الکتریکی مانند نمونه‌‌های موجود در تلفن‌همراه و نوت‌‌بوک از فناوری لیتیوم‌یونی بهره می‌‌برند و این بدان‌معنا است که آن‌‌ها هم تا پیش از رسیدن به پایان عمر مفید خود، فقط می‌‌توانند تعداد محدودی سیکل شارژ و تخلیه را پشت‌سر بگذارند.
 
یکی از عواملی که می‌‌تواند در کاهش عمر مفید باتری‌‌ها مؤثر باشد، حرارت است؛ از‌این‌رو، تولیدکنندگان باتری‌‌های خودروهای الکتریکی عموما به رانندگان توصیه می‌‌کنند اجازه ندهند دمای باتری خودروشان بیش‌از‌اندازه افزایش یابد تا دچار مشکلاتی نظیر کاهش عمر مفید این ادوات نشوند. در‌این‌میان، دپارتمان انرژی ایالات متحده‌ی آمریکا نیز برای تدوین استاندارد شارژ بسیار سریع (XFC) برای خودروهای الکتریکی تلاش می‌کند؛ استانداردی که بتواند شرایط لازم به‌منظور شارژ خودروهای الکتریکی فقط در ۱۰ دقیقه و برای طی مسافتی افزون‌بر ۲۰۰ مایل (۳۲۰ کیلومتر) را تبیین کند.
 
تیم پژوهشی دانشگاه پن ادعا می‌‌کند طراحی جدید آن‌‌ها می‌‌تواند با ازمیان‌برداشتن یکی از بزرگ‌‌ترین موانع موجود بر سر فناوری XFC، زمینه‌ی رسیدن به این هدف بلندپروازانه را فراهم کند. پژوهشگران در مقاله‌‌ی جدید خود گفته‌‌اند:
 
یکی از محدودیت‌‌های مهم در فناوری شارژ بسیار سریع، ایجاد پوشش لیتیومی است؛ اشکالی که معمولا در سرعت‌‌های شارژ سریع بروز می‌‌کند و عمر مفید و سطح ایمنی باتری را به‌‌شدت تحت تأثیر قرار می‌‌دهد.
 
استفاده از حرارت برای کاهش زمان شارژ در باتری‌های لیتیومی روشی غیرمعمول محسوب می‌شود که به‌تازگی نتیجه داده است
پوشش لیتیومی یا به‌عبارتی آب‌کاری لیتیومی زمانی ایجاد می‌‌شود که هنگام شارژ مقادیری از لیتیوم به‌‌صورت ناخواسته روی الکترود آند انباشته شود. به‌‌نظر می‌رسد افزایش دما برای باتری‌‌های لیتیومی آثار زیان‌‌بار داشته باشد. با‌این‌حال، نتایج پژوهش تازه نشان می‌‌دهد افزایش دما در دوره‌‌های کوتاه باعث کاهش میزان پوشش لیتیومی درون باتری می‌‌شود. وانگ می‌‌گوید:
 
در گذشته، باور عمومی این بود که به‌‌دلیل نگرانی‌‌های ناشی از تشدید واکنش‌‌های جانبی، نباید از باتری‌‌های لیتیومی در دماهای زیاد بهره‌‌برداری کرد.
 
پژوهشگران به‌‌طور خاص دریافته‌‌اند باتری‌‌هایی که موقتا در دمای ۶۰ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد برای ۱۰ دقیقه از زمان شارژ خود حرارت داده شوند، ازلحاظ نظری می‌‌توانند الزامات استاندارد XFC را برآورده کنند و در‌عین‌حال، عمری حدود ۱،۷۰۰ سیکل شارژ هم داشته باشند. درمقابل، آن دسته از باتری‌‌هایی که دمای آن‌‌ها در آزمایش کنترل نشده بود، تنها پس از طی ۶۰ سیکل شارژ و تخلیه دیگر کاربردی نبودند. نتایج گزارش‌‌شده نشان می‌‌دهد با اینکه حرارت‌‌دادن باتری‌‌های لیتوم‌یون روش غیرمعمولی به‌‌نظر می‌‌آید، پاسخ‌گوی نیازهای پژوهشگران بوده است. وانگ می‌‌افزاید:
 
افزایش دمای این باتری‌‌های به بیش از ۶۰ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد در صنعت باتری‌‌ها ممنوع است. این میزان دما بسیار زیاد و برای مواد درون باتری خطرساز است و عمر باتری را به‌‌شکل درخورتوجهی کاهش می‌‌دهد.
 
با‌این‌حال، در آزمایش‌‌های کنترل‌‌شده‌‌ی پژوهشگران حرارت‌‌دهی باتری موجب حذف پدیده‌‌ی ایجاد پوشش لیتیومی شد؛ اما زمان این حرارت‌‌دهی به‌‌قدری کوتاه بود که از شکل‌گیری سایر ترکیبات خطرناک موسوم‌‌ به میان‌‌فازهای الکترولیت جامد (SEI) درون باتری مانع شود. بااین‌همه، تحقیقات این تیم به همین‌‌جا ختم نخواهد شد و حال‌که توانسته‌‌اند به‌شکل مؤثری الزامات مربوط به استاندارد XFC را در بخش باتری‌‌ها برآورده کنند، زمان آن رسیده است تحقیقات خود را برای یافتن مواد موردنیاز برای شارژ باتری‌‌های خودروهای الکتریکی در مدتی کمتر از پنج دقیقه متمرکز کنند.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

علی ۱
0

چراذاین کارو میکنی کاربر ۱خدا ۲ پرچم ساینا خجالت بکش
12:35  1398/08/19
گزارش
پاسخ دادن
حیدر
0

شده کل سایت رو نظر دادی
12:31  1398/08/19
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

تبله استفاده شه عالیه
21:51  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
پاسخ
0

به جز خودت هم هیچ کس وادم بیکاری هم اینجا نیست نظر بده خوب برای خودت با سه چهار تا اسم حال میکنی فقط خنده دار بود تو یکی از نظراتشان با نام کاربری ،1خدا 2پرچم ساینا اومده بودی جواب خودت دوست خدا را داده بودی خخخخخخخخخخ وعجب ،وای از دست تو از هی یادم می آید وخندم میگیره
15:32  1398/08/17

گزارش
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

🤨🤨
21:45  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

حتما
21:39  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

بله درست میگید
21:08  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تجمع : 🔴 سایپا بر اساس مصوبه جدید شورای رقابت، قیمت گذاری جدید خودروهای تولیدی این شرکت را به زودی به روزرسانی خواهد کرد. #قیمت_خودرو #سایپا #خبرفوری ✅
رز زرد : ببخشید بزرگوار من این نکته رو فراموش کردم که نصف مبلغ که آذر ماه پرداخت کردی شامل افزایش قیمت نمیشه... ولی در عوض سود مشارکت رو به احتمال زیاد حذف میکنن... مبلغی که شما می‌بایست آماده کنید در هر صورت بین ۳۲۰ تا ۳۲۵ میلیون میشه
شاهین : آقا تو روخدا بیاید بگید کجا گفتن سایپا دوباره قراره گرون کنه
وحید x5 خاکستری : ممنون آقا سیا انشالا شما هم به زودی تحویل بگیرین ثبت نام 1 اسفند تاریخ تحویل سیستمی 29 خرداد تاریخ شاسی 8 مرداد تاریخ تحویل امروز 27 مرداد خدانگهدار
شاهین : از کجا میدونید لینا که خبر مرگشون تازه گرون کردن
Amirx5 : داداش مبارکه شما تحویل چند روزه بودید؟ یه اطلاعات به ما بده تروخدا منم۱۱ مرداد فاکتور شدم میخوام ببینم ممکنه ماشین ما هم همین ماه تحویل بدن یانه من تحویل ۲۰ روزه ام
وحید : به طرح فرسوده اردیبهشت طبق قرارداد به قیمت اردیبهشت 1404 اصلا مگه ری را افزایش قیمت داشته که به قیمت جدید بدن؟ هنوز ری را افزایش قیمت نداره
رز زرد : خدا ازشون نگذره که انسان رو به این حد رسوندن... ان شاءالله خودشون با شرکتشون آتش بگیرن شما چرا 😔
حسین : سلام این مدت فکر کنم تعطیل بودن 23 و 24 که تعطیلن شنبه و یکشنبه و دوشنبه هم فکر کنم به خاطر برق تعطیل کردند
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : به سلامتی و دل خوش وحید آقا ممنون از توضیحاتتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده 31 شهریور سفید : در مرحله فاکتور شدن ، آیا تغییر رنگ خودرو مجدد فعال میشه ؟
دنا تیر : اگه فردا فاکتور نشدین تغییر بدین به نطرم تایید زدین دیگه نمیره
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : نه هنوز هستش
فوق العاده 11بهمن : سلام تو رو خدا. بپرس ببین جریان چیه
کوییک تحویل مرداد : ی نفر انگار 22 ام بود فاکتور شده
دنا تیر : تغییر رینگ از کاستمرشما رفت یا هست هنوز
آرتان : درود سپاس آرش جان
دنا اپشنال شهریور : انقد استرس نداشته باشین . ما هنوز یه ماه دیگه مونده تا موعد تحویلمون
کوییک تحویل مرداد : دست شما درد نکنه
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : بسلامتی .مبارک باشه .دنا آپشنال از شما هم ممنون